Gå til innhold
Arkivverket

[#51641] Ullensaker - Ole Jensen og Anne Olsdatter Kios viet 21 mar 1787.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ifølge vielsen mellom Ole Jensen og Anne Olsdatter er begge fra Kios (nederst på høyre side).LenkeHar noen mulighet til å slå opp i bygdeboken å se om det stemmer at Ole er født på Kios?Han gifter seg igjen som enkemann i Nannestad 27 des 1793 med Anne Jensdatter Hauge, og i FT for Ullensaker 1801 finnes familien under Kios Søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei GuroI Ull. BB III under Vestre Kjos finner jeg Jens Isaksen (sønn av Isak Rasmussen og Marte Kristoffersdtr. Rud) fikk hjemmelspapirer på gården av sine søsken i 1736. Han var gift med Dorte Nilsdtr. Løken (Holter) og hadde følgende barn som vokste opp: 1. Marte, døpt 1736, til Holter i Holter. 2. Isak, fikk gården. 3. Anne, til Store Kjos. 4. Knut, til Laake (biskop Laaches bestefar). 5. Nils, døde ugift 1783, 28 år. 6. OLE til Østre Kjos. 7. Berte, døde ugift 1783.Jens Kjos døde 1768, 65 år gml., og ved skiftet etter ham blev det 1460 rdlr. i arvemidler. Sønnen Isak overtok nå det halve av gården, mens enken beholdt det annet halve til 1778, da hun gjorde skifte og overlot resten av gården til sin sønn Isak. Ved skiftet blev arven 600 rdlr. Dorte levde til 1800 og blev 82 år gml.Under Østre Kjos: Ole Jensen, sønnen på Vestre Kjos var første gang gift med Ole Torsteinsens datter Anne. De hadde 5 barn, hvorav 2 nådde voksen alder: Jens, døpt 1787, og Ole, til Grønbekk. Oles hustru døde i 1793, 32 år gml., og han ektet for annen gang Anne Jensdtr., fra Haga i Holter. I dette ekteskapet var det også 5 barn, hvorav 1 døde liten. De andre var: 1. Hans, døpt 1794. 2. Nils, bruker av Ruller. 3. Dorte, til Sand. 4. Kari, til Gardermoen.I 1800 frasolgte Ole Jensen det ahlve av sitt bruk til svogeren Knut Jensen. Han var gift med Marie Jensdtr., og de hadde en datter Marte, som ble gift med Nils Olsen Lauten i annekset. Men Knut døde allerede 1810, 60 år gml., hvorefter hans bruk blev overtatt av den rette odelsmann Jens Olsen, og gården blev således ett bruk igjen. Ole Jensen døde 1836, 83 år gml. og Anne 1840, 72 år gml.Ønsker du flere opplysninger, så bare si fra.PS. Min forrige kones far er født på Vestre Kjos.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Carsten - jeg tar imot tilbudet om noen flere opplysninger...!Her gifter Mari Truelsdatter Kjos seg i 1740 i Ullensaker med Torer Halvorsen Brustad (Brøstad?) fra Nannestad. (Fjerde vielse ovenfra på høyre side) LenkeIfølge FS skal hun være født på Store Kjos rundt 1717 med foreldre Truels Hansen og Gunor Toresdatter gift rundt 1699 i Nannestad.Hadde du hatt mulighet til å slå opp under Store Kjos å se om det står noe om hvem disse foreldrene var?Takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det går bra. Hans Olsen Hallingstad på bruk 2 under Store Kjos kom til Kjos omlag 1663 og sies den gang å være 26 år gml. Han hadde til å begynne med 1/3 av gården, men fikk senere det halve. Han var gift med Anne Einersdtr. Kjos som døde 1694, 51 år gml. Det er etterkommere av disse folk som ennu eier og bruker begge gårdene på Store Kjos. Han døde i 1702, og det sies i skiftet efter ham, 'at han i svaghed og vankelmodighed udi Krogfos elv, er befunden død'. Ved skiftet nevnes følgende barn: 1. Truls, overtok bruk 1 og 2. 2. Gudbjør, bodde på en plass under gården. 3. Ragnhild, gm Erik Olsen Røgler. 4. Eli, til Nannestad. 5. Anne, til Gjerdrum. 6. Sigrid, gm Torer Røgler.Truls Hansen, sønnen på bruk 2, overtok bruk 1 ved skjøte av 1698. I sitt gifte med Gunnor Toresdtr. Nordre Kjos hadde han 15 barn, hvorav 2 ganger tvillinger. Av disse døde 6 i barnealderen, mens de som ble voksne var: 1. Anne, døpt 1698, gm Bjørn Hallingstad. 2. Berte, død 19 1/2 år gml. 3. Knut, blev bruker her. 4. Ole, til Sørby. 5. Ingel, til Bidsler i Nannestad. 6. Gudbjør, til Haga. 7. Boel, til Brustad i Nannestad. 8. Mari, også til Brustad. 9. Mikkel til Kolby. I 1725 overtok Truls også bruk 2, og ble eier av hele Store Kjos. Han døde i 1746, 83 år gml. Hans hustru døde i 1760 og ble 84 1/2 år gml.Bruk 1 Nordre Kjos: Torer Knudsen fra Grani i Holter gm Kari Nilsdtr. Elton. Det er etterkommere av disse folk som ennu har denne del av Nordre Kjos. I Torer og Karis ekteskap kjennes 10 barn: 1. Gunnor, gm Truls Store Kjos. 2. Kristoffer, til Lystad. 3. Knut, til Bjørningstad. 4. Mari, til Kolby. 5. Nils, overtok gården. 6. Mikkel, til Ile. 7. Eli, til Løken. 8. Tron, til Hylli i Nannestad. 9. Hans, til Lille Kjos. 10. Gudbjør, til Hallingstad. I 1740 døde Torer Kjos, 83 år gml. Hans hustru levde til 1765 og blev 97 år gml.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Grojeg har noter en del om Kjos i Ullensaker Grunnlaget er notater fra bygdebøkene i nannestad og Ullensaker.samt noen oversikter over skifter samt mantallet for 1664-66 Carsten , jeg tror ikke at alle barna er Karis fordi de er født før hun ble gift rundt 1691, da Torers første kone døde. kari Nilsdatter var fra Elton.Her er det jeg har skrevet ned, håper dette kan hjelpe litt til og ikke forvirreKjos Østre Kjos1630- Laurits brBarn Karen Lauritsdatter –1714 g.m Knut Trondsen Hannestad 1643-95 br.1670-95 Gx2 Hans Eriksen til Hannestad Barn 1.ekteskap 1. Trond Kutsen til Nedre Melby 2. Hans Knutsen til Mølledal 3. Jøran Knutsdatter Neste 1689- g.m Kristen Hansen 4. Gudbjørg Knutsdatter til Brenni 5. Daniel Knutsen til Kolby 6. Inger Knutsdatter til Bratvald 7. Lars Knutsen til Habberstad 8. Peder Knutsen 1670-08.04 1742 g.m enken Ingeborg Amundsdatter til Kjøs Østre Taugland 1669 –1750 06.04 81 år Peder Knutsen 1670-08.04 1742 g.m enken Ingeborg Amundsdatter til Kjøs Østre Taugland 1669 –1750 06.04 81 år Barn: Gunnhild Pedersdatter 1711-72 g.1732m. Ole Christophersen Låke Nannestad Død 25.01 –72, 61 år 1711-51 død 28.05 –51 40 år til Kolby Far fra Kneppe i Nannestad onkel på Vestre KjosMarthe Markusdatter gx1.m Amund Haagensen død 1735 Gx2m. Rassmuss Isaksen 1710- Vestre Kjos til Østre Kjos Nordgarn KjosBerte/Birgitte Knutsdatter Grani gx1 m Kristoffer Hansen Elton 1649-77 til Søstuen u.Grani gx2 Torer Knutsen fra Rovold 1657-1740 til S Grani- Nordgarn Kjos Torer Kjos, 83 år gml g1691 x2 m Kari Nilsdatter Elton 1668-1765 levde til 1765 og blev 97 år gml. Barn hennes 1.ekteskap 1.Knud Christophersen nevnt 1691 v skifte etter moren g senere 