Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Knut og HanneEnig med Hanne, det virker som Bårström er riktig navnevariant. Det er ikke gode kirkebøker og husforhør å lese her, jeg forsøker å finne en innfallsport til familien, men det har vært vrient. jeg tar med meg alt du har klart å finne Hanne, så gjør jeg et forsøk til og kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnJeg har tittet på det husforhør du refererer til for Nysund 1798-1802.Den personen heter jo Johan Hane, mener du han er identisk med Jan Pettersen Hane ?Enig med deg at han kom til plassen Ölsbro bruk i 1798, men jeg kan ikke se at han har flyttet fra plassen i løpet av det husfohøret. Ikke er han overstrøket og ikke er det notert noe utflytting på han.Jeg forstår deg dit hen at du selv har kopi av husforhøret, stemmer det , eller skal jeg sende det til deg ? jeg skal se om jeg kan finne han i det neste husforhør og se hva som kommer frem der.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Anne LeneJo, jeg mener det er stor sannsynlighet for at Johan Hane og Jan Pettersen Hane er identiske. Jeg bygger her på en indisierekke som jeg lar ligge foreløpig. Det er antakelig ikke lett å finne noen bekreftelse i form av en konkret opplysning om flytting til Norge. Det som derfor kunne være til god hjelp (selv om jeg da risikerer å måtte avskrive ham), er om han finnes i noen svensk kilde etter 1799.Jeg har dessverre ikke kopi av det omtalte husforhøret, kun avskrift (og jeg kan jo ha notert feil), så hvis du kunne sende meg kopi, ville det vært veldig flott!Hilsen Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Anne Lene ! Trenger hjelp til å finne familien til: Cajsa Danielsdotter, født ca 1828 i Sillerud, Varmland. Far: Daniel Engelbrektson. Hva som kan skaffes av opplysninger om denne familien er svært intr. Du kan event svare meg på mail; jeh-manor (at) bredband.netMvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Treng hjelp til å finne mor til Johannes Andersen fødd 21/3-1861 i Färgelanda kommun i Älvborg län (no Västra Götalands län). Konfirmert i 1877. Gift 28/12-1887 i Tune m/Matea Hansdtr, f 1863 i Greaker. Faren er oppført som Arb Andreas Eriksen Laggergården i Färgelanda. Alle desse opplysningane stod under giftarmålet. I 1900-teljinga for Tune er Johannes busett mellombels på Åstorp i Askim, medan resten av familien er å finna på Næs i Tune/Rolvsøy. Hjå familien bur det ein stenhugger Anders Edvin Andersen, fødd i 1879 i Sverige. Dette kan kanskje vera ein bror?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hos Vigerust finer jeg denne:Baarström (Baaström), (Adolph), [båstrøm], salmakersvenn hos borger og garvermester Johan Peter Hegnander 1808. Født i Sverige ca 1782, 26 år gammel i 1808. Innvandret: har oppholdt seg i byen siden sitt 17. år. Innført i svenskemanntallet 1808, samt underskrev troskapseden 26.3 1808, da han også fikk sin attest (nr. 8). Han er ikke med i manntallet 1807.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Anne Lene! Eg burde vel oppgitt e-posten min ang spørsmål mitt (1007). Den er marianne krøllalfa bakketun punktum netPå førehand takk.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Till Marianne Bakketun!I Födelseboken för Färgelanda C:11 så hittar jag Johannes född 1861.03.21, döpt 1861.03.22. Far: Drängen Andreas Eriksson i Lillsäter och Augusta Jonasdotter.HälsningarSusann Sannefjäll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Marianne Ja det er broren. I 1890 tellingen bor de i Anders Edvin, Karl Gustaf 1872 og Kristina Elisabeth 1875 sammen med foreldrene. Far er født 1833 i Färgelanda. Mor 1837 i Sundals-Ryr. De bor på Grinnebol med Laggaregården i Färgelanda. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det er født en Andreas Eriksson i Färgelanda 10 Des 1833 (fødtselsdag i dag)på Hjærtseter, døpt 11 Des 1833. Far Erik Olsson, mor Cajsa Andersdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Marianne!I Husförhörslängden för åren 1861-1965, AI:19 Sida 216, Lillesäter, så ser jag att: Andreas Eriksson född 1833.12.08 i Färgelanda gift 1861.01.18 med Augusta Jonasdotter född 1837.05.15 i Ryr Frändefors Barn:Johannes född 1861.03.21Aron född 1864.06.01De flyttar från Lillesäter 1864 och till Grinnebol med Laggaregården, fortfarande i Färgelanda.I nästa Husförhör, AI:20 Sida 69, för åren 1866-1870 så hittar jag ytterligare två barn:Carl Gustaf född 1867.04.04 död 1867.04.15Anna Kajsa född 1868.12.24I Husförhör för åren 1871-1875, AI:21 sida 105, så finns det ännu fler barnCarl Gustaf född 1872.07.12Kristina Elisabeth född 1875.08.25I nästa husförhör, 1876-1885, AI:22 sida 105 så är det ännu ett barn:Anders Edvin född 1879.02.06I den sista husförhörslängden som jag har tillgång till är för åren 1886-1895, AI:23 sida 91 så börjar barnen att röra på sig rejält:Johannes står att han åker till Tune/Tone Socken Norge 1887.08.12 med flyttbetyg nr 85.