Gå til innhold
Arkivverket

[#52735] Hvor ble det av Oluf Holmsen fra Eikeberg Enebakk,gift med Anne Jørgensdatter ?


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

I flere år har jeg samlet mye slektsmateriale omkring morslekten min,slekten Fyhn fra Hokksund,men med opprinnelse Fyn eller Sønderjylland.For noen år siden kom vi(J. P.Nielsen i Drammen og undertegnede)over en meget interessant ekteskapsallianse,nemlig Holmsen-slektens stamfars sønn,Oluf,gift med Anne Jørgensdatter i Hokksund, datter til Jørgen Hanssøn Sverdfeger samme sted og Sidsel Povlsdatter!!.I 1652-53 befinner de seg altså i Hokksund, men fra sent 1653 og utover er de på gården Grav (Graff i tingboken),Nedre Eiker.Han står oppført med gårdparter i Enebakk i 1656-7(bla. a. Mullerud og Veng)!!.Så sent som i 1665 stevnes Oluf for tinget på Eiker,samme år sier bygdeboken for Enebakk,under gården Vengs (parts-)eiere :Ola Holmsen på Eikeberg og etterkommere osv..Vi har ikke klart å løse gåten med hvor de bodde fra sent 1660-tallet og til de døde.Er det noen 'eikereksperter' der ute som har noen opplysninger om Oluf og Annes skjebne?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Noen supplerende opplysninger fra min side:Jørgen Hanssøn Sverdfeger/Skar er altså farfar til Fyhn-slektens stamfar, som er Hans Rasmussen Fyhn på Skjøl.Derfor kopling til denne slekten.Oluf sies å være 37 år gammel i 1664(fogd/sogneprest-mantallet 1664-66).Da er han,hvis vi skal ta aldersbetegnelsen for god fisk,født ca. 1627.I 1645,den 15.08.,da det ble holdt skifte etter Olufs far i Enebakk,sies det at han er i byen.Han har nemlig fått sin utdannelse bekostet der(i sverdfegerlære??)Pussig nok finner vi ikke Jørgen Hanssøn i Eikers skattelister for årene 1639-1644, det tolker jeg slik at han ikke er der!.Kan han ha vært på arkeliet på Akershus festning da,eller på annen måte ha livnært seg som sverdfeger?.Vi har iallefall ikke funnet disse 'unge' gift der frem imot 1648.Og sverdfegeren er på plass i Eiker og nevnes i koppskatten anno 1645.Kan de ha dratt tilbake til hans hjembygd siden Oluf kalles Holmsen på Eikeberg i året 1665?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Rett skal være rett:på side 29 i bygdeboken for Enebakk leser vi:(under eierhistorie for Østre Veng)'I 1661 var Ola Holmsen på Eikeberg eier av hele gården, og siden hadde etterkommerne hans den.'I 1647 var skylden på 20 lispund, siden økt til 21!.For Muleruds del leser vi på side 416(eierhistorie):I 1661 var Ola Holmsen eier av 3 lispund og Hans Holmsen(bror) på Børter av 2 ditto.Fire år senere hører vi at Ola hadde pantsatt parten sin, og arvingene etter borgermester Niels Lauritssen i Christiania (død 1665)var eiere av de 3 lispundene ved pant, men ble snart innløst igjen.Sånn for ordens skyld!. Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei alle dere som søker etter de første genereasjoner av Holmsen!: Oluf ble stevnet for retten på Eiker den 16/6-1665,den 3/10-1666 stevnes Anne Jørgensdatter,Oluf Holmsen Gravs efterleverske.Mellom disse to datoene er han altså død. Enken ble kanskje 'oppattgift'siden hun må tydeligvis ha vært i sine beste år,født antakelig i begynnelsen av 1630-årene.Jeg lar ballen rulle videre. Kanskje noen der ute har kjennskap til et ekteskap inngått ca.1667-70???.Mvh Sven Erling og takk til J.P. Nielsen nok en gang!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.