Gå til innhold
Arkivverket

[#51641] Ullensaker - Ole Jensen og Anne Olsdatter Kios viet 21 mar 1787.

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjære Kjersti og Håkon.Jeg har nå studert alt dere har skrevet om disse slektene - noe har falt på plass, annet har jeg ikke klart å få 'tak på' ennå. Det blir mange mennesker, gårder, mye hopping frem og tilbake mellom kommunene - i et foreløpig noe ukjent område for meg.I den anledning har jeg nok et spørsmål, ref mitt innlegg 51659, hvor du allerede har referert fra bygdeboken, Håkon.Jens Hansen Brustad (Haga?)vies 17 jun 1762 i Nannestad til Kari Toreresdatter Brøstad (heter det egentlig Brustad eller Brøstad - eller er dette 2 forskjellige gårder?)Karis foreldre er Torer Halvorsen Brustad og Mari Trulsdatter Store Kjos viet 14 jun 1740 i Ullensaker.Ved Jens Hansens og Kari Toreresdatter vielse i kib står det 'beslektet i 2. og 3. ledd'. Tross i min iherdige letning - har jeg kjørt meg helt fast her. Jeg er ikke i stand til å se hvem av Karis aner som også kan være Jens. Nå har jeg ingen informasjon om Karis far, Torer Halvorsens slekt - så jeg må kanskje begynne å lete etter slektskapet her?Kjenner en av dere til hvordan de er beslektet?Håkon: Jeg skal til Karin på mandag - hun mener å ha et bilde av deres felles ane. Jeg skal scanne det til deg med den informasjonen hun måtte ha.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjen GuroNå har jeg ikke tilgang på bøker og notater der jeg befinner meg nå, men kan bekrefte at Brøstad og Brustad er to ulike stavemåter for samme gård.I 'Sjeleregister for Nannestad' fra 1730 - for øvrig en aldeles ypperlig slektshistorisk kilde - finner du under Brøstad bl.a. Torer Halvorsen, hans søsken, far og stemor:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4937&idx_id=4937&uid=ny&idx_side=-11>LenkeTorer Halvorsens dåp den 12. juni 1712 finner du nesten nederst på høyre side, venstre kolonne her: LenkeVielsen til Torers foreldre finner du på midten av venstre side, høyre kolonne den 10. februar 1707 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Håkon Takk for tilbakemeldingen din'Gj.dr s.288 Søren Gudbrandsen Sørum Skedsmo br.her 1682-86 g.m Marte Jensdt Rud 1648-99' Jeg tror ikke at Søren og Marte har noe med Sørum i Skedsmo å gjøre, men derimot Sørum i Gjerdrum. I hvert fall i følge Gjerdrum bygdebok var Søren sønn av forrige bruker på Oppi-Nordgarn Sørum i Gjerdrum, bruker der fra 1666 til 1682 da han kjøpte Negarn Olstad i Gjerdrum. Bruker på Negarn Olstad fra 1682 til 1682 da han døde.Jeg så over noen skriftlige notater på Rud i Gjerdrum og da er hun kaldt Marthe Olstad i 1683 ved skifte etter moren Gudbjør Tormodsdatter.Til Guro Slektskapet med de som giftet seg i 1740 tror jeg går gjennom slekten Ingjer fra UllensakerIngjerHalvor Halvorsen 1612-82 g 1635 enken Guri Hansdatter nedre Nafstad Kauserud til Ingjer gx1 Tommes Jacobsen –ca 1634 1664 52 år1647 Halvor bruker Christen Hvam eier 2 skpd Johan Garman eier 1 skpd 1 fr.er en av Romerikes mest velhavend bønder, 6 barn levde ved skifte 20.03 1683 slektens segl fra 1680 årene va et skjold delt i 4. felt. 1. blomsterpotte. 2. 2.tomt 3. 3. ½ galopperende hest 4. 4. tomtBarn 1.ekteskap 1. Jakob Tommessen Stokker, 2. Tomes Tommessen Holt.Barn hennes 2.ekteskap1. (Hans) Halvor Halvorsen –1687 g.m enken Sophie Kraft Vilberg til Vilberg og drev Måstad som underbruk 1683-872. Dorthe Halvorsdatter –1715 gx1 enkemann Torer Jacobsen Brustad 1634-66 gx2 Oluf Brustad i Holter 1640-1. Gjertrud Halvorsdatter gx1 Lensmann i Ull. Hans Halvorsen Frogner Gx2 Lensmann i Ull Christopher Halvorsen Nord Eik i Nannestad til Frogner 1658-1728 Død 1728 70 år2. Anne Halvordatter 1639-1717 g. Oluf Løken 1640-1701 Holter i Nannestad5. Marthe Halvorsdatter –før 1683 g.m Tosten Kyken fra Gjerdrum Barn. Trond Tostensen Kari Tostensdatter –1729 g.m morens fetter Halvor Embretsen Nerdre Vilberg –1700 Anne Tostensdatter6. Karen Halvorsdatter 1648-1733 g –70 m.tremenning Jacob Christensen Hvam 