Gå til innhold
Arkivverket

[#52632] Pinsebevegelsen - 100 år

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt
 Del

Recommended Posts

Det er i år 100 år siden Pinsebevegelsen ble grunnlagt. For mitt vedkommende har stort sett all familie/slekt vært innskrevet i denne form for menighet siden 40- og 50-tallet (også noe senere og tidligere). Savner derfor menighetsprotokoller å lete i. Har sett på en del av dissentermateriellet som ligger på skannede kirkebøker, men ingen ting for pinsemenighetene.Det har vel noe med at pinsemenighetene er frikirkelige og utenfor det statlige. Men, jeg synes at det er synd at all informasjonen som er tilgjengelig i disse protokollene skal gå tapt, for at ingen tar vare på de. Vet at mange menigheter har mistet sine protokoller da ingen har hatt interesse av å ta vare på de, og man har rett og slett blåst i det.Dette er et tiltak jeg synes Riksarkivet skulle tatt tak i, eller de enkelte statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ikke så lett å ta tak i det som ikke finnes, men jeg er enig med deg i at her er mye verdifull slektsinformasjon antakelig gått tapt. Enkelte dissentersamfunn førte rett og slett ikke medlemsslister av prinsipielle grunner (f.eks. De frie evangeliske forsamlinger, og muligens også Pinsevennene den første tiden etter etableringen).Jeg har imidlertid funnet en del informasjon om de delene av min slekt som var dissentere (stort sett medlemmer av Guds menighet på Vegårshei + noen baptister) i ministerialbøkene. I rubrikken 'Utmeldte av statskirken' finnes det ofte informasjon om hvor de enkelte så er innmeldt/engasjert. Dessuten vil du kunne finne informasjon om giftermål under rubrikken 'Borgerlig viede', for medlemmer av dissentersamfunn uten vigselsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn! Takk for innlegget. Jeg fikk tak i opplysninger da min morfar Ludvig Karlsen ble barnevelsignet i en pinsemenighet i Akershus. Dette var tilbake i 1936. Er klar over at det er veldig sporadisk hva som finnes, og grunner til dette er dels at det ikke ble ført, og dels at mye har gått tapt med årenes løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.