Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det begynner å bli vanskelig å følge med siden denne tråden begynner å bli lang, men er det lagt ut militære ruller for Vågan i Lofoten 1806-1837? Vet det er mikrofilmet, men i det blir en stund til jeg får mulighet for å se det jeg er ute etter da. Ellers gjør dere en flott innsats med å gjøre så mye tilgjengelig for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den linken. Ja her er det ikke bare Vågan jeg kommer til å få bruk for, men også linker til forskjellige steder på Helgeland og i Buksnes i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er passprotokollen fra 1833-1835 den eldste passprotokollen fra Trondheim som eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og svaret på spørsmålet i innlegg 480 kan jeg selv svare på etter å ha kikket på Stigs galleri i Picasa: Nei, det finnes flere eldre protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Erlend - har du filmet 3. jægerkompani i Moss ca. 1796 ?Jeg leser fra Moss historie: Etter det korte høstfelttoget mot Sverige i 1788 ble Det norske Jægerkorps lagt i garnson i Moss.Korpset var en nydannet eliteavdelingen av norske infanterster.Korpset brøt opp fra byen i 1796. Imidlertid bosatte noen av medlemmene av korpset seg i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Nei, jeg har nok ikke filmet noe fra det av hva jeg kan se. Jeg kan heller ikke se av felleskatalogen på nett at det er bevart noen ruller etter 3 jægerkompani på den tiden (1796), men katalogen på RA er bedre, så det kan være noe å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Hei,jeg har hatt mye glede av flere av disse kildene. Bra at man ikke må ta turen til Riksarkivet for å studere en eldre militær rulle, som jeg er spesielt interessert i.Men jeg har et ønske:Ved fotografering, bruk et bilde pr. side, slik det er nå, er det for lite med 150 kb for ei dobbeltside, i tilnærmet a4-format.....Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ja, det er mulig å ta en side pr. bilde, men originalbildene mine er på rundt 1,7 MB. Det er picasa som krymper dem.Hvis noen har lyst på en større kopi av en side av materialet jeg har fotografert, så kan jeg eventuelt sende dette på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Mine bildefiler er på 4,3 Mbyte. Jeg klipper alle bildene. Det reduserer filstørrelsen, men ikke kvaliteten. Picasa reduserer filstørrelsen til ca 320-360 kb, alt etter hvor mye bildene er klippet. Det er stort nok. Om en skal fotografere enkeltsider istedenfor dobbbeltsider, tar det nøyaktig dobbelt så lang tid. Det vil si at vi ville ha lagt ut halvparten så mye som nå. For min del er det ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.