Gå til innhold
Arkivverket

[#51530] Endre på Vestlandet 1650-1680

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Den duger. Ellers kan den sikkert justeres dersom det blir behov. Det vil komme koplinger mellom de navnene etterhvert. Dette må også fanges opp i tabellen. Kanskje merknadsfeltet kan brukes til det.Det bodde en Endre i Årvik i Vikebygd i 1605. Han er ellers ukjent, men han ble etterfulgt av futen Kristen Sørensen. Seinere dukker navnet Kristen opp flere steder i Vikebygd. Endre Tindeland hadde en sønn med det navnet. Derfor er det flere som har spekulert i om Endre eller kona var barn av futen. Det kunne videre spekuleres i at futen var gift med ei enke etter Endre Årvik, men vi mangler bevis for dette. Jeg har sett slektstavler der han har blitt kalt Endre Kristensen Tindeland uten at jeg har funnet det kildebelagt. Det er likevel verdt å merke seg at Kona til Trond Størksen Vik het Marit Kristensdtr. og hun eller mannen var iflg. tingboka søsken til Endre Tindeland eller kona hans.Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Fra 'Skanke ãtten' s. 414: Eindride Botolvsson fra Hafslo i Luster, bosatt på Finne på Voss litt før svartedauden, har sønnen Botolv Eindridesson, med sønn Eindride Botolvsson, antagelig far til Botolv Eindridesson, nevnt som lagrettemann i Ryfylke i 1449.Sistnevnte er sannsynligvis identisk med den Botolv Eindridesson som i 1463 selger en gård i Vågå til hr. Alv Knutsson (Tre rosor), som da er g.m. Magnhild Oddsd., sønnedatter av Botolv E. Finne, og dermed antagelig kusine av selgeren.Det er vel ikke utenkelig at en og annen senere Endre i traktene Sogn, Voss, Hardanger, Ryfylke, og for den saks skyld Nordhordland, kan ha sitt opphav i dette høyættede flergenerasjoners Eindride-miljøet, i alle fall hvis de tilhører lensmannsslekter. Men i så fall bør kanskje navnet Botolv også være oppkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,ser når jeg skal fylle inn i tabellen at jeg mangler dokumenterte kilder. Eks her; Endre Rasmusssen Bua; - her har jeg kun skifteopplysningen etter Anne 1722, jeg fikk av Yngve.Kan dere sjekke om dere har slike?Mvh Arnfrid

