Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

God morgen!Adressebok for Christiania 1883 er hermed lagt ut. Den inneholder mye mer opplysninger enn bare adresser. Den er delt inn i avsnitt så ta dere tid til å lese hva hvert avsnitt inneholder. Boken eies av Norsk Slektshistorisk Forening. De skal ha takk. Jeg håper at det er mange som kan ha glede av denne boken.Fotograferingen ble gjort i vekslende lys, noe bildene viser. Jeg har tatt med noe av reklamen i boken, men ikke alt fordi jeg ikke hadde batteriladeren med så jeg måtte spare litt strøm.Med denne boken ønsker jeg alle en riktig god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I dag har jeg lagt ut et militært manntall fra Eidsvoll 1697. Det inneholder opplysninger om legd, navn, fødested, alder og bonde-/husmannsønn/tjenestedreng pluss oppplysninger om odel. En ganske god kilde. Se militære ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Sistnevnte rulle har jeg også lagt ut tidligere. Har også transkribert alle 1697-rullene for indre østfold. De ligger her på digitalarkivet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg tror ikke det var noen 1697-rulle fra Våler. Men det finnes nok andre ruller ganske sikkert. Ser det er noen fra Våler i dragon og rytterrullene fra 1690 bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil benytte anledningen og si at Kari Thingvolds nettside er blant de nettsteder jeg stadig oppsøker i håp om å finne en viss geworben soldat Narve Eriksøn som var en av mine aner som fikk en uekte sønn i Aurdal Niels Narvesønjeg vil spesielt takke Erlend E. Mæhlum for hans skifteutdrag for Gauldal Soreskriveri . Der fant jeg skifter på gårdene Vintervold og Rugeldal i Rørod, viktig for meg og og sikkert for andre! Takk for det.Jeg vil også nevne at den fotografiske kvalitet er topp, ingen problemer med å lese å lese for meg med mine 'gamle' øyne.Med hilsen fra Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, da hadde vi en dublett fra Trøgstad. Ser at det er samme rulle som Erlend har fotografert, dvs Kommanderende general I, Akershusiske infanteriregiment. Det hender at en kan finne kopi av samme rulle i et annet arkiv. Da er det ikke sikkert at de er helt like. Det kan være noen tilføyelser som er forskjellige. Disse er helt identiske.I dag har jeg lagt ut en rulle til fra samme arkiv: 1697 Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tiendemanntall 1691 for Aker er lagt ut.Nå som manntallene 1664-1666 er skannet og lagt ut på Digitalarkivet, blir de jeg har fotografert slettet fra vår samling av kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Vil du vite hvem som var 'Konge af Sardinien' eller prest i Enebakk i 1815 kan du ta en titt på 'Kongeriget Norges Hof og Stats-Calender - 1815'. Se under 'På tvers av land og fylkesgrenser'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hedemarken 1714 Tiende-manntall (Nes, Ringsaker, Vang) er lagt ut.En gladmelding: Statsarkivet i Oslo har lagt ut lenke til bloggen. Se: LenkeVi har ca 2000 besøk i måneden. Mange vet ikke om denne samlingen med kilder. Så en lenke her er verdifull. Jeg håper at mange flere nå får glede av det arbeidet vi har gjort, og fortsatt gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.