Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

25 Mars 1810 blir det født en Johanna Hansdotter på Gustorp i Tanum. Foreldre er Hans Jansson og Anna Jakobsdotter. Mor er da 23 år .Faddere er Jonas Hansson, Gunilla Jansdotter, Johan Jakobsson i Egde i Kville. Kersti Olsdotter Gustorp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Hjertelig takk til Hanne Ludvigsen. Ved nærmere ettersyn ser jeg at hun er registrert innvandret 1870. 'for at tjene' som det står.Hvis hun utvandret 28/1 1870 var hun nok ikke i stand til 'at tjene' for min morfar ble født 2 mnd. senere 26. mars 1870. Da er kanskje barnefaren svensk,har forgjeves søkt etter ham i norge.Hans navn er oppført som Tømmermand Mikal Teodorsen, uten fødselsår, noe som tyder på at hun kanskje ikke kjente ham særlig godt.Men noen inn og utflyttinger ble registrert sent, i hennes tilfelle kanskje først ved sønnens fødsel. Igjen takk for hjelp! A. Lundgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Til Anne Lene, Bendt Wedin, snekker f. Sverige ca. 1780. Fint hvis du kan hjelpe med hvor han er født. Selv har jeg søkt i lånt mikrofiche fra SVAR, Hälsingborgs Stadsförsamling Husförhörslängder 1787/88. Det jeg vet: gift 19.12.1806 St.Olai, Helsingør m. snedkerenke Johanne Britta f. Balck. Hun er f. Anna Britha 10.04.1781, dtr. af snickare. Johan Balck Helsingborg. Arkiver fra snedkerlaug Helsingør 16.01.1804 skriver han seg som Bengt Wedén.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Solveig HansenAnna Börjesdotter, lever fortsatt også i 1900. Bor på Västra Ed. Hun er enka og fattighjon.Sønnene Johannes og Jan Petter bor også på Vestra Ed.Om du sender meg en mail, står i første innlegg, så sender jeg deg kopi av 1900 tellingen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hermond MoursundJeg har nå sett gjennom fødte i Holm, älvsborg i tiden 1816-1818 og kan ikke finne Christina. Det er flere som er døpt Kjerstin, men det er nok ikke noen av dem.I denne tiden er det kun en som er døpt Christina, men hun hadde en far Lars Nilsson.Jeg kan heller ikke finne noe plass Stafgärde i Holm.Kan det være noe annet sted å lete ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingvild HansenDet blir ikke godt å finne han om du ikke aner noe om hvor han kan være født.Du refererer til mikroficher du har lånt fra svar for Helsingborg stadsforsamling 1787/88. Fant du noe i det husfohøret. Om du har noe referanse til noe du har funnet i det husforhøret, så kan jeg gå inn der og nøste videre. Da trenger jeg å ha f.eks et sidetall i husforhøret, bosted i husforøret, eller gid-nummer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Anne Lene. Ser at mange har fått hjelp her angående personer med sitt opphav i Sverige, kjempefin hjelp for de av oss som ikke har så mange kilder tilgjengelig i Sverige.Mitt problem gjelder en svenske som forlovet seg i Tromsø 13/5-1836, se her (nederst venstre side): LenkeDet er altså snakk om Jonas Ekeløf fra Østergothland, 25 3/4 år i mai 1836 (født ca 1810). Trodde først det var snakk om Gotland, men her også nevnt attester fra Norkøping og Øster Husebye, har derfor kommet frem til at det må være snakk om Østre Gøtaland (har funnet et sted som heter Østre Huseby ca 2 mil øst for Norrkøping).Hadde vært kjempeflott om du eller noen andre kunne skaffe meg noen opplysninger om opphavet til denne Jonas Ekeløf.Mvh Odd Villy Ovesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk for svaret. Du må jo ha heldagsjobb bare å undersøke for alle som ber om hjelp. Fantastisk gjort!Rart at du ikke fant de jeg søkte, men jeg kan jo være på viddene. Kan jo selvsagt spørre om du finner Christinas mann Nils Jonsson (f. 14. sept. 1818) fra gården Bolstad i Holm. Christinas mor het jo Maria Andersdtr. (f. 1795) og var fra Gillesbyhage, har jeg fått opplyst. Finner du henne?Hvis du hadde tid til å undersøke disse to forhold for meg, er jeg svært så takknemlig for.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hermod MoursundJa jeg har funnet Nils Jonsson født i 1818. Jeg har fulgt han i husforhørene, tanken var å følge han frem til han gifet seg med christina. For så å finne frem til hennes fam på denne måten.På et tidspunkt stod det at han flyttet, men det stod ikke hvor han flyttet hen, og da er det vanskelig.Skal forsøke å finne Maria Andersdotter fra Gillesbyhage nå, så får vi se om jeg finner henne da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HermodKanskje det er jeg som er på jordet her ? For nå finner jeg heller ikke Gillesbyhage.Jeg ser i Holm, Älvsborg, er det rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HermodNei dette skal ikke være lett.På Gillesbyhage ble det ble det i 1795 født et barn. Det barnet het riktignok Maria, men det stemmer ikke. Foreldrene het Jørand johan Eriksson og Ingri Månsdotter,så det blri galt.Skal se mer, det må jo