Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Disse tiendemanntallene fra 1686 var fine å få på nettet, ettersom de har brukernavn og sier noe om gårdens potensiale.Om du skal fotografere flere av disse, er det kanskje lov å ønske seg Skiptvet og Spydeberg? Jeg ser at du i alle fall har kopiert fogdemanntall fra Spydeberg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Øvre Romerike Fogderi 1690 Tiende - manntall er lagt ut. Den inneholder også 'Smaa Pladser', så her er det kanskje mulig å spore husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har lagt ut millitærrulle for Heggen og Frøland 1697, samt en fortegnelse over håndverkere i Heggen og Frøland og Rakkestad fogderier fra 1749. 1697 Heggen og Frøland: [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/HeggenOgFrLandUngtmannskap1697?feat=directlink>Lenke 1749, håndverkere Heggen og Frøland Og Rakkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tom Larsen har fotografert: Akershus Festning Slaveri 1780-1806 Fangeprotokoll 1. Takk til Arnt og Tom. Jeg har lagt ut lenker.Nedre Romerike fogderi 1692 Tiende - manntall er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut noen militærruller for Eidsberg og Rakkestad: 1729 Militærruller: Østre Eidsberg [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/StreEidsbergSoldatrulle1729>Lenke Østre Rakkestad Lenke Vestre Rakkestad Lenke Eidsberg, hovedlegdsrulle, ungt mannskap: 1810: Lenke 1806: Lenke Eidsberg militærrulle 1810: Lenke 1789: Rakkestad vest, soldatrulle Lenke Rakkestad vest hovedlegdsrulle Lenke Rakkestad nord, soldatrulle Lenke Rakkestad nord hovedlegdsrulle Lenke 1697 militærrulle Heggen og Frøland fogderi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går igjennom alle brevene fra forskjellige avsender til Kr. stiftsamt. Jeg har ikke funnet noe jeg trenger selv enda, men tok i dag bilde av: Borgerbrev i Christiania 1726: [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/ChristianiaBorgerbrev1726>Lenke Og noe skriv (har ikke lest igjennom alt) men det står noe om tilstanden til borgere i Porsgrunn, Brevik og Langesund 1726:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KariEt spørsmål:Du har satt i gang et prisverdig prosjekt. Men kan framtidige forskere dra nytte av det? Hvilke garantier har du for at denne bloggen finnes om 50 år?Og hvis ikke; Hvilke verdi har den da? Og hvordan sikre den for framtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg håper da inderlig at denne bloggen blir overflødig lenge før 50 år har gått. Jeg håper og tror at Arkivverket fortsatt får bevilgninger til personell og mer utstyr slik at digitaliseringen av arkivinnholdet fortsetter i årene fremover. Det naturlige er da at de tar pakke for pakke og ikke skjeler til det lille vi kan få til med våre små digitalkameraer i vekslende lys.Med tanke på EDB-utviklingen fra 50 år tilbake og til i dag, så vil digitalisering av arkivmateriale både bli raskere og få en kvalitet som vi bare kan drømme om. Det er ikke usannsynlig at det blir utviklet programvare som kan lese håndskrift, også gotisk eller andre alfabet. Det er jo kun snakk om gjenkjenning av former som gjentas i forskjellige varianter. Et internasjonalt samarbeid, slik at vi kan få en felles database med med digitaliserte bilder og skannet tekst, vil kunne gi historikerne uante muligheter.Joda, vyene er der, men ikke for denne bloggen. Det som bloggen kan gi av varig verdi, er at noen slektsforskere kan finne noen biter som mangler i den enkeltes puslespill som skal bli en slektshistorie. Kanskje noen klarer å komme videre eller finne en person de leter etter. I tillegg blir det mindre slitasje på de kildene vi legger ut her. Det er ikke uvesentlig.Og så har jeg det litt gøy da så lenge det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det viktigste er vel at fler enn en person sørger for å ha et par velorganiserte komplette backuper av bildene og innholdsfortegnelse - slik at de kan legges ut på nytt den dag Picasa og Blogspot måtte bli historie.Klarer man å holde dette på lufta i 10 år har man vel oppnådd mye.Det viktige med dette tiltaket er at man har demonstrert at det er mulig for privatpersoner å legge ut viktige kilder med enkle midler, og at privatpersoner utgjør en viktig stort sett uutnyttet ressurs i digitaliseringen - spesielt av materiale som ikke er mikrofilmet.Men dette forhindrer ikke at man ser seg rundt etter bedre publiseringsløsninger - men de er ikke en betingelse for å gjøre noe. Det er vel Lars Oves sider også et godt eksempel på (selv om pdf er bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Det er et viktig sak Lars Ove tar opp. Men jeg tror ikke det pr. dags dato er noe problem. Forhåpentligvis så lever jeg faktisk om 50 år også, så imellomtiden så burde jeg ha klart å finne alternativer. Og som Kari poengterer, hva vet vi hvordan det er om 50 år? Det eneste lille problemet jeg står forran snart er at picasa-albumet er fullt, men jeg tror det går ann å opprette ett til. Til Geir: jeg vet at du driver med endel slekt fra oppland, fikk god hjelp av deg for mange år siden. Vet du om det er noen mangler i f.eks skifteprotokollene, eller andre kilder (på 1700-tallet) som det kan være muligheter for at jeg finner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Poenget mitt er at det vi begge holder på med er bare ideologisk og nåtid.Hvis du slutter med dette arbeidet i morgen så er det ingen nybegynnere innen slektsforskning som får vite om denne bloggen. Den vil forsvinne meg deg.Det samme med meg. Gidder jeg ikke mer, eller dør i morgen, så vil min nettside lide samme skjebne, materialet vil ikke bli tilgjengelig på nettet mer.Men det blir uansett ikke vårt problem :-) Derfor har jeg tatt backup av mitt arbeid og det skal NSF få. På den måten er arbeidet jeg har gjort bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.