Gå til innhold
Arkivverket

[#53140] Er dette et seriøst genealogisk nettsted?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Personlig har jeg aldri hört om det.Kjenner en skotsk dame, jeg kan alltid spörre henne. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sendte henne et ord og fikk raskt svar som jeg gjengir under:'I don't know, Kelly. I've never heard of them before, but it's not very reassuring that they can't get the spelling of 'Stirling' right... looks like sloppy research at best!'Det var det hun hadde å si.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fikk nok et svar: 'Appears, from a cursory examination, to be a one-size-fits-all surname history mill. Much like the Your-family-crest sites. To see how many of those there are, just google family crest or family coat of arms and note the similarity to the site about which you asked.'Så jeg tror vi kan konkludere med at det kanskje ikke er så seriöst-:)Jeg sjekket på Google og det kom opp ca 1 130 000 slike sider!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg syens også at det er betenkelig at de benytter Ancestry UK i sitt domenenavn. Det kan jo kanskje gi inntrykk av at dette er den Britiske versjonen av Ancestry slik vi kjenner den her i USA? Men dette er kanskje bare en tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er to grunner til at jeg har opprettet dette temaet;1. For at vi kan ha et tema gående vedr nettstedenes seriøsitet. Det kan være nyttig.2. I forbindelse med en gammel slektstavle jeg har arvet (ikke egen slekt), la jeg tidligere inn et spørsmål i BF, og vedkommende som svarte meg, opptil flere ganger, henviste da til denne siden spesielt. Det gjaldt George Washingtons herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

På meg virker iallfall sistnevnte i innlegg 9 som et ganske useriøst nettsted. Her tilbys f.eks. den norske slekten Aars med et fullt slektsvåpen. Jeg er ikke kjent med at slekten har hatt noe slektsvåpen, men utelukker ikke at et slektsmedlem har brukt et våpen. Et allegorisk segl som er brukt av flere i slekten, er gjengitt i min bok Norske slektsvåpen, men dette er ikke et våpen med skjold elelr som er ment å være i et skjold.Det synes som dette nettstedet er fra et firma som går under kategorien 'the arms of your name'. Slike firmaer er det mange av, i både UK og USA, med ganske intens markedsføring. Firmaenes folk har i en bok funnet et våpen for et slektsnavn og presenterer dette som våpen til personer med et likt - eller nokså likt - slektsnavn til slekten med slektsvåpenet de har funnet. Dette våpenet selger de på malte veggskjold og andre versjoner. Ja, det kan pynte opp og det kan være en flott og morsom dekorasjon, men det innebærer at en hekter seg på en annen slekts våpen, dersom en presenterer det som sitt slektsvåpen. Også det kan jo naturligvis være moro - bare en selv ikke tror at det er noen slektskapslinjer bare fordi navnet er likt eller ligner litt. Mitt eget slektsnavn finnes det f.eks. diverse varianter av i tysktalende områder, med diverse våpen, uten at det er noen slektslinjer til min farsslekt.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.