Gå til innhold
Arkivverket

[#54341] Sokneprest Honoratius Halling sine born - ein son gift med ei frå Skjåk?

Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Forfatteren Constantius Flood (1837-1908) er fetter av den Peder Boyesen Flood (1840-1870) som 9 Aug 1867 blir g. i Lom m. Petrine Christiane Honoratiusdatter Halling f. 1846, som altså hadde en yngre halvbror Konstans (lat. Constantius) Bomhoff Halling, f. 28 Jan 1873 (Cand. philos 1893, Prem.løitnant 1901).Constans / Constance var et hyppig brukt navn i familien Aall i Porsgrunn. Eidsvoldsmannen Jørgen Aall (1771-1833) (jernverkseier på Ulefoss) hadde en søster f.1778 og en datter f. 1808 ved dette navn. Sistnevnte var gift med Paulus Mathias Fredericus Flood, bror av Boye Joakim Flood (1806-1873), far til ovennevnte Peder Boyesen Flood (1840-1870).Nevnte Jørgen Aall's far Nicolai Benjamin Aall (1739-1798) (jernverkseier på Ulefos) hadde en søster Constance f. 1747 (som hadde sønnen Constantius Rasch f.1777), en mormor Constanse Henck, en moster Constance Bergh og en morbrors datter Constance Bergh.Hva i himmelens navn var det som fikk mestersmed i Bergen, Peder Flåtåli, døpt i Skjåk 6 Jan 1767 (bror av Syver Flåtålien f. 1774) til å ta etternavnet Flood ?Og hvordan i all verden kunne forfatteren av 'Ættebok for Skjåk' få det til at Syvers sønnedatter (kanskje f. rundt 1835-1840 ?) skulle ha blitt gift med en sønn av sogneprest Honoratius Halling (1819-1886) ?Dennes datter Petrine Christiane Halling f.1846 ble altså g. i 1867 i Lom med Peder (Boyesen) Flood f.1840, som riktignok var navnebror, men født 73 år etter Peder (Flåtåli) Flood f.1767 i Skjåk, mestersmed i Bergen.Eller er det noe vesentlig jeg har misforstått eller gått glipp av her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24,25,26) Kirkebok-henvisningen i #24 for dåpen til mestersmed i Bergen, Peder (Flåtåli) Flood, den 6/1-1767 peker vel til Lom, gjør den ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ikkje stort anna enn alderen og patronymet i 1801-teljinga for Bergen og at han er knytt til Per, dpt. 6.1.1767 frå Hyrve (seinare Flåtåli) - Lenke i Ættebok for Skjåk (vagt, veit det).Eg leiter etter skiftet etter mora - i.o.m. at ein annan son, Lars, budde i Nord-Noreg så kanskje er det halde offentleg skifte - for det måtte dei om det var nokon som budde langt unna - og der får vi veta det sikkert. Har enno ikkje funne noko (det går treigt å leite i skifteprotokollane). Men det spørst om det var for lite i buet slik at dei slapp å halde noko skifte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kor vart det av Peder Halling, f. 1863?Iflg. Gamalt frå Lom s. 222 skulle han vere gift med Sara Ottesen, truleg prestedotter frå Skjåk.'Til bryllupet åt Sara Ottesen og Petter Halling improviserte Honoratius[!] Halling dette verset:Han Petter Halling med sin lurvete lue, Sara Ottesen skal blive hans frue. Presten Halling han viet dem sammen, og klokker Lindsøe skal synge amen.'Her er ein del som ikkje stemmer: Lindsøe slutta som klokkar i Lom i 1879 på grunn av dårleg høyrsle. Då var Peder Halling 16 år. I 1875 slutta sokneprest Halling i Lom og flytte til Østre Aker, der han døydde i 1886, og skulle han vere vigd av faren, finn eg han ikkje blant dei vigde 1882-1886. Han er ikkje å finne i FT 1900 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Svein Tislevoll