1693 m Kirsti Tørresdatter Nordby i Nordgarn i N.stad ingen barnBarn 2.ekteskap på Grani Torer og Bergittes barn 1. Gunnor Toresdatter Grani 13 år 1691, 1678-1760 g.m Truls Hansen Store/Søndre Kjos 2. Kristoffer Toresen Kjos 11 år 1691 g ca 1705.m enken Ingeborg Gunderdatter Østre Lystad-1740 Til Østre Lystad 3. Hans Thoresen 6 år 1691 til Østigarn Vesle KjosBarn 2.ekteskap på Kjos mor Kari Nilsdatter 1. Gudbjør Toresdatter 1693 g.m Trls Hovoldsen Ukustad N.stad til Hallingstad2. Knut Toresen 1695-1774 83 år g.m Kari Larsdatter Holme til Bjønningstad (Barn Bjørn Knutsen Bjønningstad g.m Anne Trulsdatter Store Kjos, Mari Knutsdatter Bjønningsstad g.m Mikkel Trulsen Store Kjos 1716-96 til Øvre Kolby)3. Mari Toresdatter 1697-1757 g.m Hans Jensen Oppigarn Kolby til Kolby.4. Nils Toresen 1697-1765 g.m Anne Toresdatter Hnne fra N.stad til Nordre Kjos senere til overtok gården.5. Mikkel Toresen Nordre Ile i Ull.s 6. Tron Toresen 1708g.m Mali Toresdatter Hynne til Hynne i i Nannestad.Jeg har ikke skrevet inn 7. Eli Toresdatter til Løken., men det betyr kanskje at jeg har oversett henne.Så Kari Nilsdatter fikk bare 7 barn som vokste opp. Hun er Niese til Bergittes første man Christopher Hansen fra Elton. Vestre Kjos1593 Rassmus Kjos g.m Karen1630-69- Håkon Rasmussen 1559-1669-1666-90 br. ½ gården Rassmuss Haakonssen g.m Inger 1617-97 1690-1708 hele gården 1694 kjøpte gårdenAslak Haakonssen 1632-64Rassmuss Haakonssen -1708 g.m Inger 1617-97 1. Isak Rasmussen Vestre Kjos-1729 g1696 m Marthe Kristoffersdatter Hallingstad/Rud1677 02.02 1735 2. Magnhild Rassmussdatter 1669-1747 g.m Lars Olsen Kneppe Nannestad Barn Ola Larsen Jens larsen 1700-55 g.m Anne Jørgensdatter 5.barn Jakob Larsen Kari Larsdatter g.m Peder Kristoffersen Røgler Anne Larsdatter g.m Hermann Hansen3. Anne Rassmussdatter til Kolby 4. Grolaug Rassmussdatter g.m Erik Olsen Kneppe kjøpte Øvre Nesten 5. Mallene Rassmussdatte r g.m Amund Amundsen Taugland 1676-1710 Ingen barnIsak Rasmussen Vestre Kjos-1729 g1696 m Marthe Kristoffersdatter Hallingstad/Rud 1677-02.02 1735 1. Knut Isaksen 1698-1739 ugift 2. Inger Isaksdatter g.m Tommes Trondsen Vester Onsrud 3. Jens Isaksen Vestre Kjos 1705-69 g.m Dorthe Nilsdatter Løken i Nannestad 4. Mali Isaksdatter g.m Nils Knutsen til Søndre Kjos 5. Rassmuss Isaksen 1710- til Østre Kjos g.m Marthe Markusdatter 6. Maren /Mari Isaksdatter g.m Haagen Hansen Taugland 1712-26.003.1780 satte sitt segl i 1769, 11 barn 7. Ole Isaksen 1715-29 FouglienIngels Lauten Hovind i UllensakerSven Ingelsen Lauten 1596-til Hallingstad g.m Guri Klausdatter 1601-911. Peder Svendsen Hallingstad g.m Anne Olsdatter 2. Klaus Svendsen Kolby 3. Kristoffer Svendsen Hallingstad 1644-1719 g.m Lauritsdatter Rud i HovindKristoffer Svendsen Hallingstad 1644-1719 g.m Lauritsdatter Rud i Hovind Barn. 1. Svend Kristoffersen 1708-til Nannestad 2. Marthe Kristoffersdatter 1677-02.02 1735 g.m Isak Rasmussen Vestre Kjos 3. Dothe Kristoffersdatter g.m Ole Olsen 1685-1722 Kneppe i Nannestad til Rud i Hovind Søndre Kjos Nils Knutsen skifte 1770 til Søndre Kjos g.m Mali Isaksdatter Vester Kjos 1. Isak Nilsen Søndre Kjos 2. Anne Nilsdatter g.m Peder Vethal 3. Marthe Nilsdatter g.m ens Baarstad i Eidsvoll 4. Kari Nilsdatter g.m Ole Tostensen Hovind hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Jeg har notert meg ca. det samme som deg, Kjersti (men ikke så utfyllende).Guro: Kan nevne at Torer Knutsen Rovol/Grani/Kjos fikk stor etterslekt på Romerike, og at han også inngår flere steder i 'vår' Skedsmo-slekt. Han er tipp-oldefar til Anne Kierstine Michelsdatter fra denne debatten: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=51118&sok=Reinhart&startnr=&antall=&spraak=n&nr=10&antinnlegg=17#anker>Lenke... og dermed også tipp-oldefar til Berthe Olsdatter fra denne debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei HåkonDesverre har jeg ikke sett at Johannes Hval har Tollefsen som mellomnavn. Ved tid og stunder får jeg prøve å finne ut mere fra 1664-66 ved å ta en tur til Riksarkivet, kanskje andre vet noe?Jeg tror også at han er Bergittes farfar. Ved hennes skifte 22.20 1691 på Grani Står det følgende at Brutto 365 rdl Gjeld ikke sammmenlagt, Dessuten jord 5 fj. i Grani 1/2 fj i Opsal 3 1/2. 10 1/2 Merke i Hval1610-40 bruker Ole Grani eide 5 lpd Fjælstad i GjerdrumGudbjørg Johannesdatter Hval g.m Knut Guldbrandsen br,Hval 1640-50 så til GraniBarn 1. Søren Knutsen var vannfør2 OLA Knutsen kanskje oppkaldt etter Ole som brukte Grani 1610-40, var han en slektning kanskje bestefar.3. Anne Knutsdatter4.Bergitte KnutsdatterROVOLD Dette blir kanskje litt rotete og mye, men jeg Tror at Knut Thoresen Rovold 1610-87 kom fra Vang i Gjerdrum p.g.a seglet er nesten like med seglet til Torer Knutsen Vang i Gjerdrum br.1593-1640 n.1591 og 16101626 er han nevnt på Fjeldstad i Gjerdrum1679 solgte Knut Thoresen Rovold sin part i Tveit i Gjerdrum til brukeren Svein Klemmetsen 1647 eier Knut Døli i Nannestad 10 lpd i Tveit Det kan være at dette er Knut som kom til Rovold og er nevnt i Nannestad fra 1630 årene.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for spennende opplysninger, Kjersti.Da fant jeg forresten nettsiden (et debattinnlegg på Rootsweb) der det hevdes at Johannes Hval het Tollefsen: LenkeGuro: På den siden er det også mye info å finne for deg om de slektene du har spurt om.På den samme nettsiden opplyses det for øvrig at Hans Negarn Kogstad (br. 1639 til ca. 1660) i Gjerdrum var sønn av den forrige brukeren Jens, og at Jens var sønn av den brukeren før ham igjen som het Gudbrand Knutsen. Er det noen som kan bekrefte dette?Kjersti: Takk for opplysninger om at Knut Toresen kan ha kommet fra Vang. Interessant! Likevel ble jeg litt forvirret når jeg ser på segl fra kirkeregnskapet i Gjerdrum 25/3 1629, som er gjengitt i Gjerdrum bygdebok bd III. Her finner man i følge bygdeboka både seglet til Torer Knudson Fjælstad OG seglet til Torer Vang, der sistnevnte har initialer KH. I følge bygdeboka var det bare én Torer på Vang på denne tiden, mens det muligens var to Torer på Fjælstad. Hvem er hvem her?Angående hvorvidt Knut Toresen Rovol er identisk med den Knut Døli som eier 10 lpd i Tveit i 1647: Her ble jeg litt forvirret over alle Knutene. Vår mann Knut Rovol kjøpte vel Tveit først på 1670-tallet. Kan det ikke i stedet ha vært Knut på Mellom-Døli (død ca. 1659) som eide en del av Tveit i 1647?