Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hanne og Susann.Takk for deres innlegg ang. mine spørsmål.Susann: Det er to ting jeg ønsker å vite.Det første er om Johan Jørgen, f. 14. oktober 1821 og hans to døtre Marie Regine, f. 1852 og Gabrielle Sofie, f. 1853 lar seg finne i husforhør 1860-1880. Hvis de er der, hva står det?Det andre er om man kan finne dødsfallene til Johan Jørgen, hans to døtre med deres ektemenn. Viser til Vibekes innlegg 2941. De presise fødselsdatoene til jentene finnes i innlegg 2940.Håper det avklarte noe. Si fra hvis det er noe du Susann ikke skjønner.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Jeg prøver å finne ut mer om mine svenske røtter og har kommet til Karlskrona i Blekinge. Min 3x-tippoldefar er i følge Family Search født der, 1. juli 1785 og døpt samme sted 4. juli. Hans navn er oppgitt å være Johan eller Johannes Christopher Christopherson. Foreldrenes navn er oppgitt å være Christopher Jensen og Gunild. Kilden til disse opplysningene var oppgitt å være Karlskrona Amiralitetsforsamling. Navnene til foreldrene høres ikke særlig svensk ut, men kan ha blitt endret av den som la opplysningene inn i Family Search. Johannes bosatte seg ca 1815 i Holmedal i Årjäng, med en norsk kone. Finnes det flere opplysninger om Christopher og Gunild der hvor oppplysningene er hentet fra? Jeg har etterlyst disse i Anbytarforum for noen år siden, men det var ingen som svarte meg da. Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjartan Brastad 2952Jeg har funnet dåpen til Johan i Karlskrona, med de opplysninger du oppgir. Desverre fremkommer det der ikk ehvor familien bor, og da blir det vanskelig å gjenfinne dem i husforhør.Derfor trenger jeg litt mer info om familien. Jeg regner med at det er dette du har fra karlskrona og ikke sitter på mer derfra. Da må vi gå til Holmedal. Du ser at Johan (det er døpenavnet hans) bosatte seg ca 1815 med en norsk kone. Da antar jeg at de fikk barn i Holmedal. Har du noe info derfra ? Når fikk de barn f.eks og h hva het de ? Da er det mulig at jeg fra Holmedal kan nøste meg tilbake til karlskrona.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene Har du mulighet å finne søsken og foreldre til Forslund, Anders Dräng (ogift man) f. 26/9 1854 i Karlanda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 15/11 1878 från Fors Norra, Karlanda, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 100Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin AasenJeg har vært fraværende et par dager, og jamen har det kommet frem mye i mellomtiden. Det var moro.Maria Kristina Rgeina Viderberg f 1852 i Norge har jeg funnet i 1880 tellingen. Ugift. Adresse: 5 forhørsroten.Jeg har også funnet henne i 1890 tellingen, gift og med barn:Om personen Namn: Maria Regina Kristina Viderberg Hemförsamling: Uddevalla Hemort: 1:sta Roten Kontrakt: Elfsyssels Norra Län: Göteborgs och Bohuslän Födelseår: 1852 Födelseförsamling: Norge Civilstånd: GiftJohan Anton Simonsson, f. 1846 i Uddevalla, handl. Maria Regina Kristina Viderberg, f. 1852 i Norge Ella Kristiana, f. 1881 i Uddevalla Birger Jörgen, f. 1883 i Uddevalla Gurli Maria, f. 1884 i Uddevalla Regina Gabriela Charlotta, f. 1887 i Uddevalla Vilma Julia Antonia, f. 1889 i Uddevalla Og Gabriella Sofia i 1890 tellingen:Om personen Namn: Gabriella Sofia Widerberg Hemförsamling: Uddevalla Hemort: 7:de Roten Kontrakt: Elfsyssels Norra Län: Göteborgs och Bohuslän Födelseår: 1853 Födelseförsamling: Skeen Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Fam. nr 1Herman Enegren, f. 1845 i Thorö, barberare Gabriella Sofia Widerberg, f. 1853 i Skeen Fam. nr 2Augusta Amalia Enegren, f. 1813 i Stockholm Fam. nr 3Hilda Fredrika Markusd:r, f. 1862 i Resteröd B. l., pigaNår det gjelder videre leting i husforhørene, vil det sikkert være ting å finne der. Jeg har ikke sett etter. Tror det er greit å vente til Susann kan gjøre det. Hun rår over mye mer materiale fra Uddevalla enn hva jeg gjør gjennom svar/genline, og har også lokalkunnskap om området.