Gå til innhold
Arkivverket

[#54046] Hva er opphavet til Storch-familien på Avaldsnes eller i Farsund?

Gjest Leif Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Til (23): I tillegg til det Jan Helge har svart i (24) kan jeg nevne at alle barna til Nils Ivarsen (Lem) og Birgitte Jørgensdatter ser ut til å være født i Egersund. Morens navn er ikke nevnt i kirkebøkene. Deres sønn Jørgen ble gift inn i presteslekten Wegner.Hypostese: Kan søsknene Daniel Hansen, Anne og Abigael Hansdatter, ha en søster med navn Sissel Hansdatter som var gift med Anders Vrålsen? I så fall vil hun være tante til Nils Ivarsen (Lem). Anders Vrålsen blir da inngift onkel - slik at de blir 'svogre'?? Noen som har oversikt over barna til Hans Jensen Feda og Susanne Danielsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Bildet viser sjølægdsrulle fra 1706, Knutstad på Lista.Her står at oppsitter Vrål Einersen er 82 år og født på Duvold. Han har tre sønner: Rasmus Vrålsen på Årnes i Lyngdal (han er 59 år i følge samme sjølægdrulle), Kristoffer Vrålsen på Vilshammer i Lyngdal og Anders Vrålsen som bor i ?? i Stavanger Len?Jeg har slått opp i bygdebøkene for Lyngdal for å se om det er flere etterkommere av Vrål Einarsen som bruker navnet Storch. Uten resultat. Rasmus var gift med barnebarn av en prest, mens Kristoffer var gift med oldebarn av en prest. Igjen viser det en del prestesletker involvert.Lyngdalsbøkene spekulerer i om Eldri Evertsdatter, som det var skifte etter i 1699 på Årnes, var fra Tomstad. Var da i tilfelle søster av Samuel Evertsen Storch og tante til Rasmus og Kristoffer Vrålsønner. Hennes mann var i nær slekt av Rasmus og Kristoffers koner, også han barnebarn av prest. Evert Andersens Tomstads datter Marta var også gift med en prestesønn.

bilete3767.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 27) Bildet fra sjølegdrullen forteller at Anders Vrålsen bor i 'Carsund i Stav: Len'. 'Carsund' må vel være feilskrevet for Karmsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel ikke hostet opp en eneste Samuel som vi kan si er i Storck-slekt i tida før Samuel Evertsen Storck (1637-1719). I alle de mulige forbindelseslinjer som til nå er blitt drøftet er mannsnavnet Samuel fraværende. (Leif og Jan i innlegg 13, 21, 25 )Det er kanskje fryktelig dumt å kaste inn en helt ny person uten annet grunnlag enn at han heter SAMUEL og tilhører embetsmanns-skiktet, og at han kan geografi–plasseres i vårt område. Men det kunne vært fint om noen visste om kilder vedrørende etterkommerne av SAMUEL JØRGENSEN (Død ca. 1650. Sogneprest i Mandal, og sønn av Stavanger-bispen Jørgen Erichsen). Jeg vil tro at hans eventuelle barn bør være født omkring 1610.(NB: Blant Jørgen Erichsens mange barn finner vi i tillegg til Samuel, navn som: Susanne, Daniel, Jens og Johannes.) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

