Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneNej, jag finner honom inte i födelseboken i Gräsmark. Gräsmark ingick tydligen i Fryksände fram till 1821, så jag kollade där också. Försökte även hitta konfirmationen - om han är född 1819 är han 15 år 1834 - för där kan stå var han bodde innan han flyttade till Gunnarskog. Men jag hittar inga längder över nattvardsbarn 1833-1835. Han måste ju finnas någonstans i Gräsmark. Har kollat i bokens slut och lite här och var. Det är svårt när man inte vet byn. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Lars Svensson Hagström gifter sig 13/10 1844 och då står att han var från Träskog. Får kolla var det ligger och om det finns nya uppgifter där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

** Anne Lene (3048) - takk - har funne forlovelsesdag og giftedag 28.juni 1885 i Fyresdal. ***ministerialbok I6 - 1872-1886 side 323 . leser alt greit men T????? sogn - Skaraborg - Carl er son til gaardman Olaus M * leiter etter meir - men kanskje dette hjelper litt - *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Ulla og Anne Lene !(ref 3023, 3025 og 3027-3043)Jeg har pløyet gjennom FR 1890 via linken [url="http://www.foark.umu.se/folk/>http://www.foark.umu.se/folk/ ,men uten noe bra resultat.På et forum kallt INDIKO fant jeg imidlertid at de flyttet fra Glava til Sundsvall by den 8.desember 1892 og at de flytter videre den 22 mars 1894 kanskje Østersundstrakten?Se INDIKO:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

ps. men ikke allt stemmer under linken INDIKO heller, min oldefar Fridtjov Emanuel f 1889 og en søster Maria Helena f 1881 mangler :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjære Anne Lene.Jeg har noen spørsmål til deg igjen.Legger inn en leke her til en vielse i Sande, Vestfold 1863.Se nr 4 , 13 mars. Johan Erichen g. med Johanna Olsdatter. LenkeJohan Erihsen er som du ser svensk, men så var det fødested? Kan det være Arvika , og Län noe med Ekre---?Hans alder f. ca 1834? Fars navn står i klokkerboka , Erik Nilsen.Her i Mini. for Sande står navnet skrevet litt annerledes. Kan du greie å tyde dette. Om du kan finne ut mer om Johan eller Johannes Erikson som han står som i den andre kirkeboka, ville jeg bli glad!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå så jeg også plutselig at jeg tror det atår Arvika, Värmland? Om jeg da ikke tolker feil?Alle opplysninger om denne Johannes Erikson f. ca 1834 , med far Erik Nilsen , er kjærkomment.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar for sikkerhetsskyld med vielsen fra klokkerboka også. Se Nr. 4. Lenke Her står brudgommens navn skrevet Johanes , og fars navn tydelig Erik Nilson, men ellers bare opplysning om at han var svensk.Ved 9 barndåper i Sande, er fars fornavn skrevet Johanes Eriksen.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste jeg har funnet med navn Johan Eriksen og far Erik Nilsson , f. i Värmland i ca alder er denne karen? LenkeDet er bare et forsøk, og det finnes kan hende opplysninger om utvandret til Norge ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Åge (3055)Något lite mer har jag funnit.Utflyttning nr 74 från Sundsvall med familj till Sköns Annex 1894 22/3 (SVAR A0018055_00139)Inflyttning nr 12 Skönsmon 12/4 1894 med familj – 5 mankön 3 kvinnokön (A0014207_00016) hfl s358 KubikenborgHusförhören slutar 1891 i Sundsvall och 1893 i Skönsmon så jag kan inte se hur familjen såg ut då. Hittar inga skannade utflyttningslängder så jag se när familjen flyttade vidare till Lockne där vi hittade dom 1900.Husförhör slutar i vanligen 1890-1895, därefter tar församlingsboken vid och den är inte skannad i så många församlingar än.Det finns scb-utdrag efter 1895 men dom innehåller bara mer kortfattade uppgifter om födda, vigda, döda. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn 3057Uff, beklager Gunn, men så langt har jeg ikke funnet noe nå. Jo det står at han er født i Arvika. Noe annet kan det vel ikke være. Har sjekket f.boken for Arvika landsforsamling, den er tilgjengelig. Der fant jeg han ikke. Mange som heter Johan el.l men ikke som passer med fars navn. Stadsforsamlingen for Arvika er ikke tilgjengelig, dvs jeg tror deler av den har gått tapt. Det finnes tilgjengelige husforhør men det skal mye til å finne han der når vi ikke vet hvor han bodde.Han flyttet jo da til Norge så tidlig at han ikke er med på noe folketelling, desverre. Jeg har heller ikke funnet noen som kan være han på Emibas, men det er klart bruker de kirkebøker som kilde (og det gjør de sikkert) så er jo ikke det så rart når mye kirkebøker fra området ikke er der.så da vet jeg ikke. Jeg har ikke søkt på familysearch, for det regner jeg med at du har gjort. Du er ofte mye flinkere på familysearch enn hva jeg er. Du har flere ganger funnet info for meg der, som jeg ikke har funnet. Har du funnet ut om han har noe søsken Gunn ? Det kunne kanskje gitt noe å forsøke videre på.Så desverre , ikke det store nå.