Gå til innhold
Arkivverket

[#54534] Hitra/ST: Foreldre til Albert Kristoffersen (f. ca. 1828)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har vært forhindret. Uansett tusen takk for opplysningene, Anne.Jeg er som skrevet i innledningen også interessert i å komme videre på forfedrene til Albert Kristoffersen (f. 1826). På FS er det opplyst at foreldrene het Christoffer Ingebrigtsen (f. ca. 1804) og Sara Andersdtr. (f. ca. 1798). Vet at foreldrene til Sara het Anders Nilsen og Anne Olsdtr., men hva foreldrene til Christoffer Ingebrigtsen het, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Anne.Da er det avklart at Albrigt/Albert var et uekte barn, f. i 1826, men at foreldrene giftet seg 9 år senere. Vi vet også at foreldrene til Christopher er Ingebrigt Ingebrigtsen Kvalvig. Kommer vi videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Et skudd i blinde kanskje, men til innlegg nr 20 hvor det er nevnt en Ole Larsen Follo. Follonavnet er navn som er brukt i Orkdal på 1700 tallet! Synes å huske at Follonavnet kanskje kom fra Rennebu....Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Da vil jeg tro det ikke er rett Christopher, siden det bor en Ingebrigt Larsen på Beøen i 1801. Far til den Christopher vi leter etter skal være Ingebigt Ingebrigtsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Kvalvig (kvalvika) ligger ikke langt fra Beøya (på selve Dolmøya),men det er også andre steder i området som heter noe tilsvarende. Ingebrigt Larsen på Beøya i FT 1801 kan jo både ha flyttet eller være død i 1804.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Lufter en teori. Kan presten ha skrevet feil etternavn på Ingebrigt? Ingebrigt Larsen gifter seg i 1801 med Anne Margrethe Christopherdtr. Ved dåpen til Albrigth er en av fadderne Ane Qvalvik Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det finnes iallefall ingen Ingebrigt Ingebrigtsen på Hitra i 1801 i følge FT,men en mulig kandidat bor på Ørlandet.Ingebrigt Ingebrigtsen 44 g.m Anne Jonsdatter 25.Han er tømmermand og holder til på præstegaarden Viklem.De kan jo han flyttet til Hitra etter FT,men dette er selvsagt rein gjetting.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

En ting er ihvertfall sikkert; KB fra Hitra er ikke plagsom enkel å begripe.MEN jeg har funnet en Ingebrigt Ingebrigtsen Lian (16 år i 1775). Han finnes som fadder ved dåpen til Kristen Pedersen Bottnett? ikke sikker på dette navnet) i Fillan krk.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det dør en Ingebrigt Larsen 'Øen' i 1803 i følge skiftereg.Fosen. Det er vel muligens den Ingebrigt Larsen som er på Beøen i FT 1801.Da er det fullt mulig at det nettopp er 'vår' Ingebrigt som er å finne på Beøen ved Christoffers dåp i 1804?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Fugelsøy Hitraboka,men den er mangelfull.Det er kanskje noen som har den.I 1811 ble det forøvrig født en Ingebrigt Ingebrigtsen, sønn av Ingebrigt Beøen. Christoffer må være født mellom 1801 og 1805 kanskje 06-07 også.Ved giftemålet til Christoffer i 1835 er alder oppgitt til 25 år,med andre ord født i 1809 eller 1810.Virker litt rart hvis han ble far i 1826 (da var han 16 kanskje 17).DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

En liten oppsumering fra Hitra sålangt.Albert/Albright Kristoffersen f. 1826.Foreldre er Christoffer Ingebrigtsen Kvalvig og Sara Andersdatter.Foreldrene gifter seg i 1835, og da er Christoffers alder oppgitt til 25 år.Christoffers far er oppgitt til å være Ingebrigt Ingebrigtsen.FT 1865 oppgir: Christoffer Ingebrigtsen 61 år.Altså født i 1804.I 1804 døpes en Christoffer Ingebrigtsen,med far Ingebrigt Larsen Beøen.Fødselen i 1804 stemmer med alder i FT 1865,men ikke med oppgitt far eller alder ved giftemål i 1835.I 1811 blir det født en Ingebrigt Ingebrigtsen,sønn av Ingebrigt Beøen.Dessuten: I 1822 konfirmeres Christoffer Ingebrigtsen Qvalvig.Far oppgitt å være Ingebrigt Larsen.Konfirmantens alder er oppgitt til 16år.Denne Christoffer skal da være født i 1806.Det finnes forøvrig ingen Ingebrigt Ingebrigtsen ved FT 1801 på Hitra, en det oppholder seg en Ingebrigt Ingebrigtsen på Hitra i 1775. Han er da 16 år,men det er alt som er funnet foreløpig. DAG (stadig like forvirret) Forvirringen her er vel nesten komplett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Dag, for at du prøver å klargjøre i denne verden. Men jeg har i det siste bare vært tilskuer og sett at dette er forvirrende. Jeg har ingen formening om hvor vi havner.Er det noen som sitter med eksakte fakta i denne saken?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.