Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Det står i slektdata at 25 Nov 1839 født en Gustav Adolf Rundberg. Det står ikke ikke foreldre der, men det står Askum Kungshamn. Men det står en henvisning til husforhørl 1861-69 Tossene. Kansje det er en sammenheng mellom dem??Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Flatholmen under uleberg(Tossenen) bor det Runeberg slekt. Gustaf Adolph Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 25 Nov 1839 Place: Christening: 01 Dec 1839 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Otto Julius RUNDBERG Mother: Johanna HANSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C404722 Source Dates: 1703 - 1860 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

AUGUST LEONARD OTTOSSON Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 28 APR 1843 Christening: 01 MAY 1843 Kungshamn, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: OTTO JULIUS RUNDBERG Family Mother: JOHANNA BASTROM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

August Leonard sin svigerinne er Britt Maria f 1838 i Tossene. Hun er enke i 1890. Hun bor med barna sjøman Carl Johan f 1869, Anna Olivia 1871, Julia Fredrika 1873, Johan Fredrik 1876, Adolf Bernhard f 1878, Olof Martin 1880 og Fredrika Marthilda f 1883. De bor i Fisklæget Bovallstrand 24 i Tossene Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Rundberg, Adolf BernhardFinntorp 2:70Död 13/1 1965.Kyrkobokförd i Tossene, Tossene kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 14/7 1878 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift man (2/5 1919). ----Rundberg, Olof MartinBovallstrand 234Död 20/5 1951.Kyrkobokförd i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 15/7 1880 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift man (12/3 1919). -----Rundberg, Carl JuliusFinntorp 2:56Död 25/8 1954.Kyrkobokförd i Tossene, Tossene kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 8/9 1869 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (3/3 1944). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän) Nordén, Fredrika MatildaHus 220 box 136 450 47 Bovallstrand (Boendeadress 1 nov 1970)Död 8/5 1977.Kyrkobokförd (1974) i Tossene, Sotenäs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 7/3 1883 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (16/7 1965). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Hej Turid, (971). I 1900-års folkräkning (folketelling) för Göteborgs- och Bohuslän är Jensine Margarete Rördal född 1848, ogift, ensamstående (aleneboende), handelsbiträde. Bor i Göteborg Gustavi församling, 14:e Roten, hus nummer 36,37. Norsk undersåte. I 1890-års folkräkning står att hon är född i Bode, Norge Med venlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KnutHer er mannen til Fredrika MathildaNordén, Alexius LeopoldFinntorp 2:50Död 16/7 1965.Kyrkobokförd i Tossene, Tossene kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 29/5 1886 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Gift man (9/3 1923). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tossene (Göteborgs och Bohus län)Källor: DB, FS / DOR 65 Her er Olof Martins koneRundberg, Hilma TeresiaHus 234 box 125 450 47 Bovallstrand (Boendeadress 1 nov 1970)Död 21/1 1972.Kyrkobokförd i Tossene, Tossene kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven på samma ort.Född 21/5 1881 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (20/5 1951). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: TOSSENE (Göteborgs och Bohus län)Källor: MTL 71 / RTBd 72Her er Adolf Bernhards koneRundberg, Anna MariaSkräddarg 3 450 47 BovallstrandDöd 19/7 1979.Kyrkobokförd (1974) i Tossene, Sotenäs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 29/7 1883 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (13/1 1965). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: TOSSENE (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Carl Julius fikk sønnen Karl Alf Johan 19 Nov 1903 i Tossene. Carl var gift med Selma Amalia Johansdotter. 