Gå til innhold
Arkivverket

[#52152] Trond Ivarsson på Nordmøre – far til brørne, erkebiskop Olav , Ivar og Arne

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

AreTakk for at du gjorde meg merksam på dette. Hadde nok skummet gjennom stykket ganske nyleg, men hadde ikkje fått med meg at Aslaks mor var nemnd der. Stykket fokuserte då også mest på seglet til Aslak.Ifølge Vigerust, så var Hustru Sigrid altså dotter til Oslolagmannen, Aslak Kolbeinsson Bolt. Etter det eg kan sjå av jordeboka, så er det Uttian utom Frøya som Sigrid hadde gjeve til erkebispestolen. Uttian var vel meir eit fiskevær enn ein jordbrukseigedom og slike fiskevær var nok ganske verdfulle på den tida. Ein må da kanskje konkludera med at nokon av forfedrane til Sigrid hadde tilknyting til Møre eller Trøndelag. På den tida det her er snakk om høyrde forresten Frøya og Uttian til Nordmøre. Aslak fører det da også riktig under Nordmøra Fylki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (341): Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet før nå.Det er Robelins bok jeg viser til. Vet ikke om den fortsatt selges, men det kan vel tenkes. I alle fall er den nok tilgjengelig via biblioteknettet. (Henvisningen gjelder Finneslekten, ikke Bengt Harniktssons.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ifølge Aslak Bolts jordebok gav både Aslak Bolts far, Harnikt Henningsson, og Bengt Harniktssons far, Harnikt Henriksson, eiendommer i Trøndelag til erksbispesetet. Hvilket leder meg til å tro at Henrik Jenssons (Gyldenløve) kjøp av Austrått 1453 ikke var tilfeldig. Henrik Jensson hadde sønnene Harnikt Henriksson student på 1460-tallet) og Nils Henriksson (til Austrått, norsk rikshovmester, d. 1523). Henrik Jensson var arving til Bengt Harniktsson. Men om dette løser noe problem omkring Aspa-ættene vet jeg sannelig ikke. Men jeg tror og håper jeg kan finne løsningen på hvorfor Adalis Erlingsdotter arvet gudbrandsdalsgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når det gjeld Aslak Harniktsson Bolt og Beinkt Harniktsson, så går eg ut frå at dei to må vera tremenningar og at fedrene deira er søskenborn (dvs. Harnikt Henriksson, far til Bengt og Harnikt Henningsson, far til Aslak). Fedrene til dei to sistnemnde måtte da vera brør og søner til ein Harnikt, kven det no kunne vera?Elles må eg vedgå at eg har litt problem med å henga på når du også trekkjer inn Henrik Jensson (Gyldenløve) og slekta hans i diskusjonen.Same om det løyser noko problem kring Aspa-ættene eller ikkje, så trur eg likevel det hadde vore eit steg framover om du hadde funne ut kvar Gudbrandsdalsgodset til Adalis kom frå. Det kunne kanskje også ha sagt noko om morslekta (?) til Bengt Harniktsson?Tolstad som Adaliz åtte, var kanskje noko meir enn akkurat garden Tolstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Bolt, Bengt Harniktsson og Henrik Jensson (Gyldenløve) er nære slektninger. Bengts far førte trolig samme våpen som Henrik Jensson, før Henrik skiftet våpen til gyllenløven.Taulstad i Vågå var 1411 eid av Kristin Eilivsdotter, Lenkehun var ikke gudbrandsdøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, eg har sett denne Kristin, men det står vel ingen stader at ho eig To(au)lstad? Likevel er ho sjølvsagt interessant. Men har du nokon ide om kven ho var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se, var hun eier av Taulstad.Kan Adalis Erlingsdotter ha hatt søstre ? Det kan se ut til at Henrik Jenssons mor het Rønnog Erlingsdotter . . . . ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, sjølvsagt kan Adalis ha hatt systre. Eg held framleis Ingeborg Erlingsdotter g. Galle for systra hennar og det er vel ingenting i vegen for at det kunne ha vore fleire? I den andre tråden har eg også lansert ein bror, Erling Erlingsson. Han kunne hatt sonen Torleiv Erlingsson (Oxe). Eg har ikkje prøvd å plassera nokon Rønnoug i høve desse reint tidsmessig. Ho kan vel ha vore syster enten til Adaliz eller til Torleiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore, er det tanken din at denne Kristin skal være Adalis sin mor og at Rønnoug kan være søster til Adalis. Tja, men kven skal i så fall være faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Hustru Alitta som åtte jord i Stange sokn på Hedemarken, nemnd i Aslak Bolts jordebok, kunne det være ein ung utgåve av Fru Adaliz som eventuelt kunne ha ein Ivar til mann? Det er jo godt kjend at det var band nettopp mellom Stange, Nordmøre og Aspaætta.Eller er denne Alitta kjend på annan måte og som ein heilt annan person enn Adalis Erlingsdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om vi skal fantasere litt meir om denne Alitta, så kunne ho jo vera mor til Sunnulv Ivarsson. Gjennom dotter til Sunnulv, Jorunn Sunnulvsdotter, så kan det i følgje Svein-Erik Ødegård og Stangeboka II synast som om Harnikt Henriksson (Benkts far) og biskop Olav i Bergen arva (åtte) jord i same gard.Kunne Trond Ivarsson i Aspa vera ein bror (halvbror) av Sunnulv Ivarsson? Erkebiskop Olav Trondsson kan då vera oppkalla etter biskop Olav i Bergen event. begge kan vera oppkalla etter den same Olav. Tilknytinga både til Bengt Harniktsson og erkebiskopen i Nidaros Aslak Bolt kan også forklarast? Adalis måtte da først ha vore gift med Ivar, far til Sunnulv Ivarsson og Trond Ivarsson i Aspa, etterpå med Hr. Toralde Sigurdsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fordi det er lenge sidan eg arbeidde med krinsen kring Sunnulv Ivarsson, så klarte eg i farten å oversjå at Bengt Harniktsson var gift med Jorunn Sunnulvsdotter. I tilfelle Adalis var gift med med Jorunns farfar, så vart jo Adalis og Bengt nær svogerskylde uansett. Kanskje fins forklaringa på sameiget i Listad gøymd her ein stad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det vart vanskeleg å få dette til å verta rett ein sein nattetime. Det var nemleg ikkje Benkt som var gift med Jorunn, men faren, Harnikt Henriktsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn, hvis hustru Alitta, som eide Re i Stange, skulle være identisk med fru Adalis Erlingsdotter, måtte Adalis ha vært gift med en væpner i et ekteskap før hun giftet seg med Toralde Sigurdsson, eller, alternativt, ha vært gift med Toralde Sigurdsson allerede før han ble ridder.Er det ett av disse alternativene du mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (361): Her nevnes oppkalling av Olav. Kanskje Ivar Trondssons datter Sunnive er en kalling av en evt. farbror Sunnulv?Kfr. det jeg nevner om Berdor og Berdora Ivarsd. i (12),(14) og (17).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det eg meiner er da at det kan vera muleg at Adaliz først var gift med ein vepnar, Ivar før ho gifta seg med Toralde og at Trond Ivarsson kjem av dette første ekteskapet til Adalis. Eg ser med andre ord for meg at Trond kan vera ein yngre halvbror av vepnaren, Sunnulv Ivarsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn (366), alle som tidligere har arbeidet med denne slekten, e renige om at Sunnulv Ivarsson var far til hustru Jorunn Sunnilvsdotter (d. 1441 - 42). Hun var først gift med Niklas Andresson (Glømmen-ætten), kjent 1394, og som døde kort tid senere. Fra dette ekteskapet har Jorunn sønnen Olav Niklasson, biskop i Bergen 1434-1448 (-1450). Olav må være født omkr 1400 eller noen år tidligere. Jorunn ble 2. gang gift med væpner og riksråd Harnikt Henriksson, uten barn fra dette ekteskapet, som må være inngått senest i 1420-årene, men sannsynligvis mye tidligere.Jeg kan ikke se for meg at fru Adalis Erlingsdotter, kjent i live på 1430-tallet, var oldemor til en person født på 1390-tallet.Så rykker vel Finn ut og takker meg for ''oppklaring'' igjen. Men hvorfor oppklarer han ikke selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (367)Du har tydelegvis misforstått meg. Eg må berre tilstå at eg skjønar ikkje kva du meiner. Kven er det du meiner at Adalis skal være oldemor til?Eg har heller aldri hevda at Adalis skulle vera mor til Sunnulf. I tilfelle Adalis skulle vera vera gift med far til Sunnulf, så måtte det i tilfelle vera i eit seinare ekteskap