Gå til innhold
Arkivverket

[#51177] Bjerknes i Sandsvær som arvegods i Oslo-adel

Gjest Odd Arne Helleberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Hustru Johanne Mattisdotter, datter av hustru Margrete Johansdotter og Mattis Pedersson av våpen, da de felles i 1477 makeskiftet bort gods på Ringerike mot Blesusgård eller Lassegård i Oslo (DN V nr. 900); samtykket 1493 i sin mor, velboren kvinne fru Margrete Johansdotter i Oslos gårdssalg (DN II nr. 974). Velbyrdig kvinne fru Margrete Johansdotter og hennes datter hustru Johanne Mattisdotter solgte i 1493 jord i Sandsvær til Erik Eriksson, lagmann i Oslo (DN V nr. 961). (Johanne var i 1493 antageligvis enke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Teksten i forrige innlegg er klippet herfra: LenkeMattis Pedersens våpen er kjent. Han bodde i Oslo. Han var også et par år medlem av det norske riksrådet, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Odd Arne (25): Fru Margretes disposisjonsrett over Gaute Kanes gods kan ha flere forklaringer. Jeg vil ikke utelukke at hun kan ha arvet deres felles barn. Vi kjenner eksistensen av jomfru Turid Gautesdotter, som trolig var deres datter.Spørsmålet hviler på hvem som var arveberettiget etter jomfru Turid. Her vil hennes mor utelukke Gautes søsken Rolv og Helga, om de var i live på det tidspunktet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd arne helleberg

Takk skal dere ha! Kan en mulig forklaring være at Gaute Kane har satt sin egen gård Bjerknes i pant hos stedatteren Johanne Mattisdotter som sikkerhet for hennes arv etter faren, og at det er derfor hun må samtykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Odd Arne:Johanne Mattisdotter kan ikke ha vært noen stedatter av Gaute Kane. Gaute Kanes enke er blitt gjengift med væpneren Mattis Pedersson, og dermed er Johanne født etter Gautes død.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Følgelig må Bjerknes ha hørt til enten Margareta Johannesdotters eller Mattis Pederssons slekt. Det åpner jo en del interessante perspektiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg tror ikke jeg ville ha trukket akkurat den konklusjonen. Johannes samtykke til transaksjonen, er like naturlig å se i sammenheng med at hun også er arveberettiget etter sin mor, fru Margrete. Og hvis moren da har arvet jomfru Turid, vil ikke dette ha noe å gjøre med Mattis Pedersson å gjøre.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Så da har vi kanskje opptakten til en klassisk arverettsstrid: Odelsgods går ut av slekta via omgifte, dødsfall og arv til halvsøsken. Og den kan jo godt ha kommet, men dokumentene er ikke bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hadde det bare vært snakk om Bjerknes (Bjertnes), så ville det kanskje vært en noe åpnere problemstilling. Ser man alle transaksjonene til Mattis Pedersson og fru Magrete Johansdotter (samt hustru Johanne) under ett i tidsrommet 1464-1493, er det åpenbart at de disponerer gods som må ha kommet fra Gaute Kane.Dermed kan dette vanskelig ha skjedd på annet vis enn via ofte nevnte jomfru Turid Gautesdotter.Etter det jeg kan se, er det ingen av Kanenes slektninger som forsøker å vinne tilbake noe av dette godset før Peder Hanssøn (Litle/Basse) på sin ektefelles vegne slår kloa i flere eiendommer omkring 1540 i forbindelse med oppbyggingen av Fossesholm. Se Gjallarhorn nr. 12 (artikkelen til Jan Fredrik Engedahl), hvor det hevdes flere forbindelser til folket på Berg på Eiker på 1400-tallet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

... så da er vi antagelig over på et annet, like velkjent tema: En ting er å ha retten på sin side, en annen ting er å ha pengene som trengs for å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Odd Arne:Så blir spørsmålet å finne ut av hvor Bjerknesgodset havnet etter 1493. Har du begynt å kartlegge 1600-tallet allerede? (retorisk spørsmål, da vi jo er flere som allerede vet at du har skrevet flere artikler om Bjerknes) :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest odd arne helleberg

Da har jeg latt meg friste til å begynne å bla, og har kommet borti ekteparet Asgjerd Aslaksdotter og Guttorm Rolvsson på Kirke-Berg på Eiker, og dattersønnen Gaute Kane. Og Kane'ne er det visst mange som arbeider med. Kan de vennligst melde seg, så vi unngår dobbeltarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg kan godt melde meg, men hvis det skal være en fruktbar debatt om Kane, bør en finne debatten ved å søke på Kane . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Odd Arne:I mitt innlegg ovenfor (24) nevnt jeg at jeg vil komme tilbake med en ny versjon av kretsen rundt biskop Øystein Aslaksson. Dette innebærer at jeg også vil ta for meg hans søster Asgjerd, hennes tre ektemenn, to døtre, to svigersønner, tre datterbarn (Rolv Kane, Helga, og Gaute Kane), samt oldedatteren jomfru Turid.Jeg har idag tatt et oversiktsbilde av slektens hittil ukjente setegård. :-)Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Helleberg

Søkte på Kane, men her var mye ping-pong...? Jobber litt videre med Asgjerd, og sender dere resultatet, til felles nytte og hygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.