14 April 1899 fikk de Karin Amalia, 6 Sep 1901 Tyra Axelina, Gustav Adolf 28Okt 1907Johan Fredrik fikk Åke Geog 20 Aug 1905 med kona Gerda Kristina Johansson.er mer men det er nyere opplysninger send melding hvis jeg skal sende det. hanicka[a]start.noMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut FastingJeg var borte hele dagen i går, men her har jo Hanne gjort virkelig mye og funnet masse til deg. Jeg har også tittet litt.Husforhøret 1844-1860 side 37 Graverna Södra roten, Kungshamn:jagtkarlen O.J Rundberg 4/2-15hustrun Johanna f 7/12-04Barna: Carl Hilmar 2/9-37Gustaf Adolph 25/11-39August Leonard 28/4-32Fødestedene var utydelige, men Gustaf Adolph finner jeg døpt i Kungshavn , der finner jeg ikke Gustaf Adolph. Han har jeg derimot funnet i 1880 tellingen og da står det at han er født i Tossane. For Tossane er det ikke tilgjengelig f.bok for den tid han er født.1880 telling: Om personen Namn: Gustaf Adolf Rundberg Hemförsamling: Tossene Hemort: Bovallsstrand Kontrakt: S. Vikornas Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1839 Födelseförsamling: Tossene Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Fiskare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 59 Rad: 23 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Gustaf Adolf Rundberg, f. 1839 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän, Fiskare Brita Maria Larsdotter, f. 1838 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Carl Julius, f. 1869 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Johan Fredrik, f. 1876 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Adolf Bernhard, f. 1878 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Olof Martin, f. 1880 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Johanna Lovisa, f. 1867 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Anna Olivia, f. 1871 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Julia Fredrika, f. 1873 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän I fødelsesboken for Kungshamn f 28/4-43 døpt 1/5 August Leonard. Foreldre: i Graverna Otto Julius Rundberg og hustrun Johanna Rundberg f. Båstrøm 38 år.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Carl Hilmer Sex: M Event(s): Birth: 02 Sep 1837 Place: Christening: 03 Sep 1837 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Otto Julius RUNDBERG Mother: Anna HANSDR Source Information: Batch Number: C404722 Source Dates: 1703 - 1860 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska KyrkanI Morlanda fikk Otto Julius Rundberg en datter 12 Okt 1857, med en Anna Christina Hansdotter. Dattern heter Maria Josefina. Må sjekkes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tusen takk Anne Lene og Hanne, fantastisk hyggelig at dere vil hjelpe.Tror dere det vil være mulig å finne mer om Otto Julius og Johanna ?Mvh. knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg leter i de yngre grener av min fjerne slekt i Sverige, og skulle derfor være interessert i om du kunne se i Sveriges Dødbok 1947-2003 hvilke personer med etternavn Kinch (med H til slutt) som er listet opp. Det er ikke meningen å lesse deg ned i arbeid, men jeg tviler på om det dreier seg om noen særlig fler enn 10-12 personer, og det er primært navn og dødsår jeg er ute etter. Enhver opplysning mottas med takk.Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Otto Julius RUNDBERG Age At Marriage: 22 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Johanna HANSDR BARSTROM Age At Marriage: 33 Marriage: 02 Apr 1837 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M404722 Source Dates: 1832 - 1851 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johana Sex: F Event(s): Birth: 07 Dec 1804 Place: Christening: 09 Dec 1804 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden Parents: Father: Hans BARSTROM Mother: Catrina OLSDRSource Information: Batch Number: C404722 Source Dates: 1703 - 1860 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eivind KinckDet er 22 personer, send mail adr så kan jeg sende de over nå, har også 1980 tellingen kan se om det er noen der også. Mvh Hanne hanicka[a]start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KnutPetronella Sex: FEvent(s): Birth: 26 Oct 1815 Place: Christening: 27 Oct 1815 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden Parents: Father: Hans JONSSON BARSTROM Mother: Catrina OLSDRSource Information: Batch Number: C404722 Source Dates: 1703 - 1860 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska KyrkanAnders Sex: MEvent(s): Birth: 19 Oct 1809 Place: Christening: 22 Oct 