Gå til innhold
Arkivverket

[#53261] Tollev Kristensen -- Egholt, Skoger, 1801 -- Jæger ved jæger hovet


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen!I folketellingen 1801 står det at Tollev Kristensen på gården Egholt i Skoger var 'Jæger ved jæger hovet', jr. Lenke. Er det noen som vet noe mer om hva dette Jæger hovet var for noe?Jeg har ellers funnet ut at han stammet fra gården Våleneie i Eiker, hans far het Kristen Povelsen og hans mor het Kristie Olsdatter. Kristen's far het Povel Olsen, og Kristen ble født i 1745 på Hamreeie i Eiker. Eventuelle ytterligere opplysninger mottas med takk!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Tollev Kristensen Vaalen ved Egholt er min 3 x tippoldefar. Sammen med Johanne Johnsdatter fikk de min 2 x tippoldemor Maren Tollevsdatter. Johanne Johnsdatter var datter av Anne Fridrichsdatter Hauge fra Tune ved Sarpsborg og John Hovaldsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for opplysningene, Alf Einar!Jeg hadde funnet frem til Anne Firedrichsdatter, men jeg visste ikke hvor hun kom fra, eller hvem hun hadde vært gift med. (Eventuelle ytterligere opplysninger du måtte ha om dem mottas med stor takk!)Det er Maren Tollevsdatter jeg også slekter på -- via datteren Andrine Nilsdatter, og hennes datter, Karen Marie Andersdatter.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Hei Nils Axel! Legger ved fødsel på Johanne Johnsdatter (født 14 mai 1775). Se nr 2 på venstre side. Litt vanskelig å tyde txt, men fikk hjelp og den sier noe sånt som:'Samme Dag [Dom ca. Cantate d. 14 [Mai]] Anne Fridrichsdatters uægte Barn JOHANNE. f. Jordemoderen Mari, Berthel Povlsens Kone Guri, Brynild Larsens Enche, Nils Amundsen, Byetiæker?? og Christian Larsen, paa Runtom. Hun ligger i Barselsseng hos Erich ved Kienert. Lægger John Hovaldssen paa Runtom, en ægtemand, ud til Barnefader, og giver sig selv ud for en Enche fra Tunøe i Smaalænene.'Foreldrene til Anne Fridrichsdatter(født 05 okt 1732) var Fredrik Jensen Hauge og Eli Nilsdatter Næs.Her er Anne ved FT1801:LenkeMaren Tollevsdatter fikk min tippoldemor Johanne Thorine Danielsdatter utenfor ekteskap med Daniel Johannessen fra Stromsoe den 13 desember 1821. Hadde satt pris på hvis du hadde noe mer info vedr dette. Klarer ikke å spore opp Daniel Johannessen for sikkert. Hvem var det Maren Tolevsdatter giftet seg med?

