Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne LeneI 1890 tellingen er det en Erik Nilsson f 1817 i Färgelanda. Er dette samme personen?? Han her er jo goft med en annen.Kan jo være gift på ny. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneNei, jeg tror ikke dette er samme Erik Nilsson som den Knut søker. Det paret du fant, fikk en datter Augusta født i Frendefors 1853.Den Erik Nilsson som er Knut sin bodde på den tiden Augusta ble født ikke i Frendefors, men på 2 forskjellige plasser i Färgelanda. Se innlegg 1044.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneGLEM DET SISTE INNLEGGET MITT. Det ble jo bare rot. Her ble det visst en sammenblanding av Knut og Terjes spørsmål, med andre ord - bare surr hele greia.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Og tusen takk for at du gjer dette, det ser ut for at mange har fått god hjelp av deg!Dette hastar ikkje, så om du ikkje har tid før etter jul, så er det heilt OK :-)Johannes Janson f.28.04 1840-29.01.1919 f.Hova, d.Hova, Skaraborg Len. Far hans heitte Jan Petter Johanson, f.03.12.1814 Undenes, mora heitte Greta Andersdtr. f.1814. HovaHan var g.m. Johanna Sofia Abrahamsdtr. f.05.03.1838 i Hammar, Ørebro-d.31.03.1915 Hova. Foreldra hennar var Abraham Ersson, f.23.08.1812 i Askersund, mora heitte Brita Andersdtr. f.20.09.1811.Hadde Johannes eller Johanna sysken? Isåfall: er det råd å fylgja dei til opp i 'våre' dagar?Grunnen til at eg spør er at dei hadde to born, begge for til Amerika, og i 'boupptekningen' er det skrive at dei hadde to born, men var utan kontakt med dei.Skulle gjerne hatt kontakt med etterkomarar av evt. sysken av dei, kanskje det er ein historie i familien om dette. Send meg gjerne ein mail: mastokk2alfakrullpunktumnoVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei MariannHvitebernsholm het plassen Jahannes, Johanna og Abraham bodde på i 1890. Det var to som utvandra der i fraJohannesdotter, Ida Sofia Dotter (ogift kvinna)f. 14/5 1872 i Hova, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 4/3 1890 från Hvitebernsholm, Hova, Skaraborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 752Emibas emigrationsakt: Hova R 1890 001 Johannesson, Anders Gustaf Son (ogift man)f. 22/7 1867 i Hova, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 27/9 1887 från Hvitebernsholm, Hova, Skaraborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 752Emibas emigrationsakt: Hova R 1887 061Har du noe kjennskap til disse navna?? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) og takk for svar, det var raskt!!Ja, eg har funne ut det meste som går an å finna om Ida Sofia(må gjerne lesa div. tema under mitt namn, ang. henne, mannen hennar-bror til min oldefar-og sonen deira, broren hennar har eg gjort div. forsøk på å spora opp, utan hell.Men det eg tenkte no var å høyra om det er nokon i hennar familie som har høyrt om henne, og kanskje grubla like mykje som det har vore gjort i min familie, før eg med div. hjelp klarte å nøsta opp, og finna ut kva som skjedde med dei.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita GundeidHolofernus er født i Gräsmark i Värmland 11/8-1845 og døpt den 17. Foreldrene: Per Olsson och dets hustru Britta Olsdotter , i Bytorp.Fra husforhørene fra 1848-1872 Bytorp, Timbonäs, Gräsmark i Värmland:Inh/torpare Per Olsson 1805hustru Britta Olsdotter 1804. Fra og med husforhøret som starter i 1861 er hun nevnt som sjuklig.Barna: Olof 5/4-38, død 28/12-1841Christina 22/8-1840. I husforhøret 1861-65 står det at hun har vært 2 år i Norge. Så den 30/10-68 flytter hun til Kristiania atttest 78. Etter det er hun ikke mer å finne sammen med foreldrene.Maria 14/6-43, død 21/8-57Holofernes 11/8-45. Til Kristiania 9/11-1872 attest 105, så da flytter også han.Alle er fødte i Gräsmark. På Per og Britta kommer det i husforhørene aldri frem noe dato. De to barna som døde små døde også i Gräsmark.Om plassen står det: Jordafsöndring från By i Sunne. Så i husforhøret 1871-75 står det at de er direkte overförda i Sunne Husforhørslängd i 72. Fra da er de altså å finne i Sunne.Fra 1872 finner jeg Per og Britta alene på By i Sunne. De er da fattighjon. Brita dør 30/1-79. Etter det finner jeg ikke Per, og jeg kan heller ikke finne han i 1890 tellingen, men i 1890 kan han jo være død. Jeg kan heller ikke se at han på sine eldre dager flyttet etter sine barn til Norge.