Gå til innhold
Arkivverket

[#54524] Familie til Styrmann Hans Hanson Holm, f. ca 1740 Brevik alt Larvik


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ja, det med smed var nok feil , mener jeg har sett dette i en annen kilde, men kommer ikke på hvor.Her har nok Lisbeth bedre muligheter til å finne rette kilder.Fant en opplysning som må sjekkes om En Hans Andersen Von Gaarden f. ca 1680 i Drammen, men ingen kildehenvisning her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Dette er intr. Kan det være at denne Anne som står oppført i skiftet som morssøster kan være Anne Andersdatter Gaarden, og at det er morssiden som er Gaarden. Hun er nemlig ikke mere enn 18 år når dette skifte foregår, hun er født i 1695. Her synes det å ligge muligheter for å finne frem noe mere. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Gunn! Det var en interessant lenke til skiftet i Drammen/Bragernes.Når navnet inneholder 'von' da mener jeg det har tilknytning til kongen. Det så ut som om sjømannen/millitærmannen i Drammen kan ha vært i kongens tjeneste bl.a. til sjøs. Ofte fikk de som kongen ønsket å begunstige f.eks. 'von' i etternavnet. De var ikke nødvendigvis adelige av den grunn. Ellers når det gjelder navnet Glop kan det være utledet av Gloppe. Det er et gårdsnavn i Tjølling, Vestfold. Det er også et gårdsnavn fra Søndeled (Aust-Agder?) Mulig det går an å finne en link der. MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hvis vi tror at dette er rette Gaarden, kan en tenke seg følgende tidsrekke, som ett tankespill: Hans Andersen Gaarden f ca 1680, Anders Hansen Gaarden f ca 1640 (dør i 1701),(datteren Anna er f i 1685) en Hans Andersen Gaarden som bør være f ca 1610/15 (far til Anders Hansen).. Lisbeth peker på dette med von og Kgl tjeneste. Jeg merker meg at broren som står sist i skifte også heter von Gaarden og er skipper. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var litt spennende! Fant et par Gaarden-navn til i skifter i Drammen: LenkeHåper noen kan hjelpe med slektforbindelser her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du har rett dette er spennende. Ser i din lenke at navnet der er Gaarder. Det kan jo være samme navn. Dette er jo ett navn som er i bruk opp til våre dager. Muligens at det har utviklet seg fra navnet Gaarden? Jeg håper på ekspert hjelp fra folk med lokale historiekunnskaper. Det er også intr det Lisbeth sa om Gloppen og Glop. Tanken har også slått meg at det kan være en avledning derfra, det kan også være at det er en skrive/stavesak fra Glop/Glob og danske tiden. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg ser at Munthe i sin bok 'Vore Fælles Ahner' har en rekke Gaarder, men mavefølelsen sier meg at dette nok ikke er fra de samme aner som Gaarden. Her må en nok søke videre. Gaarden navnet dukket jo opp i Drammen! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ser av et annet skifte med Gaarden slekt at en Hans Von Gaarden er i tollvesenet i Bergen : LenkeEnig med deg i at jeg ikke tror Gaarder og Gaarden er samme slekt.Skal bli spennende om det er mulig å finne hvor Von Gaarden egentlig kommer fra?Skippere og toldere kan vel passe bra i sammenhengen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei igjen! Jeg tror dette er den riktige familien. Her går også navnene Anne, Hans og Anders igjen. Nu er jo disse svært vanlige, men det kan være en pekepinne. Spm er hvordan en her skal komme seg videre bakover. Familien kan ha tilhold i utgangspunktet enten i Bergen el Drammens distriktet. Ref det giftermålet med en Gaarden som vi fant fra 1680 i Bergen. Det blir spennede å se om en tilslutt kommer i mål her? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Når det gjelder ' von ' i etternavnet finner jeg Frederik von Gabel. Han var ikke adelig, men Visestattholder i Norge 1699-1708. Altså i Kongens tjeneste. Han var født i København. En Enevold de Falsen var bl.a. Lagmann i Nordland og Finnmark 1789. Han var født i København. Nok en mann i Kongens tjeneste.Et annet aspekt er tidsrommet det dreier seg om, og Bergen. Hvem var dominerende i Bergen på den tiden. Jo, hanseatene. Det kan være en kopling der, at den Gaarden det er spørsmål etter her f.eks. har tysk opprinnelse?? Bare en tanke.......MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg har tenkt samme tanken. Kan det være ett navn/familie med en tysk alt. hollandsk opprinnelse. Det kan forklare noe av dette von saken. Det skulle være rart om ikke disse Gaarden folkene har det samme opphavet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessant teori, Lisbeth!Jeg har lett litt i kilder fra Bergen. I den gamle vielse i innlegg 44 gifter en Gaarden seg med Wollert Schirenbeck .I Bergen finnes det en del navn Schiernebeck , både menn, Ottho, Claus, og Wilhelm pluss en Wihelemine Von Merrel.Jeg legger en lenke til en av disse, så kan dere kikke litt på denne slekt også: LenkeVet et det finnes oversikter over toldere og kan se om jeg finner igjen Hans Von Gaarden i disse listene.Tyskliknende navn var det som Lisbeth sa, mange av i Bergen på den tiden. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har også tatt en titt (ikke fullstendig) på prester osv. Jeg har ikke funnet noen Gaarden/von Gaarden/Garden. Sender med linken i tilfelle noen ville dobbeltsjekke....LenkeMvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg finner heller ikke noe Gaarden her, Lisbeth, men av en el annen grunn så har jeg tro på at vi er inne på den rette familien med Gaarden både i Bergen og i Drammens distriktet. Håper at vi finner linjen som event løser spm. Jeg har ennu ikke sett noen som har klart noe på Glop. Hos meg så synes også Glop å kunne være dansk Ole er jo greit, Eenersen virker litt dansk på meg. Det kan også Glop virke som, og jeg skulle ikke bli forundret om det i utgamgspunktet har vært Glob, og danskt. Hvis en tenker på dansk uttale og det hele så kan Glob fort bli til Glop. Dette er nu bare en teori. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har søkt flere steder idag (regnvær) uten å komme videre hverken med Gaarden el Glop. Har dog funnet at etternavnet Glop finnes i Holland. Er det noen med friske ideer som har lyst på en leterunde, så er jeg takknemlig for all hjelp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.