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Kjersti og Håkon. Internet har vært meget frustrerende ustabil her hos meg den senere tid(vurderer å bytte leverandør på mandag). Men - jeg er så takknemlig for alle opplysnigen fra dere begge. Romerike er forholdsvis nytt for meg - hjelpen fra dere er helt topp! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Gro og Håkon1647 Knut Døllen eier 1/2 skpd i Tveit i Gjerdrum.1679 solgte Knut Thoresen Rovold sin part i TveitFor å prøve å finne ut noe mer,har jeg prøvd å koble opplysninger gitt i de forskjellige aktuelle gårdene. Men dette er indisier. Vet du når Knut Thoresen Rovold skal ha kjøpt parten i Tveit, Håkon? Jeg har ikke bygdebøkene.Knut på Mellom-Døli (død ca. 1659) som eide en del av Tveit i 1647? Ja det kan hende, jeg har kanskje sett etter sammenhenger og det kan være det ikke stemmer. Vet du eller noen andre mer om dette?Når jeg så seglet var nærmest identiske, bar K.T/T.K hadde byttet plass, mend det grafisk var nesten helt like.Torer Knudson Fjælstad OG seglet til Torer Vang, der sistnevnte har initialer KH. Kanskje står det for KnutHannson.25/3 1629, som er gjengitt i Gjerdrum bygdebok bd III. sglet til Torer Knudson Fjælstad OG seglet til Torer Vang, der sistnevnte har initialer KH.1. Enten er han oppført på 2 gårder samtidig eller så er de noe ukorrektheter.2. eller så har han flyttet i denne perioden til en gift datter på Fjelstad?3. i et stykke om 'Bondesegl fra Høland' så kunne en og samme person ha flere segl som ikke var helt identiske,Hvis du finner ut mere omkring dette så hadde det vært gøyHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Skal si du står på Kjersti! Jeg skulle ønske det var jeg som satt inne med all denne kompetansen -setter stor pris på det du skriver om emnet. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Håkon - nå har det gått litt i surr for meg når det gjelder Berte Olsdatter og ANne Kierstine Mikkelsdatters tippoldefar (ditt innlegg nr. 8).Jeg ser av det Kjersti skriver i nr 7. ' Barn 2. ekteskap på Grani Torer og Bergittes barn 1 Gunnor Toresdatter osv' hun er grei, men når det gjelder barn 2. Kristoffer 11 år i 1691 g ca. 1705 med enken Ingeborg Gundersdatter Østre Lystad til Østre Lystad - så har jeg fått et problem tror jeg. (Er Lystad i Ullensaker?)Jeg har ham gift med en Inger Paulsdatter født 1667 fra Lørenskog - og at deres datter (Anne Kierstine Mikkelsdatter Brånås farmor og Berthe Olsdatter Edsvolds mormor) Berthe Kristoffersdatter skal være født i 1703 på Lysås i Lørenskog (!?) (gift med Kristoffer Amundsen Sørum).Var Kristoffer Toresen gift 2 ganger? Eller har jeg rotet noe forferdelig her?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Supert med alle disse opplysningene, Kjersti. Jeg har ikke tid om dagen til å sjekke primærkilder selv, men kommer tilbake om noen dager ang. hva som står i bygdeboka.Guro: Lystad er i Ullensaker, mens Lysaas er i Lørenskog sokn i Skedsmo prestegjeld.Christopher Torersen på Lysaas er ikke samme person som navnebroren på Lystad (tror det er sammenblanding i info på familysearch på disse).Ingeborg Gundersdatter (fra Nordre Olstad i Ullensaker) ble viet 18.06.1699 med Mikkel Larsen på Østre Lystad. Etter at Mikkel døde giftet Ingeborg seg på nytt i Ullensaker med Christopher Torersen (fra Søstun Grani i Nannestad) den 29.10.1704.Datteren Berthe Christophersdatter ble døpt i Ullensaker den 18.01.1708, og er bestemoren til både Anne Kierstine Mikkelsdatter og Berthe Olsdatter. Hun er altså ikke den samme som navnesøsteren på Lysaas.Kan komme tilbake med flere detaljer senere hvis du skulle være interessert i det.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei GuroHer er oversikt over skifte på Sørum i Skedsmo12/4 1742 var det skifte på Sørum i Skedsmo fol.339 b Det var Ingeborg Gundersdatter Olstad Ullensaker var død G x 1.m Mickhel Larsen Lystad i Ullensaker. G x 2.m Christopher Thoresen Kjos Ullensaker.Barn fra første ekteskap: Mickhel Mickhelsen som var død, hadde en sønn Mickhel på 7 år som ble br.på Hauger Ullensaker. Anne Mickelsdt som var død g.m Hermann Trulsen ( 5 barn)Barn fra annet ekteskap: Berthe Christophersdt. g.m Christopher Amundsen Hun er ikke nevnt I Ullensaker bygdebok .og Håkon, jeg venter spent på hva du finner når du får tid.Hei Guro jeg lager et nytt innlgg hvor jeg kopierer til deg det jeg har notert på nettet her hjemme om Sørum i Skedsmo.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Guro legger ved alt jeg har notert om Sørum i Skedsmo, er det feil her, så si gjerne ifra, slik at vi fortsetter med korrekte opplysninger. Jeg syns det er vansklig å få rett bilde selv.Gjerdrum bygdebok s.123 Teori Torer Knutsen Vang i Gjerdrum br.1593-1640, 1626 på FjælstadBørger Valgjørsson 1604-85 g.m Gurri Toresdatter - 84 Vang Østre Hauger i Nittedal 1631 til VangGudbrand Børgersen Vang i Gjerdrum1640- bruker Sørum Skedsmo.1615 Jacob br Tveit i Gjerdrum g.m Sigrid 1605-53 Barn: Klemmet Jacobsen Tveit 1621-71 på Sørum i Skedsmo g.m Kari SteenersdatterGj.dr s.288 Søren Gudbrandsen Sørum Skedsmo br.her 1682-86 g.m Marte Jensdt Rud 1648-99Gjerdrum s.347 RudSøren Larsen Søgarn Sørum Gj.drum 1649-1725, g.m Anne Jensdt Rud 1671-1731 prokulator i et utall av saker i bygda og Gjerdum nabobygdene .Barn 1. Lars Sørensen g. 1709 m. Else Botolfsdatter Skøyen i Nittedal, bruker av Sørum i Skedsmo. 1711 døde sønnen Lars Larsen 1 år. 1713 23.10 Jens døpt Faddere Christen strømmen?, Boel Clausdatter Strømen, Claus Pedersen Strøm, Ole Løchen og Tron Schøyen.Dragon Søfren Sørums barn Ole døpt 1707 Faddere; Ane Sørum,Karin Melby, Else Bottolfsdatter Sørum, Thosten Jogstad, Botolfs Scougvold, Amun Sørum 12.07 1714 Søfren Sørums barn Jacob død 1 aar 6 mndAnne Larsdatter Sørum i Sedsmo g.1742 m.Ole Gundersen Berger i Aurskog Forlovere Gunnor Holm og Christopher AmundsenKiersti Larsdatter Sørum i Skedsmo g 1743 m Torgeir Jacobsen fra Sørum sogn Forlovere: Lars Nielsen Rud fra Sørum sogn og Ole Eriksen Løkens.246 Haga i Nannestad husmenn og andre: Pål Gudbrandsen 1718- på Sørum i Skjedsmo. Gudbrand Knutsen 1682- i Gj.dr og Mari Kristoffersdt tjente ca 1700.8. Vestre Sørum1581-93 Alf Haaken Gulliksen Øster Brauter br.1590-1690 g.m Kristofferdt Løken 1600 Gunner sorenskriver ( Haakensen Brauter Vestre) 1616-43 klokker Torger Gunnerssen Skrivekyndig g.m enken etter Peder Asak Østre 1626 Skrev av regnsakapsboken til Nils Nilsen angående odelssak om Kile på Ringsaker Barn:Truls Torgersen 1626- på Vestre Sørum g.m Marthe Gunnersdatter Frogner Kjøpte Østre Brauter i 1683 Sørum1616-43 Torger Reier Solum i Sande eide det meste 1644-47 Kristoffer 1646-47 br.Trond 1657-66 Truls g.m Marthe enke nevnt 1661 Hr.Mogens eier 2 skipd 1696-1707 lensmann Niels Andersen, 52 år 1701. 