STANGELAND 4. 1652-1665: Ivar Nilssen Lem, d. 1658, son til fogd i Brunla Nils Pedersen Lem og kona Mette Pedersdtr. Ca. 1650 g.m. Anna Hansdtr., f. 1620, d. 1695, datter til Hans Jenssen i Feda og kona Susanne Danielsdtr., enka etter kapellan i Stavanger Laurits Jonassen. Ho var seinare oppgift med neste brukar her på Stangaland.Nr. 5. Barn: a. Mette, f. 1652, gift 1 m sokeprest i Lye Laurits Berntsen Sysenvindius, gift 2 m soknepest til Lye Lye Gjøde Gjødesen Glambech.Ivar Nilsen Lem var fogd over Utstein kloster sitt gods og må ha kome hit til Stangeland ikring 1650 eller like etter for datteren skal væra fødde på garden. På tinget 17.11. 1655 let han tinglese et makeskiftebrev med kongen slik at han fekk utgitt 1 1/2 pund korn i Stangaland..... Makeskiftebrevet er datert Kjøbenhv 11.6. 1655. Berre 3 år seinar døde han, og Ana satt som enkje i nokre år til ho gifta seg igjen i 1665 m Nr. 5 1665-1720: Tormod Torvesen tormod Torfæus, f. 1635, d. 1719...... Tormod og Anna hadde ingen barn.Side 178, Stangaland og Kopervik bygdebok av Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Stangeland. nr. 5. Tormod Torvesen (Tormod Torfæus) gift 2 i 1709 m. Anna Hansdtr., f. ca. 1660, datter til Hans Petersen Gamel og Maren Klausdtr. i Stavanger.Barnløse Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Hansen