Även Anna Kajsa åker till Tune/Tone Sogn 1890.06.13 med flyttbetyg 75.Kristina Elisabeth åker även hon till Tune/Tone 1897.09.17 med flyttbetyg 39.karl Gustaf åker till Amerika men återkommer för att sedan åka till Norge 1900.11.23.När det gäller Aron så får jag återkomma om en lite stund.HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Marianne,Aron har väldigt många noteeringar på sig, står bland annat att han vistas på okänd ort.Men jag har även hittat att det står:I Norge sedan år 1881. Fått ålderbevis och intyg, att han år 1881 då han begaf sig till Norge inte var fäst d 23 dec 1890 för äktenskaps ingående i Röken Norge.Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Forresten - eit spørsmål likevel. Ser Andreas Eriksson er oppført med to fødselsdatoar - 8. des og 10. des. (innlegg 1013 og 1014). Kva er det rette skal tru?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Kaster meg inn her med en etterlysning. Anders Andersson giftet seg (ifølge FS) trolig i Töcksmark, Värmland, den 27. november 1831, med ei Karin Hansdotter. En sønn het Anders og var født den 17. mars 1832 i Töcksmark; han utvandret til Norge i 1856. Er det mulig å grave frem opphav og forfedre til Anders Andersson og Karin Hansdotter?Med vennlig hilsen Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

BrageKan det være denne karen?Andersson, Anders Dräng (ogift man)f. 17/3 1832 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 25/10 1856 från Hån Nedre, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Svindal, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 89Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1856 003Onormerade namnformer:Destinationsort: Svinndal Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, det er nok han. Selv om Svinndal ligger i Østfold fylke, ikke Akershus. Er på jakt etter hans slekt, men har ikke tilgang på svenske kilder og å lete etter spor i FamilySearch-databasene er som å lete etter 'nåla i høystakken' =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(998 + flere senere innlegg) - Jahn Pettersen Hane.Det kan vel se ut til at Johan Hane flyttet fra Nysund en gang i 1799. Navnet er ikke overstrøket, slik det ofte er i husforhør dersom noen har flyttet eller er døde i løpet av husforhørsperioden. Kopien Anne Lene har sendt meg, viser imidlertid at ingen navn der er overstrøket - selv ikke de som er nevnt eksplisitt som utflyttet.En mulighet som ennå er uprøvd, er å se om det finnes et skifte (boupptäckning) etter faren, Peter (Eliasson) Hane, som døde i Knista (Villingsbergs bruk) 8. januar 1811. Jeg har derfor gjort et forsøk på å bestille en kopi (dersom det altså finnes et skifte) fra Landsarkivet i Uppsala, der skifter/boupptäckningar fra Örebro län skal være arkivert.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Brage Pedersen 1007Anders Andersson ble født 30 jun 1805 i Töcksmark, døpt samme dato. Foreldrene var: Anders Olsson og Böret Andersdotter.Karin var født 4 aug 1804 på ärtkärn i Töcksmark døpt 5 aug. Foreldre: Hans Andersson og Ingrid Andersdotter.De fikk 5 barn i Töcksmark.1. Anders 17/3-1832 døpt 18/3.2. Ingrid 21/2-1835 døpt 22/23. Hans 28/7-1838 døpt 29/74. Böret 7/3-42 døpt 9/3. Til Norge i 18715. Maria 12/7-45 døpt 13/7. Til Eidsberg.På denne familien kommer det mest an på hvor mye du vil ha Brage. Jeg har oversikt over familien når det gjelder Anders Andersson og Karin Hansdotter til deres oldeforeldre og mer også på enkelte grener. Når det gjelder deres barn så har jeg etterkommere på Hans og Böret.Send meg en mail med din postadresse, så kan jeg forklare deg litt om dette og sende deg papirer i posten. Blir for mye på mail. Min mail adr finner du i 1 innlegg.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne og KnutDu har funnet så mye her Hanne- flott.Har jeg oversett noe ? Vet vi egentlig hvor Otto Julius er født ?Jeg prøver å finne noe om Otto og Johannas foreldre, søsken osv som Knut lurte på. Det er så vrient.I innlegg 986 viste jeg til husforhør fra 1844-1860. Tenkte å gå bakover derfra for å ende opp hos de resp. familier. Men, det står på det husforhøret at de kom fra Lysekil med det står ikke årstall. Da må jeg til lysekil for å finne fam. Der er det ikke tilgjengelig flyttelister, så dermed vet jeg ikke på hvilken plass i lysekil de kom fra.Når jeg så forsøker å finne Johanna i fødelsesboken, så er jamen det vanskelig også. Når jeg kommer til desember så er det en side der hvor skriften er så utvisket at den overhodet ikke er lesbar. Man, kan gjette seg til at det står en eller annen form for tekst der, men det er også alt.Når jeg så går for å finne vielsen deres, som Hanne fant i et tidligere innlegg, så skulle den være 2/4-1837 i Bro. Der er de ikke innført som gifte på denne dato, og så vidt jeg kan se ikke i tiden 1836-1838.Dermed blir det Otto jeg må forsøke meg på, og lurer på om det egentlig har kommet frem hvor han er født den 4/2-15. Jeg tror ikke det har kommet frem enda. Jeg kan forsøke meg på disse stedene som hittil har kommet frem f. eks Kungshamn, bro, Lysekil. Men, om jeg har oversett det i et tidligere innlegg og noen vet f.stedet, så hadde jo det vært flott.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erling HauglandDet vrimler av Cajsa'er i sillerud, men i tiden 1825+1830 kan jeg ikke se at noen av dem har en Daniel Engelbrektson som far.Vet du noe mer ? Kjenner du til søsken av Cajsa ? Reiste Cajsa til Norge ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.