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne 2954Husforhøret 1871-1880 side 100 Norra Fors, Karlanda:Forslund, Anders Ersson, f.d. feltjägare 18/3-1825hustru Stina Persdotter 16/9-22Barna: Per 9/6-48Erik 22/9-51Anders 26/9-54,Julius 25/12-57Johan Edvard 27/12-60Christina 19/6-64Alle var født i Karlanda. Barna Per og Erik Forslund flyttet til Schouger i Norge 11/3-71. Deres bror Anders Forslund det samme 19/11-78. Deres bror Julius det samme den 11/3-82 da står det til Scauger i Oppland, samt bror Johan Edvard det samme den 9/9-82 til Skauger i Oppland. Julius og Johan Edvard bruker ikke Forslund når de flytter, men Andersson.Ved husforhøret er det anmerket at familien vistas i Norge. Dvs alle bortsatt fra Per, Erik og Anders som da allerede hadde flyttet til Norge, og det var sikkert de de var og besøkte.Det er bare datteren/søsteren Christina jeg ikke har funnet som flyttet til Norge.Christina er ugift og bor sammen med sine foreldre i 1890 tellingen på plassen Norra Fors.I 1900 tellingen bor de også sammen. Da er de å finne på listen over Kvartståande obefintliga (sedan åren 1891-1900).Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Svar til innlegg 2953. Johannes Christoffersen er navnet som brukes i Holmedal. Han bor med sin familie i Kroken i Holmedal og er torpare. Jeg finner både Karlshavn og Karlskrona som opphavssted, men det skal vel være Karlskrona. Han er gift med Olia som ser ut til å være norsk opprinnelig. Hennes patronym finner jeg skrevet på flere ulike måter, og jeg leser det som Evensdatter, Svensdatter, Ovesdatter og Olsdatter. Jeg har endt opp med den første varianten. Første barn jeg finner i Holmedal er Caroline født 20. september 1815. Dette betyr vel kanskje at foreldrene giftet seg ca 1814. Den neste er Gustaf født 15. mai 1821 i Holmedal. Han er min tipptippoldefar. Som soldat tar han navnet Gustaf Holm. Han får et uekte barn i i 1845, Ingrid som blir min tippoldemor. Han flytter en god del frem og tilbake. Han er Töksfors i 1836 i Norge i 1837 så tilbake til Holmedal samme år, i Ystad eller Karlstad i 1839 og tilbake fra samme sted i 1840. Han flytter permanent til Eidsberg i 1848. Anna er født 2. januar 1823. Ingen andre barn er funnet. Alle tre barna flytter til Norge etter hvert, men Anna er tilbake i Holmedal i 1851. Jeg har funnet en Olia Svendsen født 7. august 1785 i Eidsberg, men har foreløpig ikke klart å koble henne til denne familien. Johannes dør i 1852 og Olia i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjartan BrastadTakk for det. Da ble det lettere å finne dem i Holmedal i hvertfall. Jeg er ikke hjemme nå og har ikke mine notater her, men jeg har funnet familien på Kroken i Holmedal.Skal se om jeg kan nøste meg bakover Johannes familie.Jeg må få lov til å komme tilbake til dette på torsdag. I morgen er jeg borte det meste av dagen og det har jeg også vært i dag. Håper det er ok.