Gå til innhold
Arkivverket

[#54318] Kristian og Laura Therece


Gjest Bente Engelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På FS har en fjern slektning lagt inn litt om Paul, som du sikkert vil dobbeltsjekke: [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/PRF/individual_record.asp?recid=450882776&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkePaul er døpt 23.09.1840 i Lenvik.Tolga, Ministerialbok nr. 5 (1836-1852), Fødte og døpte 1841, side 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sigrid hadde sønnen Elias Svendsen med Svend Svendsen, døpt 22.1.1837, og Soland Knudsen døpt 26.10.1845 med Knut Halstensen Langøien: Lenke Har ikke funnet henne gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette må da være Laura Therese og moren Elia i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f01902&gardpostnr=478&personpostnr=5200&merk=5200#ovre>LenkeSer ut som moren har vært gift en gang til, etter Paul. Og hvordan i allverden havnet hun i Tromsø? Så spennende!Her er hun med ektemann Paul og moren Sigrid i Tromsø i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Paul i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=f61931&gardpostnr=135&personpostnr=912&merk=912#ovre>LenkeLegg merke til at han to ganger er nevnt 'fra Målselv', men han er altså døpt i Lenvik, uekte, med mor fra Nordgaard i Lenvik og far fra Gudbrandsdalen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er helbroren Severin, også uekte: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=1931daap&gardpostnr=3142&merk=3142#ovre>LenkeTviler vel på at Jacobs frue i Gudbrandsdalen visste noe om dette...Ovidia Christiane Eliasdtr. var først gift med Christian Christens. Fleskmoen, 13.11.1818 i Lenvik, og hadde barna:f. 30.01.1820 Johan Jacobf. 17.08.1822 Elen Ciciliaf. 16.07.1828 Birgithef. 19.12.1829 Christopher Andreasf. 04.03.1834 Christiane Ovedia (da var faren Christen død): LenkeSer ut som Ovidia var døpt 06.08.1797 på Tranøy i Troms, far Elias Eliassen.Dette kan være Christian Christensen: Lenke Faren, Christen Israelsen Fleskmoe var 76 år da han døde i 1835: LenkeTilslutt Ovidia i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kan det være noe feil med den Elia Larsen som du nevner i (28), Heidi? For i 1900-tellingen bor fremdeles Paul Jacobsen, født i Målselv 1841, med Eli Mikalsen og en sønn Oluf som ser ut til å være blind (Jeg vet ikke hvordan man skal tolke den b'en som står helt til høyre?) LenkeMon tro om ikke Elia Larsen blir forsørget av den fru Brox som står rett over henne i folketellingsskjemaet. Men Laura her kan jo være den riktige likevel, som Bente var inne på i (6)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hadde ikke sett Paul der jeg. Da er det helt sikkert bare en tilfeldighet med Elia Larsen! Og det trenger heller ikke være rette Laura, det var morens navn som var holdepunktet her.Og Målselv tror jeg skal være Monselv, en gård, vel? Samme sted som moren Ovidias første ektemann, Christen Christiansen var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her flytter Elias far, Mikkel Olsen Østgaard, fra Tolga til Tromsø for at søge tjeneste i 1842. Han var født 28.10.1820: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9227&idx_id=9227&uid=ny&idx_side=-182>LenkeNederst på denne siden (til høyre) flytter Sigrids bror Simen Eriksen Moseng med kone og åtte barn til Åfjorden hvor han hadde kjøpt gården Mørvold: Lenke Jeg tror de hadde en søster Elia Eriksdtr. også, som flyttet ut, mener jeg bladde forbi henne i farten.Nederst på denne siden til høyre, flytter faren til Soland, Elia Mikkelsdatters halvbror, til Røros i 1850: LenkeHer reiser Elia ALENE for å tjene, i 1851, kanskje faren Michel sendte etter henne? Hun var ti år!!: LenkeHun reiste ihvertfall til kjente, ser det ut til i 1865: LenkeFant ikke Sigrid Eriksdtr. utflyttet, men kirkeboka jeg bladde i sluttet i 1852, og fortsetter her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Heisann.. vil bare si at det er helt utrolig kjekt å se at dere engasjerer dere i dette..tusen takk. :)Her er det kommet så mange nye oppl.at jeg får sette meg ned og samle sammen det dere er kommet med, :)Har og i løpet av natten funnet noen gamle notater og tips fra søk langt tilbake i tid, men som jeg var sikker på var forsvunnet..der det er nevnt at foreldrene til laura mest sannsynlig er paul jakobsen og elia mikkelsdtr. Men her er det jo kommen frem så mange nye opplysn. om Laura, hennes giftermål og foreldre osv. Ser ut til at det kan bli en slektshistorie på min mormor`s side og.. dette er utrolig spennende,da det ikke er noen i slekten som har visst noe om hvem,hva og hvorfor..men noen sp.m får man vel aldri svar på. B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når det gjelder Kristian Nilsen, så er det jo en nål i en høystakk... Hva er sant av hva han har fortalt? De trenger jo knapt å ha kjent hverandre? Bodde kanskje i Trondheim i 1908, men var det bare hans neste stopp?Finner ingen åpenbare kandidater i Trondheimsområdet FT 1900, men han trenger jo slett ikke være derfra. Kanskje å skrive til Statsarkivet i Trondheim er neste skritt? De har sikkert adresselister, og kan kikke litt på denne Andreas Moes husholdning rundt 1908.Ellers kikket jeg litt på denne karen, født i Bergen, gift i Eide, men kanskje bosatt i Bergen? Talt i Oslo, reist til Bergen. Riktignok malersvend av yrke i 1900, men det betyr jo ikke at han ikke begynte med handel, som husverten i Oslo 1900:Oslo 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f00301&gardpostnr=5683&personpostnr=149324&merk=149324#ovre>LenkeForlatt kone, Eide (Nedenes) i Aust Agder: LenkeDette blir bare en bråtipp, men denne Kristian Nilsens far heter Ragnvald, samme som sønnen i Eide, moren het Kristine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jo, vent litt: 1885, Absalon Beyers Gade 19: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=116&filnamn=F81201&gardpostnr=706&merk=706#ovre>LenkeRognald Nilsen f. 1846 i Bergen, Lurer på om ikke denne Axel Ingebrigtsen som bor sammen med dem både i 1885 og 1891 er fra Kristines første ekteskap?Og folketellingen fra Skuteviksveien var fra 1891, ikke 1900.Her har vi vel Rognald igjen i 1865: LenkeHan var enkemann da han giftet seg med enken Kristine Pehrsdtr. Ingebrigtsen i Mariakirken 20.2.1876, det står at han var født 07.12.1845, hun 21.5.1840, hennes far Pehr Jonsen. Denne Ingebrigtsen, første ektemann, var nok da far til Axel.Rognald/Ragnald/Ragnvald var første gang gift med en Antonette Martine Thorsen, datter av Axel Annaniassen Thorsen. Hun f. 2.4.1848, viet Domkirken 26.12.1868. De hadde bl.a. Ludvig Kristofer Martin f. 03.09.1870 og Rikard Vilhelm August f. 24.10.1872Med Kristine hadde han en Kristian f. 10.8.1875, tvillingdøtrene Anna Karine og Christine Mathilde f. 1877, broren Anton f. 1882: LenkeChristian, f. 20.3.1879, døpt 4.5.: LenkeHer er Rognald død i 1893,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Dette er helt fantastisk hvis det viser seg at dette er rett mann, må si at denne Kristian i skudevigsv.er den eneste som er nevnt i forespørsel jeg hadde til SA..men de kunne ikke bekrefte noe der .så jeg ga meg på det da, fordi jeg ikke fant noe..De oppl. som jeg har fått fra SA er bekreftet navn, ca år, og midlertidig adr.andreas moe i trondhjem..sjekka dette opp med arkiv og adressebøker uten å finne noe der og nevnte firma, men de hadde ingenting fra den tiden, Fant andreas moe midlertid bosatt i oslo på 1900 telling..søkte etter Kristian,fant ikke ut av det .. Om det skulle være rette mann så har nok rotet seg litt for langt inn til sine 'naboer'ja..:) Dette er jo blitt veldig spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Iflg.adressebog for Trondhjem 1908-1909 som ligger ute på nettet, finner man;Moe,Andreas Stentøi,Porcelen,Glas,Lamper etc. en gros & en detail.Kanskje det var der Kristian Nilsen var ansatt som handelsreisende.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Stemmer det,Det var disse jeg tok kontakt med på tlf..men fikk opplyst at de ikke hadde noen personallister fra den tiden..de var blitt ødelagt på et vis,husker ikke helt hva det var men borte var de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Da kan man jo lete etter Kristian Nilsen i adresseboken også...I 1907 står en oppført som Nilsen, CHr og Nilsen, Kristian med samme yrke og adresse: Maler, 'Sole', TempeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

