Gå til innhold
Arkivverket

[#54324] foreldre til Ragnhild Taraldsdatter


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg hadde lett etter Herbjørnsdatter ikke Hermannsdatter så det er vel kanskje derfor ikke denne Aaste kom fram for meg. Kanskje jeg kan lete i skannede kirkebøker fra Seljord for å se om jeg finner en Aaste som passer i alder? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det kan du jo, men jeg tror nok de bodde på en plass som hørte til gården Silljord. Står plassfolkene omtalt i Hitterdalsboka, eller er det bare gårdeierne som er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Det er ikke mange plassfolk som står omtalt. Finner ikke noe sted i Hitterdalsboka som heter Silljord. Har kikket flere ganger. Kanskje jeg kunne søke etter en gård som heter Silljord i folketellinga. Mvh. Inger-marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg glemte en e i farten det skal selvfølgelig være Sillejord. I folketellingen fra 1782 går det frem at gården Sillejord har en plass som heter Lia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hvor finner man folketellinger fra 1782? Har aldri sett folketellinger lengre bakover enn 1801. Hvor foreslår du at jeg leter nå etter Sillejord. Tror du gården ligger i Hitterdal eller noe annet sted? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du finner folketelling 1782 her under databaseveljaren , øverst til venstre i det bå feltet. Søk først Telemark, så sillejord, så får du fram alle folketellinger og andre kilder som er søkbare.LenkeLykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Er det noen som kan hjelpe meg videre. Finner ikke noen som kan passe til Aaste eller noen foreldre. Trenger hjelp for å komme videre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det kan virke som hun er innflytter og da kan det bli vanskelig, men du kan jo se i kirkebøker fra omliggende områder, så som Hjartdal, Tinn, Sauherad, Bø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Har lett etter Sillejord i Hitterdal men når jeg gikk inn på 1801 tellingen og søkte der på Silljord fant jeg en Halvor Olsen som kan passe inn i alder. Deretter kikket jeg i kirkebøkene for Seljord (1755-1800 , folio 92 - høyre halvdel) og der fant jeg Halvor Olsen født i Sillejord. Klarer ikke å tyde hva som står som navn på faddere eller datoer og håper på hjelp til tyding!! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Denne Halvor du har funnet i Seljord er nok ikke rett person. Ifølge Seljordsoga er han gift og blir boende i Seljord.Men har du sjekka ut den Halvor Olsen (20 år) på gården Haavi i Heddal 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg har kikket på denne Halvor nå på folketellingene for 1801. I tillegg har jeg kikket i bygdebøkene for Hitterdal på gårdene Haave men der fant jeg dem ikke. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre nå. Får lete litt under fødte barn i Heddal året 1800 - 1801. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.