Gå til innhold
Arkivverket

[#54383] Aremark . Bjerkebekk, brødrene Halvor og Truls Eriksen

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg har nå fått bekreftet at Svend Eriksen var Truls Eriksens bestefar! I 1752-3 selger arvingene det de eier i gårdene Østre - og Mellom Bjerkebekk. Tar med arvingene. ( litt forkortet )Østre BIERCHEBECH : Vi undertegnede arvinger selger og skjøter til velagte Dannemand boende på østre Bierchebech Jacob Andersen hans hustru børn og arvinger.Jeg Jacob Erichsen nordre Bierchebech. - Jeg Johannes Erichsen boende paa pladsen Moen under Holmgild. Begge paa egne vegne.Jeg Svend Andersen Moen under øvre Bierchebech på min kjære hustru Mette Erichsdatters vegne etter hendes ( waares ? ) foreldre Erich Larsen og Marthe Andersdatters skiftebrev.Jeg Rasmuss Danieldsen tilholden på gaarden Mellem Bierchebech paa min kjære hustru Pernille Andersdatters vegne skiftebrev 28 juli 1732 etter hendes sal.fader Anders Halvorsen.Jeg Joen Andersen myndig tilholden paa gaarden Øvre Bierchebech af skiftebrev 29 juli 1732 etter min sal fader.Jeg Peder Christophersen boende paa Qvisler paa min kjære hustru Kari Andersdatters vegne etter skiftebrev afg, fader Anders Halvorsen.Jeg Erich Trulsen boende paa gaarden Nedre Bierchebech paa egne vegne og samtlige arvingers vegne af 6 skind skyld wores sal far fader Svend Erichsen Bierchebech af 27 may 1684 og paa fuldte qvittering for innløsninger og pengers betaling af 12 juni....Og endelig jeg Peder Andersen boende paa pladsen Myhren under gaarden Fossbye paa egne vegne og samtlige arvingers vegne af wores sal far fader 6 skind...Mellem BIERCHEBECH : ...solgt og skjødet til velagte Dannemand Anders Andersen hans hustru Marthe Hansdatter gaarden Mellom Bierchebech.Jeg Lars Joensen boende paa mellem Bierchebech paa min hustru Kirsti Hansdatters vegne ved skifte etter hendes første mand Halvor Brynildsen af 30 sept. 1751.Jeg Ole Nielsen boene paa pladsen Casa under gaarden Øvre Bierchebech på min kjære hustru Kari Erichsdatters vegne vd skiftebrev af 8 aug, 1751 etter hendes stiffader Brynild Andersen og paa min myndling Berthe Halvorsdatters vegne etter skiftebrev etter faderen Halvor Bynildsen.Jeg Jacob Andersen Øvre Bierchebech paa min myndling Marthe Brynildsdatters vegne etter faderen Brynild Andersen og ligesaa paa min brodersønn Anders Halvorsens vegne ved skiftebrev af 29 juli 1732 etter hands sal. bæstefader Anders Halvorsen.Jeg Erich Brynildsen boende paa gaarden Mellom Bierchebech etter bemeldte skiftebrev.Jeg Hans Nielsen boende paa gaarden Røser paa min kjære hustru Johanne Brynildsdatters vegne etter skiftebrev etter hendes afdøde fader Brynild Andersen.Jeg Peder Nielsen boende paa gaarden Nedre Espelund på min kjære moder Olaug Andersdatters og min broder Johannes Nielsens vegne.Jeg Erich Trulsen Nedre Bierchebech paa egne og samtlige arvingers vegne af 6 skind skyld hans sal. bæstefader Svend Erichsen Bierchebech af 21 may 1684.Og endelig jeg Peder Andersen boende paa pladsen Myhren under gaarden Fossbye 6 skind etter wores sal. bæstefader.