Gå til innhold
Arkivverket

[#52975] 'Phishing' advarsel mht. angivelse av e-postadresser o.a.


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Det er 'phishing' naar noen (helst svindlere rundt i Europa) forsoeker aa faa tak i dine personlige data og de begynner foerst med e-postadressen din, hvis de kan faa tak paa den!..Jeg var for en tid siden litt forbauset over en venn som sa at han aldri ville gi fra seg e-postadressen til ukjente, eller i et offentlig organ = som ~DA.Naa forstaar jeg at dette er begrunnet: Jeg kom i skade for aa oppgi min e-post adresse til noe i Frankrike eller Holland (som jeg trodde var interessant) men er etterpaa blitt bestormet med 40 falske henvendelser.Det snedige er at de lager disse henvendelsene i samme form og med uforandret grafikk som alle de kjente bankene, og ber (med visse paaskudd) om mitt kontonr. og passord (som aldri maa oppgis paa internettet). Det ser helt tilforlatelig ut men er meget farlig. Lykkes de vil de stjele alle pengene dine.Jeg innser at dette er paa kanten av DA's formaal, men e-postadresser utveksles ofte her i DA og jeg tror derfor at det er berettiget aa sende ut en slik advarsel. Bankene advarer oss ogsaa om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge R. Naess

Jeg trekker frem dette innlegget som ikke ser ut til aa ha vekket saerlig interesse, men jeg ser at det stadig oppgis nye e-postadresser i innlegg til digitalarkivet. Det er naturligvis en frivillig sak, men kan ha meget kjedelige konsekvenser:Noe nytt har hendt meg: Jeg har nylig faatt et sjokk: jeg spurte google om 'helge r. naess' og de kom opp med hele 2456 'utdrag' rett og slett stjaalet fra min datamaskin ! Jeg fatter ikke hvordan dette er mulig.Det var alt mulig: baade trivielle brev og e-postmeldinger, finansielle privat-oversikter, og ytterst konfidensielle meldinger til min kone..... At det gaar an !Det er et system for aa fjerne disse sakene, men vet du hva: dagen etter var de paa plass igjen hos google !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Når jeg google 'Helg R. Naess', får jeg stort sett bar opp noen innlegg fra en debatt på Hole kommune sine hjemmesider.Er du sikker på at du ikke har googlet din egen datamaskin?Jeg mener det er mulig dersom du har installert 'Google Toolbar' eller 'Google Desktop'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Når jeg google 'Helg R. Naess', får jeg stort sett bare opp noen innlegg fra en debatt på Hole kommune sine hjemmesider.Er du sikker på at du ikke har googlet din egen datamaskin?Jeg mener det er mulig dersom du har installert 'Google Toolbar' eller 'Google Desktop'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Der lærte jeg noe nytt. Ante ikke at det gikk an å google sin egen maskin.Når jeg søkte på 'helge r naess' kom det bare frem et debattinnlegg på Wikepedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hjertelig takk for gode svar. Jeg var nok blitt litt skremt, men har naa fjernet de to Google programmene og alt ser ut til aa virke som det skal. Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.