Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Har lagt ut: Akershus stift 1788 Fortegnelse over borgere i noen av byene. Du finner den under 'på tvers av land- og fylkesgrenser'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(503): Du mener vel antegnelser (det står jo 'antægnelser' på forsiden), det vil si revisoren i Rentekammerets bemerkninger til skatteregnskapet. Ikke til skattemanntallet, som er et vedlegg til nevnte skatteregnskap, som ble avlagt til Rentekammeret av den dem/den hadde samlet inn denne skatten (i dette tilfelle magistraten i Christiania).Og hva med etterprøvbarheten? Hvilken pakke er dokumentet hentet fra i byregnskapene?; hvis andre skal kunne finne de samme dokumentene en en skikkelig arkivreferanse helt nødvendig.En annen ting er at disse antegnelse er rimelig verdiløse uten vedleggene, i hvert fall som en historisk og ikke minst slekthistorisk kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Heisan! Du knep meg i en skrivefeil. Den er rettet. Takk for det. Det står endel bemerkninger knyttet til personer. Jeg kan komme med et par eksempler om det er ønskelig. Derfor er den lagt ut, men bevares om du ikke synes den er nyttig, behøver du ikke bruke tid på den. Arkivreferanse er lagt ut. Mer detaljert arkivinformasjon finnes i Felleskatalogen. Hva skal etterprøves? Dette er en avfotografert originalkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Bilde 3 helt til høyre:9. Svend Bentzen af Brandtvagten er ej at finde10. Christopher Nielsen baadsmands Encke er Forarmed og der ey noget at faa11 Torger Nielsens Encke forarmed12 Ole Gundersen Kaaber Smeds Encke forarmet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er forøvrig her skattemanntallene og antegnelsene er hentet fra:Klippet fra Felleskatalogen: LenkeL0064 [E8] Kontribusjonsregnskap 1709 - 1711 4A 135 5/7 0001 Skjærbåtsskatt 1709 - 0002 Båtmansskatt 1710 - 0003 Ekstraskatt 1711 - L0065 [E8] Kontribusjonsregnskap 1711 - 4A 135 5/7 0001 Ekstraskatt 1711 - 0002 Antegnelser 1709 - 1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Dere er så flinke og iherdige! Og nå har du visst lagt ut en ny kilde hver dag - kjempefin adventskalender :) Tusen takk for at dere gjør alt dette tilgjengelig for oss andre!!! God jul fra Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for det. God jul til deg også, Bjørg. Jeg skal legge ut en ny kilde hver dag i adventstiden, og jeg gjemmer den beste til julaftens morgen. Den tror jeg mange vil ha glede av. Spennende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hyggelig at du gleder deg, Bjørg. God jul til deg på Kløfta, Vigdis. Nå bor jeg 5 minutters gange fra mine barnebarn - livets dessert!Har lagt ut Tønsberg 1743 Ekstraskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Flott å få ekstraskatten 1743 for Ringerike, Kari! Listene du har lagt ut baserer seg på 'selvangivelser' for hvert enkelt skattyter, vel den første selvangivelsen i Norge selv om bare et fåtall var pliktig til å levere skriftlig formuesoppgave. 'Selvangivelsene' befinner seg i vedleggene for ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Sten. Hyggelig at du kan få bruk for ekstraskatten fra Ringrike. Jeg har oppdaget at lenken ikke var lagret i oversikten, men nå er det rettet. Dette manntallet lå sammen med de andre 1743 manntallene i arkivet, men nå så jeg at det faktisk står 1744 på forsiden av manntallet. Det er derfor rettet.Selvangivelser: Jeg vet ikke hvor gamle de eldste er, men jeg har fotografert av selvangivelser til koppskatten for Christiania 1699. Det er ca 370 bilder som jeg må få lagt ut.Dagens er lagt ut: Strømsø 1743 Ekstraskatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.