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Kristin,I husförhörslängden för år 1877-1881, AI:20 sida 136, så hittar jag Gabriella Sofia, står att hon är gift med Herman Enegren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Kristin,Jag får inget som helst grepp om Uddevallafamiljen här på forumet, jag har mycket svårt att se vilka inlägg som hör ihop med vilka. För att jag skall kunna hjälpa dig och ge dig korrekta uppgifter så vore det väldigt bra om du kunde skicka en e-post till mig med en sammanställning av vad du har och vad du vill veta. Då har jag möjlighet att kika på det lite då och då, jag har just nu lite ont om tid och många andra som vill ha hjälp så du hamnar en liten bit ned på listan.Hälsningar Susannsannes70@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kjartan Brastad 2958Det er en del jeg ikke får til å stemme her. Er du sikker på den info du har skrevet ned ? Jeg tror du må ta et utgangspunkt i det eldste i Sverige du vet med sikkerhet. Har du sikre kilder på f.eks din tippoldefar ? I såfall kan det nøstes fra han.Jeg skal forsøke å forklare deg min usikkerhet her.Du sier Johan christopher skal være født 1/7-1785 og Karlskrona Amiralitetsfors, og døpt den 4/7. I 1785 finner jeg ingen på den dato som passer, men når jeg blar videre, så lurer jeg på om du bare har fått trykket på feil tast. For jeg finner han i 1787 samme sted og de datoer som du sier. Foreldrene er oppgitt å være: volontør Christopher Jenssen och modren Gunild 44 år. Usikkerheten her er at det står innført at det var en nøddåp. Det står et kryss/kors under navnet hans.Når jeg så går og sjekker dødsfall samme sted etter 1/7-1787 så finner jeg noe. Den12/7 1787 dør volontør Christoffer Jensens sønn og gravlegges 14/7. Noe navn på sønnen står ikke innført, så det kan egentlig være en annen sønn. Jeg vet ikke. Men i og med at det var en nøddåp så kan det veldig godt være han. (gid 1760.179.23200)Finner desverre ikke familien i husforhør i Karlskrona, da det ikke står noe bosted oppført.Ut fra dine opplysninger finner jeg Johannes Christophersen og Olia Evensdotter på Kroken i Holmedal gjennom flere år.Der står det at Johannes Christophersen er født i 1875 og Olia Evensdotter 1786, hun født i Norge. De kom flyttende fra Norge i 1813. De står oppført med akkurat den barn du nevner og på de datoer du også nevnte. På flere av husforhørene står det anmerkning jeg ikke tolker det hele av, men det går på at: de stryker omkring......Jeg noterer ned en del av gidnumrene fra Holmedal(mest for egen del) i tilfelle de trengs senere. Alle begynner med 492. 17.43100-18.65700-19.91600-22.40200-7.80700-7.80600-9.2300- 2.2600.Er det rett Johan Christopher jeg fant 1/7-1787 tro ? Eller finnes det 2 her. Husforhøret sier jo som du oppgav at han er født i 1785. Du nevner også Karlshavn som mulig f.sted. Kanskje det bør sjekkes ?Hva tror du Kjartan ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har ikke lest alle 2962 inleggene, så det er mulig dette har vært nevnt før.TIL DE SOM HAR SVENSKE FORFEDRE, MEN IKKE ANER HVOR I SVERIGE DE KOM FRA: Mange av de som kom hit søkte norsk statsborgerskap. De søknadene ligger på Riksarkivet i Oslo. Der fant jeg en hel bunke med papirer: dåpsattest, flyttningsattester fra forskjellige steder i Sverige og Norge, attester fra en hel rekke arbeidsgivere og annet intressant. Fant derigjennem etter hvert slekten laaangt tilbake.Det finnes navneregister, men jeg var så heldig å ha tillgang til kopi av statsborgerbrevet med et nummer og da var det enkelt.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg slutter meg bare til alle de som er imponert over din innsats.Kanskje du kan hjelpe meg i Bohuslän-regionen. Lars Olsson Tunberg (1747-1816) kom til Norge og giftet seg i Lofoten med Karen Elisabeth Pedersdtr. (f. 1755). Faren skal visstnok hete Oluf Larsson.Er det mulig å finne når Lars ble født i 1747 og noe om foreldrene?