Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Søker dåp til en Pet(t)er Bent/Bengtsson fra Borås i Västra Götaland som ble gift i Våler i Solør 20.07.1851. Hans far da oppgitt til Bent Carlsen. Petter oppgitt til 44 år 1865, 30 år 1851 og født 1818 ved død. Derfor født ca. 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Er der noen som kan se på denne damen Gullaug Jensdatter kom fra jæmtland gift på Snåsa med Ole rygvold kb for Snåsa1825 høgre side nr 13 går det og finne noe om hennes aner på svensk side mvh jmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

3100Takk, Ulla! Fæl måte å dø på, -for min kones 3xtipp-oldemor! Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg leser om slike triste skjebner..........mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arild Kompelien 3101Jeg har sett gjennom fødte i Borås 1816-1823 uten å finne han.Det finnes i 1816 og 1821 en Anders Peter med hhv Bengt pehrsson/Bengt petersson som far. Det finnes i løpet av disse årene 3 stk med Pehr/Peter/Petter med dette som et av navnene i et dobbeltnavn og hvor kun mors navn er innført.Kanskje det er en ide for deg å finne P. Bengtssons innflytting til Våler ? Da vil du antakeligvis få greie på når han kom til Våler og hvor han da kom fra. Kanskje det blir lettere da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jarle Magne Martinussen 3102Dette blir i første omgang vanskelig. Jämtland består av mange forsamlinger og vi vet ikke noe om hvilken forsamling hun kom fra. Prøv først å finne innflyttingen hennes til Snåsa. Det kan gi noe mer info som kan føre oss videre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene.Jeg har fått henvendelse fra noen som leter etter navn på far til en som antagelig er født 1924 i Sverige. Vedkommende som antas født i Sverige døde i Oslo for noen år siden. Alt man har av info, er: Navn (svensk etternavn),fødselsdato og morens navn (fornavn). Ikke mer.Nærmeste familie til vedkommende vet ikke navn på faren til vedkommende. Heller ikke hvor vedkommende giftet seg.Kona til vedkommende er død.Mitt spørsmål er om man kan finne frem til navn og fødselsdato på faren i Sverige med den lille info man har. Mitt andre spørsmål:Har man tips,råd til hva og hvordan man skal finne ut farens navn og fødselsdato?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenJeg tror nok dette kan bli vanskelig. Spesiellt det å ikke vite hvor vedkommende er født.Mulig noen andre kan ha noen gode ideer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til alle sammenJeg tror det av flere grunner er greit for meg nå å sette strek for denne debatten.Det har blitt enormt mye respons på debatten. jeg har hatt stor glede av debatten, og håper og tror at en del også har fått hjelp her.Folk med svenske spørsmål kan jo videre ta dette opp på andre måter, f.eks som egne debatter her på forumet.Men, som sagt nå er det nok greit å sette strek.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arild Kompelien1847 var en ny info. Skal sjekke utflyttede for Borås i morgen. Men, i og med at jeg nå har avsluttet debatten her, så er det fint om du sender meg en mail, så tar vi det på mail. Slik at ikke debatten løftes opp igjen av nye innlegg. alenehagen@hotmail.comTil alle andre. Som jeg skrev i innlegg 3108 så har jeg nå avsluttet denne debatten.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Anne Lene.Takk for ditt svar i innlegg 3107 og for det gode arbeidet du har nedlagt i forhold til meg og andre.Lykke til videre.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle mgne martinussen

Hei Karl Gøran takker ja det var den familjen Denne Gollaul sine aner på Svensk side har jeg vanskelig og få tak i så fins det noe om dem takker jeg svært mye mmvh jarlemm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Varmbo