1643-okt 1700 på Ingjerhilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Når jeg leser innleg nr 23 ser det nesten arabisk ut, for meg. Jeg tror at Amund Nilsen Elton til Sørum i Skedsmo, er Amund Nilsen O som kjøpte Skjærstad 1699 og som solgte 1702,da han kjøpte Sørum i Skedsmo sammen med slektninger.Prøver derfoer å gjøre det litt mer forstålig, også for meg selv.SKJÆRSTAD GÅRD I GJERDRUM eiere og slektstilknytning, så langt Det ser ut som gården var delt i 2 like eierdeler på slutten av 1600 tallet enedelen eides av Oles datter og den andre av familien på Elton og dens grener.1615 Ola Skjærstad 4 lpd 1624 Borgermesteren Lauritz Rus i Kristiania eide 15 lpd 1648 Hans Knutsen i Kristiania eide 15 lpd 1661 Olsdt Kjærstad g.m Even Eriksen Heni 1604-1661 eide eide 12 lpd lpd Even hadde kjøpt opp parter e.sv far og byboere Barn til Even Even Eriksen Heni 1604-61 g.m Olsdatter Skjærstad1. Ole Evensen 1643 –1700 g Ragnhild Kristoffersdatter Udeng Skedsmo til Østgarn Kogstad gx2 Nils Olsen til Kjærstad 1670-174028/11 1702 Amund O ga skjøte på ½ gården til Nils Olsen.2.Erik Evensen1647 til Fossum g.m Boel Guldbrandsdatter 1647-17173.3.Marthe Evensdt 1650-91 g.m Kristoffer Guldbrandsen til Søgarn Kjærstad -1711 gx2 1691 Kirsti Hansdatter Sørum –des 1692 død i barselgx3 1692 Mari Toresdatter Løvstad 1675-1740 Barn 1.ekteskapTruls Kristoffersen Kogstad Guldbrand Kristoffersen,1702 Stevner Amund Nilsen, Truls Kristoffersen Kogstad og Guldbrand Kristoffersen, fordi de ville frafalle kjøpet med saksøkeren på Grani, om deres odelsgods i Kjærstad4.Kristoffer Evensen 1652 g.m Tore Asbjørnsdatter Øvre Kogstad til Finstad i Holter Nannestad5.5.Sjur Evensen til Smedstad i Gjerdrum6.6.Guldbrand Evensen Fossum 1657 - Barn Kristopher Guldbrandsen og far Guldbrand Evensen Fossum, Stevnet broderbarn og søskenbarn til å oppfylle inngåtte kjøpet med Amund Nilsen7.Mali/Magdalene Evensdatter 1629-1710 g.m enkemann Torger Embret- sen Mo i Gjerdrum 1637-1717 gx1 Berthe Jacobsdatter Elton Barn Christopher Torgersen Mo til Skjærstad8.Erik Evensen til Fossum g.m Boel Guldbrandsdatter 1641-1711 Barn: Nils Eriksen til Haukerud Hannibal Eriksen Strøm i HakadalNils Eriksen Haukerud hadde tatt imot 211 dlr av Amund O, som fikk skjøte 3/6 17029.Marthe Evensdt 1650-91 g.m Kristoffer Guldbrandsen til Søgarn Kjærstad –1711 gx2 Kirsti Hansdatter Sørum –des.1692 barselseng gx3 Kari Toresdatter Løvstad 1675-1740 gx2 Torer Olsen fra Kjærstad i Holter gx3 Torer Svenssen Tveit 1679-1648 Hans Mo i Gjerdrum senere til Elton i Nannestad 1594-1676 eide 10 lpd 1661 Hans Elton fra MO eide 12 lpdBarn 1. Gudbjørg Hansdt Elton g.m Amund Heni-78 2. Nils Hansen Elton 1666 Nils Hansen Elton eide 12 lpd 1678 Nils Hansen Elton pantebrev på 14 ½ lpd i Skjærstad fra søsterpantebrev på 14 ½ lpd fra søsteren Gudbjørg 01.03 1682 kjøpte assessor Anders Simonsen 12 lpd14.02 1688 kjøpte ½ bondegodset av 24 lpd. Igjen tilbake til Nils Hansen Elton (på odel?).Gudbjørg Hansdt Elton g.m Amund Heni-78 Barn 1.Guldbrand Amundsen Heni 2.Amundsdatter Heno g.m Knut Enersen Årstad1699 14 ½ lpd i Skjærstad Overdrar Guldbrand Amundsen Heni og svogeren Knut Enersen Årstad, til Amund Nilsen på Store O i Aker.Han har kanskje fått tak i ½ gården på odel28/11 1702 Amund O ga skjøtet på 18 ½ til Kristoffer Gudbrandsen 1653-1711 g.m Marthe Evensdt Kjærstad 18 ½ lpd.28/11 1702 ga Amund O skjøtet på 14 ½ lpd til Nils Olsen 1670-1740 g.m Ragnhild Kristoffersdt 1659-1739 Nordre Ulreng i Skedsmo, hun gx1 Ola Evensen KjærstadKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for all tid du bruker på dette, Kjersti. Jeg har skrevet ut svaret ditt vedrørende slektskapet mellom Jens Hansen (konf som Haga 1754, 17 år gammel i Nannestad) og Kari Torersdatter Brustad. Jeg må studere det nøye for jeg føler fremdeles at jeg fomler litt i blinde med hvilken gård som ligger hvor mv. Takk igjen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Kjersti. Jeg beklager at jeg må bry deg igjen. Er det riktig det jeg har forstått