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla / ÅgeVar borte i går. Jeg har også sett litt videre, men har ikke funnet mer enn hva Ulla har funnet nå. Dvs jeg fant den flyttingen du nevner i 3063 Ulla. Mer har jeg ikke funnet. Desverre.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du har lett her, Anne Lene! Jeg kan muligens finne ut noe om dette selv, neste gang jeg er i Sverige. I Bengtsfors bibliotek finnes en stor slektsforsker-avdeling, og kan hende jeg kan finne kilder fra Arvika der,Du gjør et kjempeflott arbeid!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GunnTusen takk for det Gunn.Om du forsøker det neste gang du er i Bengtsfors, så hadde det vært veldig interessant med et lite tips om hva som finnes der av kilder. Dette med Arvika har vært et problem tidliger også mener jeg å huske. Kanskje du ville sendt meg en mail om du undersøker det. Selv har jeg også slekt i områdene rundt og det er alltid interessant å finne ut hva som finnes lokalt av kildemateriell.Mailadressen min har du vel.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen:Jeg lurer på om jeg kan ha funnet en mulig kandidat til Johannes Erikson som flytter til Sande i Norge, her?LenkeVet du om det kan finnes opplysninger om denne familien i husforhørslängder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann! La visst inn et spørsmål på feil tema, men prøver nå på nytt!;-) Jeg søker etter informasjon ang. Svend Larson Westergaard f. ca. 1819. I 1857 står han blant innflytterne til domkirkesognet i Trondheim, da er han ugift. Det oppgis at han kommer fra Rångedala socken i Sverige, og at han losjerer hos tømmermann P. Vigdahl i Broveiten. Svends fars navn er Lars Anderson. Blir glad for all informasjon, spesielt om når og hvor han er født.:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Anne Lena og Ulla ! (3023,3025,3027-3043,3055-3056) Jeg har funnet min tippoldefar Andreas Berg med tre av sine sønner i Kleistsgate 1 i Trondheim i 1911, finns det en utflytting fra sverige på samme tid ? Lenke mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kjell (3070)Sven föddes 19 juli och döptes 20 juli 1819. Föräldrarna Lars Andersson, åbo i Stafvared och Anna Nilsdotter, 45 år. (Arkiv Digital, Älvsborg Rångedala C:4 sid33)Familjen finns i husförhöret 1810-1826 Stafvared sid 49 och 179. 1811 ska dom ha inflyttat från Gästgivaregården men där ser jag dom inte.(AD Rångdala A1:5)Lars Andersson är f 18/8 1774 i Rångedalahustru Anna Nilsdr f 28/8 1773 i Torpabarn Anders f 24/1 1818 i RångedalaCatharina f 1810 Rångedala död 1811?Kjerstin f 20/7 1812 Rångedala död 1815 20/7Johanna f 16/11 1815 Rångedala död 1817 22/4Sven f 19/7 1819 RångedalaJag hittar honom inte bland utflyttade 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Ulla! Dette var flott altså!:-) Tusen, tusen takk for opplysningene du har funnet. Jeg er veldig glad og fornøyd!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kjell forts 3070Jag är inte helt nöjd med att jag inte hittade flyttningen till Norge. Sven Larsson är ju så vanligt namn och det är lätt att det blir fel och du hade bara ungefärligt födelseår. Sven Larsson som jag hittat kan jag bara följa en liten bit och han har inte namnet Vestergård. I Rångedala finns platser som heter Västergården Algutstorp och Västergården Gravrud, men jag kan inte hitta honom där heller.Sven Larsson f 1819 19/7 utflyttade från Stavared till Ulricehamn 1838 21/8.Brodern Anders f 1808 24/1 heter Ekelund i efternamn och han har varit en sväng till Ulricehamn, flyttar 1842 till Borås.(Rångedala A1:6 sid 160)Hittar en Sven Larsson inflyttad i Ulricehamn i början av 1839, men han kommer från Ving och flyttar in hos Bjöllerström, som jag inte återfinner så jag kan inte kolla när han är född och se om det är samma person. (Ulricehamn B:1 sid 17).Har du möjligen fler uppgifter runt hans flyttning till Norge? Vet du om han hade dom syskon jag nämner? Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.