enn det som Sunnulf var født i. Menn kan som kjent vera fruktbare i høg alder. Eg tenkjer da på den ukjende Ivar.Det vi veit er at Benkt Harniktsson og Adalis begge åtte i Listad i Fron. Vi veit også at Sunnulfsslekta åtte gardar i Fron og andre stadar i Gudbrandsdalen, samtidig som det var samgifting mellom Benkt si slekt og Sunnulvsslekta. Vidare ser vi at ei Hustru Alitta gjev bort gods i Stange til erkestolen i Nidaros, noko som nepper er heilt vanleg i denne delen av landet. Det same gjer fru Adalis Erlingsdotter (i Fron). For Alitta hadde det vel vore meir naturleg å gje bort gods til bispestolen i Hamar?Vidare veit vi at det var eit slags samband mellom Stange og Hedmark og Aspaslekta. Det gjeld ikkje berre Kuse-slekta, men også ymse andre trådar.Så akkurat i dette tilfelle er eg redd du vert utan nokon takk frå mi side Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har vel nemnd det tidlegare, men enda eit moment som gjer 'Sunnulvsætta' interessant med tanke på Adalis Erlingsdotter og etterslekta i Aspa, er den sterke tilknytinga til bispeembeta begge slektene hadde eller fekk. Slikt kan naturlegvis vera tilfeldig, men saman med andre indikasjonar må også dette momentet telja med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn, hvorfor vil du gjøre Adalis Erlingsdotter til sysselmannen Sunnulv Ivarssons stemor ? Og hva mene rdu at dette har med Bengt Harniktssons jordegods å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I motsetning til deg, så meinar eg at son til Adalis, Trond som vart far til erkebiskop Olav Trondsson m.fl. hadde ein Ivar til far. Om den Hustru Alitta som gjev bort jordegods i Stange (Store Re) er identisk med Adalis Erlingsdotter, så må ho ha vore gift med ein væpnar før ho gifte seg med Hr. Toralde Sigurdsson. Den vepnaren må då helst vera far til Trond i Aspa og må slik ha heitt Ivar. No veit eg ikkje om far til Sunnulv Ivarsson var væpnar, men vi veit at Sunnulv var vepnar (om eg ikkje har misforstått), så kvifor ikkje faren også?Etter kva eg forstår, så hadde denne Ivar ei sonedotter som heitte Jorunn Sunnulvsdotter som var gift med Harnikt Henriksson, far til Benkt. Her tenkjer eg meg då at det kunne ha gått føre seg makeskifter, utveksling av gåver el.l. mellom nære slektningar og 'mågar', slik at Adalis kunne ha vorte eigar av ein del av Listad og Benkt ein annan. Eg ser jo at dette vert svært så vagt, og eg kunne godt ha tenkt meg å ha ei betre forklaring å servera, men dette er så langt eg er komen til no. Det kan jo vera at det i den same slektskrinsen er ein annan væpnar som heiter Ivar, som kan høva betre som ein eventuell første ektemann til Adalis?Arbeidet (det eg lever av) gjer at at det ikkje vert så mykje tid å spandera på desse spekulasjonane for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo ikke herr Bengt Harniktsson sønn av hustru Jorunn Sunnulvsdotter, men stesønn. Og Bengt arvet ikke faren sin, væpneren og riksråden Harnikt Henriksson, før Jorunn var død. Skiftet etter henne fant sannsynligvis sted våren eller forsommeren 1442. Vi vet hva Bengt arvet ved skiftet, og her inngår ikke Listad. Derimot kan Bengt ha arvet sin mor lenge før dette tidspunktet, noe hans makeskifter med erkebispestolen før han giftet seg viser. Hans ekteskap med Magnild Oddsdotter fant sted 1438. Skiftet etter Bengt mor, som vi p.t. ikke kjenner identiteten til, kan ha skjedd allerede omkring 1420, men senest senere i -20-årene.Hvis ikke Bengt arvet Listad fra sin mor, kan det ha kommet annetsteds fra. Bengt arvet omkr 1442 sin slektning Pål Hallvardsson (Skåe-ætten), væpner og riksråd, men jeg tror ikke Listad inngikk i denne arven. (Derimot annet gudbrandsdalsgods.)Selv om vi tenker oss at Listad var odelsgods både for Adalis Erlingsdotter og Bengt Harniktsson, betyr ikke det at de var i slekt. Vi må jo anta at denne gården, som andre gårder i Fron, hadde mange eiere på 1300-tallet.At Bengt gir sin del av Listad i gave til erkesetet, bør settes i sammenheng med hans nære slektskap med Aslak Bolt. Det