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ulla Kristoffersen 2965Nei, dette har så vidt jeg kan huske ikke vært nevnt her på denne debatten før. Man kan finne mye interessant på SA/Ra. Takk for tipset. Sikkert av interesse for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Alle sammenTirsdag kom det inn en oppdatering på Svar - deler av 1880 tellingen for Värmland. 30 forsamlinger for Värmland er med. Det har i allefall jeg ventet på. Den er ikke komplett da, men kan jo være at det kommer mer om ikke altfor lenge.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hermod Moursund 2964Tusen takk for hyggelige ord.Problemet her er at det er ikke søkbare kilder for å finne Lars Olsson Tunberg. Dermed blir det kirkebøkene, omtrent slik de fungerer her på digitalarkivet. Da er det jo ikke godt å vite hvor man skal begynne.Har du funnet Lars sin innflytting til Lofoten ? Det kan gi noe mer å gå på. Kanskje i allefall hvor han kom fra når han kom til Norge. Finner du den infoen eller selvgølgelig aller helst hvor/når han er født, så vil det være mer overkommelig å finne han.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei...trenger noen opplysninger om en av mine forfedre som kommer fra Mortala... har ikke navn for hånden nå, men er det et område du har info fra?? mvh Anders Rofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anders Rofstad 2968Du sier ikke noe her om ca årstall. Om du mener Motala, Östergötland, så starter husforhør der i 1813. Kirkebøker er tilgjengelig før det, men da altså uten mulighet til å følge familien i husforhør. Videre er det folketelling for 1880-1890 og 1900.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...jeg vil tippe vi snakker om ca 1850-1880...kommer tilbake med mer opplysninger når jeg kommer meg hjem fra jobb... :-)anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Min tippoldemor Christina Louisa Rubbert f 9/8 1829, fikk en 'uekte' sønn 4/9 1859.Hans navn var Carl Peter, født i Ljung, Østergøtland.Navn på hans far er ikke oppgitt. Det blir sagt at han er valloner.Finnes det en mulighet for å finne navnet på denne faren?Finnes det fortegnelser for vallonere? Navnelister? Jeg har tilgang til svenske kilder, men vet ikke hvor jeg skal leite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger Skaanevik 2971Jeg må få komme tilbake til dette i morgen om det er ok. En rask titt i fødelsesboken viser som du sier at Carl Peters far ikke er oppgitt ved dåpen. Kan forsøke i husforhørene og se om det kan komme frem noe om far der.I mellomtiden kan du se om du finner noe av interesse på denne siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen.da har jeg litt mer informasjon, men ikke mye. min mormor var født i 1925, og det er her snakk om hennes morfar. Han het Gustav Adolf Bjørk, og oprinnelig var fra Mortala i sverige. kom derfra til trønelag (soknedal eller horg) har også forstått det slik at han flytta til Sparbu (tror han kjøpte gård der)...ikke mye å gripe fatt i, desverre... mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Svar til Anne Lene Hagen (2962).Tusen takk for opplysningene så langt. Det du har funnet oppklarer jo ganske mye, men reiser også nye spørsmål. Når det gjelder hva jeg er sikker på så er jeg i alle fall sikker på at sønnen Gustaf Johannesen Holm er min tipptippoldefar. Han fikk i september 1845 en datter Ingrid med en landstrykerflicka Ollana eller Oleana Olsdatter. Dette finnes også under Holmedal. Gustaf bor i Eidsberg fra 