Gå til innhold
Arkivverket

[#52848] Fullriggeren 'Bonafides' av Tvedestrand, forlist i 1889 - hvor?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for at du deler kilder med oss. Jeg holder på å samle opplysninger om min morfars liv. Han hadde først et langt yrkesliv i marinen, senere i handelsflåten. Etter et forlis utenfor Australia ca, 1835,begav han sjøen stod det i et gammelt avisutklipp fra en lokalavis. Dessverre var det ikke nevnt noe navn på skipet, men jeg håper likevel å finne det ut en dag.Min morfor fortsatte yrkeslivet på land, og ble bestyrer av Yrkesskolen i Larvik i mange år.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Knudsen ved Aust Agder kulturhistoriske senter har nok en gang vært så vennlig å hjelpe meg med denne saken, så nå har jeg en kopi av erstatningsberegningen etter 'Bonafides'' forlis. Dessuten er kaptein Nielsens forklaring av omstendighetene rundt forliset med. Spennende!Skuta forliste på et korallrev mellom 'Eastern Fields' (en samling korallrev) og øya Murray Island (Mer) - nokså midt i det østlige innløpet til Torres-stredet. Tidspunktet var etter mørkets frambrudd 26 mars 1889 (eller natt til 27.).Jeg skal ikke her ta alle detaljene, men mannskapet klarte å seile inn til Murray Island i skipets 'Baade' (ja, de hadde livbåter den gangen også). Der ble de tatt hånd om av to engelske misjonærer og en skotsk tømmermann. 6. april ble de så fraktet til Thursday Island (der det fantes ei havn - muligens også med norske anløp) med 'Missionsskonnerten Mary'.-----------------------------Ellers må jeg få benytte anledningen til å korrigere en opplysning jeg kom med i innlegg 23. Skipsreder John P. Pedersen Staubo var IKKE etterkommer etter Petter Olsen Strengereid, men etter dennes svigerforeldre, Lars Hansen Kilsund og Ingeborg Eriksdtr. Arnevik. Vi snakker imidlertid fremdeles om det samme maritime miljøet - der forbindelsene var tette gjennom mange generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere lokalisering av Eastern Fields (for den som skulle være interessert): Midt mellom Murray Island og Port Moresby på Papua/New Guinea (zoom inn på kartet): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg finner den ikke i den oversikten, men på hovedsiden til Encyclopedia of Australian Shipwrecks opplyses det følgende:Please note: The site contains about 8,000 entries. This however is about half of what had been collected and collated for the book Encyclopedia of Australian Shipwrecks.Det ser vel m.a.o. ut til at nettsiden ikke inneholder den komplette oversikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det - men skuta ble liggende på revet som vrak, så dermed burde den likevel være interessant for et vrakregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kuriositet jeg nettopp kom over: I boka OXEFIA - fjorden og skutene av Andreas Vevstad (1985) er det gjengitt utdrag av en del brev fra Tvedestrands-skippere i siste del av 1800-tallet. Noen av dem er skrevet av Thomas Albretsen, som førte skuter for Smiths rederi i perioden 1869-1881. Første halvår 1879 var han skipsfører på 'Bona Fides'. 12 februar ligger han i Vliessingen, klar til å seile til Amerika. Han beskriver da skuta slik i et brev til dattera:'Bona Fides er et stort, pænt Skib med store Kahytter, her vilde det være Plads for Mamma, kan du tro' (hun hadde vært med på en Amerika-seilas året før, med barken 'Mozart').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg har nå funnet en vrakregistrering for 'Bona Fides', så det kan vel tyde på at rester av den fremdeles er igjen på forlisstedet:http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?55739Det er noen unøyaktigheter i opplysningene her. Datoen 1/1 1889 stemmer ikke (publisert som 'Wreck of the day' 1/1 2010!). Den korrekte forlisdatoen skal være 26/3 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forvirrende, kanskje, at skuta kalles fullrigger i Malmsteinregisteret, fregatt i AAKS' skuteregister og bark i Sjøhistorisk database. Også på www.wrecksite.eu kalles den bark. Den mest nærliggende forklaringen er vel at 'Bona Fides' i utgangspunktet var en fullrigger/fregatt, men at den på forlistidspunktet var rigget som bark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Gjorde et søk på Tvedestrand på en nettside hvor man kan søke i gamle avisartikler fra Australia. Kan være en grei link i flere sammenhenger: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken ble litt unøyaktig, men dersom en skriver 'Bona Fides, barque' i søkefeltet, kommer artiklene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne opplysningen om av vraket av Bona Fides ble solgt for £10, kan vel tyde på at det i dag ikke finnes vrakrester på forlisstedet:QUEENSLAND. SALE OF A WBECKED BABQUE. [bY TELEGRAPH.] (FROM OUR CORRESPONDENT.) BRISBANE, April 15. The barque Bona Fides which was wrecked on tho Eastern Fields reef has been sold at Thursday Island for £10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:Avisnotisen i forrige innlegg var hentet fra The West Australian 16/4 1889 (notisen datert dagen før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen på 'Bona Fides' er navngitt i flere av avisnotisene som E. N. (K.) Nielsen - og jeg har i et tidligere innlegg foreslått en kandidat: Elling Nicolai Nielsen (1845-1914) fra Lyngør. I et par av notisene er det også nevnt at blant de ombordværende ved forliset (som alle overlevde) var kapteinens datter. Skuta hadde ellers et mannskap på 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling (Nicolai) Nielsen er i ft. 1900 registrert bosatt i Indre Lyngør - men med midlertidig oppholdssted 'Newcastle, Australien'(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Oddbjørn :-) Eg prøver å hjelpa ein i USA å finna ut av eit spørsmål ang. onkel til mor eller far hans (hugsar ikkje kven av dei det er).Det ser ut for meg som at du har greie på litt forskjellig ang. forlis o.l.Blir glad om det er mogeleg for deg å ta kontakt med meg :-))mastokk2alfakrøllonlinepunktumno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.