Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Du skulle hatt Kongens fortjenestmedalje i gull - intet mindre!Innlegg 296: Trodde nok det var slik det var. Kunne du slå opp for meg på Kila. Jeg har funnet Jonas Andersson gift med Cajsa Nilsdtr. (1772-1807) med to registrerte barn: Anders (f. 1802) og Brita Greta (f. 1806).Jonas var fra Rud i Erikstad og Cajsa fra torpet Slanthallen. Dette er det eneste jeg vet.Kunne du hjelpe meg med når Jonas Andersson ble født, event. når han døde? Selvfølgelig hadde det vært fint om du fant foreldrene til både Jonas og Cajsa. Tusen takk på forhånd.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kai Werner Her kommer 1900 tellingenRegister: Folkräkning 1900 (Göteborgs- och Bohus län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Johannes Larsson Hemförsamling: Göteborgs Gustavi Hemort: Landala 10 qvarteret N:o 17 Kontrakt: Domprosteriets södra Län: Göteborgs- och Bohus län Födelseår: 1857 Födelseförsamling: Tvååker Hallands län Yrke: Bryggare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 682 Rad: 41 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Johannes Larsson, f. 1857 i Tvååker Hallands län, Bryggare Augusta Andersdotter, f. 1856 i Tvååker Hallands län Gurli Alvida Lovisa, f. 1885 i Göteborgs Haga Göteborgs- och Bohuslän Anna Serafia, f. 1886 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl Ellen Augusta, f. 1888 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl Berta Catharina, f. 1891 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl John Abdon Vallentin, f. 1893 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl Gustaf Adolf, f. 1896 i Göteborgs domkyrkoförsamling Göteborgs- och Bohusl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif B. MathisenJeg fant vielsen deres i Ødeborg. Viet 17/6-93: Anders Petter Larsson, torpare, Dagsholm 12/12-1870 og Ingerid Andersdotter, piga, Dagsholm 22/11-71Husforhør 1886-1890 Dagsholm, Ødeborg side 181:Anders Peter Larsson f 12/12-1870 FärgelandaIngerid Andersdotter f. 2/11-1871 Hjertdal, Norge De ble viet 17/6-93. De kom til Dagsholm 21/4-93 fra sine resp hjemsteder. De flyttet til Hjertdal, Norge 3/8-94 attest 28 Ut fra dette finner jeg Anders Peter i fødelsesbok for Färgelanda. Født 12/12-70 Anders Peter. Foreldre: i Hillingssäter Södra, arbetare Lars Peter Persson og Laura Andersdotter.Så ville du prøve å finne Anders Peters foreldre. Innføringen i fødselsboken sier jo at han ble født på sødra Hillingssäter. Der finner jeg familien i husforhøret 1866-70:arbetare Lars Petter Persson f 30/5-43 Ødeborghustru Laura Andersdotter f 25/12-46 Färgelandasønn Johannes 15/6-66 Färgelandasønn Anders Peter 12/12-70 Färgelanda.I det neste husforhøret som er fra 1871-1875 bor de på samme plass. I tillegg har de da også datteren Hedvig Amalia f 1/7-1875 Färgelanda.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B.Mathiesen

Tusen takk. Dette endret noen gamle familierykter.Jeg har og en annen mystisk svenske i familen. Min tippoldefar. Erik Larson Strøm f. ca 1835 gift i Skedsmo 12.11.1863 med Caroline Marie Olsdatter Høgslund I kikeboken står Eriks far ved navn Lars Pederson men det kan like gjene være Persson. Om Strøm er ett navn Erik har tatt med fra Sverige eller om det er ett tegn på at han har hatt tjeneste på en av Strøm-gårdene i Rælingen vet jeg ikke.Det finnes ikke noen dokumentasjon på dette. Familierykte sier at Erik er fra Älvdalen men tildliger til Riksarkivet i Sverige har ikke gitt noen resultalt.På forhand takk LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B.Mathiesen

