Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Solveig -246Da har jeg funnet Maja Lisas familie i Sverige. Maja Lisa ble født 12 eller 15 jan 1837 på Wik i Dals-Ed. Familien er slik og alle er fødte i Dals-ed:Torpare Andreas petersson født 1813hustru Anna Børjesdotter f 1811Barna: Maja LisaJohannes 10/10-1839, død 17/8-43Hendrick 6/11-42Johannes 25/10-45Jan Petter 30/11-48Det siste husforhør jeg har sett etter familien i går fra 1856-1860. Der står flg kommentar om Maja Lisa: Vistas Fredrikshald. Lyst 17/7-60 med Brynte Olsson fr. Fredrikshald. Vielsesdato står så innført med 28/12-60. Jeg kan ikke finne vielsen i Dals-ed. Så det kan jo tyde på at de da giftet seg i Halden.Du kan jo finne vielsen og komme tilbake med infoen du finner om Brynte Olsson og hans far, så skal jeg se om jeg kan finne også hans familie.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

246 Anna Børjesdotter lever i 1890, da bor hun på Vestra Ed. Står at hun er enke, fattighjon og breklig.Jan Petter f 1848, bor også på Vestra Ed. Gift med Karolina Olsdotter f 1854 i Dals-Ed. Barn er Anna f 1878,Anders Josef f 1879, Ida Elisabet f 1882, Emilia Sofia f 1884, Julia Mathilda 1887 og Klara Maria f 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannes er gift med Karolina Johannesdotter f 1852 Dals-EdHenrik er enkemann i 1890. Bor også i Vestra Ed, med barna Hilma Josefina f 1876, Mathilda f 1880, Anna Elisabeth f 1882 og Ida Maria f 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Ida ElisabetKålltorpsg 4M 416 52 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 20/7 1976.Kyrkobokförd (1975) i Härlanda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1975) på samma ort.Född 31/3 1882 i Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: DALS-ED (Älvsborgs län)Källor: MTL 71 / RTB 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svaret, Anne Lene (248) og for at du virkelig står på. Det blir visst ikke så lett likevel dette.Opplysningene om Olivia Sofias fødsel har jeg fra hennes Death Record. Der står det at hun er født i Var (+ en bokstav), Halland. Canadierne er vel ikke så bevandret i svenske navn, så stedsnavnet kan vel være feil.Det er kommet opp en gravstein på Olivia Sofia og Thure Edwin Lundquists grav i de senere år, lenge etter at de døde. Det ser ikke ut til at de hadde egne barn. Jeg lurer derfor på om det kan være noen i hennes familie som har satt den opp. De kirkegårdsansatte i Canada har ikke lov å gi ut denne informasjonen eller hvem som har ansvaret for gravstedet.For å finne evt. slekt i Canada, hadde jeg derfor håpet å finne Olivia Sofias familie.Jeg vet nå at hun emigrerte i 1890. Er det mulig å finne henne som emigrant?De opplysningene som ser ut til å være riktige om henne, er:Olivia Sofia (Jonsson?), f. 2.2. 1862 (i Halland), emigrert 1890.Beklager alt bryderiet jeg har laget.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Viser til mitt forrige innlegg (255).Kanskje Olivia Sofia kan være født i Värö, Halland? Dette skulle ligge like ved Varberg og kan stemme med det som stod i hennes Death Record, selv om det der er skrevet feil.Värö har vel egen kirkebok?Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ØyvindFor det første du har ikke laget noe bryderi.Har nå sett gjennom Värö i Halland. Året 1862 ble det ikke døpt noen Olivia Sofia der.Er det hennes svenske navn eller er navnet 'amerikanisert ' ?Den 12 feb 1862 ble det i Värö født en pige med navnet Inger Sofia med far Joh. B. Samuelsson. Men dette er vel et skudd i blide, som det er farlig å feste noe lit til`?Har du forsøkt linken min i innlegg 235. Jeg har selv tidligere kontaktet eiere av info på Geneanet, og det med et meget godt resultat.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svaret (257), Anne Lene.Jeg har ikke mottatt Marriage Record for henne ennå. Det tar visst mange uker, men etter det en av mine canadiske kontakter har funnet, tyder det på at hun ved vielsen ble kalt JOHNSON.Finnes det noen opplysninger om henne blant emigrerte 1890?Jeg skal prøve linken du refererte til.