bilete3605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for nye opplysninger, Alf Einar!Maren Tollevsdatter giftet seg 09/07/1826 i Skoger kirke med matros Nils Olaus Olsen, jf. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8123&idx_id=8123&uid=ny&idx_side=-96>Lenke. Jeg har funnet i alt 9 barn i dette ekteskapet, blant dem min tippoldemor Andrine Nilsdatter, som giftet seg med en sjømann fra Laxarby i Sverige.Maren døde 14/12/1847 i Tangen, jr. Lenke, mens Nils Olaus Olsen døde 06/10/1867 i Tangen, jf. Lenke.Du kan finne mange opplysninger om deres etterslekt i en 'GenView-fil' på min slektsside, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Et lite (men viktig) spørsmål Alf Einar: Fra hvilken kirkebok/hvilket sted er bildet hentet?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk igjen, Else!Leksikonet ditt skulle ikke si noe om hva 'jæger hovet' kunne være også? (Mye vil som kjent ha mer!)Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen, Alf Einar og alle andre!Bent Ek i Eiker historielag har nylig vært så vennlig å sende meg følgende opplysninger om forfedrene til Christen Povelsen (som kanskje kan ha interesse for flere):'Christen Povelsen, født 19/9-1745, sønn av Povel Olsen Hamreeje Han ble gift med Kirsti Olsdatter 22/11-1772, og de døpte følgende barn på Eiker: 1/8-1773: Tollef 22/6-1777: Anne 23/2-1783: Olina 15/5-1785: Live 18/4-1790: Gunnild Foreldrene er hele veien oppgitt med Våleneie som bosted. Christen Povelsen Waaleneie ble begravet 4/5-1800, 55 år gammelI 1801 (folketellingen) bodde enken Kirsti Olsdatter, 55 år, på plassen Våleneie sammen med to ugifte døtre, Anne og Gunnild.Jeg har ikke funnet Kirsti Olsdatters begravelse - vi har foreløpig ikke registrert begravelser lenger enn til 1807. Jeg har heller ikke greid å finne ut noe om hvor hun kom ifra, siden hun er født i den perioden da kirkebøkene på Eiker mangler (1753-64).Når det gjelder Christens far, Povel Olsen, har jeg funnet følgende:Viet Dom.20 1740 (30/10-1740): Povel Olsen, Kongsberg og Maren Olsd. Døpt 15/10-1741: Ole, sønn av Povel Olsen Bissebergeje Døpt 8/9-1743: Chresten, sønn av Povel Olsen Hamreeie Døpt 19/9-1745: Christen, sønn av Povel Olsen Hamreeje Døpt 17/12-1747: Inger, barn av Poul Olsen Hamreeje Døpt 23/1-1752: Jørgen, sønn av Povel Olsen KlevenI ekstraskattmanntallet 1765 finner vi under gården Vålen: Huusmand Povel Olsen og hustru Maren Olsdatter Christen Povelsen og hustru Hellene PovelsdatterHvem denne Helene (Eli/Eline) Povelsdatter er, har jeg ikke greid å finne helt ut av, men i 1801 bodde det fortsatt en . Begravet 11/2-1787: Mari Olsd. Kleiven, 71 1/2 år gammel Viet 11/11-1787: Povel Olsen Kleven og enke Ingeborg Larsd. Begravet 17/3-1793: Poul Olsen Waaleneie, 82 år gammelPovel Olsen kom altså fra Kongsberg, og jeg har derfor ikke forsøkt å finne ut noe om opprinnelsen hans, siden jeg bare har registrert kilder fra Eiker. Han flyttet altså fra Hamreeie til plassen Kleven under Vålen en gang mellom 1747 og 1752, mens Christen var barn. I 1801 bodde Eline (Helene) Povelsdatter, 52 år, på plassen Kleven sammen med mann og tre barn. Det er nærliggende å tro at dette er den samme Helen som nevnes i 1765, men i så fall er det neppe riktig at hun er Christens hustru - da må de i så fall ha blitt skilt, og det var jo svært uvanlig den gangen. Hun kan ha vært en datter av Povel og Mari som jeg ikke har greid å finne døpt, eller eventuelt en fosterdatter.(I så fall har jeg mistanke om at hun er datter av Poul Poulsen Fjerdingstad, døpt 17/5-1749 - det stemmer med den alderen som oppgis i 1801). Dette spørsmålet får stå åpent foreløpig.Uansett har nok Christen ryddet/bosatt seg på en annen plass under Våleneie, antagelig i nærheten av Kleven.Når det gjelder opphavet til Povel Olsens kone, Maren (Mari) Olsdatter, så er det bare en person som er født på Eiker med dette navnet som stemmer med den alderen som oppgis da hun blir begravet, nemlig:Mari, døpt 16/6-1715, datter av Ole Olsen BessebergMistanken om at dette kan være rett person, styrkes av at Povel og Maren bodde på Bessebergeie da de fikk sin første sønn.Hamre, Besseberg og Vålen er 'nabogårder' i den forstand at de har skog som grenser til hverandre, i et område der det var en del gruvedrift på 1700-tallet, først under Hassel jernverk, seinere under Eidsfos jernverk. Det er ikke usannsynlig at Povel Olsen, som kom fra Kongsberg, var bergmann.'Så langt Bent Ek. Jeg har lett frem noen av begivenhetene han refererte til i de skannede kirkebøkene:Vielse mellom Povel Olsen, Kongsberg og Maren Olsdatter: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8481&idx_id=8481&uid=ny&idx_side=-74>LenkeDåp 19/9-1745: Christen, sønn av Povel Olsen Hamreeje: LenkeBegravelse 11/2-1787: Mari Olsd. Kleiven: LenkeBegravet 17/3-1793: Poul Olsen Waaleneie: LenkeVielse 11/11-1787 mellom Povel Olsen Kleven og enke Ingeborg Larsdatter: LenkeBegravelse 04/05/1800 Christen Povelsen: LenkeJeg har ikke klart å finne dåpen til Povel Olsen i Kongsberg (omkring 1711) -- kråketærene i kirkeboken der blir for vanskelige for meg. Er det noen andre som lykkes bedre -- og som eventuelt kjenner mer til Povel's opphav?Jeg har også funnet en mulig kandidat for dåpen til Mari Olsdatter i Eiker 16/6-1715 som person nummer 55 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.