Gå til innhold
Arkivverket

[#55244] Johan Hysing (1689-1739) - klokkar i Molde - og kretsen rundt ham

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har (hadde) fogd og kammerråd Albert/Ahlert Hysing (1720-1787) notert som s. av den Johan/Johannes Hysing f. 1696 som nevntes i innlegg #2, men anser det nå (gjennom ovenstående) dokumentert at han er den Albert som nevnes i innlegg #1, og altså sønn av Johan Albertsen Hysing (1689-1739).Da går det altså 'samme veien' med den Johan Hysing (død 1769 ?) (som jeg hadde som bror av Albert, og som ble g. i 1764 med Cicilie Cathrine Fabritius.Men hva med JACOB Hysing, som også skal ha vært en bror av disse to, hvor hører han hjemme ? Kan han være sønn av den Johan Johanson Hysing f. 1696 (innlegg #2) ? Denne Johan/Johannes døde muligens før 1725.Ref. mitt innlegg #22: Det blir etter dette ev. bare Jacob Hysing som 'gjenstår' som ev. eldre halvbror av Anne Dorothea Friedrichsdatter Franzen (c1730-c1784) ('Demoiselle Hysing' ?) (g.m. Andreas Bastiansen Røst (1725-1777) på Karnes i Lyngen).Så noe svogerskap mellom Ahlert Hysing og Andreas Bastiansen Røst blir det vel knapt denne veien ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er vel rimelig å anta at den Johan Hysing (g. Anna Ludvigsdatter Smidt) i Bergen som er nevnt i innlegg #2 er farbror til klokker i Molde, Johan Albertsen Hysing (1689-1739) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takka vere mykje god informasjon har eg lært mykje om Johan Hysing og etterkomarane hans.Johan Nordahl Bruns ettermæle over Alhert Hysing var interessant og gav mange spor.I kyrkjebøkene for Bergen har eg funne:Dødsfall i Bergen: Inger Elisabeth Hysing 46 år Ahlert Hysing cammerraads frue i aabet begravelse om morgenen sølvst gravlagt Nov 13 1775 DKHer er tvillingane som står i Alherts eftermæle:Døypt Jul 24 1775 i DK Barn Alethe Far cammerraad Ahlert Hysing Mor Inger Elisabeth Hansdtr.Den andre tvillingen fekk mora sitt namn: Inger ElisabethHer får vi altså vite at Inger Elisabeth er ei Hansdatter.Dødsfall i Bergen: Aage Finde Hysing, 6 år, Ahlert Hysing cammerraads søn, i de Besches begrav Gravlagt Mar 11, 1777 DKDet er interessant at dei gjev eit av barna namnet Aage Finde. Som nemnt i mitt forrige innlegg gifta Ahlerts mormor, Johanna Clausdatter seg 2. gang med Niels Aageson Find/Finne/Finde. Dei fekk i sin tur sonen Aage Find (1703 - 1736). Niels Ågesen Find gifta seg 2. gang med Sara Hendrichsd. (Hagerup). Då Johan Hysings son Nils var døypt i Molde kyrkje i 9/9 1723 var Sara Nils Aagesøns fadder.Til slutt tar eg med:Ahlert Hyssing, 67 åt, kamerR. i Muurbegrav. rind. sølvst. Jun 11 1787 DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Per (22). 1) Nei, Bastian Røst var nok ikke sønn av Augustinus Hansen, men av Søren Røst, nevnt som tollbetjent i 1690-årene. 2) Søren Bastiansen Røst ble gift 1768 med Sophie Gram. 3) Det var faren Bastian som ble gift II med Clara Rasbech i 1733. 4) Du kan stryke (kanskje?) foran Augustinus.Ettersom jeg forstår av debatten over var det slektskap mellom Hysing i Bergen og i Molde. Det er vel ikke helt umulig at det kan være en 'svogerforbindelse' til Røst her, men Hysing i Bergen kan jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Johan Nordahl Brun nevner såvidt jeg skjønner 10 barn av Ahlert Hysing (1720-1787) og Inger Elisabeth (Hansdatter) (Augustinussen) (1729-1775).Av disse har jeg notert flg. åtte: Johan 1753-1787, Elisabeth Marie 1757-1800, Lauritz Michael 1761-, Hans Augustinus 1764-, Johanne Margrethe 1768-1848, Aage Finde 1771-1777, Alethe og Inger Elisabeth (begge f. 1775, sistn. død 1848). Barna skal være f. i Løp i Salten, og fra 1772 i Bergen.Kan noen supplere med manglende barn (to ?) og ev. dødsdatoer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest John H. Aarønes