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ØyvindDet er jo så rart. Jeg finner ikke spor etter henne i det hele tatt. Heller ikke som emigrert på Emibas. Kanskje bedre med flere øyne som ser, kanskje Hanne følger med her nå ? Om du gjør Hanne, har du forsøkt å finne denne Olivia Sofie på emibas ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant en Olivia S Johansson f i Värö 1852. Utvandra fra Gøteborg 1888. Fødtselsdatoen er 10 år feil. Kan de ikke finne henne på kirkegård som Ture? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Anne Lene og Hanne!Du verden hvor dere har hjulpet meg i innleggene fra 251 til 254 vedr min tippoldemor Maja Lisa Andreasdtr! Tusen, tusen takk!Så fort jeg finner vielsen til Brynte og Maja Lisa kommer jeg med tilbakemelding.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Solveig. Lurer litt på hvor alle disse barna er blitt av. Som du ser finner jeg bare Ida. Kansje Anne Lene finner dem?? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for innlegg (260), Hanne.På Sofia Olivias gravsten står det at hun ble 81 år gammel. Hun døde 31.12. 1932, så det stemmer jo bra. Grunnen til at jeg hele tiden har sagt at hun er født 2.2. 1862, er at jeg regnet med at det som stod i Death Record, var riktig. Kanskje det er skrevet 10 år feil der.Finnes det noen Olivia Sofia f. i Värö i 1852, helst med etternavn Jonsson?Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På emigranten fant jeg Anders J Jansson f 1879. Han reiste alene til Arkon 30 April 1909. Så fant jeg Ida Jansdotter f 1882. Reiste fra Gøteborg alene den 1 April 1904. Hun dro til Wahsington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Hei! Tusen takk for letingen!Kanskje hun ikke kjente til sin fars farsnavn, og oppga sitt eget til presten i Norge? Det er nemlig kun fra kirkeboksinnførslene fra 1870-tallet at jeg har navnet hans, og da hadde hun kanskje «glemt» det? Opplysningene om hjemstedet hennes har jeg fra et brev skrevet av hennes barnebarn, og denne, som var svært gammel da hun skrev brevet, oppgir innledningsvis at det var snakk om et «småbruk» et sted 'nær grensen», før hun på slutten spesifiserer at plassen hun kom fra var «Sillerud i Värmland». I brevet nevnes også den yngre broren, og at han het Jens. Kanskje han er enklere å finne?Hilsen Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei Anne Lene! Jeg er virkelig imponert over den innsatsen du har vist for å hjelpe andre med vanskeligheter i Sverige. Så er håpet at du også kan hjelpe meg. Min bestefar skrev ned en god del om sin mors slekt, som kom fra Sverige, før han døde, og jeg har forsøkt å sammenfatte hans notater og resultatet følger nedenfor. Historien om at slekten skal ha sett lysere tider, men falt ned i mørket, er jo søt, men jeg vil ikke bli forbauset om det er lite hold i historien. Dog kunne det være veldig interessant å finne ut hvor Vallentin-navnet kommer fra, og videre mest mulig om forfedrene lenger bak enn det bestefar klarte å oppspore. Det hadde selvsagt også vært moro å kunne oppspore slekt i Sverige i dag, men det ligger vel litt utenfor det du tar på deg? Vel, her kommer notatet:Slekten VallentinSVERIGEI slekten verserer en beretning om at den første Vallentin i Sverige kom fra Tyskland sammen med en Augustin efter en stor krig. En Augustin har fortalt at en tilsvarende beretning skal versere også innenfor denne slekten.DEN FØRSTE VALLENTINDen første Vallentin vi har funnet spor efter var Anders Henningsson. Dersom ovennevnte beretning er sann må det ha levet Vallentinere i Sverige før Anders Henningson i det fru Frida Långstrøm, Gøteborg, i brev av 23.1.1954 sier: 'Den første (Augustin) som kom til Sverige het Ingel Augustin, var løytnant ved Bohuslen Dragoner, død 7.1.1722, efter min manns antegnelser i Anetavlen'.I følge denne gamle beretning var Vallentin en adelsslekt, men det var gått tilbake med familien