- Jeg har lagt mest vekt paa arvingene, ikke hva som ble utlagt i arv. Det står så mye her. ( Pantebok 1750-1784 page 693-694 )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det blir litt blanding her. ( 24 ) Truls Eriksens første kone Maren Syversdatter Neverlund, datter av Syver Olsen og Mari Halvorsdatter. Det kan se ut som Mari Halvorsdatter kom fra Grötmaal. En Anne Halvorsdatter Grötmaal ble gift med Johannes Hansen Braaten i 1739.I forbindelse med utleggsforretning på Grötmaal u/S.Aspestrand 23 jan. 1739. ( på Akershus stift(?)22 okt.1738 )' Svend Halvorsen Grötmaal med flere for begagne hærverk og ran udi Sverrig i Jon Pedersen Remmenes hus.' Blir det opplyst at Syver Olsen Næverlund er hans svoger og ' har hans ældste syster Mari til ækte '. Det er også nevnt Anne Halvorsdatter.Jeg har til nå ikke funnet ut noe ang. Erik Trulsen på Söndre Aspestrand.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Jeg har nå funnet ut hvem svenske som eide gården Fossby i 1678. ( 22 )Stenar Olofsson. Född omkring 1615 i Södra Viker Trankil Död omkring 1682 i Trane Trankil Barnlöst äktenskap med Ingrid. Stenar blev tilffångatagen i sista striden av Gyldenlövsfejden och skövlades två gånger.Strax efter dog hustrun Ingrid.Tre veckor efter begravningen brändes hans gård i Trane ner totalt.Han blev tillfångatagen och förd till Fredrikstad.Där blev han fängslad och satt inlåst tills freden kom.1681 klagade Stenar över kroppssvaghet,huvudvärk och melankoli till föjd av fängelsevistelsen.Blev omhändertagen och försörjd av sin bror Pär i Norra Viker. Ägde även del gård i Norge:Fossby,Aremark som han var tvungen att lämna från sig 1679 som lösen för sin frigivelse till Norska staten.Hade även ägor i Överstad,Rackestad,Östra Viker i Fågelvik,Uppsal i Holmedal.Stenar Olofsson var sønn av Olof Torbjörnsson og Åsa GislesdotterDette er hentet fra : http://hem.passagen.se/svengo/proband.htm Se : X 55I 1631 er Forsge nevnt, som jeg mener er Fossby : Testamente mellan Kjettil Jonsson i Rörviken o hans hustru Anna Tolfsdtr, som förlorat sina barn genom döden och ej kunna hoppas på bröstarvingar. All köpejord och lösöre tillfaller den efterlevande. Efter bådas död går köpejorden, halft Näs, 1/3 Rörviken, Nössenark, o halft Fårsge o halft Espelunden i Aremark i Norge och all deras lösöre till deras släkt efter lagen.1624 : Jarl(?) Hansson o Hans Halvardsson i Norge i Aremark tilltalade Engelbrekt Tolsson i Nolby, Nössemark, om Nolby gård, med vad skäl Engelbrekt har den. Då framlades 2 gamla skiftebrev givna i Kallered i Aremark sedan 1538 att Kettil Jonsson köpt från sig Nolby till Engelbrekt Toresson. Denne har gett Kettil Jonsson Kallered i Aremark. Engelbrekt Toresson var nämnde Engelbrekt Tolssons farfar. I samme lenke som over : Engelbrekt Toresson f. ca 1520 se : XII 645 Engelbrekt Tolsson er sønn av Thol Engelbrektsson f. ca 1550 se : XI 323Kettil Jonsson kom fra Bro socken, Näs Herrad i Värmland. Han hadde en sønn Jon Kettilsson f. ca 1540. Hans barn : Götte Jonsson i Näs Nössemarck, Kettil Jonsson i Rörvigen g.m. Anna Tolfsdotter ,( som er nevnt over i 1631 ) Börje og Jon Jonsson Rörvigen og Karin Jonsdotter i Näs. Har funnet forbindelse i Sverige til Aspestrand , Bjørkebekk og Svarød i Aremark. Aspestrand :1620 : Bryngels i Bodane, Ed, hustrus arvpart är 1/10 i halva gården. Bryngel har inlöst jord i Olasbyn o givit Erik Torbjörnssons barn för deras arvlott i Bodane 2/7 i halva gården, vidare till Anders Torbjörnsson, Jon Torbjörnsson i Aspestrand o Andersses(?) hustru o hennes systrar, tillhopa halva Bodane gård.Jon Torbjörnsson o hans barn i Norge skaftade 1/2 gård Ökna, Rölanda, som är Jons barns möderne (de heta Ingeborg o Börta Jonsdöttrar) till Olof Halvorsson, Iver Halvorsson o Hans Eriksson m. sin hustru Karin Halvorsdotter för 150 tyska daler.1622 : Anders