Gå til innhold
Arkivverket

[#53009] Tranøy/TR .Abel Kristian Olsen.


Gjest Toril Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Henriksen

Søker etter foreldrene til Abel Kristian Olsen født ca 1823.Han giftet seg i Øksnes i 1855. Da står det Tranø og faren het Ole Rasmussen.Kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Henriksen

Men hvorfor står faren hans som Rasmussen når Abel gifter seg. og ved konfirmasjon står det Vigendal.Har det noe med plassen eller gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er vel trolig farsnavnet (patronymet) som er brukt når faren gifter seg. Vigendal er vel plassen han bodde på. Jeg finner ikke dåpsinnførselen i kirkeboka, men den 10. des. 1823 finner vi dåpen til en bror av Abel (farens navn er her Ole Vigendahl Aae): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

Dette må vel være Abels dåp, litt vanskelig å tyde navnet, men det står jo at han er født 10. des 1823, hjemmedøpt 17. jan 1824 og i kirken 28. mai 1824.Det stemmer jo bra med å være 17 1/2 år ved konfirmasjonen høsten 1840, og 32 år når han gifter seg i 1855.Abel var min tippoldefar, men har ikke rukket å lete etter hans opphav. 'Halve Øksnes' er jo i slekt, men jeg visste ikke at vi hadde felles aner på denne siden Toril. Jon Kristian som du etterlyser i en annen tråd var også min tippoldefar og jeg antar at du er etterkommer av Anthonette.hilsen utflytta myreværing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Jeg tror Paul Christian og Abel Christian er samme person. Ved konfirmasjonen i 1840 er Abel Christian 17 1/2 år, og det stemmer jo med alderen til Paul Christian. Lenke Jeg har funnet 6 barn av Ole Vigendal og Malena Mikkelsdtr (FS/IGI), men ingen Abel. Den eldste jeg har funnet var født i 1810, så da var vel foreldrene gift rundt dette årstallet. Videre må de ha vært minst 10 år gamle ved FT 1801. Om vi finner vielsen så finner vi dem vel i 1801 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Henriksen

Harald(6).Jeg holder på å lage anetavle til en vennine av meg.hun skriver seg for Bye. Så det er nok Byslekta du kommer i slekt med. Det er sant som du sier om Øksnes.Jeg er i slekt med 3/4 av Øksnes. Åse(7).Var også inne å så på fødte i 1823,tror at Paul og Abel er samme person.Har forsøkt å leite i ektevide,men greier ikke å finne dem gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Johnsen

se [url="http://vestraat.net/iea-p/p1247.htm#i83858>http://vestraat.net/iea-p/p1247.htm#i83858Ole Vigendal (M) f. 1773, d. 14 mars 1850 Ole Vigendal ble født i 1773. Han giftet seg med Malena Michelsdatter, datter av Michel Pedersen og Rachel Larsdatter. Ole Vigendal døde den 14 mars 1850 i Dyrøy, Troms. Malena Michelsdatter ble født i 1790 i Flatøy, Bjarkøy, Troms. Hun var datter av Michel Pedersen og Rachel Larsdatter. Malena Michelsdatter giftet seg med Ole Vigendal. Malena Michelsdatter døde den 6 januar 1829 i Tranøy, Troms. Barn av Ole Vigendal og Malena Michelsdatter Olaus Olsen Vigendal f. 4 des. 1810 Rakel Olsdatter Vigendal+ f. 1813, d. 1852 Mikal Kaldenius Olsen Vigendal f. 4 feb. 1815 Simon Rask Olsen Vigendal+ f. 26 mar. 1818, d. 2 mai 1900 Paul Christian Olsen Vigendal f. 10 des. 1823 Det er et par småting her som ikke stemmer med kirkebøkene. Olaus ble født 24.12.1810 Lenke Malene døde 21.01.1829 Lenke men en datter Abelone ble født den 06.01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.