Jeg minner forresten om innlegg 14; jeg vet nemlig ikke hvordan denne Hans Laurittsen er svoger i forhold til Evert. Noen som har noen aning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (31) og (32). Som det står i bygdeboken, og som jeg bare vil presisere: Tormod Torfæus ble gift to ganger med to ulike 'Anne Hansdatter'. 1. gang med datter av Hans Jenssen i Feda og Susanne Danielsdatter (skal ha giftet seg 9. juli 1665) og 2. gang med datter av Hans Petersen Gammel og Maren Klausdatter i Stavanger (i 1709).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (14) og (34): Viser til Per Selands artikkel i Norsk slektshistorisk tidsskrift bind 19: Åstedssak i 1666 på Gullestad i Kvinesdal, senere forlik i 1667. Evert Andersen Tomstad fører sak på vegne av svigersønn Hans Larsen (Lauritszøn) fra Vigmostad på Lista. Hans Larsen var gift med Evert Tomstads datter Marta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 26).I bygdebok for Nes herred (Flekkefjord) av Kaare S. Berg (og Kaare Abrahamsen) nevnes følgende om Hans Jensen Fedeby (i en delvis omskrevet versjon): Antagelig sønn av Jens Hansen, nevnt på Seland i Gyland. Gift m. Susanne Danielsdatter. Hun var datter av Herr Daniel Pedersen, sogneprest i Vanse og hustru Ingeborg Mechlenburg, som først hadde vært g.m. Michal Suhm, rådmann i Skien. Herr Daniel Pedersens foreldre var: Magdalene Svendsdatter og herr Peder Jensen, sogneprest i Gand. Av Susanne Danielsdatter og Hans Jensens barn kjennes:1. Gabriel Hansen Andabeløy, f. ca 1631, dødsskifte 13. oktober 1698. G.m. Giertrud Jacobsdatter. Bosatt på Andabeløy i Nes sogn, Flekkefjord. Han hadde borgerbrev til Kristiansand og drev i slutten av 1660-årene en betydelig trelastutførsel.2. Jens Hansen Feda, bosatt på Feda 1653. Han hadde i ”raseri og drukkeskab” trolovet seg 1652 med Maren Olufsdtr. men ble neppe gift med henne.3. Daniel Hansen, død før 1682. Han var prest, medtjener til Torvestad og gav 800 rdl. til Stavanger skole.4. Abigael Hansdtr. gift 1. gang m. Christen Chr. Trane. Gift 2. gang m. President Chr. Gram, Stavanger.5. Anne Hansdtr. gift 1. gang m. magister Lauritz Johnsen. Gift 2. gang m. Ivar Nielsen Lem. Gift 3. gang m. Tormod Torfæus (Tormod Torvesøn).I slektshistorisk leksikon bind 16 s. 328 ff. finnes flere opplysninger om slekten bakover i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Referansen til forrige innlegg falt dessverre delvis ut. Informasjonen er hentet fra Bygdebok for Nes herred, bind 2, 2. halvbind s. 455.Iver Mosvold nevner i innlegg 10 at Evert Tomstad var gift to ganger. Jeg kan ikke finne noen kilder for denne opplysningen. Kan du utdype hva som ligger bak denne påstanden ?I Bygdebok for Nes herred av Kaare S. Berg nevnes det i bind 1, s. 266 at Kirsten Pedersdatter på Tjørsvåg i Nes (datter til Peder Nilsen Abelnes i Hidra) nevnes som svigermor til Evert Tomstad ved en rettssak om gården Nordberg på Lista i 1685. Bygdebokforfatteren konkluderer med at dette ikke kan stemme og hevder at på bakgrunn av felles eierinteresse i Nordberg må Evert heller være Kirstens svoger og dermed gift med en ukjent datter av Birgitte Rasmusdatter og Peder Nilsen Abelnes. Denne teorien kan jeg på det nærmeste avkrefte. I rettssaken om Nordberg i 1685 møter Evert Tomstad på vegne av sønnen Samuel Evertsen Storch. I rettssaken er det Gunnar Toresen Tjørsvåg som nevnes som svigersønn til Kirsten Pedersdatter og det stemmer - han var gift med hennes datter. Kirsten Pedersdatter og Samuel Evertsen hadde pantegods i gården Nordberg. Ifølge rettssaken og papirene som der ble fremlagt stammet dette pantegodset fra Birgitte Rasmusdatter, enken etter Peder Nilsen Abelnes. Årsaken til at noe av dette godset tilfalt Samuel Evertsen ser imidlertid ikke ut til å være slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (25): Jeg har ikke bygdebøkene for Lista tilgjengelig akkurat nå, men mener å huske at det var en Samuel Tomstad nevnt under Vigmostad. Noen som kan se hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Fra Lista bygdebok under gården Vigmostad: 'Garden var krongods, og ble kjøpt til sjøleie 1698. Christenn Vemmestad er nevnt fra 1594 og fram til 1611. Fra 1617 er nevnt Oluf, og seinere en Peder. De bygsla halvparten hver av Vigmostad. «Oluf Wemmostad» måtte i 1640 betale 60 dlr. i bot for å ha laget og brukt ulovlig mål da han kjøpte inn korn på ladestedet Abelnes. Oluf og Peder var der ennå i 1647, men i 1661 var det Peder Villumsen og Samuel Tomstad. Samuels gard ble snart overtatt av Marta Evertsdtr. Tomstad som var gm Hans Larsen (Lauritsen), sønn av kapellan i Kvinesdal Laurits Hansen på Slimestad. Han var igjen sønn av Hans Andersen Gullestad.' Samuel Tomstad er nok identisk med Samuel Evertsen Storch. Første gang jeg har funnet ham nevnt i Flekkefjord er ved et tingmøte 28. mars 1662 da han omtales som 'toldbetienneren Sammel Effuertsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (40): Samuel Evertsen Storch ble født ca. 1637, og er nok den som er nevnt på Vigmostad i 1661.For å oppsummere: Anna Andersdotter Storch på Karmøy, nevnt i (1), hadde en oldemor, som også var mor til tollbetjent Samuel Evertsen Storch. Foruten disse to (med etterkommere) kjenner vi ikke flere etterkommere som brukte Storch som etternavn.Samuel Evertsen Storch sin mor (heretter kalt NN) var først gift med Rasmus Maberg og fikk barna Ole/Oluf Rasmussen (Stave), født ca. 1624, og Anne Rasmusdatter (sistnevnte gift med Vrål Einarsen og hadde sønnen Anders som kom til Karmøy). Da Rasmus Maberg var død ble NN gift med Evert Andersen Tomstad. Eldste sønn burde vel normalt sett blitt kalt Rasmus (oppkalt etter den avdøde). Det kan godt være en Rasmus ble født før Samuel Evertsen, for så å være død da broren Rasmus Evertsen ble født ca. 1647. Vi kjenner også til Marte Rasmusdatter, og en mulig datter Eldri, se (27).Iver Mosvold nevner i (10) at Evert Andersen Tomstad var gift to ganger. Stemmer det, eller er det faren han tenker på?Av barnebarna til NN er det ganske så mange Anne, så det er mulig at det er Anne som er hennes fornavn. Helt hypotetisk het hun kanskje Anne Samuelsdatter?? Hun er gjerne født ca. 1600-1605?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen av dere som har støtt på den angivelige sønnesønnen til Samuel Evertsen Storck som kom til Vegårshei? Nærmere bestemt Samuel Johannessen Storck (ca. 1697-1780). Jeg kjenner altså ikke til hans antatte opphav fra andre kilder enn Vegårshei gårds- og slektshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (42): Det kan da vel ikke være andre enn den Samuel som er nevnt her: Lenke - sønn til Johannes Samuelsen Storch i Valla/Sør-Audnedal, eldre bror av Johannes Johannessen som var født i 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Leif Hansen