På side 359 i samme bok står det tre beboere i Villa Sole på Tempe: Kristian Nilsen, Malerlærling. Lars Bjørnaas, Snedker. Elisabet Nilsen, husholderske.Linken til boken er her: LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I 1908/1909 på adressen Olav Trygvessøns gate 31 er det tre beboere med etternavn Moe: Andreas, kjøbmand, Wilhelm, student og Marie, enkefru.side 348 LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Beklager, jeg mente 1910.Hvis man slår opp på adressen 'Valbak' i Tempe, er det flere beboere: Familien Kilaas på fem og en del andre arbeidere, inkludert både Kristian Nilsen,maler og faktisk også en Alfhilde Nilsen, Trykkeriarbeiderske, samt Mads Nilsen, skomager. Side 363 LenkeKan det være en relasjon mellom Kristian og Alfhilde? I så fall er det vel et spørmål om det bekrefter eller avkrefter at Maleren Kristian er den samme som oppga 'handelsreisende' til Laura Therese i Bergen... Ikke lett dette.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ut fra innlegg 40 er det ikke tvil om at maleren Kristian reiste en hel del - han kan jo ha kalt seg handelsreisende?Flott at du fant adresselistene på nett, Kristinn. Så sparer det en henvendelse til SAT!Men han BOR jo ikke hos Andreas Moe... Han kan jo likevel ha jobbet for ham? Trasig at de ikke hadde personalopplysninger, Bente! Hva skulle til for at han fikk bruke adressen hans?Kan vi bla oss bakover og se hvor lenge han hadde vært i Trondheim?For det spørs om ikke vi har støtt på denne: Lenke Christian Nilsen, malersvend - med datteren Alvilde - i Bakkegaten i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.