Gå til innhold
Arkivverket

[#53103] Etterlyser Gjørtler Fredrik Halstensen og Kari Olsdatter fra Gran på Hadeland


Gjest John M. Bang
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Du ska ha tack Trond. Kan jag maila dig ang dokumenten? Det här är mycket intressant tycker jag. När jag försöker tyda vad prästen skrivit i dödboken för Bamble 1822 så står det något mer jag inte kan läsa efter kommentaren att hon är Fredriks kone. Vad? I ett 'Jämförelseregister' samma år hittar jag Karis namn men det står också på raden över att en liten flicka (utan namn) dött vid samma tidpunkt. Kan det vara Karis odöpta och att Kari dött i barnsäng?Jag tror att det är möjligt att Johannes lämnades bort som mkt liten baby, i september 1821 verkar det som Fredrik reste ensam? Kari kanske är på annat håll med barnen. Sedan reser de tillsammans igen och Kari är gravid (?). Det måste ju vara lättare att färdas med barn som kan gå, än att också bära ett spädbarn under mörka vintertider! I maj 1822 reser Fredrik ensam med två barn, är det inte troligt att det är de stora barnen, Fredrik och Juliane?Kan någon vara snäll och se vad som står i Karis dödsnotis?Och tack till Arnvid för passuppgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Ser att Arnvid redogjort för vad som stod i Karis dödsnotis. Det gjorde han redan 2003.Och ser också att jag skrivit fel namn på sonen som kanske reser med far 1822, det ska vara Halsten, inte Fredrik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John M. Bang

Kan Kari Olsdtr., døpt i beg. av 1781(s.8, Min, Hurdal), foreldre Ole Olsen Røsåsen og Anne Christensdtr., være mor til Halsten, Juliane og Johannes? Har videre funnet én Kari Olsdtr. som gifter seg med Engebret Johannessøn Kvamsmoen 27.okt. 1805 i Øyer (attest fra Aggers sogn). Han dør 17.aug. 1810, 29 år gammel (MIN Øyer). Kari kan ha flyttet tilbake til Hurdal som enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.