Torbjörnsson i Hedemarken, Jon Torbjörnsson i Aspestrand, Byrta, lngrid o Anna Ivarsdöttrar skaftade sin part i Boane i Ed, son är halva gården, o en kvarnström Forsane vid Skalltorp till Bryngel Engebritsson i Brenne mot vederlag Erik Torbjörssons barn 1/4 i Olasbyn, Håbol, Anders Torbjörnsson 44 rdr, Jon Torbjörnsson 10 rdr o Byrta o hennes systrar 14 tyska daler.1630 : Jon Torbjörnsson i Aspestrand, Mareker, i Norge begärde skaft för sin broder Anders Torbjörnssons barn på 1/3 i 2/3 Lurketorp. i Rölanda och inlade köpebrev, skrivet och förseglat av herr Lars Björnsson i Ed år 1606, förmälandes att Segol Helgesson i Starlanda sålt nämde part till Anders Torbjörnsson. Sedan har Anders Torbjörnsson förbättrat köpet med Segols barn Helge, Jon, Christofer Segolssöner, Karin, Kirstin, Byreta och Ingeborg Segolsdöttrar. Anders Torbjörnssons efterlevande hustru är Maret Helgesdotter.( Lurketorp i Rölanda, Dalsland i Vädbo härad, Älfsborg län.)Anders Torbjörnsen i Lurketorp var nærværende ved tinget i Vädbo og ombud for sine søsken når det i 1615 gällde et arveskifte og en stor slekts deling av jord i Bön Rölanda. Arvingene var blant annet Tron Larsson i Dalen ( Rölanda ), Stenar i Edsviken Ärtmark, for sin hustru og Börje i Näsbön ( Rölanda ) samt dennas syskon. Anders Torbjörnsen død før 1630 ( se over 1630 ) Anders Torbjörnsens barn Torbjörn og Ingeborg solgte i 1659 sina ärvde jordlotter i Lurketorp, som var halva hemmanet samt tomtene Vallen og Kornhaugen mot 2/3 i Skottane ( Ärtmark ) med tomten Enarsbo. Nolby med Lilla Säm og IngerudEnligt köpebrev 3 juni 1692 med lagfart 1702 mtl.Nolby, nämligen Lilla Sam. Kjöpsummen var 34 rd och ägaren blev Anders Halvardsson i Näs. Anders hadde även arvjord därstedes. Säljarna var : Svend i Aspestrand, Ingri Halvardsdotter, Börta Halvardsdotter, Angjärd Halvardsdotter, Per Erlandsson. Säljarna var Anders Halvardssons syskon och svåger.1725 : Et köpebrev fra februar 1725 bevittnat av nämndmannen Nils Svensson i Dalen og Erik Trulsson i Björkebäck, avhandlar en försälning av 1/6 Ingerud under Nolby. Det var Halvard Andersson och Olof Bryngelsson å egna och å sina syskons Hans Anderssons, Karin, Ingrid och Anna Andersdöttrars vägnar försolde deras arvejordlotter i Ingerud for 84 rd til Anders Tolsson i Ingerud. Kjøperen har gjennom sin hustru arvet 1/8 tvädelar i bemäldte 1/6 hemman og har tidligere innløst av Olof Bryngelsson i Ingerud 1/3 i samme hemman for 3 rd , så at han eier 1/6 Ingerud under Nolby…..Diserud En Anders Halvardsson er nevnt under Diserud i 1691. Hans datter Anna ble gjennom skaft 1711 eier av Diserud fra søskene Helge, Håvold, Erik, Gunilla, Aslög og Elin i Svaröd samt Erik Andersson i Björkebäck Jeg har ikke helt funnet ut hvordan dette henger sammen, men Erik Trulsen som jeg lette etter er nevnt på Bjørkebekk i 1725. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Rita:Dette var svært spennende opplysninger. Jeg kom på at jeg har jo aldri fått lagt inn noen opplysninger fra Landkommisjonen 1661, som jeg skrev av for en god stund siden. Jeg var jo primært interessert i Bjørkebekk, fant denne i registeret (microfiche, NRA) for 1661 Aremark: Bjørkebekk Nordre og Øvre gnr 34 og 36. Her var opplyst bind og sidereferanse for 1661 og de to for 1723: 1661 bd 5 561a-b; 1723 bd. 97 73 b; 1723M bd. 98 s. fol 43b. Jeg husker ikke om 1665 manglet eller ei.Uansett skrev jeg av endel av 1661 for Aremark med hensyn til flere av de gårdene du har