efter at den kom til Sverige. Her er hva vi vet om slekten i Sverige.X Anders Henningson Vallentin f. ca. 1710, g. 1. gang 1732 m. Chatarina Petersdtr. Falck. Ingen etterkommere er kjent. g. 2. gang 10.7.1748 m. Anna Mattesdotter. Hun hadde fire barn i sitt første ekteskap. Anders Henningsson var sadelmaker og artellerihåndtlanger. Anders og Anna fikk sønnen Henning f. på Stabäckehult i Naverstad.XI Henning Vallentin f. 31.12.1748, d. 28.02.1801, g. 17.03.1775 m. Sara Amundsdotter f. 1755, d. 28.02.1801 De fikk barna: 1. Anna f. 20.12.1776 2. Anders f. 10.01.1780 3. Catrina f. 30.09.1782 4. Jonas f. 02.11.1785 5. Maria f. 23.06.1788 6. Peter f. 08.04.1791Henning og Sara var bosatt på Sundbacken i Naverstad (1791). Henning benevnes som 'avskedad soldat'. Ekteparet døde 28.02.1801 ved en drukningsulykke.XII Peter Vallentin f. 08.04.1791, g.m. Maria Andersdotter f. 21.06.1794.Ekteparet bodde 1819-1820 på Pulsmoen og 1824-1842 på Hagen under Ramtveten (Naverstad och Mo Husförhörslängder). Peter ble oppfostret hos en prest. Presten ville ha ham til å studere med tanke på at han også skulle bli prest, men hans karakter passet ikke! Han var en nokså vill krabat…. Han var i Naverstad prestegård til konfirmasjonen.Peter var nærmest en skrubb, men hadde dog respekt for sin hustru Maria. Av og til tok han seg en rus og stundom var han i slagsmål, men han brukte bare nevene. Hvis han ble fornærmet gjorde han et byks med den ene skulderen og så smalt det. Han var ellers god og real å ha å gjøre med. Etter et større eller mindre kalas arbeidet han som en hest for å gjenopprette det tapte eller ødelagte.Peter var en tur i Larvik et trengselsår (i 1830 årene). Hjemme sto det en låst potetkiste med settepoteter som Maria ikke turde røre selv om barna var sultne. Hun forsøkte å skaffe mat ved arbeide, men ofte var det smalhans når Peter var borte. Tre av de fire første barna døde jo også få dager efter fødselen. En dag kom Peter overraskende hjem med mel og meget annet i skreppa. Han hadde også kake, og noe så godt hadde husets folk aldri kjent. Det var en svær bør han hadde båret den lange vei fra Fredrikshald, vel omkring 6 mil. Dagen efter gikk han bort og kjøpte to kuer. Og så ble det velstand.Maria var flink til å farve garn ved hjelp av det hun fant på marken eller på trærne, eksempelvis bark. Hun farvet for folk over hele distriktet.Peter og Maria hadde følgende barn: 1. Hans f. 18.11.1819, d. 29.12.1819 i Mo 2. Sara f. 02.11.1920, d. 17.01.1821 i Mo 3. Hans f. 01.03.1822 Pulsmoen i Mo, utflyttet til Tanum 1840 4. Carolina f. 13.12.1824 Rahytt i Mo, d. 08.01.1826 av kikhose i Mo 5. Henrik f. 17.03.1826 Rahytt i Mo, d. i Trollhattan, g.m. Anna Britta Barn: 1. Karl Wallentin, hustrus navn ukjent. Utvandret til Amerika i 1889, hustruen fulgte etter i 1903. De hadde en sønn som ble igjen i Sverige. Barn: 1. Herman Vallentin, Sunsholt i Bullaren Barn: 1. Erik 2. John 3. Nils 2. Justine (d. i Tanum) 3. Augusta g.m. Carl Joh. Nilsson fra Gräby Barn: 1. Gustav W. Karlsson f. 1891 Grebbestad, g.m. Walborg Henningsson, ingen etterkommere. 2. Nils f. 1893 g.m. Ebba Carlsson, Gøteborg. Barn: 1. Lasse 2. Ebba 3. Lisa 3. Anna f. 1896, g.m. Asger Nielsen fra Danmark. Barn: 1. Ingeborg f. 1917 2. Marry 3. Sigvard 4. Ester f. 1898 g.m. John Nordervej, Gøteborg. Barn: 1. Stig 2. Rigemor 3. Lycke 4. Gandel 5. Inger-Lill 6. Birgitte 5. Gunnar f. 1901 d. 1937 i Amerika g.m. Ester Brandu. Barn: 1. Robert, gift og bosatt i Stockholm. 6. Fritjof f. 1904, Grebbestad, g.m. Ida Persson 7. Sigvard f. 1908, Grebbestad g.m. Berto Karlsson. 4. Gustav, død i Rambergsängen, Naverstad. 5. Stina d. 1914 g.m. Toren Emanuelson, Grebbestad. Barn: 1. Anna g.m. Charles Ekberg Barn: 1. Ingeborg 6. Hulda, død i Rambergsängen, Naverstad. 