bilete3477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

På 1660-tallet finnes ifølge tellingen personer med fornavnet Endre på følgende gårder i området rundt Bergen + Nordhordland: Søreide, Ulveset, Lokøy, Tussøy, Varøy, Knappskog, Lille Kalsøy, Kolbeinsvik, Rivenes, Stornes, Burkeland, Eidsheim, Røsland, Spurkeland, Sandal? ('Saudall'), Seim, Totland, Odrås.Vær så god! Her er det bare å ta fatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Får se på det etter hvert, men jeg avgrenser for egen del dette til området rundt Osterfjorden og litt nordenfor, ellers tar det overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(31) Mente ikke at du skulle overta jobben, men om du kan bidra med de fra Nordhordland er det flott.Har selv mange prosjekter, bl a gravminnearbeid for DIS...og avskrift av en del gammelt fra morfars Kyrkjebø-arkiv, - så arbeidsledig blir man ikke når man interesserer seg for lokalhistorie og gamle slekter.Takk til Kjellaug som allerede har sendt meg mail om 4 av Sunnhordlands-Endrene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Som du ser, er det mange i strøket rundt Sotra, de får andre ta seg av. Men Alenfit og en god del av Osterøy kan jeg nok klare -- her er antallet begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Får håpe min firmenning Oddvar S. på Sotra leser dette, da. Men der er jo flere som har oversikt over Sotra og Austevoll også... Vi får se....Nå ramler det inn info fra Kjellaug, så det spørs om gubben får middag når han kommer om en time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg forstår det slik at vi skal registrere alle på Vestlandet (Rogaland, Hordland, Sogn & Fjordane), samt kanskje noen 'avleggere' andre steder, bl a Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal vi sette et årstall der vi avslutter registreringen, f eks 1801-tellingen eller 1865-tellingen? Ellers blir jeg vel sittende med dette utover vinteren.Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Vi får ta litt etterhvert. Jeg må også gjøre ferdig noe gravminneregistrering for DIS-Hordland i løpet av høsten. Og, vi er jo enda ikke ferdig med alt vi skulle rette opp i noen bygdebøker, bl a Samnanger. Så vi får se.Men send gjerne info til affi krøllalfa online dot no, så legger jeg inn info her når jeg gjør endringer på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Koppskatten i Nordfjord 1645 viser 6 med fornavn Endre.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kp14001645nf&f1_1=1&trunk1_1=fremst_v&term1_1_139=on&term1_1_140=on&forste1_1=139&siste1_1=142&kvar1_1=0&B1=S%F8k>Lenke I Bergen 1645 en person, Endre Johansen. Lenke Og koppskatten 1645 for Nord-Sunnhordland og Voss har 40 personer med fornavn Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1666-mantalet for Stord: Endre Laurissen Andesteen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=mt12211666&gardpostnr=7&personpostnr=47#nedre>LenkeEndre Eildöen: LenkeEndre Ökland (som du alt har): LenkeEndre Ambiörsen(?) Enstabbevold, Valestrand: LenkeEndre Tvedt Valestrand: LenkeEndre taraldsen Levaag (som du alt har): LenkeEndre Simonsen Fædie, Stord (som du har): LenkeEndre Helgeland, Stord: LenkeEndre på Prestbo, Stord: LenkeI 1666 mantalet for Os, er det 5 Endre og 2 Indre:Endre Endresen Lefsöen: LenkeEndre Molde: LenkeIndre Baardsön Skogeid: LenkeEndre Joenssen Opsal: LenkeEndre Joensen Henanger: LenkeEndre Ellingsön Sundvor (mener jeg sendte han): LenkeIndre Ellingsön Öv. Bolstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig dette er avklart tidligere, enten i en debatt her eller i epost til meg, men er det slik at Endre Sveinsom Skimmeland og Endre Grindheim er samme person. Den jeg har kalt Skimmeland, er på Grindheim i Bømloboken.Har fryktelig mange eposter og debatter om Endrer, så det går nok kanskje litt rundt for meg.Mht registreringen. Foreløpig legger jeg kommentarer og referanser inn under annet, men siden vil det bli flyttet under tabell i noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Garden Økland i Sveio var eid av Endre Svendsbø, Ivar Endresen Økland og Bertel Hansen 1620-årene. Ivar Emdresen kom fra Børøy og Bertel Hansen var gift med Karen Endresdtr. fra Børøy. Kilde Sveio 1, side 302 til 305.Her møtes to slekter hvor Endre-navnet forekommer hyppig. Kan det tenkes at Økland er arv ettet Endre Søre Mølstre og vi har slektskap mellom Svendsbø og Børøy? Jeg finner ikke mine notater om Børøy-slekta i farten. Er det noen som kan oppsummere forekomsten av det navnet der, hvem de var gift med og navnet på barna?Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I noen gamle notater fant jeg dette om Børøy-folket.Torstein Olsson d. ca 1606 var gift med en N.N. Lauritsdtr.De hadde sønnen Endre Torsteinsson. (Han er vel da trolig far til Ivar og Karen). Jeg har bare notert sønnen Ola Endresson d. ca 1660 gift med en Alis.De hadde sønnen Endre Olsson, trolig født rundt 1609, som ble gift med en Sissela død ca 1675. De hadde sønnen Daniel Endresson 1644-1718 gift med Mari Steffensdtr. Spissøy død ca 1721. Endre og Sissela kan også hatt en sønn Esajas som endte opp på Spissøy, men der er det stor usikkerhet når han var født. Daniel og Mari hadde sønnen Endre Danielsen 1677-1755 Håvik gift med Anna Larsdtr. Nysæter død ca 1777.Dette er som sagt fra noen gamle notater. Jeg tror de kan være hentet fra en bygdebok, så her må nok andre eventuelt bekrefte eller avkrefte dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. Bertel Hansen, nevnt i (47), så kan det tenkes at dette kan være en ætling av sokneprest Bertel Hansen Storch i Hamre (Osterøy), d. 1599. Han nevnes kun med to døtre, men den ene bor i Vikøy i Kvam, og er g.m. sokneprest Henrik Hansen der, og en sønn av den andre er (ifølge en nettside) sokneprest i Etne. Herværende Bertel kan jo da muligens være en sønn av Henrik Hansen, men det spørs om det går helt opp i tid. Om det gjør, må Bertel være ganske ung på 1620-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan den andre datteren av Bertel Hansen (49) ha vært gm Jacob Hansen (Bonde) i Håland på Jæren? Han hadde to sønner som ble prester i Etne. Den ene het Bertel og var gm Anna Hansdtr Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.