Tusen takk. Dette endret noen gamle familierykter.Jeg har og en annen mystisk svenske i familen. Min tippoldefar. Erik Larson Strøm f. ca 1835 gift i Skedsmo 12.11.1863 med Caroline Marie Olsdatter Høgslund I kikeboken står Eriks far ved navn Lars Pederson men det kan like gjene være Persson. Om Strøm er ett navn Erik har tatt med fra Sverige eller om det er ett tegn på at han har hatt tjeneste på en av Strøm-gårdene i Rælingen vet jeg ikke.Det finnes ikke noen dokumentasjon på dette. Familierykte sier at Erik er fra Älvdalen men tildliger til Riksarkivet i Sverige har ikke gitt noen resultalt.På forhand takk LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Takk for svar. Problemet er at datterens fødsel ikke er innskrevet i noen kirkebøker i eller ved Kristiansund. Datteren er født i 1782, dette ifølge opplysninger ved konfirmasjonen i 1797. Hun vokste opp hos sin mormor, da moren døde allerede i 1783 og da som enke. Foreldrene giftet seg 3.9.17782 og 19.11.1782 ble moren introdusert ifølge Kvernes kirkebok.Datteren fikk selv 4 barn, men alle fikk navn som har bakgrunn i hennnes slekt.Mvh Asbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene D, Tømmerberg

Hei! En av mine forfedre, Petter Liljendahl, kom etter sigende fra Stockholm og bosatte seg på Helgeland - Sundøya, Selvågan. Han skal være født ca 1779 og døde 1857.Var i Vefsnområdet allerede ca. 1815, da han har barn som er registrert der.Er takknemlig for all hjelp:)Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Leif B. Mathisen De hadde også Karl Robert f 1878 og Selma Elisabet f1883 begge født i Torp. Familien bor i Stubberd i Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jonasson f. Larsdotter, Hedvig AmaliaBacka 1:7Död 17/7 1963.Kyrkobokförd i Valbo-Ryr, Ödeborgs kn (Älvsborgs län, Dalsland).Född 1/7 1875 i Färgelanda (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (19/5 1953). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Valbo-Ryr, Munkedals kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Färgelanda (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 63Larsson, JohannesÅ församlingen skrivenDöd 24/12 1950.Kyrkobokförd i Torp (Älvsborgs län, Dalsland).Född 15/6 1866 i Färgelanda (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Torp , Färgelanda kn (Västra Götalands län, Dalsland)Födelseförsamling i källan: Färgelanda (Älvsborgs län)Källor: DB, FS / DOR 50-51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Leif B. Mathisen Johan Aron f 7 Aug 1850. Johan Aron gifter seg med Hedda Silven f 1855 Hede. Barn er Anders Gottfrid 1876, Johannes f 1879, Ida Sofia f 1884 og Hanna 1887. Alle er født på Hede. De bor på Hællungsted i HedeLindkvist, Ida SofiaBockhornsg 5 413 17 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 24/5 1974.Kyrkobokförd (1975) i Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1969) på samma ort.Född 3/6 1884 i Hede (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (24/3 1953). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Masthugg, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: HEDE (Göteborgs och Bohus län)Källor: MTL 71 / RTB 74Andersson, HannaVegag 55 413 11 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 1/1 1976.Kyrkobokförd (1972) i Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.Född 30/5 1887 i Hede (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (1/12 1967). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: HEDE (Göteborgs och Bohus län)Källor: MTL 71 / RTB 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif B. Mathiesen