1809 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden Parents: Father: Hans BARSTROM Mother: Catharina OLSDR Laurentia Sex: FEvent(s): Birth: 28 May 1812 Place: Christening: 31 May 1812 Place: Bro, Goteborg och Bohus, Sweden Parents: Father: Hans JONSSON BARSTROM Mother: Catharina OLSDR Source Information: Batch Number: C404722 Source Dates: 1703 - 1860 Film or Fiche Number: 131748 Collection Details: Lysekil; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eivind KinckDa har du sikkert fått fra dødboken fra Hanne. Vil bare nevne at i 1900 er det 7 stk som ender på h. 3 stk i malmøhus, 3 stk i stockholm og 1 stk i østergøtland.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Knut. Ikke for å forvirre, men jer tror Bårström. Jeg har sett gjennom tellinger og det stemmer nok mest.Men så har jeg funnet en Båstrøm. Men tror nok vi må be Anne Lene om hjelp.Båström f. Niklasson, Beata MatildaValla Västergård 3:2Död 13/2 1949.Kyrkobokförd i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 15/2 1874 i Tossene (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (5/2 1911). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Tossene, Sotenäs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Tossene (Göteborgs och Bohus län)Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei!Kan jeg 'mase' med et nytt spørsmål?Denne gangen gjelder det min 3xtippoldefar Jahn Pettersen Hane. Jeg kan dokumentert følge ham fra han gifter seg 1811 i Sandar (Vestfold), mens han er hammersmed ved Hagenes verk i Hedrum - til han dør i 1866 på Nes jernverk i Holt (A-A). Min farfar kalte ham alltid Jan Hane, og det kalles han også et par ganger i kirkeboka for Holt.Jeg mener å ha funnet ham som den 21 år gamle hammerdrengen Jan Hanne i ft. 1801 for Hakadal (Hakadal verk). Og ved hjelp av svenske smedforskere og egen leting i svenske kirkebøker (korttidsabonnement i Genline) har jeg nokså sikkert sporet ham opp i Sverige - men jeg mangler dokumenterte opplysninger om flyttingen til Norge. Hans aner videre bakover i Sverige har jeg (bl.a. ved hjelp av Hanne Ludvigsen og svenske slektsforskere) relativt god oversikt over.Noen vitale data: Johan Hane, f. 24/12 1780 Villingsbergs bruk, Knista, Örebro. Foreldre: Hammersmed Peter Eliasson Hane, f. 10/2 1739, Bofors bruk, Karlskoga, Örebro; død 8/1 1811 Villingsbergs bruk, Knista - og Anna Katarina Isaksdotter Silja, f. 18/3 1740 Knista, død samme sted 8/3 1829.En kortversjon av Ja(h)n/Johan Pettersen Hanes 'CV' kan se slik ut:- f. 1780 i Knista sn., Örebro län; død Nes verk i Holt (A-A) 1866. Hammesmed (kulledreng, hammerdreng) ved følgende jernverk: Villingsberg bruk (ca. 1795-1798), Ölsbo(da) bruk (1798-1799), Hakadal verk (ca. 1800-?), Hagenes hammerverk (ca. 1810-ca. 1820), Froland verk (ca. 1820-ca. 1826/27?), Nes verk (resten av livet). Gift 1811 i Sandar med Anne Helvig Hansdtr. fra søndre Fevang, f. i Sandar 1783; død Nes verk 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å presisere Jahn/Johan Pettersen Hanes siste kjente oppholdssted i Sverige. Han er nevnt i husforhør for Nysund (AI:4, 1798-1802, s. 221). Han er der kalt Johan Hane og er kulledreng (en slags 'rekruttstilling' for senere hammersmeder). Det ser ut til at han er ankommet Ölsbo bruk i Nysund 1798, men må ha flyttet derfra igjen tidlig på året 1799, siden han kun to ganger er nevnt i kommunionsprotokollen (28/10 1798 og 13/1 1799). Rett foran ham på lista står kulledrengen Carl Björn Kalander. Han har møtt til nattverd nøyaktig de samme datoene som Johan Hane, og er registrert utflyttet fra Nysund (vinteren?) 1799. Jeg tolker det da som om begge de to har flyttet samtidig. Noe bestemmelsessted kan jeg imidlertid ikke se at er anført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(998 og 999) Jeg ser at det kanskje kan være uklart hva jeg faktisk spør om. Derfor en liten presisering: Finnes det dokumentasjon i noen svenske kilder (f. eks. husforhør) på at Johan Petersson Hane flyttet til Norge i 1799/1800? Jeg har altså funnet ham i Nysunds forsamling 1798-99, og jeg mener han er å finne ved Hakadal verk i ft. 1801. Om han i så fall har flyttet direkte fra Nysund til Hakadal, er foreløpig et åpent spørsmål (han kan jo ha rukket en 'mellomflytting' i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.