1707 Lensmann Niels Andersen på hjemtur fra Store Strøm i Rælingen til Skedsmo, kom i et forrykende uvær med storm og overmåte regn. Han blev sittende fast i leiren og omkom 63 år gammel. Fogd Jens Pedersen Holst lot lensmannen pent begrave.1701 Bottel Larsen 41 år Trond Bottelsen 10 årBottel Larsen Skøyen Ni.dal til V.Sørum 1664-1723 g.m Anne Trondsdatter 1659-1721 Barn Trond Bottelsen 1691 Else Bottelsdatter Sørum g.1709 m Lars Sørensen Rud Gjerdrum sogn til Vestre Sørum i Skedsmo Barn Lars Larsen Døpt 1710 på Sørum Faddere Anne Knudsdatter Sørums sogn, Karen Melby, Gudbiør Sørensdatter Ruud, Ole Løckhen, Joens Sørensen Ruud, Jens Faller i Fæt sogn. Jens Larsen Sørum i Skedsmo kjøpte 22.06 1741 Mo i Nittedal for 1200 rdl. Anne Larsdatter Sørum g.1742 m. Ole Gundersen Berger i AurskogLars Larsen –1788 på søndre Hauger Lørenskog 1758 kjøpte Søndre Hauger i LørenskogLarsdatterBarn Ola Knutsen Sørum g.m Maren Knutsdatter 1758 kjøpte Søndre Hauger i Lørenskog umyndiggjort 17. Østre Sørumb/Sørum gnr. 30. 1577-88 lensregnskapene fullgård og fogedgård, Gården er fri for skatt. 1594 Br. sorenskriver Gunder Barn Torger Gundersen Sørum til Østre Brauter Mats Mortensen Åmot i Rælingen 1593-1614 Anders Åmot fra Ræligen g.m enken Gjertrud ( Torgersen) Sørum n.1615 Barn 1.ekteskap Hans Matsen 1584-1664 g.m Marthe Guldbrandsdatter skifte 1659 Til Holt, Stalsberg skifte 1671 Barn 2.ekteskap Brynild Andesen Neste1610-20 br. Brynjel Andersen g.m Dorthe Simensdatter1620-21 enke Ingri Mogensdatter eier g.m Antonio Knutsen n.1609 1622-27 Lars Cristensen Til Sunnmøre som fogd.g.m Bodil Antoniusdatter1629 skattelister for bygnings, kvegskatt og katt av leilendingebønder br Ingri 1647 Christopher br1655-71- Kvegskattelistene Haldor Sørumb. lagrettmann på vårtinget 1670 og 71 br.Halvor Tormodsen Rogstad i Gjerdrum 1631-71-831661 eier Claus Bastiansen og Morten Hansen Åmot og Amund Nordby NesClaus Bastiansen1600-70 Stalsberg g.m Margretha Olufsdatter Grue 1610-93 til Ryen Nordre Hauger i Lørenskog og eide Nitteberg Barn Bastian Clausen Stabel 1631- gx1 m Sophie Hammer Sogneprest i Skedsmo gx2 m Elisabeth Arentzdatter mor Maren Nilsdatter g.m PostDorthe Bastiansdatter 1645- g.m Skredder Pdere Svendssen til Østre Sørum 1629- Barn 1. Svend Pedersen 13 år 1666 2. Peder Pedersen 11 år 1666 3. Bastian Pedersen 6 år 1666 4. Cristen pedersen 4 år 1666 5. Claus Pedersen Sørum 1 år 1666 gx1 Kirsten Sam Fanø til Lillestrøm gård 1664-1734 gx2 Anne Erstine Familie til Kjenn i Lørenskog Gården føder: 3 hester, 13 storfe, 6 sauer, 2 svin.1664: Sørumb 2 schippd.1.fr. 3 bpd.mrk. Smør, br.Olle 36 aar Halduor 33 aar huer bruger halff.1664 la Povel Torstensen fram i retten sal. Claus Bastiansens skjøte til ham på 5 fr. tunge og K spann smør i Østre Sørum, og dessuten Maren Alfsdatter, sal. Amund Hansens etterleverske på Nordbye i Nes, hennes pantebrev på 3 bpd. smør i Østre Sørum, antsatt til Povel Torstensen for 100 rd. dat. 1665. Hans Amundsen Nordby i NesBarn 1. Gyrid Hansdatter 1606- g.m Ole Toresen Brustad se Bjertnes i Nittedal 2. Birgitte Hansdatter g.m Cristen Hellesen Hvam Romr.Hist. årbok 1975 s.241 3. Amund Hansens Nordbye i Nes død før 1664 g.m Maren Alfsdatter Amund Hansens Nordbye i Nes død før 1664 g.m Maren AlfsdatterBarn 1. Christopher Amundssøn Nordby i Nes 2. Jonas Amundssønner Nordby i Nes1666 n. Olle 38 år og Haldour 35 år Christopher Olluffsøn 3 år, Olluff Halffuorsen 4 år.Erich Nielsen 12 år. Hans Olluffsen 30 år.Etterkommer etter Gjertrud Sørum og hennes første ektefelle Mats Mortensen Åmot 220b 1684 - 5 mars sal. Madz Bastiansøn g.m Giertrud Jensdatter Hans bror: sal. Jørgen Bastiansøn Barn: uten navn268a 1686 - 14 oktober Skifte i Skien sal. Madtz Bastiansøns efterlefuersche sal. Giertrud Jensdatter. 1661 eier Claus Bastiansen Stalsberg på Ryen i Skedsmo 1666 Peder Svendsson Schredder og gård.br 37 år g.m Dorthe Bastiansdatter Stabel datter av eieren sønner: 1. Suend Pedersen 3 år, 2. Peder Pedersen 11 år, 3. Bastian Pedersen 6 år, 4. Christen Pedersen 4 år, Claus Pedersen 1 år.1664-1734 gx1 Kirsten Samelsdatter Fahne -1734 1695 kjøpte Lille-Strøm gård gx2 Anne Erstine Rælingen utskilt fra Strøm Østre Rælingen og 1721 kjøpte han Nedre Aamodt RælingenAnders Lagger 80 år.1666: Full gaard Olle oc Halduor 2 Schipd. 1.fr. tunge 3 bespd.smør mrk.Pouel Torstensen i Christiania følger 1. Schipd. 1.fr. Malt och 3 bpd.mrk. Smør med bøxel offuer ald gaarden. Morten Aamodt i Feedt soeg eier I schipd. malt.Gjerdrum b.bok Tveit gård.s247 Foreldre Jacob n.1615 på ½ Tveit i Gjerdrum g.m Sigrid1605-53 1621-76- Clemet Jacobsen Tveit til.Østre Sørum g.m Kari Stenersdatter Lystad nevnt som lagrettemann . barn 1. Svein Klemmetsen til Tveit n.1676 g.m Berthe Guldbrandasdatter 1648-1717 Nordgarn Rogstad 2. Torer Klemmetsen 1645 til Søgarn Gjerdrum 3. Marthe Klemmetsdatter g.m Guldbrand Asymer 1687 panteboken Poul Thorstensen i Christiania eier 1 skpd. 5 lpd.t. 3 bpd. 18 mrk. s mør med bøxel over alt, Anders Simonsen eier 1 skpd. uten bøxel. Ved skjøte 1687 selger assessor Anders Simonsen til foged Jens Pedersen Holst 1.skpd.t. i gården Østre Sørum for 100 rd.1694 solgte Christopher Helgesen til sin svoger sogneprest Colbjørn Tostensen 5 fr.t. mrk. smør med odel og åsædesrett i Østre Sørum. 1694 solgte Christopher og Jonas Amundssønner Nordbye i Nes sogn til sogneprest i Sørum Colbjørn Tostensen 3 bpd. smør i Østre Sørum.1694 Østre Sørum auksjon og Giord Andersen ble høystbydende. Kjøpesummen ble 302 rd. for gården med skyld 5 fr. t. 3 3/, bpd. smør. Gården ble igjen overdratt til Colbjørn Tostensen.Kom han fra Gjerdrum? 