Vedr. mitt forige innlegg.Erik Larson Strøm. En opplysnig uteble. Iflg. Bygdebok for Skedsmo er Erik født i Salvedal i Östergötland. Men dette ble også avvist da min far for en del år siden forespurte Reksarkivet i Sverige.LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg leter fortsatt etter Thure Edvin Lundkvists kone som het Olivia Sofia. Siden de ikke fikk noen barn, er hennes familie de eneste som kan komme med nye opplysninger om dem etter at de kom til Canada.Jeg har gått ut fra at opplysningene i Death Record om hennes fødsel var riktige. Gravsteinen sier at hun var 10 år eldre.Det jeg da leter etter er: Olivia Sofia (Jonsson?), f. ca. 1852 i Värö, Halland.Jeg vet nå at hun emigrerte i 1890. Er det mulig å finne henne som emigrant?Til sist takk for all hjelp jeg har mottatt i denne saken.Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Irene D. TømmerbergJeg trenger nok å vite litt hvor han kommer fra. Stockholm og distriktet rundt er så stort og med så mange sogn at det vil nærmest bli å lete etter nåla i høystakken.Derimot så ser jeg på anbytarforum under slekter, at det er et tema om Liljendal slekt. Det er til og med en med navnet Liljendal der. Hør hva som kan komme frem der, ved selv å legge inne et innlegg. Kanskje noen der kan vite noe.LenkeHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind LarsenNå har jeg funnet en Olivia Sophia i 1852 i Värö, det kan være rett.Gjennom husforhør for Åhsen nr 1 i Värö i perioden 1844-77 ser fam slik ut:Johan Berndt Berndtsen 27/10-27Anna Lena Samuelsdotter 8/12-27Barna: Berndt Johan 23/12-49Olivia Sophia 29/2-52Anders Petter 25/1-1857, død 1859Johanna Lena 25/1-1857Petronella 31/3-1860Josephina 27/5-62Carl Fredrik 5/3-66Den 22/10-75 reiser Olivia Sophia hjemmefra. Nå starter mye flytting i poster som piga, forskjellige steder i Halland. I 1886 er hun igjen hjemme i Värö og på plassen Åsen. Denne gang som piga på Åsen nr 1.Den 6/7-1888 utvandrer hun til Nord Amerika.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kai Werner Østreng og Hermod MoursundJeg står fast litt på deres familier. Er selv ikke så mye hjemme i helgen, men litt får jeg nok gjort. Allikevel er det ikke sikkert at jeg kommer tilbake med svar før mandag. Håper det er ok.Jeg kommer tilbake med et svar om det nå evt skulle være sånn at jeg ikke finner noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johanna Lena er i 1890 gift med Carl Johan Olausen f 1847 i Hanhals. Barn Oskar Julius 1879, Bertha Alfina 1881, Mathilda Laurentia 1883,Charles Hjalmar 1887 og Josefina Dorothea f 1888. De bor på Brogården i Hanhals

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nå blir jeg borte over ei uke og tilgang til internett, så du kan jo ta dette i ledige stunder. Takker.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Anne Lene:Jeg er dypt takknemlig for all den hjelpen du har gitt meg.Jeg skal jobbe videre med disse opplysnigene (317) for for å se om flere i hennes familie reiste til Canada. Jeg tror det er riktig Olivia Sophia du har funnet. Det bestyrkes av at hun er f. 29.2. 1852. 29.2. har jeg nemlig sett som fødselsdato på henne (stod i Census 1901 i Canada). Den datoen fantes ikke i 1862. Det må være skrevet feil både i Census 1901, 1911 og dødsattesten.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Øyvind LarsenOlivia Sophies bror Carl Fredrik reiste til Amerika 17/12-86. Det står at han återkom i 83. Kan det være slik at han var en tur i Amerika før og at utreisen i 86 er annen gang ? Det står ikke noe om tidligere flytting til Amerika, men samtidig har jeg sett etter han og ikke funnet han i 1880 tellingen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk til både Hanne og Anne Lene for nye opplysninger.Jeg la ikke merke til dine innlegg 319 og 320 før du gjorde meg oppmerksom på dem nå, Hanne. Beklager.Disse opplysningene er også interessante for meg, siden jeg er nødt til å finne hennes familie for å komme videre i letingen etter opplysninger om min oldefar Thure Edvin Lundkvist. De opplysningene jeg trenger, får jeg ikke tilgang til i Canada pga reglementer der. Derfor må jeg gå omveien om Olivia Sofias familie. Derfor tar jeg imot alle opplysninger om denne familien med takk. Særlig interessante er opplysninger om emigrasjon.Jeg må bare takke dere for all den hjelpen dere har gitt meg. Uten den hadde jeg ikke hatt mulighet til å komme noen vei.Jeg skal gi tilbakemelding når jeg har kommet videre. Men jeg vet nå at Thure Edvin deltok i gullrushet i Kenora, Ontario på begynnelsen av 1900-tallet og at han og Olivia Sofia ble værende der i byen etter at gullrushet var over.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.