av listen din følgende (eller er jeg helt på jordet)? Mener du - og kan det være riktig at Anne Halvorsdatter fra Ingjer født 1639 - gift med Oluf Amundsen Løken 1640-1701 har sønnen Halvor Olsen Løken 1683 (moren noe gammel?) Han gifter 10 feb 1707 med Mari Torersdatter 'Døli' og at det er disse som er beslektet?!Det kan godt være at det er flere anesammenfall i denne slekten, men jeg lurer på om du vet hvordan følgende er beslektet i 2. og 3. ledd som det står i kib: Jens Hansen Haga født 1738 viet 17 jun 1762 i Nannestad med Kari Toreresdatter Brustad født 1742 med foreldre Torer Halvorsen Brustad og Mari Trulsdatter Store Kjos.Hvis dette virker surrete er det nok for det begynner å gå litt rundt her! Bekalger. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei GuroDet er bare gøy at du spør meg og ikke godtar alt.1.Ved skifte etter Oluf Amundsen Løken i Holter 1701 er Halvor Olsen Løken 19 år og yngst av sønnene. Det er ikke uvanlig at noen kvinner, fikk barn etter fylte 40. En annen forklaring er at Anne halvorsdatter var noen år yngre enn oppgitt, da hun døde.J2.eg fikk en fornemmelse at døtrene fra ingjer var formødre. Men du må selv sjekke nærmere, da jeg mangler nøyere opplysninger. Jeg har notert en gang at Torer Jacobsen Måstad var gx1 m.Dorthe Halvorsdatter Ingjer gx2 Inger Klemmetsdatter Søgarn Holter hun gx2 Hans Pedersen som straks flyttet til Døli i Nannestad. Det er flere år siden at jeg noterte fra bygdebøkene, Når jeg ser nøyere etter er jeg litt usikker på om alt er rett.Desverre er jeg ikke i slekt denne veien og er usikker på det. men et sted har jeg skrevet at Hans Pedersen Måstad flyttet til Døli da han ble gift med enka, og da tenkte jeg at Mari Toresdatter Døli var hans stedatter. Men du må sjekke dette nærmere.Jeg tror at noen ganger kan kreativitet være til hjelp, for å undersøke mere.Lykke til. Hvis jeg får tid skal jeg undersøke Romerikes historielags årbøker i denne jakten, for de har jeg her.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjære deg Kjersti - ikke stress mer med dette for meg. Du har hjulpet meg MER en nok. Du har så rett i at fantasti og kreativitet kan være til hjelp, nesten nødvendig for å bli en god genaolog vil jeg si - så får man heller gå i gang med elimineringen senere! Tusen, tusen takk for all hjelp! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Vil også nok en gang takke deg, Kjersti, for det enorme arbeidet du har nedlagt!Noen små kommentarer:- Kjersti: Ang. innlegg 18: Her har jeg en knøttliten rettelse av avsnitt 46 (eller der omkring), der det står:'Gjerdrum b.bok Tveit gård.s247 Foreldre Jacob n.1615 på ½ Tveit i Gjerdrum g.m Sigrid1605-53 1621-76- Clemet Jacobsen Tveit til.Østre Sørum g.m Kari Stenersdatter Lystad nevnt som lagrettemann . barn 1. Svein Klemmetsen til Tveit n.1676 g.m Berthe Guldbrandasdatter 1648-1717 Nordgarn Rogstad 2. Torer Klemmetsen 1645 til Søgarn Gjerdrum 3. Marthe Klemmetsdatter g.m Guldbrand Asymer'Vil bare gi beskjed om at 2. Torer og 3. Marthe ikke er barn av Clemet Jacobsen Tveit. Torer og Marthe er derimot søsken av Clemet, og følgelig barn av Jacob Tveit.Fra kirkeregnskapet datert 25. mars 1629 finner man for øvrig Jacob Tveits segl. I følge bygdeboka hadde Jacob initialene IO. Kanskje het faren hans Ola?---- Kjersti: Ang. innlegg 29, der du skriver:'Jeg så over noen skriftlige notater på Rud i Gjerdrum og da er hun kaldt Marthe Olstad i 1683 ved skifte etter moren Gudbjør Tormodsdatter.'Ja, Søren og Marthe var på Olstad i 1683. Jeg skrev i (25) at Søren drev Olstad fra 1682 til 1682 ... det riktige er (i følge bygdeboka) at han drev Olstad fra 1682 til 1686. Etter Sørens død giftet Marthe seg med Torer Justsen og hun blir boende på Olstad frem til sin død i 1699.---- Guro: Angående Jens Hansen og Kari Torersdatter så er jeg litt forvirret. I bygdebok for Nannestad står det nemlig bl.a. under Arstun Brøstad at Torer Halvorsen og Mari Trulsdatter fikk datteren Kari (f. 1743), og at denne datteren Kari ble gift med Amund Evensen Vestby i Gjerdrum. Lignende står under Vestby i Gjerdrum bygdebokDet er altså ikke opplyst i bygdeboka at Torer og Mari skal ha fått noen datter Kari som ble gift med Jens Hansen.---Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Håkon og tusen takk.Da fjerner jeg 'min' Kari Torersdatter fra barna til Torer Halvorsen og Mari Trulsdatter. Jeg får lete mer etter Kari og Jens Hansen senere. En eller annen forbindelse til Brustad må hun ha hatt iom. at det er navnet ved vielsen, kanskje hun tjente der? Dette trenger jeg mer tid på - kanskje kan caut ved vielsen Hovold Larsøn Foss og Haagen Gulbrandsøn Foss være en ledetråd.Satt veldig stor pris på at jeg fikk vite dette. Jeg skal skrive ut det jeg har funnet, og ta med til Karin i dag - hadde vært synd om jeg hadde gitt henne feil info!Du hører fra meg.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Kanskje kan fadderne til Jens og Karis barn være en ledetråd:Ser f.eks. ved datteren Ingers dåp er fadderne Jacob Olsen Brøstad, Jacob Jensen Vestby, Haagen Hansen Haga, Marthe Egeberg og Anne Olsdatter Brøstad.Haagen Hansen er kanskje Jens' bror? Kan muligens Jacob Olsen og Anne Olsdatter være Karis halvsøsken?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

For å utdype/korrigere meg selv:I bygdebok for Nannestad står det under 'Husmenn og andre' under Brøstad bl.a. følgende:'Dragon Jens Hansen gm Kari Toresdatter, bodde på gården i 1760-åra, men var ikke husmann eller bruker. Barn født her: Torer f. 1762 d. 1763, Kari f. 1763. Anne Toresdatter og Berte Toresdatter bodde hos Jens Hansen.'Under Årstun Brøstad er nettopp Anne og Berte nevnt blant barna til Torer Halvorsen og Mari Trulsdatter.Dermed er det vel rimelig å tro at Torer og Mari likevel var Kari Toresdatters foreldre, evt. stefar/stemor. Torer Halvorsen døde forholdsvis tidlig, og det kan vel være sannsynlig at Anne og Berte ble boende sammen med Jens og Kari på gården etter Torers død.I så fall kan det hende at Torer og Mari hadde to døtre som het Kari, og at den ene ble gift med Amund Evensen og den andre med Jens Hansen. Evt. kan det være steforeldre eller uekte barn inne i bildet.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei HåkonTakk for informajonen, jeg har allerede korrigert denne.Det er bare gøy å dele det jeg vet med andre. Jeg tror at flere øyne er verdifullt i denne debatten. En liten tilleggsoplysning om Ragnhild Hansdatter Nordre Braanaas i Skedsmo 1745-1826 g.m Michel Cristophersen 1739-1818 Østre Sørum i Skedsmo 1787 til Søndre Braanaas.Hennes mor Berthe Hansdatter 1725-1807 Bøler i Skedsemo g 1743 x1 m enkemann Hans Pedersen 1694-1759 Berger i Aurskog til Nordre Braanaas i SkedsemoHan gx1 Ragnhild Halvorsdatter Kjølstad i Nes Barn 1 sønn Halvor Hansen f.1741gx2 Jens Svendsen Hauger i Nittedal og hun flyttet ditFaren Hans Trondsen 1682-1741 kom fra Gutu i Holter Nanestad s.186 i b.boka 1717 kjøpte Bøler av Ole Trondsen g.m Marthe Hansdatter 1696-1774 Vestigarn Døli Holter i Nannestad Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det, KjerstiJeg pløyer meg sakte gjennom alt materialet du har kommet med, men som du forstår tar det litt tid.Angående Amund Nielsens opphav på Elton må jeg si at dette virker svært troverdig. Imponerende arbeid du har gjort her!Kveldens lille spørsmål er følgende:Innlegg 18: Du skriver under Østre Sørum i Skedsmo om Gjertrud Sørum. Kan du fortelle litt mer om kildene som ligger til grunn for det du skriver om Gjertruds slekt bakover i tid? Om hennes mann Anders; anser du Torgeir Bjørnsen Åmot som far til Anders Åmot?Beste hilsninger fra Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kjersti og Håkon.Jeg er så glad for at jeg også får ta del i den fantastiske jobben dere har gjort vedrørende disse slektene. Det ser også ut som om vi ikke bare kommer inn på min kusines slekt her, men også min manns samt slekten til en venn av oss. Jeg noterer og sorterer - dette er kjempe interessant.Tusen takkGuro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Igjen