Gå til innhold
Arkivverket

[#54635] Alstahaug, Herman G. Stephansen f. ca 1828


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Noen dødsfall;Petrine 1902; [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=9957&merk=9957#ovre>LenkeSteffeline f 1873 d 1873 (hvem er hennes mor?) LenkeHer er hun, nederst, morens 8de leyermål. Lenkeså da var nok ikke Herman og Christine gift.....Kristine 1896 LenkeNiels Mathias 1903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Herman, som du opprinnelig ville ha info om, har du fått det du er ute etter, eller ønsker du mer om hans herkomst eller yrkesutøvelse mv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hadde jo vært spennende med anene til Herman og Christine. Jeg kom til dem via sønnen Christian G. f. 1863. Så jeg har nok kontroll på etterkommerene til Herman og Christine.Selvfølgelig spennende med Hermans yrke. Litt av en fyr. Jeg googlet han og da dukket han opp som eier av Store Milde i Fana 1849-1858. Opplysningen sto iforbindelse med Abboretet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner iallefall ikke Herman døpt i Alstahaug i Nordland 1828-29, men jeg så ikke Herøy sogn. Skal se om jeg får tid til det senere i dag. Alstahaug kan da ikke være andre steder enn i Nordland, eller i Skogn i Nord-Trøndelag? Hvis han skulle vært fra Alstahaug i Nord-Trøndelag burde det stått Skogn prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiHerman er døpt i Brønøy. Det var det Arnfrid som fant, se innlegg. nr. 12.Spennende å få vite mer om hans aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja men den faren heter jo Carl Stephensen, og hva har det da med Alstahaug å gjøre? Skulle ikke faren hete Stephen og ikke Carl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Arnfrid Ja det ser ut som dette barn i innlegg 34 føyer seg pent inn i rekken av uekte barn etter Herman. Mister nesten kontrollen over de. Men det virker jo som Petrine. hans 1. Kone er muligens den eneste han gifter seg med, og når hun dør føres jo hun opp som Prop.Enke.Ang Alstadhaug. Hvor er det iforhold til Hermans dåp i Brønnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja det er et interessant spørsmål. Familien min hadde opplysninger om Strømsnes gård på Askøy. Så dette er nye ting for dem. Er blitt fortalt at de hadde Hovedgården? på Strømsnes. Men passer det med Matrikel nr. 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei, Nå føler jeg vi er passert mitt kunnskaps nivå innen slektsgransking, så jeg vet ikke om jeg klarer å bidra med noe mere. Men jeg er veldig glad viss noen klarer å finne ut av eiendomsoverdragelsen på Store Milde og anene til Herman.Så stor takk til Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 36 angående spørsmål om hvor Alstahaug er i forholdt Brønnøy. Jeg bor i Alstahaug kommune(Sandnessjøen), og på min bussrure Sandnessjøen-Brønnøysund er det 74 km mellom Sandnessjøen og Brønnøysund. Jeg mener at en del av det som i dag tilhører Brønnøy(Vevelstad) tilhørte Alstahaug til ca 1820. Det er iallefall ført kirkebok for Vevelstad under Alstahaug til og med 1819. Kanskje har Herman vært innom Alsthaug på en eller annen måte etter at han ble født? Selvfølgelig kan det også være feil i folketellingen 1865 når det gjelder fødested, og er det jo en del eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skiftet er klart. LenkeAlle barna han fikk med Christine levde i 1875. Men, var Herman og Christine virkelig gifte? Da må han i tilfelle ha fått skilsmisse fra Petrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(26) Hennes 8de leyermål. Altså var de fortsatt ikke gift da Steffeline ble født i 1873. Da skal Christien minst ha fått et barn til (8de leyermål, kun fødte etter leyermål ble vel registrert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.