Utdrag fra privatbrev datert Lom Præstegaard mandag 26. oktober 1874 : Jeg lever som en konge, har faaet fine klæder, men Hverdagene gaar jeg meget simpelt klædt - saa som og alle her i huset. Jeg læser med Borne fra kl. 9 - 1 1/2 ( var vel kl.9 formiddag til kl.13.30 ettermiddag).Det var Martinus O. Rimmereid (1855 - 1933) som skrev brevet til en bror som da var i Amerika. Martinus var fra Fitjar på Stord og gikk på Stord Seminar (lærerskole)i 1873 og begynte altså som huslærer hos Honoratus Halling m. fam. ikr. oktober 1874.I april 1876 var Martinus fremdeles hos Halling, adresse da var : Østre Aker Præstegaard, Kristiania.Utdrag av brev fra 13. juli 1876 til Rasmus O. Fitjar (en annen bror): Nu er jeg kommet hjem (Martinus var en tur til Fitjar)hvor jeg bliver 14 Dags tid Saa reiser jeg tilbake til Kristiania. Hallings barn skal da paa skole i Kristiania, men først skal jeg læse en stund med dem. Hvad jeg daa tager mig til, ved jeg ikke. Halling har budt mig til, at jeg skal faa bo hos ham og faa alt i Huset for liden Betaling og betale, naar jeg faar at betale med. (Honoratus var altså en snill mann). Martinus skulle være hos fam. Halling i jula 1876. Fra brev 16.12 : Jeg reiser til Halling i julen og jeg får det nok hyggelig der. Utdrag fra brev i midten av febr.1877 : I slutningen av Marts skal Fru Bornhoff reise til Trondhjem og da kommer vi til at flytte. Jeg ved endnu ikke hvor vi skal flytte hen. Alle breva nedenfor det første er skrevet til Rasmus O. Fitjar.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Så artig at det finst att brev frå ein tidlegare huslærar på prestegarden i Lom - og som skildrar prestefamilien! Er desse samla og avskreve i sin heilskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ja, eg har skrevet av alle, er omlag 30 kort og brev som er skrevet mellom 1874 og 1909 (pluss noen flere kort etter det). Han var på Østlandet fra 1874 til 1900. I 1900 begynte han som skolebestyrer på Ulvsnesøy guttehjem i Vaksdal. Orginalbreva er selfølgelig tatt vare på også.Men mangler dessverre svarbreva fra min oldefar.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Det ser ut som Martinus sluttet hos Halling i 1877 og begynte som lærer på Waisenhuset i Christiania. En medlærer der var en som het Gulbrandsen. Martinus studerte litt ved siden av, m.a. teologi. Julaften 1881 var Martinus hos Gulbrandsen og kone (dem var blitt gift ca.1880). I 1886 var han lærer på en amtskole i Aurskog og bodde i huset hos en Wessel Berg og skulle betale under 50 kr. pr. mnd. I slutten av 1887 ell. begynnelsen av 1888 begynte han som lærer i Sørum, i 1889 ser det ut som han begynte som lærer i Enebak, I 1891 og 1892 bodde han visst i Høland og ble gift 18. nov. 1892 m. Hilda Syltinglid fra Røken (gift i Røken). I 1896 bodde Martinus, kona og to barn i Feiring, i 1898 bodde dem visst i Sørum igjen og i 1899 begynte han som lærer og skolebestyrer på Ulvsnesøy Guttehjem, Vaksdal i Hordaland og hele familien flyttet dit. Han var bestyrer der fra 1899 - etter 1915, og døde der i 1933. Det var sammendrag om han.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Svein!Som redaktør av eit lokalhistorisk tidsskrift for Lom, er eg interessert i å sjå på breva frå denne huslæraren - om det er nemnt mykje frå bygda, eller om dei er gode bilete frå huslyden Halling - som vi kanskje kan få nytta i skriftet vårt :-) Om det hadde vore mogleg, så vil eg gjerne sjå desse!Beste helsing, Atle Br.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Mulig jeg har noen av brevene på datamaskinen, hardisk eller disketter, ellers må jeg skrive dem om igjen en dag, legg e-post adresse her, så kan jeg sende over breva s. var skrevet mens han bodde i Lom.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Har ikke bilder fra Lom prestegård, men har av Martinus og fam. som jeg kan skanne og sende over om du er interessert.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Vi har nokre bilete frå Halling si tid meiner eg. Det var innom ein fotograf i Lom Prestegard ein gong i 1860/1870-åra som heitte Louis Heine. Men sjølvsagt er det interessant å få bilete av brevskrivaren óg, om vi skal lage ein artikkel om det.skuggestrond [alfakrull] hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Nå har jeg prøvd å sende til hotmail adressen, men får denne meldingen tilbake : Undelivered Mail Returned . . så det kommer ikke fremV.h.SveinJeg får kontakte Lyse og spørre hva det er som gjør det og prøve om igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ok, takk, skal prøve med den også, om ikke det går så snakker jeg med nettoperatøren eller noen som har greie på slikt. God helg til deg !V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.