dette var hyggelig lesingTil Håkon Kilde tilDu skriver under Østre Sørum i Skedsmo om Gjertrud Sørum. Kan du fortelle litt mer om kildene som ligger til grunn for det du skriver om Gjertruds slekt bakover i tid? Om hennes mann Anders; anser du Torgeir Bjørnsen Åmot som far til Anders Åmot?Ja det skal du få, samtidig får du det jeg har notert om Åmot i Rælinen, hvor mitt navn kommer ifra. Men du må fortsette å være kririsk.Slekten Aamodt i Rælingen en del av Fet kommune Aamodt g.nr 103 Rælingen en del av Fet på den tiden Øvre Åmot Kilde Romeriket historielags årbok XVIII 1995 s.158 Romeriket historielags årbok XVI 1990 s.237-254 Romeriket historielags årbok XI 1978 s.77-82 1528 Torgeir betalte skatt av Øvre Åmot 1528 Bjørn nevnt.Gjenggjerdsskattelisten 1552-1601 Torger Bjørnsen øvre Åmot til Årnes1560 tallet Fogd på Romeriket 1585 Gjertrud (Torgersen) Sørum n1615-24 gx1 m Mats Mortensen til Øvre Åmot gx2m Anders Brynildsen Åmot 1593-1614 bondelensmann i Fet 1591-94 1591 kongehyllingen, 1594 til Sørum i SkedsmoAnders eide mye jordegods i 4 lpd Stalsberg 8 lpd Haneborg 2 skpd Øvre Åmot 16 lpd Årnes 7 lpd Hunes 1 skpd Orderud 1 skpd Sand i Hurum ½ skpd Holme ½ skpd Erpestad ½ skpd Ullerud ½ skpd Krogfoss 6 lpd Ås Eget sagbruk1594-1613 Guldbrand brukerBarn 1.ekteskap Hans Matsen Stalsberg 1584-1664 g.m Marthe Guldbrandsdatter skifte 1659 Til Holt, skifte 1671 1615 leirmål med Ambiør Simensdatter 1647 eide 16 lispd i Erpestad i Nannestad eide 1 ½ skpd i Åmot, er hovedarvingen til Åmodt Barn 2.ekteskap 1. Hans Andersen før – 1635 arvet ½ skpd i Åmodt + mer Stalsberg som han solgte til ½ broren, ble enebruker på Åmot, da broren flyttet til Årnes Barn. Torger Hansen 1630- g.m Angier Arnesdatter Berg Aurskog vokste opp hos onkelen på Årnes til Kijus i Skedsmo Barn. Ingeborg Torgersdatter2. Einer Arnesen g.m Anne Toresdatter Råsok n.1661 Arvet 16 lpd i Årnes br.Årnes som Gjestgiveri til Årnes fra 1620- 1624 eide Søndre Årnes g.nr 93 Rælingen br. Nedre Årnes 1620-553. Brynild Andesen Neste på br. 1610-20 Østre Sørum til Store Strøm 1615 eide 10 lispd i Holme i Nannestad arvet ½ skpd i Holme Barn Kirsten Brynildsdatter 1683 eide 18 lispd i Holme og 4 lispd i Erpestad, Hunes i Enebakk Hans Matsen til Stalsberg 1584-1664 g.m Marthe Guldbrandsdatter skifte 1659 1609 dreng hos Karen Åsmundsdatter Holt 1615 leirmål med Ambiør Simensdatter 1647 eide 16 lispd i Erpestad i Nannestad bygslet Stalsberg 1584-1664, men eide Åmot Barn 1. Niels Hansen g.m Anne Nielsdatter 1632-1710 2. Morten Hansen til Øvre Åmot 1632-69 g.m Marthe Helgsdatter Skogvold -1709 gx2 m Kristoffer Madsen Åmot 1637-17073. Inger Hansdatter gift til Jølsen i Fet 4. Maren Hansdatter Åmot Stalsberg –1660 g.m Bastian Hansen Stabell på Ryen Gx2 Maren Nilsdatter 1632-17101661 overtatt 10 lpd e.Hans Andersens part, mens faren eide resten. Eide 1 skpd i Sørum Skedsmo 1 skpd Erpestad NannestadMorten Hansen til Øvre Åmot 1632-69 g.m Marthe Helgsdatter Skogvold -1709 gx2 m Kristoffer Madsen Åmot 1637-1707 Barn: 1. Guldbrand Mortensen 1659- g.m Kirsten Paulsdatter Berger Eidsberg dit 2. Mads Mortenssen 1660- bruker til Bjørnholdt 3. Hans Mortensen 1663- g.m Kirsti Syversdatter Øvre Garder dit 4. Kristoffer Mortensen 1668-1730 gx1m Marthe Jensdatter Ramstad 1684-1721 til Oppistuen Åmot gx2m Maren Jensdatter Ramstad ½ brødre? Til Kristoffer Mortensen Sven Berger i Høland Erik Hellesjø i HølandMaren Hansdatter Åmot Stalsberg –1660 g.m Bastian Hansen Stabell på Ryen Gx2 Maren Nilsdatter 1632-1710Barn Claus Bastiansen Sørum til Ryen Helvig Bastiansdatter Stalsberg - 1712 g.m Nils Gundersen Teig i Enebakk -1713Siri fra Nordre Bunes i Høland gx.m Mads Gx1m Simen Olsen Dal i Hærland, Gx2 i Trøgstad 09.01.1659 med Valgerd Syversdatter Karlsrud.Barn 1.ekteskap (minst): 1. Christoffer Madsen, til Aamot i Fet. 2. Steen Madsen til Melleby i Baadstad. 3. Birgitte Madsdatter på Bjerkenes i Høland i 1662Skiftet etter Siri ble avholdt 11.06.1655. Skifte etter Simen ble avholdt på Dal i Hærland Annex, Eidsberg, 01.07.1693 (Skifteprotokoll nr. 3, folio 222). 