Gå til innhold
Arkivverket

[#54236] Martha Olsdatter Quamme/Kvamme

Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

nei.Olav Albrigtsen er født på Kvamme og hustruen, Guro Monsdatter, på Hundhammer.Olav Johannesen er født på Mjølkeråen og hustruen, Kari Monsdatter, på Kvamme.Har sjekket bakover 3 generasjoner; -inget slektsskap, så vidt jeg kan se.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Under vielsen til Elling og Martha står det ingen Anna.Mulig vi ser på ulike kirkebøker.Haus 1858-1870 vielser 1865 side 286.Der står det ingen Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lenke i (22).Men, Marta og Annas menn på Haugland, hhv Elling Knutson Haugland og Olav Sjurson Haugland, var fetre. Ellings mor var søster til Olavs far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ok så min Martha skal være den som er født 3.05.45.Det finner jeg i kirkeboka.Men da er navnet til Marthas mor Guri Monsdatter Quamme.Og der står oppført en Jens Nielsen Quamme.Blir helt forvirret av dette her.For under vielsen med Elling er hun oppført med at hun er 17 år.Det vil si at hun er født 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Presten har nok trodd at det var søstrene Anna og Marta Olsdøtre Kvamme som giftet seg med fetrene Elling og Olav Haugland, derfor også feil alder og vaksinasjon. 'ALT er feil!'Hvor finner du Jens Nielsen Kvamme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Så da er Martha født 1845?Alle steder jeg ser etter henne er hun oppført med 1847.Nei jeg får vel bare lete videre etter alle barna.Det er egentlig mest innteresant å finne min oldfar Ole Ellingsen Haugland,Vet mye om han men mangler opplysninger om han etter at min bestefar ble født.Siste spor der er at han bodde i Svelvik i 1920.Men det er jo et annet fylke da.Men mye spennende detektivarbeide igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan informere om hva som står her;Ole hadde en datter, Matilda Kristina, f 1897. Hun benyttet navnet Almås, kanskje fra moren. Matilda Kristina ble g 1915 med sin slektning Mikal Simonsen Kviste. Mikals mor var Kari Albrigtsdtr Kvamme.Ellers står det at kun Ole flyttet til Svelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Lenken i (22) indikerer at Martha Olsdatter ble vaksinert i 1847 (30. juni). En annen ting, Kari Monsdtr Kvamme er oppført som fadder til Elling og Marthas datter, Oline, i 1871. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8282&idx_id=8282&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Ser også at det var to Ole Johannessen på Kvamme i Haus i 1865 - en på Qvamme i Haus sokn Lenke og en på Qvamme i Stamnes sokn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Jaså min oldefar hadde mange barn han da.Jo han flyttet til Svelvik hvor han giftet seg med min oldemor Anette Otilie.Og han fikk da 2 jenter og 2 gutter.I alle årene da jeg vokste opp skulle man ikke nevne hans navn.Han hadde visstnok dratt sin vei.Men jeg tror han bare dro til Sande.Tror det er han jeg finner der hos en Olav Haugland.Men det kan være feil.Han er ihvertfall ikke gravlagt i Svelvik.Det har jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det står i 'boken' at Kari emigrerte. Dessuten at Johannes ble gm Gudrid Vestrheim, Ulvik. Malena og Gjertud forble visst ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han står jo oppført i 1900-tellingen (40). Det var mange fra Haus som dro østover for å jobbe på Jürg og Jens Jebsen sin Ullvarefabrikk der.« .... i 1879 kom Jürg Jebsen og sønnen Jens J. Jebsen fra Arna ved Bergen over isen fra Holmestrand for å finne et egnet sted på Østlandet for å drive tekstilfabrikk. Ved en tilfeldighet overnatter de på Berger gård, hvor tidligere ordfører Herman Berger akkurat hadde gått bort. Denne gården hadde vannfalls-rettigheter og enken Anne ønsket å selge. Jebsen så da ingen grunn til å fortsette reisen - det ideelle stedet var funnet.... ».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ja jeg vet alt om historien med Jebsen.Er selv oppvokst på Berger like ved fossekleiva fabrikker.Bodde faktisk i samme huset som min oldefar Ole bodde en gang.Dette fant jeg ut ved en tilfeldighet.Litt rart synes jeg.Og det er visstnok bare en tilfeldighet.For opplysningene fra foreldrene mine tyder på at de ikke visste det.Men jeg skal nok finne ut av hvor det ble av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(42) du skriver 'Er det da noen som kan finne min Oldefar Ole etter at han flyttet til Svelvik?'Vet du når og hvor Ole giftet seg med din oldemor? Det er jo vesentlig om vi skal lete, -og når barna sånn ca ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ole giftet seg med Anette Otilie 29.10.1904 hos byfogden.Barna,Klaudia Ofelie,Margot Lissy,Einar og Lothar Ansgar(min oldefar).Hadde alle datoer liggende men finner dem ikke nå.Men tror det er fra ca.1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da kan ikke Ole ha flyttet før etter 7.4.1912, fordi da er han fadder til Lothar Petter Ansgar.Kan Ole ha emigrert til USA. Jeg fant jo at hans søster Kari skal ha emigrert, men jeg har ikke funnet emigrasjonen hennes. I tillegg så fant jeg at hun før det flyttet til Svelvik. Kan de ha reist sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Det er jeg ikke sikker på.Jeg mente jeg hadde funnet han død i Sande.Jeg søkte på gravminner og da var det en Ole Haugland der.Men mulig det er et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.