1848, og Ingrid bor i alle fall i en periode hos han. Hvor Ollana kom fra, eller ble av aner jeg ikke. Når det gjelder fødselsåret for Johannes, far til Gustaf så har jeg både 1785 og 1787 og har ikke visst hva som er det riktige. Jeg har ingen sikre opplysninger som knytter han til den du fant i Karlskrona, men bare det som står i husforhørslengdene fra Holmedal. I 1818 mener jeg at det sto at han var født i Carlshavn i Blekinge. Når han dør 10/5 1852 står det at han er født i Carlshamn i Blekinge. I Holmedal finner jeg bare navnet Johannes. Jeg har ikke stusset på at det i Karlkrona Amiralitetsforsamlig ble brukt Johan som navn siden jeg flere steder har sett disse to navnene brukt om hverandre i svenske kilder. Ut fra det du har funnet ser det helt klart ut som Johan fra Karlskrona og Johannes fra Kroken i Holmedal er to forskjellige personer. Barnet Johan fra Karlskrona kan altså i dobbelt forstand gravlegges som opphav til Johannes i Holmedal. Hvordan jeg koblet Johan fra Karlskrona med Johannes fra Holmedal husker jeg ikke lenger. Opplysningene stammet nok fra Family Search og så sikkert tilforlatelige ut da jeg holdt på med dette. Det er altså svært mange år siden jeg var i Årjäng for å lese i husforhørslengdene der. Jeg hadde dårlig tid og fikk nok ikke med meg alle detaljene. Jeg ser imidlertid i notatene mine derfra at det de fleste stedene står Carlshamn som opphavssted, men at Carlskrona også er brukt. Jeg vet ikke nå om det er mulig å finne ut noe i Carlshamn, om det finnes opplysninger om hvor Olia stammet fra i Norge, eller hvor Johannes og Olia kom flyttende fra. Vet du forøvrig om de allerede var gift da de flyttet til Holmedal i 1813? Dette er en spennende familiegren,men også en familiegren som nok ikke hadde det særlig rommelig. Ingrid som ble min tippoldemor giftet seg med en mann fra Møre og de levde som reisende i svært mange år, og de fikk en haug med barn. Det du sier om at det står at familien i Holmedal rekte rundt omkring passer jo ganske bra inn i dette bildet. Disse opplysningene hadde jeg oversett. Kan det du har funnet tyde på at familien egentlig var reisende?Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene/Kjartan 2962Idag lyckades jag ladda upp dom skannade böckerna och ser i Holmedal A1:6 1809-1814 s146 att Johannes Christoffersson f 85 i Carlscr(ona) skrivs Beväringskarl. Olia Ovesdr står som hans hustru, men det finns inget årtal för vigsel antecknat.Beväringsinrättningen fastställdes av riksdagen 1812 och innebar femårig värnplikt från 21-25 året och omfattade alla vapenföra män. 1813 sker första mönstringen. Så kanske går det att finna honom i generalmönsterrullorna hos Svar. Vet inte på rak arm vad vilka kompanier som kan vara aktuella för området.I nästa husförhör A1:7 1815-1821 finns familjen på s75 och det står att dom kom från Norge 1813. Hustru heter Olia Evensdr. Barn Carolina f 15 i Kroken.I A1:14 1851-1855 s149 finns Johannes Christoffersson Krona f 85 i Carlshamn, död 52 10/5 änka Olia Evensdr, barn Anna f 23 och barnbarn Andreas Vilhelm f 49. Här heter han alltså Krona.Jag har inte ännu systematisk kollat igenom alla hfl och noterat vad barnen heter. Om man gör det och följer upp i födelseboken bör man kunna bli säker på att det inte handlar om två olika familjer.Ev. går det att hitta honom utflyttad från Karlskrona/Karlshamn. I Karlskrona Amiralietetsförsamling börjar husförhören först 1811 så där kan det bli svårt att hitta Johannes föräldrar. Ja, det var mina funderingar så långt runt denna familj. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.