Gå til innhold
Arkivverket

[#52592] Hvem i all verden var Kirstine/Christine Pedersdatter, født ca. 1780-85


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Pussig, men ofte finner en viktige opplysninger om noen når en leiter etter andre... Nåja, i 1817 blir Christine Pedersdatter ført inn som tilflyttet fra Sande Sogn, nr. 11: Lenke 32 år og Inderst på Opsaleie. Må ha bodd der i minst 2 år, jfr. 1815-tellingen og dåpen til Helle 31. mars 1816, da hun har 'adresse' Opsal. Alder oppgis til 32 da hun giftet seg i 1818, så det er mye som tyder på at Gunn fant den rette i inlegg 2. Familien kan ha flyttet tilbake til Sande etter oppholdet på Strømsø, så jeg får leite litt videre, men Sande-tilhørigheten er vel 'bevist' så godt som det er mulig, nesten 200 år seinere.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå er vi vel tilbake fra Gundesø i Skoger (1801) til Stokke, jfr. konfirmasjonen i 1802, Christine Pedersdatter Stokke - må da være henne? LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har ikke sett Christine i utflyttingslistene fra Sande, men jeg har funnet noe annet: 14. juli 1809 begraver Peder Christensen Mellom Rævaa sin 20 år gamle sønn, Christen, og det passer bra med han som er døpt i 1789 (tvilling med Marthe), jfr. innlegg 7. Fire dager tidligere, 10. juli 1809 døper Christine Pedersdatter Mellom Rævaae sin 'uekte' sønn, Hans, øverst høyre side:LenkeJeg antar dette er 'min' Christine, og hele saken er trist: barnefaren, Mons Christophersen Holm, ble funnet druknet i Sande-elven 28. juni samme år - selvmord - og han ble begravd i stillhet på kirkegården i Sande. I tillegg døde lille Hans bare 5 måneder gammel (begravd 13.12.1809).Men tristessen stopper ikke der: drøye 2 år seinere, i februar 1812, blir pigen Christine Pedersdatters (fra Vestre Weberg) 'uekte' sønn, Christen, begravd, 1 måned gammel. Barnefar: soldat Elling Amundsen fra Biri på Hedmarken, og i forbindelse med dåpen, står det at dette var hennes 2. leiermål, så jeg antar det er samme Christine. Min tippoldemor, Helle, ble født før Christine giftet seg med Anders, og da står det 'begges 1. leiermaal', men jeg tror neppe hun 'tok med seg' dette fra Sande, i og med at begge barna døde.Har ikke funnet dødsfallene til Christines foreldre, og kan selvsagt ikke 'bevise' at det var 'min' Christine som fikk de to barna i Sande, men jeg tror det. Tro er imidlertid ikke nok, så kommentarer mottas med takk,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Stokke (nordre, mellom og søndre) er gårdsnavn i Sande, så for min del har jeg ikke spesiell tro på at den Peder Kristensen Stokke som giftet seg i Sande i 1786 var fra Stokke prestegjeld. Han må ha vært fra gården Stokke, der han også bodde da dattera Kristine ble døpt.En god kandidat til å fylle rollen som Peder Kristensen Stokke er Peder, sønn av Kristen Larsen og Karen Olsdatter, 'holdende til' på Søndre Veberg i Sande, døpt 2/9-1753 (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Stokke (nordre, mellom og søndre) er gårdsnavn i Sande, så for min del har jeg ikke spesiell tro på at den Peder Kristensen Stokke som giftet seg i Sande i 1786 var fra Stokke prestegjeld. Han må ha vært fra gården Stokke, der han også bodde da dattera Kristine ble døpt.En god kandidat til å fylle rollen som Peder Kristensen Stokke er Peder, sønn av Kristen Larsen og Karen Olsdatter, 'holdende til' på Søndre Veberg i Sande, døpt 2/9-1753 (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker for tipset - jeg skal se nærmere på dette ekteparet, vær du trygg! Har nesten blitt splitte pine av å PRØVE å finne opphavet til Kristine. Antar du har sett nærmere på innleggene mine, og da særlig 26-29. Jeg er 'godt kjent' i Lier, men ikke i Sande. Dumme spørsmål, kanskje, men tror du det er 'min' Kristine jeg har funnet som barnemoder utflyttet? Og hva med den døde Christen på Mellom Rævaa i 1809 - er det broren hennes?Jeg har verken funnet Peder Kristensen eller kona, Kirsti Kristens/Kristiansdatter, blant døde i Sande, så hvor dro de?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg synes det henger i hop! Jeg er enig i at det ikke er grunn til å legge vekt på at hennes første leiermål egentlig var hennes tredje - så lenge de to første hadde skjedd i et annet prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg tror virkelig at du er inne på noe hva gjelder Sande-dåpen i 1753, men det er synd at kirkebøkene først starter da, for jeg har ikke funnet flere barn i Sande, så jeg får saumfare Skoger m.fl. Nåja, synes disse 'funnene' er interessante: to av fadderne til Kristine i 1786 er Anne Chrestensdatter Leere og Ole Iversen. De er også faddere til hennes bror, Lars, i 1791 (mange av barna til Peder og Kirsti er døpt i Strøm, Peder Christenen Berger). Anne Chrestensdatter Stokke giftet seg med Ole Iversen Leeret 24. juni 1782, og det må være det samme paret som bor på Gundesø i Skoger i 1801, der også Peder og Kirsti bor, jfr. lenken i innlegg 6. Annes alder er 66.Kirsti Chrestensdatter og Ole Iversen Stokke er blant fadderne til Anne, døpt i mai 1792, datter av Ole Chrestensen Leere og Elisabeth Jensdatter (på Wee Søndre i 1801, hans alder oppgis til 60). Dessuten er Kirsti og Peder Stokke faddere til Oles datter, Kari, i 1798, og alt 'fadderskapet' kan da ikke være noen tilfeldighet?Kan ikke skjønne annet enn at Anne Chrestensdatter og Ole Chrestensen må være eldre søsken til enten Peder eller Kirsti, som også het Christensen/Chrestensen. Noen som har nærmere kunnskap om dem?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.