1694-1717- Søren Olsen ?Rud? 1669-I751. Gx1 gx2 Åse Kristoffersdatter Melby Skedsmo 1672-1761 1697 boet eide odelsgods Dal på 3 ½ lpd i Nittedal 1701 Søren Olsen 30 år 1707 Halvor Olsen Husmand på Sørum barn Niels døpt desember 1707 Faddere: Ane Søtum, Marthe amundsdatter, Amun Sørum, Søfren Sørum,Botolfs Hovelsen?Søren Olsen 1671- 1733 til Sørumneset av Christopher Amundsen Ø.SørumBarn Ole Søfrensen Sørum 1708-09 Ole Sørensen 1710- til Bråte g.m Kirsti Gudmundsdatter Faddere Karen Mellby, Maren Brøtter. Marim Christophersdatter Slogum, Tosten Jogstad, Amund Sørum og Lars sørum Hans Sørensen 1718 Faddere Karen Berg, Anne Olsdatter, Amund Sørum, Bottolf …vold, Ole….Sørum 1694 –1702 Colbjørn Thorstensen eier i skpd. 5 lpd. 3 '/4 bpd. smør og Jens Pedersen Holst i: skpd. 2 husmannsplasser.1702 Solgte Colbjørn Thorstensen til Amund Nielsen fra Aker sogn I2' /2 lpd.t. i bpd. smør i Østre Sørum m. Bøxel for 450 rd.1713 Ingebor Sørum er nevt som fadder Amund Nilsen Elton 1659 – b.g 16.08 1739 g ? Ane Sørum? fra Aker sogn til Østre Sørum i Skedsmo Amund Nilsen g1720 i Skedsmo m.Guri Haagensdatter Ask Barn:1. Marthe Amundsdatter 1680-90 g.1707 m sjersjant Jens Helgesen Braanaas til Vestre Nitteberg Skedsmo Barn. Hans Jensen 1716- g1740 m Maren Olsdatter Løken Skedsmo til Østre Lystad i Ullensaker No.29 forlovere Ole Løken og Jens Nitteberg underoffiser 9.barn br Østre Lystad fra 1740-80 overtok etter Kristoffer Toresen Kjos som brukte Østre Lystad fra ca 1705-40, Som var mor broren Christopher Amundsen på Øster Sørum i Skedsmo s Svigerfar. 2. Christopher Amundsen 1689-1756 gx1 Gx2 Berthe Christophersdt 1706- 92 Østre Lystad Ulllensaker3. Berthe Amundsdatter Sørum g.1709 i Skedsmo Ole Trondsson 1710 husmann under Sørum4. Ingebor Amundsdatter sørum nevnt som fadder 1713NB? enkemann Christopher Amundsen Brøter g 13.12 1708 m Mari Christophersdatter Melby ?. Mallene Amundsdt g.m Ole Ericksen –1730 på Sørum i Skedsmo.Det kan se ut som Amund Nilsen hadde en datter Mallene Amundsdatter på Østre Sørum i Skjedsmo som det ble holdt skifte 21/3 1730 fol 357 b ved ektefellen Ole Ericksen`s død . Deres barn var Svend Olsen 3 år og Erik Olsen ½ år.1713 transporterer Sjønne Clausdatter Brandt enke e. foged Jens Pedersen Holst, 10 lpd.t. i Østre Sørum til Søren Olsen boende på Østre Sørum, og straks etter avstår hun ytterligere 10 lpd. til Søren Olsen. 1713 skifte mai Nordstuen Grani Åse Larsdatter 1679-1713 er død gx1m Trond Nilsen Elton 1670-1706 Grani gx2m Erik Knutsen Rovold 1677-1746 til Eset gx2 Ingeborg Tostensdatter Østre EsetBarn 1.ekteskaap 1. Nils Tondsen 1701-11 2. Lars Trondsen til Søstuen Grani1703-82 gx1 Dorthe Eriksdatter V.Åmot Gj,drum-1733 Gx2 Anna Amundsdatter Kjos –1761 Fra Sørum i Skedsmo? 3. Kristoffer Trondsen 1705 4. Tron Trondsen 1707 til Nestuen Holter i NannestadBarn 2.ekteskap 1. Erik Knutsen til Eset med faren i hans andre ekteskapÅse eide 25 lpd i Sørum kjøpt for 300 rdl. Trond Nilsen hadde kjøpt 25 lpd m.byksel i Østre Sørum i skedsmo for 250 rdl av sogneprest Colbjørn Tostensen i Sørum1708 dragon Søren Sørums barn døpt Ole Faddere:Ane Sørum, Maren Melby, Eli? Bottolfsdatter Sørum, Tosten Jogstad, Botolf Schouvold oc Amun sørum1717 Oppsittere Søren og Amund. De påboende eier 1 skpd, 12 ½ lpd 1 bpd. 21 mrk. smør, Nannestad lpd.t, i bpd. 2I mrk. Tord Nielsen gjennom arv i smør som er odelsgods hver med sin bøxel. 3 husmannsplasser: Strømmen, Isbakken og Bindingstuen.I723 oppsittere Søren og Amund. De påboende eier 1 skpd. I21/ lpd.t. 1 bpd. 2I mrk. smør. Tord/Trond Nilsen Grani1670-1706, arvinger i2'/2 lpd,t. i bpd. 2I mrk. smør, hver med sin bøxel.4 husmannsplasser, men ingen utsæd. Gården har hjemmehavn, dog overskylles denne av vannet. Høylendt, jord, tungvendt. Utsæd: 3 t. bl.korn, 18t. havre,høster 84 lass høy. Føder: 7 hester, 24 storfe, 18 sauer. Skylden foreslås satt ned med io lpd.t.Søren Sørum hadde bygselseddel av 1707 fra sin landherre på Grani? i Nannestad som hadde en del i Sørum Østre.1725 bg Guldbrand Nilsen Amunds bror 67 år på Sørum i Skedsmo1726 utstedte Søren Jensen Essendrop og Gierdt Holst odelsskjøte på i skpd. 5 lpd. 3 bpd. mrk. smør i Østre Sørum til oppsitterne Amund Nielsen og Tord Nielsen for 725 rd. Disse er oppsittere 1727.21.09 1729 lagtingdom etter rettsak mellom Lars Trondsen Nordstua Grani og Kristoffer Amundsen Østre Sørum appelerte den. Lars Trondsen arvet 4 lpd e.faren, 3 lpd e.moren og e.broren Niels Trondsen ca 8 lpd totalt. Like mye arvet han i Sørum i Skedsmo.1730 stevnet Povel Halfstensen at Østre Sørum skylder 1 ¼ Skpd., er alle årene hvilken gård 14 bpd. smør med bøxel og skal ha vært bestefar Povel Tostensens odel som etter den underretning han derom har fått utspurt skal være utkommet fra hans ættlag for den sum av 900 rd. Og siden skal være gått i kjøp og salg sist til Amund Nielsen Sørum og Tron Tronsen Eisæt, Lars Thronsen Granie, Knud Eriksen Eisæt og Erik Knudsen Eisæt på hvilken gård er pengemangellysning. Saksøkeren vil derfor innløse gården. Ingen av de innstevnte møtte, unntatt Søren Sørum. Det ble refersrt til dommen i Christiania rådstue 5. februar 1695, fantes inntatt forrige foged Claus Bastiansens skjøte til saksøkers farfar Povel Torstensen på det omtvistede gods, Sørum dat. 28. februar 1664, loddseddel etter fornevnte Povel Torstensen av 1694 hvorved Gierdt Holst på sin hustrus, Inger Povelsdatters vegne er tilloddet foran nevnte gods, vurdert for 500 rd. Et auksjonsskjøte 1694 hvor Gierdt Holst har latt bortselge dette gods på offentlig auksjon til justisråd Giord Andersen som er blitt høyestbydende med 302 rd. for Gierdt Holsts andel og andre rettigheter i gården. Vitner forklarte at gården siden er gått i kjøp og salg. Det kan bevises at Povel Tostensen, sønnesønnen, har retten. Han bød 900 rd. Dommen: De saksøkte har hatt eiendommen over hevds tid og tilkjennes odelen. Povel Halfstensen betalte omkostningene1731 odelssak på Østre Sørum behandlet en O Povel Halfstensen og hans motmenn Amund Nielsen Sørum, Thron Esæt og flere. Tilstede var bygdelensmannen Hans Pedersen med lagrettemenn: Povel Asak, Michel Myrer, Ole Uldrilig, Jacob Berg, Knud Lie, Hans og Thor Braanaas og Lars Holum.Lars Trondsen Grani førte rettssak mot Christopher Amundsen Sørum Skedsmo Lars eide 8 lspd. i Sørum i Skedsmo, (ikke Sørum i Sørum som det står i N.st b.bok). mens Christopher Amundsen hadde løsningsrett til Grani. Det ble til forlik mellom Lars og Christopher s værfar/svigerfar, Christopher Toresen Kjos som opptrådte som meklingsmann, fordi han var gift med farsøsteren til Lars , Kari Nilsdatter Elton og han var svigerfar til Amund Christophersen Østre Sørum i Skedsmo1731 i skjøtet, overdro Lars og Tron Trondsønner lpd. 8 ipd i Østre Sørum til Christopher Amundsen for 732 rdl. 1731 selger Erik Knudsen og Knud Eriksen 9 lpd. 23 ½ bpd.t. til Christopher