09.15.1685 tinglyses en avståelse fra Paul Berger i Hærlandskroken og Engebret Melleby til Siris sønner, Kristoffer Aamot i Fet og Sten Melby i Båstad, på 9 lispund i Berge r som utstederens far, salig Ole Melby, hadde i pant for 110 Rdl., og som Kristoffer og Sten nå har løst igjen. Videre en avståelse på 2 lispund i Berger som Simen Dal hadde pantsatt til Paul Berger for 10 Rdl. Avståelsene er datert Berger 18.12.1684.1669 Nestuen Aamodt i Rælingen ble bygd ved deling av Øvre Åmot.Morten Hansen Stalsberg 1632-69 g.m Marthe Hellesdatter Skogvold Skedsmo gx2 Christoffer Madsen1637 –1707 Berger EidsbergMorten Hansen Stalsberg 1632-69 Eide 1 skpd Sørum i Skedsmo 1 skpd Erpestad i NannestadBarn 1.ekteskap 1. Guldbrand Mortensen 1659-g.m Kirsten Paulsdatter Berger i Eidskog dit 2. Mads Mortensen 1660 til Bjørnholdt 3. Hans Mortensen1663 g.m Eli Syversdatter Øvre Garder dit 4. Kristoffer Mortensen 1668-1730 g.m Marte Jensdatter Ramstad 1684-1721 til Oppituen gx2 Maren Jensdatter Ramstad 5. Svend Berger i Høland 6. Erik Hellesjø i HølandBarn 2.ekteskap1. Maren Kristoffersdatter 1672-1742 g.m Syver Syversen 1664-1741 Øvre Kristoffer Mortensen 1668-1730 g.m Marte Jensdatter Ramstad 1684-1721 til Oppituen gx2 Maren Jensdatter RamstadBarn 1. Morten Kristoffersen 1708-Aamot gx1 Karen Jonsdatter Til Westby i Høland Gx2 Mari Torkildsdatter NB Det er usikkert denne overgangen til min familie i nyere tid. Jens Olsen Ramstad Fet g 1750 Ingri Bårdsdatter 1727 Nigarn Skaarer i Fet Eide ½ av Ramstadkverna i Vråa oppe ved Møllebakk. Anders Eriksen Tofsrud hadde kjøpt den andre ½ kverna av bøndene på Nordgarn Ramstad, Jens solgte kverna 1777 til Anders Tofsrud, eide kun øydel Viholmen i Glomma. Barn 1. Dorte Jensdatter 1750- g.1774 m. Guldbrand Jacobsen Skauen u.Falla 2. Berthe Jensdatter 1752-g1775m.Amund Larsen Krok u.Fjerdingby til Løkka 1. u.Ramstad 3. Hågen Jensen 1753-53 4. Lisbeth Jensdatter 1755-g1784m. Halvor Syversen vestre Løken til Bjørnholdt 5. Boel Jensdatter 1757-g.m Halvor Hansen Finstad til Østby i Lørenskog 6. Kari Jensdatter 1759 g1789m. Kristoffer Eriksen Ramstadenga til Hotvedt 7. Marthe Jensdatter 1762-76 8. Ingri Jensdatter 1764-g1801m. Hans Hågensen Ramstad br.nr.3 9. Ole Jensen 1766-1832 g.m Dorte Pedersdatter 1784-1868 Berg Sørum 10. Hågen Jensen 1768 g.1794 m. Enken Åse Amundsdatter Øvre Åmot Rælingen Ingen barn nådde voksen alder. Garder til Nestuen Åmot øvre ? Når?Ole Olsen Øvre Åmot i Fet g i Lørenskog m. Gonnoe/Rønnau Jørgensdatter Forlovere. Eskild Rud og Willhelm… 1765 Øvre Åmot på 20 lispd ble delt i to, Nesstuen og Oppistuen, til 10 lispd hver. Hans Nilsen 1803- Stovner g Bolette Marie Christophersdatter 1814- Finstad døpt 24.07 1803 i Aker Finstad Øvre Lørenskog 1814. Gift Lørenskog kirke 10.10 1831 s117 Foreldre Nils Hansen Og Christopher Michelsen Søndre Braanaas Til finstad i Lørenskog Forlovere Ole Jensen Aamodt og Syver Halvorsen Bjørndal Innflytter til Fedt No 6 18.07 1831 Hans Nilsen fra Stovner 28 år Innflytter til Fedt No 9 03.11 1831 Bolette Marie Christophersdatter Finstad 17 år fra Skedsmo sogn gift med no.61831 kjøpte Hans Nilsen Nestuen av enken Åse Amundsdatter som var barnløs etter 2 ekteskap. Det er nevnt et samfrendeskifte i Lørenskog. Det kan være grunnen til at de fikk kjøpe Åmot fra enken etter Haagen Jensen Ramstad død 1830 i Fet. Han var bror av mormoren Boel Jensdatter Ramstad i Fet til Bolette Marie Christophers- datter. Hun var rundt 16-17 års alder da hun giftet seg, og hun var allerede blitt foreldreløs i 1826, Kanskje kom hun da kom til sin barnløse grandonkel og hans kone på Åmodt. Fikk hun gården ved testamente?1818 etter farens Cristopher Mikkelsen fra Braanaas bonde på Øvre Finstad i Lørenskog død er det i skifte etter ham nevnt et samfrendeskifte, hva det går ut på, vet jeg ikke. Kanskje var det odelsretten til Åmot i Rælingen som var forhandlet om mellom slektningene etter Haagen Jensen? Det er vansklig å vite