Gå til innhold
Arkivverket

[#52152] Trond Ivarsson på Nordmøre – far til brørne, erkebiskop Olav , Ivar og Arne

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Som samfedre søsterson kjem Botolv som nr. 16 i V. rekkje etter Spangen. Dvs. at han kjem hakket framføre søskenborn (16 - 25) og langt framom Trondsonane om dei er sammødre brorsonar (27) til Kristina. Om dei er samfedre brorsonar (13) kjem dei sjolvsagt framføre søstersonar (16).Problemet med å hevda at Botolf skal vera ein søsterson er at han knapt ville kalla morsøstra for frenke då heller. Han ville nok sagt morsyster. Som vi hugsar, så kalla Olav Trondsson m.fl. Kristina for farsyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

da er det vel også på tide og avvise at Botolv var av Finne-ætten.Han var forresten nevnt i Hardanger 1480. Kanskje også her vi skal søke hans farsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Finn, du har spurt etter Skanke-ætten av Roger de Robelin. Den selges fra en bokhandel på Røros.Tore ble spurt, men jeg kan jo nevne at Robelin har i nevnte bok, side 413-418 en kompakt oppstilling av personer fra og primær-kilder som omhandler Finne-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Siden de Robelins bok nå er bragt på bane, vil jeg bare minne om anmeldelsen i 'Genealogen' 1/97, som også kan leses her: Lenke Om Finne-ætten et stykke ned.Meg bekjent har de Robelin aldri svart på de spørsmål og kommentarer som fremkom i anmeldelsen dengang. Og kildehenvisningene er uansett ikke alltid så gode som man kan få inntrykk av, for ved å sjekke den oppgitte litteraturen, skjønner man at de Robelin må ha foretatt tolkninger eller vurderinger på egenhånd, siden en oppgitt person i 'Skanke Ätten' likevel ikke er å finne i den oppgitte litteraturen.Jeg skrev selv et brev til forfatteren angående et par-tre konkrete personer, og kildene til oppføringene hans i boken. Jeg fikk aldri noe svar, og det er et mønster som synes å gå igjen også de gangene folk har forsøkt å få kontakt med ham de få gangene han har vært i dette forumet, har jeg registrert.Hvor tillitvekkende en slik oppførsel er, får hver og en gjøre seg opp sin mening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Yngvar Nielsens artikkel 'Om nogle middelalderske Slægter i det vestenfjeldske Norge' Tore henviser til i 457 er tilgjengelig på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, selvfølgelig Lars Ove. Det tenkte jeg ikke på ;-)Jeg tok en snartur innom for å skumme litt, men det var jo en artikkel på nærmere hundre sider. Det må visst bli julelektyre. Den så jo utvilsom interessant ut, selv om det er kommet et og annet nytt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heipå innlegg 441, framkommer en teori lik den som manuskriptet til Lærer Grjotheim, (fra ca 1969) om en forgrening inn i Smørslekten. Han hadde en Erik Kruckow han og som far til Adelus.Kommer meg desverre ikke inn på normal måte i digitalarkivet så derfor legger jeg inn en kommentar her, Det er mitt spørsmål om Krukow og Bratt det er snakk om.Har desverre ikke tilgang til manuskriptet her fra men det ligger på Museet i Bodø, og kan sikkert leses der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.