Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene Ja, det tillhörde Nedertorneå tidigare. Nordkallottbiblioteket har ganska mycket skannat material och släktregister.Finns på Overtornea.se/Kultur. Dom lokala släktföreningarna kan ju också ha nåt utlagt - har inte kollat än. Jag fortsätter med Anna Lisa. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

fortsättning 1365.Att leta efter Anna Lisa är som att söka den berömda nålen i höstacken - har hittat ca 25 födda barn med det namnet åren 1817-1820 i Luleå.Hon är dessutom efterlyst på Anbytarforum - Norrbotten redan 2005. Inget svar där, men det sägs att maken Nils Petter Pettersson var född 1817 och att familjen troligen kom till Norge på 1860-talet. Går det att hitta familjen i dom skannade böckerna också? Finns det fler uppgifter om födelseort o föräldrar där? FT 1875 är ju knapphändig,så lite mer uppgifter skulle jag uppskatta.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Kan du/andre finne hvor i Sverige en mann kom fra? Han het John Holm. Emigrerte rundt 1880 til USA. Han var født oktober 1847. Ifølge opplysninger fra en felles slektning (amerikansk) kom han fra et område som blir kalt Sheaholm/Sheahome. Nærmeste by er potet-hovedstaden i Sverige. Ifølge en på jobben kan det være Småland som er kjent for sine mange poteter. Den amerikanske slektningen visste ikke mer. Jeg kopierer/klipper inn det aktuelle setningen (fra mail).' The area was called Sheaholm...sea home in English...I think, but not sure. the nearest town is the Potato Capital of Sweden.'Kanskje byen heter Hemmesjø nær Vaxsjø?Håper noen kan hjelpe til her.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk til Anne Lene, Ulla og Hanne for flott innsats! Om disse folkene nåler i en høystakk, får vi kanskje heller vente til flere kilder kommer på nett. SÅ viktig er det jo ikke, og fortiden løper i alle fall ikke fra oss ;-) Hjertelig takk igjen! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

AgneteNils Petter Nilsen f 1844/45 var ju gårdsägare i FT 1875. Han måste väl finnas i fastihetsregister? När dog han - innehåller nekrologen närmare uppgifter om vilken by i Haparanda han föddes? Jag har letat inflyttning i Hammerfest 1866-1875, men hittar honom inte. Undrar om flyttningsattesten familjen hade med sig finns bevarad?När dog föräldrarna - och finns fler uppgifter i dödboken om födelseorten? Bouppteckningarna efter honom o hans föräldrar - innehåller dom några fler uppgifter? Det är sånt jag funderade på.-----Alingsås i Västergötland kallas potatisstaden. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Agnete / UllaOm det er tilfelle som Ulla sier at Nis Petter er født i 1817, så er det egentlig kun en aktuell.Det er født en Nis Petter den 11/10-1817 i Øverkalix, Norrbotten län. Foreldrene hans er: Per Persson og Sigrid Persdotter, i Mjäträsk. Gid nr 1996.21.29600I flg familysearch fikk Per og Sigrid et barn til, nemlig Cajsa Lisa i 1811 i Øverkalix. Fortsatt i følge fs så gifter Cajsa Lisa seg i Øverkalix i 1830 med Lars Olofsson Hultet. Jeg har funnet vielsen og i flg innføringen så er Cajsa Lisa da bosatt på Mjäträsk. Så familien ble tydeligvis der i noen år.I husforhørene finner jeg familien: 1814-1825 side 165, 1825-1834 side 209, 1835-1845 side 306 og 1845-1852 side 335, hele tiden på Mjäträsk/Mjöträsk og infoen er slik:Pehr Persson født 1767. Han er innøfrt som død i kolonnen for husforhør i 1817 med en dato som er utydelig.hustrun Carin Hindr. dtr 1763, gifte i 1791. Hun er innført som død i kolonnen for husforhør i 1821 også med en utydelig dato.Deres sønn Petter født 1792 25/4. Han er kalt Petter i husforhø 1814-1825, i senere husforhør heter han Pehr, og i 1825-1834 er han Bonde.hans hustru Sigrid Persdotter 1775. Gifte i 1811.Deres datter Cajsa Lena f 1811 21/5Deres sønn Nils Petter 1817 11/10Nils Petter flytter i løpet av husforhøret 1835-1845 og da klarer jeg ikke å gjenfinne han. Slik at hittil har jeg ikke kunnet finne noe vielse/lysning med Anna Lisa eller noe flytting. Det hadde jo vært interessant å følge han videre også fra dette tidspunktet. Foreldrene Pehr og Sigrid bor så i husforhøret 1845-52 alene.Kanskje Ulla kan se på husforhøret hvor Nils Petter flytter 