finnes, men det er mulig at det ikke blir før i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Har du støtt på navnet Rosenbech blant alle dine oppslag? Jeg har problemer med en Johan Rosenbech som giftet seg i Kristiansund den 3.september 1782. Ifølge Kvernes kirkebok medbringer han 'godt Præstebevis fra sit Fæderneland Sverig.' Han var da styrmann på skipet Aleth Henricha med kaptein Freuchen. Dette er alt jeg vet om denne karen.Dette blir vel som den berømte nåla og høystakken, men jeg prøver.Takknemlig for all hjelp. mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Anne Lene!Tusen takk for opplysning i 280. Håper min mail nå er kommet frem. Det har vært problemer med mailserver i dag. Gleder meg til kopien av 1900-tellingen!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Et skudd i blinde - er det mulig å oppspore personer i Sverige som har flyttet fra København i løpet av 1990-2000-årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Anne LeneDu gjør en flott jobb med svenske aner . Jeg har tilgang til Sveriges Dødbok 2 og til Sveriges befolkning 1890, men pt. ikke til Genline og Husforhørene. Det er derfor kanskje litt for lettvint å spørre deg, men vil du være brydd med å sjekke på ditt Genline-abonnement ?Hvem var foreldrene til Johannes Larsson? Johannes Larsson, født 8 juni 1857,Tvååker, Sverige, politikonstabel i Gøteborg, død 22 desember 1924, Gøteborg. Gift med Augusta Andersdtr, f. 1856, Tvååker, Sverige, død Gøteborg, 2.april 1933De hadde barna: a) Gurli Alfrida Lovisa Larsson, født 1885, Haga, Gøteborg, b) Anna Serafia Larsson, 23 august 1886, Haga, Gøteborg, død Gøteborg, 29 september 1968 c) Ellen Augusta Larsson, født Gustav Domkyrkeførsamling, GøteborgJohannes Larsson kan ikke være identisk med Johannes August Larsson, født i Starrkärr, Ale kommune,1857, som døde 1.sept 1882, dvs før alle barna ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Søker etter min oldefar og hans foreldreNavn: Anders Petter Larson født feb.1870 (?) Sted: ??????? i SverigeHan ble gift 17/6-1893 i Ødeborgs forsamling i Älfsborg län. (Färgelanda kommun) med Inger Andersdatter Haugen (Odden) fra Hjartdal/Norge.Flyttet til Norge i løpet av kort tid for sønnen Torbjørn er født i Borre i Vestfold i 1894 og neste sønn i Skedsmo i Akershus i 1998. De fleste etterkommere bor nå I SkedsmoPå forhand takk LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Søker etter min oldefar og hans foreldreNavn: Anders Petter Larson født feb.1870 (?) Sted: ??????? i SverigeHan ble gift 17/6-1893 i Ødeborgs forsamling i Älfsborg län. (Färgelanda kommun) med Inger Andersdatter Haugen (Odden) fra Hjartdal/Norge.Flyttet til Norge i løpet av kort tid for sønnen Torbjørn er født i Borre i Vestfold i 1894 og neste sønn i Skedsmo i Akershus i 1898. De fleste etterkommere bor nå I SkedsmoPå forhand takk LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hermod MoursundOmsider fant jeg da Christina Christiansd.Fra fødelsesboken for Bolstad, älvsborg. Født 9/11 døpt 11/11- 1817 CRISTINA oægte. Foreldre: i Gillesbyhage piga Maria Andersdotter.Far er altså ikke oppgitt ved fødselen.Har så fulgt Maria Andersdotter og datteren Cristina i et par husforhør på Gillesbyhage. Der fremkommer ikke noe nytt i det hele tatt. De to bor alene. Jeg kan heller ikke se noen Christian på samme plass.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingvild HansenDette er nok litt vanskelig når vi ikke aner hvor det er snakk om.Om du begynner i Danmark for å finne vielsen deres i Helsingør ? Der vil du vel muligens få greie på hvor Bendt Wedin er født.Du vil antakeligvis kunne få hjelp til det på Dis-danmark http://www.dis-danmark.dk/forside.phpKom gjerne tilbake med info om hvor han er født, så bør det være mulig å finne han.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd Villy OvesenJeg har sett gjennom fødselsboken for Østra Huseby, Østergötland perioden 1809-1811. Det er en del jonas født i denne tiden, men ingen som passer med navnet Ekelöf, som jeg kan se.Finner en del Eklöf på Anbytarforum. En liten bokstaforskjell i navnet, men dog. Du kan vel se gjennom innleggene. Kan jo hende du har en del å hente ved et innlegg der ? LenkeHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Asbjørg FolkestadHei. Jeg trenger nok et fødested om det lar seg finne. Du vet jo at han giftet seg her i Norge. Kan du ikke forsøke å følge han fra vielsen i kristiansund. Evt barns dåpsinnførsel f.eks i håp om at det fremkommer fødested eller annen info.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kai Werner ØstrengJeg har faktisk ikke funnet Johannes Larsson som født/døpt i Tvååker 8/6-1857, og heller ikke på en annen dato i 1857.De hadde flere barn iflg 1900 tellingen.Se nederst på arket.Skal se mer om jeg finner Johannes Larsson. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.