Amundsen.1733 skifte e. Dortehe Eriksdatter Vestre Åmot i Gjerdrum til Nordstuen Grani g.m Lars Trondsen som i 1729 hadde gått til sak mot Christopher Amundsen. De ble allikevel enige uten flere rettsaker. Begge frafalt lagtingsdommen, Christopher avstod Løsningsretten til denne ½ delen av Grani og Lars Trondsen frafalt på sin side, forliket med Kristoffer Thoresen Lystad.1740 Jens Hellesen g.m Marthe Amundsdatter Østre Sørum og Seming Jogstad selger sine eiende parter i Østre Sørum til Christopher Amundsen for 400 rd. Christopher Amundsen ble da eier av hele gården.12/4 1742 var det skifte på Sørum i Skedsmo fol.339 b Det var Ingeborg Gundersdatter Olstad Ullensaker var død G x 1.m Mickhel Larsen Lystad i Ullensaker. G x 2.m Christopher Thoresen Kjos Ullensaker. Barn fra første ekteskap: Mickhel Mickhelsen som var død, hadde en sønn Mickhel på 7 år som ble br.på Hauger Ullensaker. Anne Mickelsdt som var død g.m Hermann Trulsen ( 5 barn)Barn fra annet ekteskap: Berthe Christophersdt. g.m Christopher Amundsen Hun er ikke nevnt I Ullensaker bygdebok . 1743 opprettet Christopher Amundsen kontrakt med sin svigerfar Christopher Thoresen Lystad, slik at svigerfaren for de lånte 300 rd. skulle for rentene ha fritt opphold på Østre Sørum.1757 skifte etter Christopher Amundsen gx2 Berthe Christophersdatterhvis bo var eiende Østre Sørum 21/4 skpd.t. 3 bpd. i8 mrk. sn-iør med underliggende halvdel av Borgenholinen i Fet sogn, verdsatt til i alt i 500 rd.Christopher Amundsen g.m Berthe Cristophersdt Østre Lystad i UllensakerBarn: Barn 1.ekteskap1.Christopher døpt 1710 gift 03.12 1754 m. Gudbiør Jonsdatter Sørum enkemann på Sørum eie Faddere. Anne Sørum, Marthe Jonsdatter Aamodt, Lars sørensen Sørum, ?Christopher Aamodt?, Thomas Sørum, Forlovere 1754 Lars og Christophrer SørumBarn 2.ekteskap 1. Jens Christophersen 1727-1810 g Berthe Hansdater Egeberg 1740-1829 lensmann i Skedsmo 1756-1801 neste2. Karen Christophersdatter 1727 3. Kjerstin Christophersdatter 1730-1820 g 1750.m lensmann Anders Pedersen 1729-94 Hogstad Aurskog til Nitsund- Hellerud Skedsmo, ingen barn. 4. Boel Christophersdatter 1732 gx2 Halvor Guldbrandsen i Eidsval 5. Marthe Christophersdatter 1734-95 g 1757 Nils Nilsen Nordby 1730-98 6. Michel Christophersen 1740-1818 g.m Ragnhild Hansdatter Bøhler til Braanaas Skedsmo 1747-1826 7. Johanne Marie Christophersdatter 1743 g.m Ole Amundsen Haneborg 8. Jacob Cristophersen til Nitteberg 1745-87 gx 1771 m. Anne Andersdatter G 1780 m.Dorthe Pedersdatter Horster Ryen Gx 1792m Cristian Olsen Lillestrøm 9. Ingeborg Maria Christophersdatter 1747 g 19.10 1777 m Claus Torgersen Forlovere: Lars Sørum og Nils Nordby 10. Karen Christophersdatter 1748-84 g.m Torer Trulsen Sundby i Ullensaker 11. Christin Dorthe Christopherdatter 1749 12. Ingeborg Maria Christophersdatter 1749-96 g-77.m Claus Torgersen Skogvold 1734-99 Skjedsmo pigen Maria Christophersdatter Sørum g.m ungkar Claus Torgersen g.19.10 1777 Forlovere:Lars Sørum og Nils Nordby Løsøret på 427 rdl. Eiendelene fordeltes på arvingene. Kiersten fikk i hjemmegave i sort vallak 2 rd., 6 voksne kilier 1 rd., 6 voksne sauer 4 rd.1 ny overdyne 5 rd.1 ny underdyne 5 rd., 1 par hodeputer 3 rd. 1 rødt skarlagens sengeomheng 3 rd. 3 duker 6 rd. 4 par lerretslaken 8 rd. 2 sengklær 2 rd., 2 dype og ?, flate tinnfat 5 rd., 1 dusin, dype tinntallerkner 3 rd., 1 par tinnspilkummer 1 rd.1 ny kvinneridesal med biksel 8 rd. bekostet hennes bryllup 50 rd., i alt 136 rd. Noe liknende fikk de andre døtre. Her var meget sølv Jens Christophersen opplyste at han hadde brakt en del bohave med hit fra gården1761 fikk lensmann Jens Christophersen skjøte fra medarvingene på ½ Østre Sørum, . Den andre ½ beholdt enken Berthe Christophersdatter. og barna til 1786 Det, ble utstedt kontrakt undertegnet av: Michel Christophersen Fossum, Jacob Christopherseii Nitteberg, Anders Hogstad, Halvor Gulbrandsen Eidsval, Claus Skogvold, Torer Trulsen Sundbye, Niels Nordbye, Ole Amundsen Haneborg.”Da Berthe Christophersdatter formeddelst alderdom og svakhet bar sett seg nødsaget til å oppgi sin halve del av gården Østre Sørum til sin eldste sønn lensmann Jens Sørum for 750 rdl, forplikter han seg til å forsørge sin gamle mor til hennes dødsdag og derhos gi henne en kristsømmelig begravelse.» Arvingene fikk sine arvedeler og alle var fornøyde, Jens Christophersen hadde nå hele gården og drev den med megen dyktighet.1789 avstod Jens Christophersen lensmannsombudet til svigersønnen Guldbrand Olsen Låke 1760-98 g1780 m Elen Marie Jensdatter 1763-96 1799 overdrog han gården til sin datters eldste sønn Hans Olsen Laache for 6 000 rdl, han viste til skjøte 1761 og 1786.Jens Christophersen Østre Sørum1727-1810 g.m Berthe Hansdater lensmann i Skedsmo 1756 solgte Store Ramstad Nittedal til broren Michel Christophersen solgte i1767 1757 solgte Hans Eriksen Hagnor Hellerud Skedsmo til Jens Sørum, han solgte videre 1763 til svogeren Anders Hogstad på Nitsund.Jens Christophersen Østre Sørum1727-1810 g.m Berthe Hansdater Barn. Ellen Marie Jensdatter 1763-97 g.m Ole Guldbrandsen Låke 1760-98 lensmann Til Vestre Nitteberg Skedsmo Kristine Marie Jensdatter1767-1803g.m Cristen Guldbrandsen Låke i Nannestad 1767- 1829 Hvorfor ble ikke Amund Nilsen nevnt som sønn fra Elton, kanskje var det finere å kalle seg fra Store O i Aker. Sannsynlig så kjente de involverte hverandre.Eksempler på at noe blir borte underveis i dokumenter og bygdebøker viser følgende; Første kona til Torer Knutsen Rovol er nevnt i Nannestad b.bok, men ikke i Ullensaker B.bok. Berthe Cristophersdt. Lystad er ikke nevnt i Ullensaker b.bok, men i Skedsmo b.bok. Skedsmo b.bok nevnes ikke hvor Tron Hansen Bøhler kom fra, men i Nannestad b.bok.Det har vært mange bånd mellom Elton i Nannestad og Grani med mange giftemål på kryss og tvers. Jeg tror at Amund Nilsen til Østre Sørum fra Aker i 1702, var sønn fra Elton i Nannestad. Og at han oppholdt seg på Store O, kanskje var han svigersønn på Store O det var en ugift datter 1790 Birgite Evensdatter født omlag 1663.Har ikke funnet ham nevnt i Aker.Amund Nilsen har sannsynlig hatt familie tilknytning til gården Kjærstad i Gjerdrum da han kjøpte denne gården på samme tid. 1678 Nils Hansen Elton overdro gårdsparten i Kjærstad fra søsteren Gudbjørg Hansdatter Elton til Heni enke etter Amund Heni i Gjerdrum. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Totalt imponerende hvilken jobb du har gjort med dette materialet, Kjersti!Mengden info er stor og tiden min er såpass knapp nå etter sommerferien, så jeg tror jeg blir nødt til å kommentere litt porsjonsvis der jeg måtta ha noe å melde.Ang. innlegg 10-11: Noen Knuter i Nannestad, ut i fra hva som står i bygdeboka (med forbehold om feil der):Knut #1: På Søndre Døli er Knut Trulsen bruker fra 1661 og enebruker fra 1665. Født ca. 1630. Død 1695 (35 år i 1666, 69 år i 1695). Gift med Sigrid Persdatter (datter til forrige bruker). Knut Trulsen overlot i 1691 halve bygsla til svigersønnen Gulbrand Larsen som i 1695 overtok hele gården.Knut #2: På Mellom-Døli er en Knut - vissnok sønn av forrige bruker som het Arne - bruker på gården fra ca. 1640. Drev gården frem til ca. 1659 da han døde. Han ga koppskatt for seg selv, kona og to jenter og en dreng i 1645. Knut sa selv i 1652 at han var 50 år. Gift med Tore Tostensdatter fra Øvre Foss som døde i 1690, 70 år gammel.Knut #3: Knut Toresen Rovol: I følge bygdeboka bruker på Rovol fra slutten av 1630-tallet til ca. 1687. Knut Rovol fikk den 10.04.1681 skjøte på gården som Knut (# 1) Trulsen Søndre Døli brukte.Høsten 1678 anla assessor Anders Simonsen sak mot Knut Rovol om Tveit i Gjerdrum, som assessoren hadde solgt til ham noen år før (i 1675, ser det ut til) for 220 dlr. Knut hadde høsten 1678 tatt i mot penger av Villum Rogstad og Svein Tveit for gården, til tross for at han hadde lovet Anders Simonsen Tveit hvis han skulle selge den. Knut ble dømt til å gi Anders Simonsen brev på Tveit.Noen flere Knuter:Knut #4: På Elton er det en Knut som er bruker i 1593 og 1594. Han brukte en sag i almenningen sammen med flere andre.Knut # 5: På Elton er det en ny Knut som er bruker fra ca. 1624. Brukeren før ham het Arne. Det er altså en Knut som etterfølger en Arne både på Elton og Mellom-Døli, uten at jeg ser noen indikasjon på at dette er samme folk.-------Angående hvilken Knut som kan ha vært eier av Tveit i 1647:- Lite sannsynlig at Knut #1 Trulsen Søndre-Døli var eier av Tveit, siden han overtok Døli først i 1661.- Knut # 2 vissnok Arnesen Mellom-Døli kan kanskje ha vært den Knut Døli som eier Tveit i 1647.- Knut # 3 Rovol: I følge bygdebok ser det altså ut til at Knut Rovol kjøpte Tveit først i 1675 fra Anders Simonsen. Det forhindrer han selvsagt ikke fra å ha eid gården tidligere, f.eks. i 1647. Men da burde han kanskje ha ha vært å finne i bygdeboka som bruker på Døli på denne tiden?I år 1684 oppgis det at det var 54 år siden Knut Rovol kom til bygda. Imidlertid kan muligens (?) en rettsak fra 1652 (om ulovlig hogst og sagbruk i allmenningen ved Holter sag) tyde på at Knut ikke kom langveis fra. I følge bygdeboka svarer i hvert fall Knut Rovol sammen med Mikkel Holter at 'Saga lå nok i allmenning, men har av arilds tid ligget til dette sokns hjelp med skjæring av materialer til bygging.' Mulig at dette er syltynn argumentasjon, men hvis Knut Rovol kom langveis fra hadde han kanskje ikke uttalt seg om lokale forhold fra før han kom til Rovol?------Helt til slutt, angående Amund Nielsen Sørum: Hvilke kilder er det som konkret knytter Amund Nielsen til Store O og til Elton (beklager hvis jeg er litt treig)Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

En setning som forsvant:- Knut # 3 Rovol: I følge bygdeboka ser det altså ut til at Knut Rovol kjøpte Tveit først i 1675 fra Anders Simonsen. Det forhindrer han selvsagt ikke fra å ha eid gården tidligere, f.eks. i 1647. Men da burde han kanskje ha ha vært å finne i bygdeboka som bruker på Døli på denne tiden?Riktignok var han faktisk eier av Søndre Døli, men det var først i 1681.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjersti og Håkon, jeg er bare helt overveldet over hjelpen dere yter - og, kan bare si tusen, tusen, tusen takk! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Guro, det er bare hyggelig å være til hjelp, hvorfor skal du lete like mye som meg? Kanskej ser du noe jeg ikke ser.hei HåkonAngående eierforholdene rundt Knut Thoresen Rovold, så tror jeg at jeg har tatt feil, i forhold til Døli.Men jeg tror han kom fra Gjerdrum. Det er ikke langt unna når en reiser over riksvei 120. Han kan ha hatt lokalkunnskapm om almenningen. Jeg mener å huske at den lå i området mot kommunegrensene mellom disse bygdene.Han kan selvfølgelig ha hatt skyldfolk i begge bygdene. Angående Amund Nielsen Sørum: Hvilke kilder er det som konkret knytter Amund Nielsen til Store O og til Elton (beklager hvis jeg er litt treig)Det er gjennom mange års grublerier og pløying av nærmest alle bygdebøkene på Romeriket at jeg tror at Amund Nilsen kom fra Elton.Desverre lager jeg slektopplysninger om enkelte gårder og bygder på dataen uten alltid begrunner mot neste bygd og gård. Derfor kan det virke som jeg mangler kilder. Det er fint at du setter spørsmål.1725 bg Guldbrand Nilsen, Amunds bror 67 år på Sørum i SkedsmoJeg ble overbevist over Guldbrand Nilsens begravelse i Skedsmo, for han forsvinner fra Nannestad og Elton rundt 1699, uten at bygdebokforfatteren vet hvor og ikke bekreftet at han døde i Nannestad.Hvis du har tilgang til Gjerdrums bygdebok under gården Kjærstad står Amund Nilsen fra store O nevnt om gårdkjøp der. Sannsynlig solgte han gården for å kjøpe Sørum i Skedsmo.Jeg har prøvd å Finne Amund Nilsen i Aker på store O, men har ikke klart å finne ham der. Har etter fattig evne prøvd å lese kirkebøkene for Ager sogn i håp om å finne gifte, uten hell(vanskelig). Det er på slutten av 1700 tallet en noen grensetvister og lignende i Aker, men Amund Nilsen er ikke nevnt der. Men Anders Jensen fra Rud i Gjerdrum blir g.m med enka på store O. Utover 1700 taller er det en del rettstvister omkring eieforholdene på Sørum i Skedsmo.Detter er nevnt i Nannestad bygdebok under Grani og på Østre sørum i Skedsmo bygdebokFlere ganger ble det giftemål mllom de fra Grani og Elton fra siste del av 1600 tallet til utpå 1700 tallet. Lars Trondsen Grani førte rettssak mot Christopher Amundsen Sørum Skedsmo Lars eide 8 lspd. i Sørum i Skedsmo, (ikke Sørum i Sørum som det står i N.st b.bok). mens Christopher Amundsen hadde løsningsrett til Grani. Det ble til forlik mellom Lars og Christopher s værfar/svigerfar, Christopher Toresen Kjos som opptrådte som meklingsmann, fordi han var gift med farsøsteren til Lars , Kari Nilsdatter Elton og han var svigerfar til Amund Christophersen Østre Sørum i