Gå til innhold
Arkivverket

[#53122] I eller på Agder ?

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Harald: Jeg skrev ikke om gårder, men om bygde- og fylkesNAVN, og det var slike jeg utallige ganger i TV/radio har hørt feilaktig bruk av preposisjon foran. Finnes det en gård i Nannestad som heter Nannestad, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Har paven skjegg eller har han hårvekst i ansiktet? Med andre ord, er 'Agder' i daglig bruk som geografisk begrep? Selv er jeg vant til å bruke Sørlandet (med på) eller når det har vært nødvendig med mer presisjon Agder-fylkene (med i).Harald har selvfølgelig rett, om to minifylker slås sammen til ett nytt minifylke med navn Agder, må preposisjonen heretter bli i. Blir det i stedet en større fusjon, får vi avvente navnevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Per (og andre): Dere har selvsagt rett i at dette kan fortone seg som et absurd hårkløveri (heter det forresten hårkløveri eller ordkløveri?). Likevel: Når Celvin har stilt spørsmålet om det heter i eller på Agder, så regner jeg med at han var ute etter et språkhistorisk begrunnet svar. Vi kan jo unngå 'konflikten' ved å si på Sørlandet eller i Agder-fylkene, selv om det - dersom vi skal fortsette å spikke språkfliser - ikke kan settes et geografisk likhetstegn mellom disse områdebetegnelsene og det historiske Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Liman

I et minnestykke fra 1915 skriver målgranskeren Torleiv Hannaas fra Hornes om målgranskeren Hans Ross fra Holum. 'Hans Ross var fødd og uppvaksen paa Agder, og han heldt seg for egd all sin dag.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dumt av meg å henge meg på denne tråden for jeg kjenner ikke Agder annet enn som to fylker, men vi har vel kanskje noe av det samme når det gjelder f. eks Hedmark også, vi sier i Hedmark om fylket, men på Hedmarken om landsdelen/området og støtter meg til innlegg 2. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Statsarkivet Kristiansand skriver på hovedsiden :Hos oss kan du finne skriftlige opplysninger om personer, eiendommer og annet PÅ Agder gjennom flere hundre år. Vi er Agders hukommelse! Velkommen til oss!Takk for engasjerte innlegg på tråden. Hilser til alle på Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.