sikkert. Nils Hansen Jerpaas til Stovner døde i 1833 Hans Nilsen Stovner g ca 1831 med piken Bolette Marie Christophersdatter Finstad Øvre i Lørenskog f1814-91De fikk barna: 1. Nils Hansen 1833 g.m Gina Evensdatter Stovner f.12.02 1847 f. 06.04 døpt 29.09 1833 Fet kirkebok No.40. Faddere: Mari Brendsdt/Baardsdt. Ole Evensen Finstad, Ane Roller, Oline Fugen.2. Anne Marie Hansdatter 1835-1923 g.m Andreas Hansen 1835-92 Aulibråten u Udnes til Østbystua i Lørenskog 3. Kristine Hansdatter 1838 g.m Hans Torkilden Gitta 18424. Kristoffer Arnt Hansen f. 1844 ( neste bruker) 1901 Arnt Amodt fra Fedt 71 år Dovregata 7. Mekaniker hos AL Thune g.m Agnes Aamodt 5. Maren Kristine Hansdatter f.1848 6. Hanna Julie Hansdatter 1852-g.m Hans Kristian Thoresen 1848- Oppistua Åmot 7. Mathilde Bendedikte Hansdatter f.1858 1901 Landhandler på Solheim i Fedt sogn ugift1876 Nils og Kristoffer Hansen Oppistua kjøpte Nigarn ÅmotDet ble holdt et samfrendeskifte i19.03 1833, Sønnen Nils ble boende på Åmot og broren Amund ble boende på Stovner. Enken Gunnhild Amundsdatter ønsket å beholde ½ gården Nedre Stovner . Den andre ½ gården tilfaldt Christoffer Hansen ½ bror for 700 spd, hvorav 50 daler var ½ parten av gjeldsheftelsen1865 Nr. 4172Nils Hansen husfader gift og gårbruker. Gina Evensdatter Hans kone giftKristoffer Hansen ugift broder av Nils Hansen, hjælper broderen.Bolette Kristoffersdatter husfaderens Moder, føderåd.Julie Hansdatter bor sedvanlig Tyske stranden i Aker, tilreisende, ugift i tjeneste. Mathilde Hansdatter søster av Hans Nilsen ugift, er sygeligJulius Andersen legslem ugift. Full understøttelse av fattigvesnet.Wilhelmine Reiersdatter bor sedvanlig Tyskerstranden i Aker tilreisende, ugift i tjeneste.Petter Jacobsen logerende ugift saugma Olaf Bredesen logerende uugift saugma 1876 Nils Hansen selveier 43 år og gift med Gina Evensdatter 29 år.Nils ble nevnt som fadder i 1886 ved søsteren Julie Hansdatters barns dåp og levde da, men var død før 1901.For i 1901 bor enken Gina Åmot 1846- med egne midler i Markveien 15 i Skedsmo, Lillestrøm. Gina Evensdatter Stovner var født 12.02 1847 i Østre Aker døpt 14.03 s.år s.105. Faddere: Hans ….., Anne Jacobsdatter, Gunthe Olsen, Johan Nilsen, ”Lugb” OlsenBarn; 1. Hans Nilsen 1876- g.m. tremenning Hulda Emilie Jacobsdatter 1873 til Magnusgt. 6 i Xiania 1901, senere 15.09 1873 på Sørlie plass I Lørenskog fra Østre Aker stasjonsbetjent på Hovedbanen. Barn Johan Willhelm Aamodt f.08.06 1900 Xania er min farfar.2. Dorthea Emilie Nilsdatter døpt 21.01 1878 g.m Solum på Strømmen Faddere:Gårdmannskone Maren Julie Olsedatter Aamot, gårdmannsdatter Maren Evensdatter Stovner i Aker, Huseier i XIANIA Hans Gundersen Aamodt, Johan Thoresen Aamodt Tjenercristoffer Halvorsen Hammeren”3. Maren Julia Nilsdatter døpt 20.07 18794. Anne Mathilde Nilsdatter døpt 25.05.1881 Faddere: Selveierkone Marthe Marie Kristians kone Nyland, Tjenestepige Mathilde Andersdatter Aamodt, selveiermans karl Thoresen Nyland, Tjener unkar Lars Jensen Aamodt, Unkar Johan Thoresen Aamodt 1901 Anne Nilsdatter Aamodt født 1881 Rælingen Tjenestepige Klostergaden 8 iXiania5. Kristine Bendikte Nilsdatter døpt 24.05 1883 Faddere: Gårdmannskone Kristine Hansdatter Løkka fra Lørenskog, Gårdmannsdatter Emilie Andersdatter Næs i Lørenskog, Gårdbruker Hans Torkildsen Løkka i Lørenskog, Hans Torsteinsen Aamodt og Nils Jacobsen Aamodt6. Amund Nilsen døpt 02.11.1884 Faddere: Gårdmannskone Julie Hansdatter Aamodt, Tjenestepige Kjersti Andersdatter Aamodt, Gårdmann Hans Toresen Aamodt, Huseier Guldbrand Tharelsen Aamodt, Mand William Johansen Nordli Nedre ÅmotSimen Hansen Nordli skifte1686 g x 1m. Sigri Isaksdatter til Kuland 1615-86 g x2m. Ambjør Jonsdatter Nedre Åmot Peder Pedersen ½ bror Fet 1655 -1726. Peder Olsen Nordli ½ bror bror Kristoffer Jonsen Nedre Åmot gx2. m Amund Isaksen 1658 -1697 Nedre ÅmotTorstein g.m Enken på Åmot 1610-60 Jon Torsteinsen g Siri Haftorsdatter Søndre Fjærdingby Rælingen Dagfinn Torsteinsen Jaer/Åmot/Kvevli g.Jon Torsteinsen 1610-60 