7. Fredrik g.m. Anne Lindkvist fra Tora i Tanum. Fredrik var korporal ved Bohuslän regiment. Ekteparet var bosatt i Trollhättan. Barn: 1. Linnea 6. Sara f. 14.10.1829 Rahytt i Mo, d. 24.09.1899 Sønset, Høyjord 7. Christina f. 31.03.1833 Hagen i Mo. 8. Anna f. 02.11.1836 Hagen i Mo.XIII Sara Vallentin f. 14.10.1829, d. 24.09.1899, bgr. 28.09.1899, g. 02.01.1852 m. Olle Andreasson f. 27.03.1829.d. 06.12.1881, begravet 13.12.1881, jordfestet 25.12.1881. Sara flyttet fra Hagen, Mo sogn til Rörane i Naverstad 1843, tilbake til Hagen i 1849, til Krokstad Sogn 1850, tilbake til Hagen 1851. Da hun ble gift 02.01.1852 flyttet hun til Sandviken, Intakan i Färgeländs sogn hvor Olle Andreasson og hans foreldre bodde.Med hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, jeg sliter litt, jeg også, i Älvsborg-området.Er som flere lite kjent, men Christina Christiansdtr. (1817-94) var fra Stafgärde i Holm. Hun var gift med Nils Jonsson (f. 14. sept. 1818) fra Bolstad i Holm.Christina var et uekte barn der bare mora Maria Andersdtr. (f. 1795) fra Gillesbyhage er kjent.Har du noen mulighet til å slå opp om hva faren Christian het til etternavn (?), og greier å finne deres foreldre igjen, er jeg svært takksam.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nielsen, Asger HaakonFyrmästaregången 6 413 18 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 4/3 1976.Kyrkobokförd (1975) i Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1975) på samma ort.Född 12/4 1892 i Danmark.Frånskild man (6/9 1937). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: DAKällor: MTL 71 / RTB 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Anne Lene og HanneDessverre har jeg ikke funnet vielsen til Brynte Olsson og Maja Lisa Andreasdtr i KB for Halden som dekker 1860. Lysningsprotokoll ligger ikke på nett for Halden som dekker bl.a året 1860. For sikkerhets skyld har jeg også bladd meg gjennom Berg/Berg/Asak, Berg + Lysningsprotok. for Berg og Berg/Rokke uten å finne noe. I Idd/Idd Enningdal stopper vielsene i Nov 1860. Kirkebok for Idd i tidsrommet 1832-1860 ligger ikke på nett.Vielsen hadde nok vært en nøkkelen til å finne ut hvem som var Bryntes foreldre. Jeg er i alle fall svært glad for at jeg nå vet dato og år for vielsen til mine tippoldeforeldre. Så har jeg fått mange nye navn. Spennende og se om det er mulig å finne ut hvor de ble av.Maja Lisas mor ser ut til å ha nådd en høy alder, Hanne. Du nevner at hun lever i 1890, da på Vestre Ed. Skulle du finne når hun døde hadde det vært kjempemessig.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Solveig - 271Jeg har heller ikke funnet vielsen i Halden. Det var derfor jeg også sjekket vielsesboken i Sverige. I tilfelle lysning i norge og vielse i sverige, men har ikke funnet det. Skal se igjen jeg.Til dere som har lagt inn nye spørsmål:I dag er jeg borte hele dagen, og får desverre ikke gjort noen ting. Men, har dere litt tålmodighet med meg så kommer jeg tilbake her igjen i morgen tidlig. Da kommer jeg tilbake til de enkelte spørsmål i tur og orden. Etter som jeg finner svar eller ikke på dem. Kan jo hende det foreligger noe svar fra andre i mellomtiden også da.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Min svenske oldemor.Agnette Pedersdotter f. 1840 i Bohuslen,tilflyttet Barbu,Tromøy/ Barbu prestegjeld 1868. 26.mars 1870 føder hun sønnen Teodor, uekte med oppgitt barnefar Mikal Teodorsen. Agnette dør i Øiestad Prestegjeld 1.des 1882. Hvis mulig navn på hennes foreldre event søsken.Har desverre ikke fødselsdato, bare årstall etter kirkeboken ved Teodors fødsel. Takkmemlig for hjelp! A. Lundgren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persdotter, Agneta Piga (ogift kvinna)f. 20/3 1840 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 28/1 1870 från Kyrkoryk Westergård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 422Emibas emigrationsakt: Tanum O 1870 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun kommer fra plassen Kyrkoryk far Per Andersson Mor Johanna Hansson 30 år. Faddere Hans Johansson og Kirsten Andersso fra Gerum, Katarina Bryngelsdotter Kyrkoryd og Greta Hansdotter Gustorp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.