Gå til innhold
Arkivverket

[#52535] Bilde ved Trondheimsfjorden.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Det jeg er ute etter, er å høre om det finnes noen i Trøndelag, som kan kjenne seg igjen, og fortelle meg hvor dette bildet er tatt. Bildet kan være tatt på 1920- eller 1930. tallet, og et eller annet sted i Trøndelag, og jeg vil selv tippe at det er Trondheimsfjorden vi ser her. På forhånd takk. Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

bilete3503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Dette bildet er tatt på Midtsand i Malvik, mot Stjørdal. Man kan se fjæra og stranda på Midtsand som har vært militært område helt til nå. I bakgrunnen ser vi Gjevingåsen som går bratt ned til sjøen mellom Hell og Muruvik. Man kan også skimte Billedholmen og lavlandet på Stjørdal og Sandfærhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Til Reidar: Nei, det er ikke noen butikker der i området nå. Det er en fabrikk til venstre utenfor bildet som lager rustfrie benkebeslag; 'Intra'. En kilometer (ca) til høyre og mye høyere ligger motorveien (E 6) og der er Sveberg med noen butikker (Sparkjøp og Lidl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg tillater meg enda en gang, å spørre Ivar Tyrhaug i Stjørdal. Når jeg ser på skannede kirkebøker for Nord-Trøndelag, så finner jeg jo kirkebøker for Stjørdal her, mens Malvik står ført under Sør-Trøndelag. Er det da slik at Malvik ligger ved grensen mellom Nord og Sør-Trøndelag ? Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Nei, grensen mellom Nord og Sør-Trøndelag går faktisk mellom Muruvika og Hell, ca midt på Gjevingåsen som jeg nevner i innlegg 3. Så fotografen står i et fylke og tar bilde over til et annet fylke. Fram til 1904 dekker kirkebøkene for Malvik området faktisk også Hommelvik og til og med Muruvik. (Såvidt jeg vet, da gjelder det scannede kirkebøker). Fra 1904 er det kommet kirkebøker for Hommelvik også. Hommelvika er den vika som på bildet går innover til høyre på bildet. Hitom (sett fra fotografens sted) Gevingåsen ligger altså Muruvik og Hommelvik og så Midtsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

(8)Ja Malvik ligger ved grensen mellom Nord og Sør-trøndelag. Muruvik ligger i Malvik kommune og har grense med Nord-trøndelag fylke og Stjørdal kommune. Den samme grensa ligger midt inne i Hell tunnelen på E-6.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg glemte å nevne om mannen på bildet. Han var fra Nordre Osen, i Åmot, og var satt bort på en gård der oppe, men vet desverre ikke hva denne gården heter. Etter de få opplysninger jeg har, døde han vistnok der i 1942. Med hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg var jo interessert i hvem denne mannen var. Jeg er ikke lokalkjent på Malvik, men på 'Norgesglasset' finner jeg gården Storsanden på nedsiden av gamle E6 (Storsand Camping)som antakelig også eide eller eier jordet på den øvre siden av veien som dette bildet er tatt ifra. Det er også et navn Sandvika som er plasert akkurat der jordet er. Kirkebøker for Malvik er skannet og lagt ut på nettet bare til 1940, så det er vel ikke noe å finne enda der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Det kunne vært interessant å vite om noen kjenner til denne gården, og om de brukte å ta inn slike personer som var mindre begavet ? Med hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Det er en gåte hvor denne mannen er begravd ? Vi har bare fått oppgitt at han skal være død i 1942, men det har ikke lykkes å få bekreftet dette, hverken ved henvendelse til kirkekontoret i Malvik, eller i Stjørdal. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.