Gå til innhold
Arkivverket

[#54717] Hvem kan denne fruen være?


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Noen mente i et tidligere innlegg at han var prest i Skånevik, men det har jeg ikke funnet. Men kanskje likevel. Vi får kikke i kirkebøkene om han har signert noe sted. Brager var til 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

jeg tror det var jeg som lurte på det en gang forleden. men Lampe skriver opp alle Skåneviksprestene i rekkefølge, gjør han ikke? Det var Bugge som fulgte etter Brager, såvidt jeg husker. Og deretter Bøckmann Lenke .Og jeg finner ikke Alrik/ulrik Schumann i registeret bakerst, så han har kanskje ikke vært sogneprest på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm... Lurt å sjekke det enkleste først: FT1875 Bergen LenkeHer bor sogneprest Alrik Schumann i Bergen m kone og to av barna... Skal vi satse på at det er Lovise Bugge på bildet da, eller? Hun er født i 1822 i følge FT1875, så hvis bildet er fra 1870 er hun 48 år på bildet. For jeg synes ikke det ligner på moren til Helene Schumann...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uff, ved søk på Alrik Schumann får jeg bare treff på en viss K Alrik som er kjent fra NOKAS-ranet. Okke som, Schumann-slekten er jo dette. Synes at Louise Schumann f Bugge (antar at hun har anene fra Etne) er et godt forslag. Hun døde forresten allerede i 1878.Interessant er det også at Barbro Børretsen er fotografert i det samme studio, trolig i Bergen hos Marie Bull. Men kan ikke se at det er noe slektskap mellom Weltzin, Børretzen, Hegelund, Tesdal i Etne og Schumann-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er nok den mest opplagte kandidaten dersom 'Fru Schumann' var så kjent at alle visste hvem hun var.Enig i at det ikke ligner Helenes mor.Ellers er det ikke lett å holde styr på 'hvem er hvem' i Schumann-familien, tre generasjoner og tre brødre der de samme navnene går igjen. Finnes det noe bilde av Alrich Schumann, f 1814, sogneprest? Hvis jeg har sortert navnene rett, er han søskenbarn til Christopher og blir da Helenes onkel. Men det har vel ikke noe med hvem som er avbildet å gjøre. Jeg stemmer for Lovise Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Og nå er det min tur til å rette meg selv. Hvis Alrich Schumann er søskenbarn til Christopher (som jeg tror er rett), så er han ikke onkel til Helene.Det gikk nok litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.