Som eg nemnte i innlegg 18 var Madm. Fyhn fadder då Johan vart dpt i Molde 20/8 1732.Dette er Barbara Castharina Andreasdatter Arnsberg som 18.10.1726 blei gift med visteuren Peder Andersen Fyhn. Ho var i følgje Kåre Hasselberg/Sven T. Dahl: Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536 - 100 datter av Catherina Arentzberg, født i København og d. på Skjerstad 20/2 1731 og sorenskrivar i Salten Anders Mogensen (ca. 1661 - januar 1720). Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 30.Fra skiftene i Salten: Sophia Magdalena Arnsberg død på Venset/Skjærstad i 1767, gift med Erich Hvit, omtalt som søster av Barbro Catharina i Molde gift med Petter Fyhn.Videre Morten Arntsberg løytnant i Helsingør, skal være død og ha etterlatt seg barn, men mer vites ikke. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siste innlegg skulle være en kommentar til innlegg 31 - og Morten løytnant er omtalt som bror. Denne Sophia Magdalena Arntsberg har ikke barn.Søsken:Peder Hestøen/Helgeland, gift.Jens Følviken/Gildeskål gift og død etterlater seg barn, de er ikke nevntMorten i Helsingør som i forrige innleggBarbro Catharina g m Petter Fyhn, Molde i Romsdalen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Barn av sorenskr. i Salten, tidligere i Lofoten/Vesterålen (og før det i tj. v. amtsstuen i Antvorskov), Anders Mogensen og Catharina Nicolausdatter Arentzberg skal visstnok være 1) Mogens f.ca.1692, 2) Nicolas f.ca.1693 (hører v Kerteminde sk., Fyn), 3) Henrik f. ca.1695 (sor.skr. Lofoten), (g. Elisabeth Sophie Irgens), 4) Morten (i Kbh. med militsen 1731), 5) Jens (overtok som bruker på Jensvoll, Bodin), 6) Anne Margrethe (g.m. kap. Rasmus Wallund i Skjerstad), 7) Barbara Catharina (g.m. Peder Fyhn, tollkontrollør i Molde), 8) Sophia Magdalena (g.m. gullsmed Erik Mikkelsen Blix Hvid på Venset, Skjerstad), 9) Anna Bendicta (død som liten), 10) Peder Johannes (g. Mette Olsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Randi Broli

Til innlegg 18 o fl. Ahlert Hysing kalte altså Andreas Bastiansen Røst for sin svoger.I skiftene etter Bastian Røst 1734 og hans kone Birgitte Marie Augustinusdatter 1733 går det frem at Birgitte Marie var søster av fogden Hans Augustinussen. De var altså de to barna til Augustinus Hansen Røst og Inger Pedersdatter Holthe som nevnes i skiftet etter faren i 1694.Ahlert Hysings kone var dermed kusine av Andreas Bastiansen Røst, og de kunne nok etter datidens skikk trygt kalles svogre.Kanskje har du funnet ut av dette allerede, men det kan være andre som har interesse av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(35:) Er skiftet i 1694 (i Trondheim) etter borger Augustinus Hansen Røst (1662-1694) (der to barna Hans og Birgitte Marie skal være nevnt) omtalt i denne debatten ? (Jeg finner det ikke).Bastian Røst (skifte 1734) (fremdeles ukjente foreldre ?) var altså først gift (15 Feb 1723 i Vår Frue, Trh.) med Birgitte Marie Augustinusdatter (Røst) (gravlagt 17 Aug 1730 i Vor Frue, skifte 1733) (barn: Anna, Andreas, August, Søren), og deretter (i 1733) med Clara Rasbech (ukjente foreldre ?). Stemmer ?'Mitt problem' blir her at jeg 'allerede' har en navnesøster av Birgitte Maria 'plassert' som datter av Augustinus Hansen Røst og Inger Pedersdatter Holthe, nemlig Birgitte Lucie Maria (Augustinusdtratter Røst) (f. 1693, død 23 Jan 1752 i Vebostad, Kvæfjord), g.