hentet frem i denne debatten. Her følger en ikke korrekturlest versjon av hva jeg skrev av:No 9 Aremark sogn Bd. 5, fol. 561 a Arremarch SognFulde gaarderHolmegild Arffue Boer Schiulder Till CantcellerS Arffuinger Huder ij Till Ko: Ma: Foring j fr vnderligende Øde Platzer Nemblig Suendfield, oc Schoffuen, Regnit Wnder samme Schyld, Huiβ besidre Doch Giffue Sin Schatt Skoff Thill Gaardenβ fornöden- Heed brendefang, oc Gierdfell Haffuer halffueparten Wdj Enn Beche QuernnSkatter 3 dlr, samt opplyst utsæd og dyrehold 6 tønner, 2 hester, 6 kyr, 3 ungfe og 6 sauer Bierchebech Som Nielβ boer Schylder Till Ko: Ma: huder j Till bunden huder j Till Ko: Ma: foring j fr. Arbeidtz dage till Recidentzen ij } 2 dlr Byger Kongen Schoug till Gaardens bygning, Gierde Fang oc brendeWeed haffr } Gaarden Er Halffueparten J en Quernn } brendt aff de Med forne Holmegield } Suensche Opplysning: 5 tønner, 2 ½ qr, 2 hester, 4 kyr, 3 ungfe, 6 sauer,Bierchebech Som Suend oc Jonn boer Schylder Till Ko: Ma: huder j Till bunden huder j Till Ko: Ma: foring j fr } 2 ½ rdlr Arbeidtz dage ij Ko: Mayt bygger Schoug till huβnns fornöeden- heed, Gierdefang oc brendeWed Haffuer Enn liden beche forβ Som nu liger Øde Opplysing: 6 tønner – ½ tønne 2 hester, 4 kyr, 4 ungfe, 9 sauer Aspestrand Som Tord Boer Till bunden schind ix Till Ko: Ma: j hud 6 schind Foring ½ rdl Arbeitz dage ij Byger Ko: Ma: Schoug till huβbehoff Gierde Fang oc brendeWedAspestrand ”Olle” og ”Halffuor” Till bunden oc hanβ lodtzEjer Huje Koxerud, oc Jngrj Ospestrand Huder iij Med wnderligende Ødegaarder Grøtmark Till Ko: Ma: Schind ix Med schyld Foring j rdl Arbeitz dage ij Bönderne byegger Gardeb Schoug till huβbehoff, Gierde Fang oc brendeWeedAspestrand som Anderβ boer Schylder Till Ko, Ma: j hud vj schind Til bunden ix schind Foring ½ rdl Arbeidtz dage ij Byger Ko: Ma:tt offr alt Schougg till huβ behoff Gierdefang oc brendeWeed Rud, hanβ Som paa Paa boer Schylder Till borgemeisters Arffuinger J Friderichstad huder ij Till Aremarch Kierche schind iij Till Ko May foring ½ RDL Arb dage ij Byger borgeneister Arffuinge Schoug till huβ behoff Gierdefang oc brendeWedHoff Øffre Joen Paaboer Schylder Huder ij Buder Eiger selff der aff ix schind Hanβ Röed ibid ix schind Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ij Huer følger sitt med bögsel Schoug till huβ fornödenhed Gierdefang oc brende Wed Hoff Som (P)Reder (oc) Torbiön boer Schylder 3 huder 2 schind Till Oedelβbunden Selff huder ij schind vj Till Nielβ Röβer Schind vij Till Ko Ma schind ij Foring ½ rdl Arb dage ij Byger Bunden offr alt Schoug till hus fornödenhed Gierdefang oc BrendeWedEspelund Brönild paaboer Schylder Till bunden|huder ij Till Ko Ma |foring ½ rdl Arb dage ij Bygder Bunden Selff Schoug till huβ behoff Gierdefang och brendeWed x Krogsbye Engebret . Amun yterböll Ejer j schpd 1 fjr x Østenswig Christen . Till sl olle gundersens affuingr huder ij X Østenswig Jens Oc hans söschinde , schylder Till bunden huder ij Till ko ma foring ½ rdl Arb dage ijX Grinder Peeder Paabor Til bunden huder iijX Wlsrød Hans Till bunden huder ij Till Are(march) Presteboell huder j X Buer Biørn oc joen Paboer Biörn Eier Schind 14 ½ Toer Riffue Eier Schind 13 = Huer byger sit Offr Alt Till Are(march) kierche schind 3 Till Ko Ma Schind 6 Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage 2 Haffr schoug till huβ behoffFol 564 bAarboe Trög Pa oc boer Schuilder Till bunden kornn j td Till Torchell Nordby