Det finnes ifølge nermo.org en kopling mellom Evert Andersen Tomstad og Storckene. Slå opp på Anders Thomassen Thomstad(Everts far) så finner dere at denne er sønn av Anne Jørgensdatter Storck(datter av Jørgen Henningsen Storck). Denne Anne blir altså Everts farmor. Jeg kan ikke verifisere denne informasjonen.Imidlertid synes det noe merkelig for meg at dette skulle være eneste link mellom Anna Andersdatter Storck(innlegg 1) og de tidligere Storckene fordi Anna tilsynelatende ikke var etterkommer av Evert, men av Rasmus Maberg(Everts kones første mann). Hun er da ikke etterkommer av Storckene, men bruker allikevel navnet? Kan dette ha vært tilfelle?Vet man når Rasmus Maberg dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Jan Braathen

Jeg leste denne debatten idag i min søken etter Giertrud Andersdatter Storch. Hun fikk datteren Ingeborg Cathrine Nielsdatter med Niels Bentsen. Datteren ble døpt (uekte) 15. april 1756, se lenkeLenkeJeg har et notat med gårdsnavnet Berkeland (Birkeland) og det er mange gårder med dette navnet i Vest-Agder.Jeg tror ikke at Giertrud Andersdatter Storch er datter av Anders Rolvsen (Vrålsen) grunnet tidspunktet Giertrud fikk sin datter (1756), men jeg kan ta feil.Kan noen hjelpe meg med å finne opphavet til Giertrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 46) På kirkeboksiden du lenker til finnes også en Guri Andersdatter Storch nevnt som mor til dåpsbarnet Ole døpt 12. august 1757.Det er vel ikke usannsynlig at Gjertrud og Guri er søstre. Hvilken kirkebok er det lenken viser til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Det er kirkeboken for Kristiansand 1734-1793. Se under 'uægte' fødte og døpte, side 242-243. Det kan se ut til at mødrene var søstre. Rart at begge to fikk 'uægte' barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når debatten blusser opp igjen, må jeg først innrømme, at min påstand i innlegg 10 om at Evert Andersen var gift to ganger ikke holder mål. Her har det vært en sammenblanding (som Per skriver i innlegg 41) med faren hans. Beklager.Så til de nye tingene som har kommet:Giertrud (innlegg 46-) inngikk ekteskap i Christiansand 31/10-1747 Lenke i god tid før hun fødte sitt ”uekte” barn.Det er veldig fristende å skue til Audnedal (Valle) for å finne en eventuell Anders (Johannesen/Samuelsen ??) Storch, og lykke til den som måtte klare det! Men jeg tviler på om vi kommer noen vei med det.Det som derimot kan være en mulighet kan være at Giertrud (og Guri) fikk sitt Storch-navn fra morssiden. – Eller at Storch-navnet ikke ble brukt av deres foreldre i det hele tatt, men på generasjonen over. – Og da kan vel også tilknyttingen til Flekkefjord være aktuell.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Kan dette være foreldrene til Giertrud. Andreas er svært lik Anders. Nå gjelder sikkert ikke denne dåpen Giertrud (11 år før hennes ekteskap). Men det kan allikevel være foreldrene hennes.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp10011734&gardpostnr=271#nedre>LenkeDette er fra kirkeboken. Er det noen som kan tyde barnets navn? Nest nederst høyre side (#44) i Kristiansand kirkebok 1734-1793, dåpsdato 21. april 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.