(1) ca.1710 m. Axel Nielsen Rasch (døpt 1718) og g.(2) ca.1720 m. Tarald Andreas Giæver (c1684-1767) (som sistnevntes 2. av 3 hustruer).Dette kan altså ikke være samme dame, så enten er hun feilplassert hos meg, eller så var det to søstre med nesten samme navn. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Mad. Gevertz Birgita Lusia Røst af Webbestad ble begravet i 1752 (Kvæfjord). Jeg vet dessverre ikke hvem hun var datter av. At hun også skulle hete Marie og være en Augustinusdatter må bare være en gjetning tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det er vel en form av Giæver regner jeg med. 1. avsn: Nei, skiftet er ikke nevnt i denne debatten så vidt jeg husker. 2.avsn: Bastian var sønn av Søren Røst. Ellers ser det ut til å stemme, men datoene er vel fra kirkeregnskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes skiftet i 1694 (i Trondheim) etter borger Augustinus Hansen Røst (1662-1694) tilgjengelig på web, og i så fall, kunne du angi en link dit ?Merknaden din 'men datoene er vel fra kirkeregnskapene' skjønner jeg ikke helt. Er det noe galt med datoer fra kirkeregnskapet ? (Beklager hvis jeg virker tungnem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Klikk på skanna skiftemateriale øverst på siden. Jeg mener ikke noe annet enn at datoen for betaling av kirkelig handling ikke nødvendigvis samsvarer med den egentlige datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyktes meg ikke å finne dette skiftet hverken i skifteprotokoll nr. 3 (3A 0003) (1690 - 1696) eller nr. 5 (3A 0005) (1694 - 1706) for Trondheim byfogd-embede : Lenke byfogd&protokoll=&periode=1694&navn= .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant det her, på side '25i' : (Lenke), 'Skifte? Etter? salig Augustinus Hanssenn ...'. Men jeg er dessverre ikke i nærheten av å klare å lese dette, utover at jeg ser det står noe om 'Raadmand udi Thrundhiemb ...' ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Innledningen er bare formaliteter. Skiftet er etter abgangen salig Augustinus Hansen, fordum borger og indvaaner her i byen---Lengre ned står det at det holdes riktig skifte og deling mellom hans etterladte vidve, erdyderige Inger Pedersd. Holdt på den ene, og deres sammenavlede barn , nemlig Hans Augustini gl 6 år, Birgette Maria Augustinidatter 3/4 på den anden side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Randi !(37:) Er det noen som har opplysninger om (eller forslag til) hvem som kan være foreldrene til Birgitte Lucie Røst i Vebostad i Kvæfjord (død 1752) ?Birgitte Lucie Røst (f. ca.1690?, død 23 Jan 1752 i Vebostad, Kvæfjord), var g.(1) ca.1710 m. Axel Nielsen Rasch (døpt 1718) og g.(2) ca.1720 m. Tarald Andreas Giæver (c1684-1767) (som sistnevntes 2. av 3 hustruer). Det var skifte etter BLR i Vebostad den 31 Okt 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.