var også Aslak Bolt som 1434 valgte Bengts 'bror' Olav Niklesson til biskop i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore! Det du skriv i (372) motseier i grunn ikkje det eg skreiv i (371). Det er mange måtar Adalis og Bengt kunne ha vorte sitjande med kvar sin del av Listad, også det at dei var i slekt, direkte eller gjennom mågskap. Du skriv at Benkt var nærskyld med Aslak Bolt, men du skriv ikkje korleis. Du forklarar heller ikkje kvifor Adalis skulle gje parten sin i Listad til Aslak Bolt. Var ho også nærskyld med erkebiskopen? Enn Alitta? Galdt det same for ho også?Eg held fast ved at Alitta og Adalis truleg var identiske personar. Frå mi eiga samtid kan eg nemna at namnet Alette fremdeles lever her i bygda, samtidig som eg veit at bestemora, som Alette er oppkalla etter heiter Ales. Av den grunn kan eg tenkja meg at Ales/Adalis/Alitta kunne verta nytta om kvarandre på 1400-talet.Son til Adalis, Trond Ivarsson kom i Aslak Bolt si teneste, noko som indikerer slektskap eller i det minste at dei høyrde til same samfunnslag. Sonesonen, Olav Trondsson enda sågar i same embetet som Aslak Bolt. Bengt har ein 'fosterbror' som heiter Olav som vert biskop i Bergen. Eine sonesonen til Adalis får også namnet Olav og han vert erkebiskop i Nidaros.Det skulle vera unaudsynt å gjenta at her er det mange samanfall både i namnebruk og anna.Eg har også byrja å lura på om ikkje Trond Ivarsson og Aslaksdotra i Aspa kunne ha ei dotter som ikkje er medkomen på Aspatavla, men som fann seg ein ektemann i heimbygda til far sin. Når Sjounde Mogenson frå Stange kan selja 9 sp. i Sandvik i Tingvoll til Ivar Trondsson i 1462, så tyder det på at det dreier seg om arvegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tore: Aslak Bolt og Benkt Harniktson var brør. Rett eller galt? Om galt: Grunngi det.Finn: Eg har sagt det før og seier det gjerne igjen, sjølv om det er 'historisk ukorrekt'. Kan det ikkje tenkast at Aslak på Aspetavla, den mystiske stamfaren utan fars- eller ættnamn, var erkebispen Aslak Bolt?I alle fall: Aslak Bolt heldt seg med ei frille, slik alle høge og låge prelatar på hans tid gjorde. Slikt kan det bli barn av. Ein mann som Aslak Bolt tok snautt frilla si fra lågare stand enn si eiga. 'Kona' til Aslak på Aspetavla var 'fru Gro', ei kvinne av riddarstand. Skulle ein nordmørsk storbonde eller lågadelsmann kunne gifte seg eller få barn med ei slik kvinne?Etter mitt syn kan altså Aspetavla vere ættetavla til det vi kan kalle 'erkebispeætta'. Det skulle ikkje forundre meg om 'fru Gro' var datter av ein erkebisp.Så er det sagt, igjen. Å tenke seg dei mellomalderske prelatane som eit slags sexsølibate munkar er feil. Alle av dei som kunne få barn fikk barn. Dette var regelen, ikkje unntaket.Ellers har eg tenkt meg at erkebispen Olaf Engelbrektson kan ha vore den som fikk sett opp Aspetavla, som skal ha vore forfatta på 'reformasjonstida'. Javel. PÅ den tida sette ingen opp slike tavler for moro skuld, eller av fåfengd. Det låg ei viktig meining under. For Olaf Engelsbrektson sin del kan det ha stått om livet å få greie på frendane sine, dei han kunne rekne med på si side i den intense striden om Norges rike som sto midt i 1530-åra.Aslak. Det står bare slik øvst på Aspetavla. Sjølvsagt visste 'alle' i 1530-åra kven dette var, for det var bare éin Aslak som levde i minnet deira då: Erkebispen Aslak Bolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, det er uttrykkelig fortalt i flere kilder at herr Bengt Harniktsson var sønn av Harnikt Henriksson, mens Aslak Bolt selv i to kilder 1435 kaller Heming (Henning) Henningsson for sin farbror (DN I 750, 751). Dermed kan ikke Aslak og Bengt være brødre, siden Aslaks far het Harnikt Henningsson. Denne Harnikt Henningsson var rådmann i Bergen 1389 (DN XVIII 33).Dette ovenstående er ikke nytt, det var vært påpekt og publisert en rekke ganger i NST mellom bind VI og XV. Jeg har gjennomgått disse nevnte artiklene og kildene disse bygger på, og er enig i konklusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.