g Siri Haftorsdatter Søndre Fjærdingby i RælingenBarn Kristoffer Jonsen Nedre Åmot Ambiør Jonsdatter 1655 –1726 g enkemann Simen Hansen Nordli 1615-86 til Kuland skifte1686 g x 1m. Sigri Isaksdatter gx2. m Amund Isaksen 1658 -1697Barbro Kristoffersdatter-1688 Søndre Hovind Fet gx1 1635-59 Halvor-1659 bruker av slekten fra Nedre Åmodt gx2 Pderer Olsen Nordre Li LørenskogBarn Karen Halvorsdatter g.m Peder Hågensen Hammer i Lørenskog 1653 eide Halvor part i Årnes Søndre Fjærdingby Tok litt med om de andre gårdene som jeg har fått inn på dataen.Håper det ikke blir for mye.Hilsen KjerstiOlaf g Siri Jeppesdatter Toreid/FossOlafsdatter ? g Haftor Holt br.1603- Bondelensmann for Fet og Rælingen 1610 Hyllet Konegn i Xiania Bror Erik Fløgstad Sørum g.m Elline Dagfinsdatter 1612-39 Jaer/Åmot/Kvevli Eide 5 lpd i OnsrudSiri Haftorsdatter 1610-60 g Jon Torsteinsen Nedre Åmot HoltBørger n 1595Barn 1. Erik2. Haftor g Olafsdatter Søndre Fjærdingby Til Søndre Fjærdingby br.1603-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Håkon Havik

Hei igjen KjerstiDa har jeg endelig fått gjennomgått alle opplysningene dine, og må nok en gang få si tusen takk for at du har delt dette med oss.Jeg tror ikke jeg har så mye mer å spørre om nå, men avslutter med et par små ting:Angående at Knut Thoresen Rovold kan ha vært sønn av Torer Knutsen Vang pga likhet i seglene, så kan det kanskje hende at dette er et litt for spinkelt grunnlag til å anta slektskap? I artikkelen 'Bondesegl i Høland 1591-1661' skriver i hvert fall Odd Ottesen at likt merke i bondeseglet ikke alene er en indikasjon på samme slekt (i hvert fall i områdene Høland/Romerike på 1500/1600-tallet).En liten ting til: Ut i fra hva du skrev i innlegg 18 om Østre Sørum i Skedsmo:'...1577-88 lensregnskapene fullgård og fogedgård, Gården er fri for skatt. 1594 Br. sorenskriver Gunder Barn Torger Gundersen Sørum til Østre Brauter Mats Mortensen Åmot i Rælingen 1593-1614 Anders Åmot fra Ræligen g.m enken Gjertrud ( Torgersen) Sørum n.1615...'... trodde jeg du mente at Gjertrud Sørum/Åmot var datter av Torger Gundersen Sørum (og at det var hennes mann Anders Åmot som var sønn av Torger Bjørnsen Åmot/Årnes). Men etter å ha lest ditt innlegg 42 + lest artiklene fra Romerike historielags årbok, skjønner jeg at du også mener at Gjertrud kan ha vært datter av Torger Bjørnsen Åmot/Årnes. Det er det samme som jeg har notert så da er jo alt greit. Eller?Takk igjen for all hjelp. Hadde det vært mulig å kontakte deg direkte per mail hvis jeg en eller annen gang skulle lure på noe mer?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei HåkonDet er hyggelig og morsomt å være til hjelp, det er også du når du stiller spørsmål tilbake.Det med segl likhet og slektsbakrunn kan være et for spinkelt grunnlag for at Torer Knutsen Rovold kom fra Vang i Gjerdrum. Det er sant, men jeg håper at jeg eller noen andre finner mer som underbygger hypotesen eller forkaster denne. Gjennom de årene jeg har drevet med slektsgranskning, så har familiesegl vært med i forsøk for å finne fjernere slektningers sammenheng.Ja jeg har ment at Gjerrud Sørum var datter av Torger bjørnsen Årnes/Åmot i Rælingen.Min e.mail adresse kjersti@skogul.noHilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Sjur Høgberg

vedr. (8)'Barn Karen Lauritsdatter –1714 g.m Knut Trondsen Hannestad 1643-95 br.1670-95 Gx2 Hans Eriksen til Hannestad'Dør i Karen i 1714? I bygdeboka for Ullensaker (III s. 547) det at 'Knuts enke brukte gården til 1714, da hennes svigersønn overtok den. Hvor lenge hun siden levde er ikke funnet noe om.'Hva er kildene til at Karen gifter seg med Hans Eriksen etter Knuts død? I bygdeboken står det på samme siden at Oppistuen etter Knuts død ble solgt av eieren Nils Roll til den velstående Hans Eriksen Hannestad. Giftermål med den velhavende Hannestad står ikke nevnt her.Heller ikke under Hannestad på side 548 står det nevnt noe om Karen. Kona Mari overlevde Hans med 16 år i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.