Skedsmo1731 i skjøtet, overdro Lars og Tron Trondsønner lpd. 8 ipd i Østre Sørum til Christopher Amundsen for 732 rdl. 1731 selger Erik Knudsen og Knud Eriksen 9 lpd. 23 ½ bpd.t. til Christopher Amundsen.1733 skifte e. Dortehe Eriksdatter Vestre Åmot i Gjerdrum til Nordstuen Grani g.m Lars Trondsen som i 1729 hadde gått til sak mot Christopher Amundsen. De ble allikevel enige uten flere rettsaker. Begge frafalt lagtingsdommen, Christopher avstod Løsningsretten til denne ½ delen av Grani og Lars Trondsen frafalt på sin side, forliket med Kristoffer Thoresen Lystad.Mantallet som underbygger at Amund Nilsen Kan ha vært fra EltonManntall 1664-66 for Nannestad Elton s.235, 2 skippund, 6 bismerpund smør.Følgene personer nevnt: Hans 70 år bruker ¼ partSønner Lars Hansen rytter 20 år. Kristoffer 17 år.Nils 35 år bruker ½ partSønner Guldbrand Nilsen 7 år Peder Nilsen 5 år. Amund Nilsen 3 år Engebret Nilsen ½ årTrond 28 år bruker ½ partTROND NILSEN var bror til Embret HAGA; JACOB ELTON; og PER KYKEN i Ullensaker .s. 342 Far Nils Hansen Elton Trond Nilsen fra Elton f.1670-1706 g. 1700 m Åse Larsdatter 1679-1713 Grani Til Nordstuen Granie Barn:1. Nils Trondsen 1701-11, 2. Lars Trondsen 1703-82 (neste), 3. Kristoffer Trondsen 1705 4. Tron Trondsen1707 br.av Nestun Holter.1713 skifte mai Nordstuen Grani Åse Larsdatter Åse eide 25 lpd i Sørum kjøpt for 300 rdl. Trond Nilsen hadde kjøpt 25 lpd m.byksel i Østre Sørum i skedsmo for 250 rdl av sogneprest Colbjørn Tostensen i SørumFra bygdeboka Nils Hansen 1639 Elton . 1657 betalte bot fordi han fikk barn for tidlig.Barn1.Guldbrand Nilsen 1658-1725 ingen barn2.Peder Nilsen 1660-1738 til Kyken gx1 Kari Larsdatter-1721 i.Gx2 Guri Christophersdatter Stokke3.Amund Nilsen 1662-1739 til StoreO til Østre Sørum Skedsmo4.Jacob Nilsen 1660-1738 gx1 enken Kari Larsdatter -1721 på Kyken i Ullensaker bruker der. gx2 Guri Christophersdatter5.Kari Nilsdatter 1662/8-1765 g.m enkemann Torer Knutsen Rovol til Grani-Kjos6.Jacob Nilsen 1664-1746 g.m Boel Tostensdatter7.Emebret Nilsen 1665- til Haga g 1694 m. Kirsti Larsdatter Haga gx2 m.Kari Trulsdatter fra Nitteberg i Gjerdrum 8.Trond Nilsen 1670-1706 til Grani g1700.m Åse Larsdatter Grani 1679-1713 til Nordøstre Grani10.Lars ? Holme arvet 5 lpd e.sin mor gx1m.Ingeborg Sørensdatter gx2m. Kari Guldbrandsdatter11.NN Nilsdatter g.m Gunder Larsen Sundby i UllensakerPå Grani er detter nevnt Berte/Birgitte Knutsdatter 1645 –1691 gx1 m Kristoffer Hansen Elton 1645- 1677 på Oppstun, Holter død Søstun Grani Barn Kristoffer Larsen Var søskenbarn til Jakob Nilsen Elton og Embret Nilsen HagaSiden det er så mye materiale så håper jeg at dette ikk er for usammenhengende, men spør gjerne mer.Hlsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Legger ved en liste over eierforholdene på Kjærstad i Gjerdrum 1615 Ola Skjærstad 4 lpd 1624 Borgermesteren Lauritz Rus i Kristiania eide 15 lpd 1648 Hans Knutsen i Kristiania eide 15 lpd Hans Mo/ Elton 1594-1676 1648 eide10 lpd 1661 eide 12 lpd lik stor part Olsdt Kjærstad g.m Even Eriksen Heni 1604-911661 eide12 lpd lik stor partEven hadde kjøpt opp parter e.sv far og byboere Ole Evensen 1643 –1700 g Ragnhild Kristoffersdatter Udeng Skedsmo til Østgarn Kogstad gx2 Nils Olsen til Kjærstad 1670-1740 Amund O 28/11 1702 ga skjøte på ½ gården til Nils Olsen2.Erik Evensen1647 til Fossum g.m Boel Guldbrandsdatter 1647-17173.Marthe Evensdt 1650-91 g.m Kristoffer Guldbrandsen til Søgarn Kjærstad -1711 gx2 1691 Kirsti Hansdatter Sørum –des 1692 død i barselgx3 1692 Mari Toresdatter Løvstad 1675-1740Barn 1.ekteskapTruls Kristoffersen Kogstad Guldbrand Kristoffersen,1702 Stevner Amund Nilsen, Truls Kristoffersen Kogstad og Guldbrand Kristoffersen, fordi de ville frafalle kjøpet med saksøkeren på Granie om deres odelsgods i Kjærstad4.Kristoffer Evensen 1652 g.m Tore Asbjørnsdatter Øvre Kogstad til Finstad i Holter Nannestad5.Sjur Evensen til Smedstad i Gjerdrum6.Guldbrand Evensen Fossum 1657 -Barn Kristopher GuldbrandsenGuldbrand Evensen Fossum, Stevnet broderbarn og søskenbarn til å oppfylle inngåtte kjøpet med Amund Nilsen7.Mali/Magdalene Evensdatter 1629-1710 g.m Torger Embret- sen Mo i Gjerdrum 1637-1717 gx1 Berthe Jacobsdatter Elton Barn Christopher Torgersen Mo til Skjærstad 8.Erik Evensen til Fossum g.m Boel Guldbrandsdatter 1641-1711 Barn:Nils Eriksen til Haukerud Hannibal Eriksen Strøm i HakadalNils Eriksen til Haukerud tatt imot 211dlr av Amund O, som fikk skjøte 3/6 17029.Marthe Evensdt 1650-91 g.m Kristoffer Guldbrandsen til Søgarn Kjærstad –1711 gx2 Kirsti Hansdatter Sørum –des.1692 barselseng gx3 Kari Toresdatter Løvstad 1675-1740 gx2 Torer Olsen fra Kjærstad i Holter gx3 Torer Svenssen Tveit 1679- Gudbjørg Hansdt Elton g.m Amund Heni-78 1666eide 12 lpd Nils Hansen Elton1678 pantebrev på 14 ½ lpd fra søster 01.03 1682 kjøpte assessor Anders Simonsen 12 lpd 14.02 1688 kjøpte ½ bondegodset av 24 lpd. Igjen tilbake til på odel?Nils Hansen Elton. ? Guldbrand Amundsen Heni og svogeren Knut Enersen Årstad g.m Amundsdatter Heni, 14 ½ lpd 1699 Overdrar Guldbrand Amundsen Heni og svogeren Knut Enersen Årstad g.m Amundsdatter Heni, 14 ½ lpd til Amund Nilsen på Store O i Aker. Han har kanskje fått tak i ½ gården på odel 28/11 1702 Amund O ga skjøtet på 18 ½ til Kristoffer Gudbrandsen 1653-1711 g.m Marthe Evensdt Kjærstad 18 ½ lpd.28/11 1702 ga Amund O skjøtet på 14 ½ lpd til Nils Olsen 1670-1740 g.m Ragnhild Kristoffersdt 1659-1739 Nordre Ulreng i Skedsmo, hun gx1 Ola Evensen KjærstadDesverre lot ikke datasytenet kopiere over tabellen som jeg har lagd. Håper alikevel at noe er forstålighilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Kjersti. Jeg har nå skrevet ut all informasjon fra deg og Håkon - det ble en del sider!!! Jeg skal sette meg å studere det nå, og kan bare takke så mye igjen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Et bittelite spørsmål, Kjersti:Du skriver i sjette avsnitt i innlegg 18:'Gj.dr s.288 Søren Gudbrandsen Sørum Skedsmo br.her 1682-86 g.m Marte Jensdt Rud 1648-99'Jeg tror ikke at Søren og Marte har noe med Sørum i Skedsmo å gjøre, men derimot Sørum i Gjerdrum. I hvert fall i følge Gjerdrum bygdebok var Søren sønn av forrige bruker på Oppi-Nordgarn Sørum i Gjerdrum, bruker der fra 1666 til 1682 da han kjøpte Negarn Olstad i Gjerdrum. Bruker på Negarn Olstad fra 1682 til 1682 da han døde.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.