Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell-Arne Mellum

[#55301] Hedmark. Åsnes. Knut Olsen Strætdammen g.m. Lisabet Olsdtr. i 1853

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Knut Olsen Strætdammen og Elisbeth Olsen ser ut til å ha giftet seg i Våler i Hedmark 25.11.1852(se nr. 11) Lenke. Han var sønn av Ole Erichsen, hun datter av Ole Larsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

KjempeflottMen hva er gårdsnavnet på henne?Mvh Kjell-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Mulig far til Knut Olsen?Ft 1865 ÅsnesLenkeOle Eriksen 71 med kone Inge Iversdtr. 71???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Det er en gård/et bruk i Åsnes som heter Flisstrand. Tror det er det som står oppført på Eliasbeth. I 1865 bodde det en Nils Olsen, f. 1828, på Flisstrand i Åsnes Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk kjempespenendeJa var vell det jeg også trodde det var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Men jeg ser at Nils Olsen er født i Grue, så han har ikke noe med Elisabeth Olsdatter å gjøre. Har du sett på fadderne til barna til Knut og Elisabeth? Blant dem er det mulig å finne navn på slektninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Har ikke funnet døpene deres enda, men får sette meg ned å leteMvh Kjell-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Finner denne: Eli Olsdatter Flisstrand, datter av Ole Larsen [url="http://www.eidskogslekt.no/hele/p544.htm#i27160>http://www.eidskogslekt.no/hele/p544.htm#i27160. En søster av Lisabeth?Her er i allefall dåpen til Knut Olsen som har foreldre Ole Eriksen og Inge Iversdatter lille Sjølie (nr. 55) Lenke. For Åsnes og Våler, se kirkebøker for Hof, iflg. denne oversikten Lenke og LenkeKan dette være Lisabeth (nr. 118).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Her er dåpen til førstefødte Ole i 1853Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Ser at Knut og Lisabet levde i 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=71&teljing=ft1900&filnamn=f00425.wc2&amt=4&funnenr=490>Lenke.Tok et søk i Gravminner i Norge på nettsidene til DIS-Norge og der fant jeg Knut Strætdammen, død 28.10.1909, Gjesåsen, Åsnes. Her er dødsfallsinnførselen i kirkeboka for Gjesåsen i Åsnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker Ja ser bra ut detHer er dåpen til datteren Olina f. 1856Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Våler, Ministerialbok nr. 1 (1849-1878), Fødte og døpte 1856, side 42. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8891&idx_id=8891&uid=ny&idx_side=-46>LenkeMen hvem er Lisabet sine aner da? Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Kanskje en eventuell konfirmasjonsinnførsel kan gi svar på hvem Lisabeths foreldre var?Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

TakkerDu er flimk, ja det er nok en mulighet også.Tilbake om 15 minutter Kjell-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Her fant jeg konfirmasjonen til Elisabeth (nr. 22) Lenke, men det ser ikke ut som hun står med foreldre her. Dette ser ikke særlig enkelt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Nei, det skal ikke alltid være så lett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sverre Søgaard

Åsnes er vanskelig på grunn av at flere av kirkebøkene brant. Når det gjelder Flisstranda , så står den omhandlet i Åsnesboka bind 1, men det er ikke mye å hente der. Den har ikke fått med seg at det var en østre og en vestre Flisstrand som lå på hver sin side av elva. Boka ramser opp mange personer med tilknytning til Flisstranda uten å sette de inn i noen sammenheng ellers. Den nevner at Gottlund i 1821 nevner en Ole Larsen Kymøinen fra Flisstranda. Han var gift med Berte Olsdatter og de fikk dattera Olia i 1824. Om dette er de rette personene vet jeg ikke. Det blir også nevnt at i 1854 fikk Ole Larsen Kynndalen festeseddel på plassen. Om dette er en og samme Ole, eller om det er to forskjellige vet jeg ikke, men det er litt å ha med seg i arbeidet videre. Ellers står det et fin stykke om Flisstranda i Næverkonten nr 4 2007, men det går ikke så langt bakover i tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei takk for innspill.Ja det var ikke helt lett dette. Men du gav meg noe å jobbe videre med. Lisbet døper første jente for Berthe og andre jente for Oline??? Kan jo være oppkalling etter mor Berte? og søster Olia?Mvh Kjell-Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiTakkMen det merkelige er jo at bare faren er oppført ved Elisabet´s dåp, ingen mor, ingen faddere. Og Bertha har jo det bra i 1830 vis hun er mor til Elisabeth?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Ved konfirmasjonen til Olia i 1840 er både far Ole Larsen og mor Berthe Olsdtr. oppført.Lenke Ikke lett å bli klok på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Hvem som er Lisabets foreldre skulle vel være greitt.I tillegg hadde de dattera Anne, konfirmert 1832 - 16 år gammel, og Eli f. 05.11.1819 Fallåsen i Åsnes. Eli ført som Eli Halvorsdatter, men Ole og Berte som foreldre. Eli konf. 1835 med rette foreldre.Ole og Berte på austre Flisstrand 1823, Ole med slektsnavnet Kymöinen og Berte en Honkainen. (C. A. Gottlund: Folkmängden på Finnskogarne 1823).Finner ikke vielse på dem i Hof. Viet i Sverige?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

KjempeflottMange ting falt på plass da.Må tydeligvis prøve å sette meg inn i disse finneslektene. De dukker jo opp i mange grener på de kanter. Spenende historie.Noen som kan hjelpe meg med både Lisbet og Knut Olsen videre aner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Finner dåpen til en sønn til av Ole Eriksen og Inger (det ser ut som det står Inger) Iversdatter i Hof. Det er Christian Olsen, døpt i 1826 (se nr. 93) – en bror av Knut Olsen Strætdammen Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.