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av 1022 og 1027:Det ser dessverre ikke ut til at noe skifte (bouppteckning) etter Peter Eliasson Hane er bevart, men jeg har fått nye, interessante opplysninger fra Sven-Ove Brattström i Anbytarforum. Johan/Jan Hane var fremdeles på Ôlsbo Bruk i Nysund våren 1800. Da var han nemlig innblandet i et jerntyveri som kom opp som sak i Lekebergs Bergtingsrätt 7. mai 1800. Han hadde ikke spilt noen sentral rolle, men sammen med slektningen (begge var hammerdrenger) Eric Selja hadde han vært 'håndlanger' for en gruppe smeder som hadde stjålet en større mengde stangjern, som de så hadde omsatt på det 'illegale' markedet. Da saken kom opp på tinget, hadde både min ane (som i disse rettsdokumentene kalles Jan Hane) og Eric Selja (ant. Jans fetter eller tremenning) holdt seg i skjul en stund. De møtte imidlertid frivillig på tinget - men da saken kom opp til ny behandling i 1801, var Jan Hane forsvunnet.Dette 'passer' jo godt med at hammerdrengen Jan Hane i ft. 1801 befinner seg på Hakadal verk - og hele historien kan jo også gi en opplagt forklaring på emigrasjonen.Dette kun til orientering, siden jeg først bragte spørsmålet om Jan Hanes bakgrunn og flytting opp i denne tråden.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut FastingVet du hvor Lovisa Christina Horneman er født ? Som jeg nevnte i innlegg 1044 så har ikke fødestedet fremkommet der jeg har fulgt familien. Jeg har sett på fødte i Funbo i 1787, men har ikke klart å finne henne der.Har heller ikke funnet vielsen deres.Jeg har forresten funnet et barn til og det er Frans Gustaf f 4/11-15 og død 30/1-16.Jeg har fulgt henne og Johan Didron tilbake i tid for å se om jeg da kan se hvor hun kom fra. Har ikke funnet det enda. Men, det var Johan Didron som kom fra plassen Hallqued og der ble de boende så lenge jeg har sett dem i husforhørene. Alle barna deres er født der. Jeg mener å huske at hans far var Major.Men, spørsmålet er altså hvor er Lovisa Christina Horneman født ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KnutKarolina Rosina Didron f Lyrberg er enke 1890. Hun bor på Mellbyn i Frøsø. Bor hos Maria Lovisa Didron f 1852 i Avestad og hennes mann Major Johan Gustaf Lilleskiøld f 1835 i Hallen. Barn er Maria Elisabeth f 1874 og Lovisa f 1878. Begge er født i Østersund.Kan godt hende dette er skrevet her før. Leste ikke så godt igjennom.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Mariann StokkenJeg kan se hva jeg kan finne over helgen om dette her. Vi kan i såfall ta det på mail ? Om du håper på å finne noe familie i dag, så kan vi vel fort komme i konflikt ang hva vi kan legge ut her. Derfor er det nok bedre på mail. Tar kontakt med deg jeg når jeg har fått sett litt på det.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hanne:Jeg TROR foreldrene til Lovisa må være brukspatron og bergtekniker Leonard H. fra Dannemora, død i Rickeby 26.4.1817, og Lovisa Henrica Clason.; o} knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for svar :-) Ja, det var det eg og tenkte(ang. nolevande), difor la eg ved e-post adressa mi.kjempefint viss du har tid til å sjå på det :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persson, Holofernes Dräng (ogift man)f. 11/8 1845 i Gräsmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 9/11 1872 från Bytorp, Gräsmark, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 725Emibas emigrationsakt: Gräsmark S 1872 027Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge Persdotter, Kristina Piga (ogift kvinna)f. 22/8 1840 i Gräsmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 30/10 1868 från Bytorp, Gräsmark, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 701Emibas emigrationsakt: Gräsmark S 1868 061Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Skulle så gjerne funnet mor til Bernhard Johansson født 18.01.1858 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4942&idx_id=4942&uid=ny&idx_side=-121>Lenke 1. begravelse. Han var sønn av Johan Karlsson Lenke 3. vielse og kom fra Bohuslän. Han fikk etterhvert 10 barn med Mina som ble kalt både Martinsen og Svendsen i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut FastingHer sitter infoen langt inne, og er vanskelig å finne der de bør finnes. Paret du kom med i 1064 kan godt være riktige de, tror du ikke.Fra f.boken Mora, Kopparberg län. F. 18/5-1787 døpt 20/5 Christina Lovisa. Foreldre: Brukspatron Leonhard Hornemann og fru Lovisa Henrica Horneman f. Classon. Adr: SiljaforsHusforhør 1786-1796 Siljafors bruk, Mora side 614Brukspatron leonard Hornemann f 6/5-1735, tror det er Fahlunhustru Lovisa Henrika f. Calsson 1/8-1751 StockholmBarna: Henr. Leonard 22/2-82Carl Fredric 31/12-83Johan Gustaf 31/12-83Christina Lovisa 18/5-87Barna er født på Siljafors.Leonhard og Lovisa Henrika ble gifte i 1778 og kom til plassen i 1780. Det står at de afflyttade til Molnebo bruk oktober 1788.Molnebo bruk klarer jeg ikke få finne i Mora, så da får jeg ikke fulgt dem videre. Dermed kan jeg ikke se om datteren Christina Lovisa gifter seg med Didron.hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Molnebo bruk ligger i Västerlövsta, Västmanland och familjen Horneman finns i A1:5 1784-91 sid 219 o A1:6 1791-98 sid 205. Sen kan jag inte hitta dem i A1:7 som börjar 1800-07. Kanske dom flyttade igen mellan 1798-1800? Utflyttningslängd finns inte vad jag kan se. Har du prövat att googla på släktena Didron o Horneman - det finns säker mycket 'därute'. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva TomterJeg kan ikke finne han på emibas, dvs som emigrert fra Sverige. I folketellingen 1880 finnes flg:Bernhard Johannisson f 1858 i KlövedalBernhard Emanuel Johansson f 1858 i MycklebyBernhard Isidorus f 1858 i LurBernhard Julius f 1858 i UcklumAlle stedene er i Göteborg og bohus län. Kna du ut ifra disse opplysningene gjette deg til om noen av disse kan være aktuelle. Ellers, når det ikke er fler enn 4 så kan jeg gå inn i husforhør og sjekke f. datoene på disse.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Knut FastingJeg har nå funnet vielsen, men den er desverre ikke til noe særlig hjelp. Nå har jo Ulla kommet et par husforhørslengder lenger enn jeg klarte. Så stopper det. Det er jo mellom 1800 og vielsen mellom Lovisa Christina og Didron vi trenger noe.Lovisa Christina og hennes søsken hadde forresten en ganske så imponerende fadderliste. Noe som kan si noe om at det var nok ikke herr og fru hvem som helst som var foreldre her. Kan sende deg kopi av dåpsinnførslene om du vil.Jeg har fått et par mailer som jeg kan videresende til deg, men da trenger jeg din e-mail adresse.Tror jeg skal få bruke litt tid og se om jeg kan komme noe videre.I dag tror jeg ikke det kan bli all verdens jeg får gjort. E-verket jobber i gaten vår i dag, og vi blir uten strøm en god stund på dagen i dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Terje AarlandNå har ikke jeg lest alle innleggene i linken din. Har du noe indikasjon på at mathilde flyttet til Sverige ?Jeg har ikke klart å finne henne i 1900 tellingen desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Anne Lene. Trenger opplysninger om anene til Anders Magnus Rapp. Fødd i Bergsbyn i Jämtland i 1815. Gift 1843 i Bodø med Oline Andreasdatter Mathisen. Død i 1875. Opplysningene om Anders har jeg fra FS. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.