Hei Anne Lena og Ulla!(3023,3025,3027-3043,3055-3056,3071-3072)Nå er det en stund siden jeg har besøkt deres forum, jeg har også forsøkt å få hjelp i DISNorge og der fikk jeg hjelp av Susann, hun fant en utflyttingslängd i 1909, Se nedenfor:********************************************************(sitat) 'Jag gick då vidare till EMIBAS skivan och yes de fanns med. Så här nedan kommer det som jag hittade:' Bergh Kristensson, Andreas Sågarbetare (man) f. 4/10 1852Utvandrad 12/7 1909 från Källskär, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, Norge Källa: Husförhörslängd, s. 166 Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1909 023 Onormerade namnformer: Destinationsort: Trondhjem Destinationsland: NorgeBergh, Gunhild Marie Hustru (gift kvinna) f. 1851Utvandrad 12/7 1909 från Källskär, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, Norge Källa: Husförhörslängd, s. 166 Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1909 024 Onormerade namnformer: Destinationsort: Trondhjem Destinationsland: Norge Bergh, Fritiof Emanuel Sågarbetare (ogift man) f. 22/9 1889Utvandrad 12/7 1909 från Källskär, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, Norge Källa: Husförhörslängd, s. 166 Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1909 025 Onormerade namnformer: Destinationsort: Trondhjem Destinationsland: NorgeBergh, John Viktor Emil Son (ogift man) f. 1896Utvandrad 12/7 1909 från Källskär, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, Norge Källa: Husförhörslängd, s. 166 Emibas emigrationsakt: Söderhamn X 1909 026 Onormerade namnformer: Destinationsort: Trondhjem Destinationsland: Norge******************************************************** Det som jeg imidlertid undres over er at ikke alle barna følger med på utflyttingen sammen med foreldrene, de to eldste er gamle nok til å ha stiftet egen familie og er begge gift med hver sin dame fra Sundsvald. Min teori er derfor at disse to avventer flyttingen til far Andreas med familie er vel etablert i Trondheim og så følger etter.Jeg tror at utflyttingen mest sansynlig skjer fra samme sted: Källskär, Söderhamn, Gävleborgs län (Hälsingland)De to eldste er : Bergh, Karl Martinus født 3.juli 1876, døpt 3.juli 1876, Frogner, Lier gift med Gærda Helene ??? fra Sundsvald.Bergh, Hans født 1.jan 1879, døpt 9.feb 1879, Bragernes, Drammen gift med Julia Signe Elisabet Nysén fra Sundsvall, Västernorrland,Födelseår: 1886Constanse Amalie har jeg funnet som emigrant fra Sverige til USA I 1903:www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=1085 06&personpostnr=&sidenr=23&filnamn=EMITROND&visdok=visog i 1906 følger hennes bror Wilhelm Bertram Louis etter:www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=1244 24&personpostnr=&sidenr=26&filnamn=EMITROND&visdok=visDe som jeg så ikke finner er:Bergh, Maria Helena født 29 mai 1881, døpt ukjent, sted ukjent,Bergh, Emil Oskar 13des 1892, døpt 21jan1892 SundsvaldBergh, Gerda født 25apr1903, døpt ukjent, sted sundsvallDet hadde vært fint å fått vite når disse kom etter til Trondheim, om alle barna har overlevd 'Sverigeräsan' og også når de to brødrene Hans og Karl Martinus emigrerte fra Söderhamn til Trondheim??På forhånd takk !mvh Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Ringmann

Anne Lene Hagen, Moss Viser til mitt siste innlegg 3078 og ditt innlegg 3079 Det gjelder nå søk etter min oldemor Kristina (Stine) Nilsdatter. I ministerialbok for innflyttede til Halden14/1-1854 har jeg funnet Stina Nilsdotter Asp, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. I klokkerbok er det registrert 14/2-1854 en Stine Nilsdotter, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. Dette må åpenbart være samme person.Min oldemor står så oppført som Stine Nielsdotter viet i Halden 30/4-1854, fødested Næsing, 30 år. Skrivemåten var altså ikke Näsinge som jeg skrev tidligere. Men dette er vel trolig samme sted. Kan den innflyttede Stina Nilsdatter fra Gilberga være identisk med Stine Nilsdotter fra Næsing som giftet seg i Halden 30/4-1854? Gilberga og Næsing og alder stemmer ikke, så jeg er temmelig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest August Ringmann