kornn j td Till Olle sammestedtz kornn j td Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ij Huer byger sin anpart J grden Haffuer Schouff till huβbehoffQuisler Siffuer o börge Paaboer Till Arild Sögaardts Affuinge korn ij schipp Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ij Haffuer Schouff till huβ behoff Er Ett Quernsted till Gaarden ei bebygtX Aasgaard Clauβ Paaboer Med Erich oc torchell Schylder Till Clauβ schind ix Til Torchell schind ix Till erich huder ij Huer fölger sit med bogsel X Rud Lauriidtz Paaboer Schylder Till Tanekeβ Canoni|kornn j schpd Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ijX Slorer Niels Til Christen Olsen i Christiania huder ijMoeβerud hagen Are(march) prestebell huder ij Böhn EnchenScholleberrig Olle Paa boer Schylder Till bunden korn j schip huder j Bondenn byger offr altX Nordby Liger Øde oc wnder fefoed? Till fru Elβe Marsuin kornn ij schip Till Ko Ma foring ½ rdl Arbeidtz dage ijTeigen peder paa boer Schylder Til Tanchenβ Canoni huder j Till ko ma huder j Til foring ½ rdl Arb dage ij Canoniet byger Offuer alt Hylling Jngemoer Schylder Till Tiöstel holt huder ij Till gunder biørnβ Arffuinge huder ij schind jHoelt Tiöstell Paa boer Till Jngemor Kollerud huder ij Till Erich böe huder ij Huer fölger sit med böxsell Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ijX Riffue Tord X Riffue Peder X Daugerød Anders oc Erich LeerVig Toesten Joen oc Olle Pa boer Schylder Till bunden Toesten schind viij Till Joen ibid schind viij Till Olle ibid schind viij Till Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ij Sillieholdt Troen oc Jörgen Paa boer Nees Gullich Ström Joen Böhn Niels Böhn Tor doc Reier Lund Hans Hauge Tord oc Joen Hauge Engelbret oc Tomeβ Igleröd Tord oc Amun Hallandsbye hanβ lauridtzRöβer Toerd Paa boer Schylder Till bunden huder j schind ix Till Presteboellet schind iij Til Ko Ma foring ½ rdl Arb dage ij Enger Toesten oc giert paaboerToersbye Jngemor paaboer Mollevigen Joen Paaboer K(e)olerud Jngemor paaboer Till bunden huder iij Till Are(march) Presteboll schind iij Ospelund Enchen paaboer Till Odt böes Arffuinger iij fr Till Are(march) Presteboll huderHoeβbye Hanβ Hendrich Til her Anders Pante huder ij Till bunden huder ij Loedtz Eiger, michell holt J are(march) sogn schind ix Till Are(march) Preste boell huder j Till ko ma schind ix Till foring ½ rdl Arb dage ij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Are !Svend Eriksen Bjerkebekk ca 1616 - 1684 var laugrettsmann. Ved Kontributionskatten 1660 i Aremark var disse laugrettsmenn : Niels Bøhn, Lauritz Espelund, Joen Strøm, Hans Hallesbye, Svend Aspestrand og Tore Bøhnn.( Are #29 ) ' Aspestrand ”Olle” og ”Halffuor” Till bunden oc hanβ lodtzEjer Huje Koxerud, oc Jngrj Ospestrand Huder iij Med wnderligende Ødegaarder Grøtmark Till Ko: Ma: Schind ix Med schyld Foring j rdl Arbeitz dage ij Bönderne byegger Gardeb Schoug till huβbehoff, Gierde Fang oc brendeWeed 'I skattematrikkelen 1647 er det de samme eierne som i 1661, bortstt fra Halvor ( han var der i 1660 ) Aspestrand : Olluff paaboer, schylder til bondenn och hanns laadzeiger Huie Koxrud och Inngrj Aspestrand huuder 3. Met vnnderligennde øddegaard Grøtmaal. Til Konngl. Ma. schinnd 9. Forhøiet 3 schinnd. Bygger forsch nne bonnde och hanns laadzeigere. Taxcerit for scatt 3 rdr.Koxrud = Koxeröd i Bullaren. Han eide også 6 1/2 schinnd i Haug. - Hvem var han tro ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.