1835-1845 side 306, gid nr 1996.28.89400 , kanskje du kan gjenfinne Nils Petter ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du bør ikke lete ulla, for rett etter forrige innlegg så fant jeg han allikevel. Da forsøker jeg om han lar seg følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hvor lenge var jeg i paradis ???Nils Petter er som dräng på Mjötrask i forhøret 1835-1845 side 303 og i 1845-52 side 333. Der flytter han igjen og jeg finner han ikke. Har nok tydet sidetallet vedr flyttingen galt. Har sett på flere alternativer nå men finner han ikke.Så vil og kan du Ulla ? Om du ser på 1845-1852 side 333, om du forsøker å finne han derfra ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej. Må jeg have lov at bede om hjælp til at finde endnu en svensk ane? Hun er min oldemor, jeg har set hende, men ved så lidt om hende.Karoline Hansen * 16. april 1863, angiveligt i Ystad. Jeg har søgt hende i 'Demografisk Databas Södra Sverige' på nettet, men alt er endnu ikke lagt ud - og jeg finder hende ikke.Karoline bliver gift i 1884 i Danmark og bliver da kaldt Karoline Persson. Det er den eneste gang jeg ser det - alle andre steder (kirkebøger, folketællinger) hedder hun Hansen eller født Hansen. Det bliver kun oplyst, at hun kommer Sverige.Jeg ved ikke hvornår hun er kommet til Danmark og jeg finder hende ikke i den danske indvandrer-database.Karoline har en søster, Christine Hansen * 15. februar 1870. Ved FT 1916 i Danmark bliver det oplyst, at hun kommer fra Malmö, men det kan måske betyde Malmöhus län eller måske er Malmö det sidste sted, hun har været, før hun kom til Danmark.Karoline og Christine skulle angiveligt være ud af en søskendeflok på fem. Det er også blevet fortalt at deres mor pludselig stod alene med disse fem børn, fordi faderen rendte sin vej.Håber mine oplysninger er en hjælp til at finde Karoline og familien og at det ikke er uoverskueligt.Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HelenHar ikke funnet så mye enda. Søsteren Christina f 15/2-1870 hadde 2 emigrasjoner til Danmark. Så hun har nok vært tilbake i Sverige igjen også reist til Danmark for annen gang.Post 495676Hansson, Christina Jungfru (ogift kvinna)f. 15/2 1870 i Västra Sallerup, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 26/4 1888 från Gladan 2, Malmö Sankt Pauli, Malmöhus län (Skåne) till DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 415Emibas emigrationsakt: Malmö Sankt Pauli M 1888 096Post 496833Hansson, Christina Jungfru (ogift kvinna)f. 15/2 1870 i Västra Sallerup, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 28/9 1896 från Gladan 10, Malmö Sankt Pauli, Malmöhus län (Skåne) till DanmarkKälla: Husförhörslängd, s. 417Emibas emigrationsakt: Malmö Sankt Pauli M 1896 101Skal se hva mer jeg kan finne senere.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin S. AasenDette var litt lite å gå på. Så langt har jeg ikke funnet noe, men jeg ser litt til om det går an å finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HelenLitt mer.I husforhøret 1866-1870 Västra Sallerup, Malmøhus på Sallerup no 3 side 45 finner jeg:Per Hansson inhyses 9/2-31 Dahlbyhustru Elna Rasmusdatter 17/4-31 Andersløf (?)sønn Hans 25/7-58søn Per 17/12-60datter Carolina 16/4-63Fødested på barna har jeg ikke tydet enda. De flytter fra plassen i 1866 og til Sallerup no 7 side 57 i samme husforhøret. Der får de to barn til:datteren Christina 21/5-1867, hun dør 5/7-69.'datteren Christina 15/2-70Begge disse barna er født i Vestra Sallerup.Så flytter de igjen i 1870 til Esløf, tomten 55 side 159, fortsatt i samme husforhør. Der fremkommer ingen ny informasjon.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Helen Ser sønnen Per f 1860 er enslig, sjøman og bor på Gladan i Malmø. Det er jo Christina sin utreise adresse. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei! Jeg har et spørsmål om Abraham Erichsen f. ca 1655 i Jemtland, antagelig i Ström sokn.Han fins senere i Beitstad, Nord-Trøndelag som gift med Barbra Michelsdatter Kvam, og har etterkommere her. De er registrert på flere gårder: Moe, Lie, Haugen og Nold. Går det an å finne opplysninger om hans opphav, evt. familie og søsken? Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HarryDette tror jeg nok ikke jeg kan finne desverre. Om det stemmer at det er Strøm sogn i Jämtland, så er fødelsesbøker der tilgjengelig først fra 1695 og husforhø fra 1780.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneNei jeg har ikke sett hovr i Andersløf Elna er fra. Kan gjøre det senere, jeg skal snart bort og blir borte noen timer nemlig.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene og Hanne.Christina får en uægte datter her i Danmark (Skrøbelev på Langeland) i 1893. Det kan meget vel tænkes, at hun som enlig mor har søgt tilflugt hos sin ældre bror i Malmö. Er det muligt at se hvor i Danmark, hun er udrejst til?Hendes næste barn bliver født i København i 1899 og da er hun gift med en dansk mand.'Familiefortællingen' her hos mig siger også, at moderen skulle hedde Elna, så det passer jo fint.Tusind tak for jeres hjælp og jeg vil jo være nærmest lykkelig, hvis I kan finde mere. Hvad som helst.Venlig hilsen Helen.Er vi også denne gang tæt ved at have fælles aner, Hanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 1383Mjöbäck 1845-52 sid 333 - Nils Petter Pettersson flyttar till sid 334 o tillbaka till 333. Han bör ju ha varit i Haparanda 1844? Sonen Nils Petter Nilsson ska ju vara född 1844/1845. För säkerhets skull tittade jag i hfl 1853-61: Mjöbäck s 378 (Gid 1996.16.37900) är mycket mörk, men jag kan inte hitta honom där. Så frågan är om det är rätt Nils Petter Pettersson och om det går att hitta vigseln i Luleå eller Haparanda? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaNei, er helt klar over at dette muligens ikke er rett Nils Petter. Men, det var et forsøk på å finne ut om det kunne være det. Vi mister han på samme tidspunkt i husforhøret da. Jeg har ikke fått sett noe mer da jeg ikke har vært hjemme. Men, kan han ha blitt borte pga flytting da ?Om ikke så er jo dette en person vi kan se bort ifra, og det er jo også noe i den videre letingen ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Hei Ulla. Jeg søker etter foreldene til Ulrikka Sophia Pedersdatter, Født 3-3-1838.Jeg tror hun er født i Sødermanland,er ikke helt sikker. Hun var gift med Lars Erik Larson,Født25-2-1864,Fors i sødermanland.Gift 22-4-1860. MVH: Leif Engnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kristin 1378I Alingsås Landsförsamling, Västra Götaland/Älvsborg, finns en socken som heter Hemsjö. Det finns också en ort/by som heter Holmen. Har kollat födelseboken 1847 och hittat ca 5 med namnet Joseph, Johannes o Janne - som ju kan bli John i Usa, men kan inte se om någon av dem utvandrat och inte heller om någon av dem kallade sig Holm.Vet du John Holms faders förnamn?Att Alingsås kallas potatisstaden kommer från att Jonas Alströmer, 1685-1761, föddes där och han utvecklade potatisodligen i Sverige. Han gjorde mycket annat också som man bl.a kan läsa om på nätet. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Til 1394 og div. bakover:Hei! Jeg har gjester i kveld og får bare registrert debatten om min Hammerfestfamilie. Nils Petter og Anna Lisa dør begge i Hammerfest, uten at dødsfallene forteller noe mer enn det jeg har oppgitt om fødested. Kommer tilbake med detaljer, senere i kveld eller i morgen.Tusen takk, hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Anne Lene og Hanne.Jeg har netop nu fundet et indlæg på Anbytarforum, der handler om disse mine aner. Der bliver det oplyst, at Elna Rasmusdotter er fødd 17 april 1834 i Ugglarp nr. 4, Anderslöv fg. Hendes far, Rasmus Fougt, husar vid Kungliga Cederströmska Regementet og skomakare er født 25/2 1795 i Alstrup, Brarup sogn på Falster, Danmark. (Dengang rejste man så den anden vej). Er disse personer nogen du kan genkende som dine, Hanne? vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Leif EngnæsUlrika Sofia ble født i Floda, Sødermanland den 3/3-1838 og døpt den 4/3. Foreldrene: Soldat Pär Storm og hustru Anna Greta Jonsdotter, på Borsta soldattorp.I flg folketellingen 1880 var Ulrika sofia gift med Lars Erik Larsson f 1831 Näshult. De hadde da barna: Anna Sofia f 1861 Husby-Rekarne, Per August f 1864 i Fors og Augusta f 1868 Husby-Räkarna. Stedsnavnene her er alle i Södermanland län.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.