Anne Lene Hagen, Moss Viser til mitt siste innlegg 3078 og ditt innlegg 3079 Det gjelder nå søk etter min oldemor Kristina (Stine) Nilsdatter. I ministerialbok for innflyttede til Halden14/1-1854 har jeg funnet Stina Nilsdotter Asp, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. I klokkerbok er det registrert 14/2-1854 en Stine Nilsdotter, Gilberga (Hvorfra innfl. og døpt) 34 år. Dette må åpenbart være samme person.Min oldemor står så oppført som Stine Nielsdotter viet i Halden 30/4-1854, fødested Næsing, 30 år. Skrivemåten var altså ikke Näsinge som jeg skrev tidligere. Men dette er vel trolig samme sted. Kan den innflyttede Stina Nilsdatter fra Gilberga være identisk med Stine Nilsdotter fra Næsing som giftet seg i Halden 30/4-1854? Gilberga og Næsing og alder stemmer ikke, så jeg er temmelig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Lurer på om noen kan hjelpe meg med oppslag på Yngve Ambrosius Olsson født 03.08.1936, død 14.01.1988 i Orsa, Sverige.Jeg lurer på om han var gift eventuelle barn.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Kjenner du til Maria Beata Douzette f. 15.02.1780 i Vinköl, Sverige, faren var muligens Carl Johan Douzette. Stamfar til Maria Beata skal visst være Simon Douzette f. ca. 1670 i Frankrike. Jeg lurer på om Carl Johan kunne være sønn eller sønnesønn av denne Simon Douzette. Alt er av interesse, både framover og bakover i tid. Maria Beata Douzette var gift med Peter Ramberg.Mvh. Einar F. Løsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg har en nøtt, det gjelder Anna Maria Johannesdotter (Johannisdotter) født 13 juli(evt.døpt) 1868 i Gilberga, Värmland. Hun var min oldemor, Johanna Olsdotters uekte datter. Jeg hadde vanskeligheter med å lese alt som sto ved hennes dåp, særlig farens navn, men vil gjerne ha tolket alt som står der. Anna Maria er min mormors halvsøster og så langt er at greit. Under min slektsforskning dukker det opp et fotografi av en dame som kunne være Anna Marias eneggede tvillingsøster! Hun heter Anna(!)og er datter av en svenske som kom fra Sverige til Nes på Romerike på slutten av 1800-taller som glassblåser men jobbet aldri som det i Norge. Denne Anna ble født i mitt barndomshjem(!) et titals år før min farfar kjøpte det. I en bisetning sa min mor en gang at denne Anna var i slekt med min mormor uten at jeg spurte mer om det. Skulle gjerne finne ut om disse damene var halvsøstre. Jeg hadde tenkt å legge ved bildene men systemet gir plass bare til ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannesdotter, Anna Maria Piga (ogift kvinna)f. 13/7 1868 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 10/10 1890 från Ramserud, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 480Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1890 038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

3117 Marie. Fant et barn på Yngve Ambrosius, med du får sende en email så skal du få opplysninger Mvh Hannehanicka[a)start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Jeg lurte på om du kunne finne fødselsdato til Nils Vilhelm Lundgren f: 1877 i Malmø. jeg er også ute etter dåpsdato, hvem som var faddere, hvor han ble døpt, foreldrenes navn, adresse/bosted, ekte/uekte født. Nils Vilhelm er også konfirmert i Malmø. Hadde vært fin med konfirmasjonsdato, bosted osv.Nils Vilhelm Lungren giftet seg i Ottestad kirke med Aagot Tokstad 21.11.1902. LenkePå forhånd tusen takk for hjelpen.Mvh Liv Hege Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til alle etter innlegg 3108Som dere ser i innlegg 3108 så har jeg nå desverre avsluttet denne debatten.Kanskje dere heller lager en egen debatt med spørsmålet deres. Jeg og sikkert fler svarer evt der om vi har noe å bidra med.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Else Hana Flønes

Hei! Jeg er på leting etter opplysninger om Peder (Peter) Johan Bengtson.Han er fødd i Sverige i 1861. Han var gift med Ingeborg Kristine,fødd 1858 i Barbu sokn i Arendal. Vet ikke etternavnet hennes. Under folketellingen i 1900 bodde de i Arendal.Da hadde de en sønn, Karl Johan. Han er fødd 4.1.1897 i Arendal.Vet at de hadde flere barn,men kjenner bare til en sønn,Ernst. Noen av barna reiste til Amerika. I 1937 byttet Karl Johan og Ernst etternavn fra Bengtson til Åhrman. Hvorfor? Åhrman høres svensk ut.Karl Johan var frisørmester i Løvånger i Sverige. Han bodde visst også i Narvik der han jobbet som frisør. Jeg er interessert i å finne ut mer om disse personene. Ønsker også opplysninger om foreldrene til Peter Johan og Ingeborg Kristine. Håper noen kan hjelpe meg! Med vennlig hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Tema nr. 52189 Anne Lene Hagen, det står:'til alle etter innlegg 3108'''som dere ser så har jeg avsluttet denne debatten''Dette var ille, har fulgt med og synes denne debatten var ypperlig for å få 'svenske-hjelp'mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.