Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sigurd Ostrem

[#55304] Anna Jonsdatter, Benkestok?

Recommended Posts

Gjest Sigurd Ostrem

Jeg har fått tak i en slektstavle som ble laget for mange år siden. Den inneholder blant annet fogden Peder Jacobsen Falch (1591-1643), (morfar til Petter Dass) og hans kone Anna Jonsdatter (ca 1591-1673). Videre står det at Anna Jonsdatter tilhører Benkestok-ætten og er datter til Jon Benkestok som døde ca 1593. Jeg har en kopi av rapporten etter Benkestokk-seminaret (1999), men ser ikke denne forbindelsen der. Jeg mener å huske å ha lest et sted (W. Brandt?) at det var/er usikkerheten rundt dette om Anna var datter til Jon Benkestok. Jeg har søkt i forumet uten å kunne finne noe på dette temaet, men skulle tro at noen har studert dette nærmere og funnet ut av dette. Hva mener dere?Ellers godt nyttår. Mvh, Sigurd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pedersen

Om denne saken anbefaler jeg deg en artikkel av Kåre Hasselberg: «Nye opplysninger og Falch-slekta fra Trøndelag». Artikkelen sto i NSF, Bind XXXVII, hefte 3, side 188, år 2000. Du kan sikkert kjøpe heftet fra NSF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Ostrem

Takk skal du ha, den skal jeg prøve å få sjekket ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er jo 2 teorier når det gjelder hvem Anna Jonsdatter stammer fra, og en av dem går jo ut på at hun kan ha vært datter av Jon Sinclair som er nevnt i lensregnskapene for Tjøtta i 1612-1623. Blant dem som skriver at hun var av slekten Benkestok er Øystein Røtvoll Angell i boka om Petter Dass med aner og etterkommere, og han begrunner det med at hun arvet flere gårder i et stort område(mellom Brønnøy og Salten). Jeg har ikke tatt stilling til hva jeg tror er riktig her, men valgt å skrive begge teorier i mitt slektsprogram(hun er ikke min ane, men gift med en bror av en av mine aner).Kan jo si litt om hva Kåre Hansen skriver om henne i boka Petter Dass, mennesket, makten og mytene': Hun hadde en familiær tilknytning til Tjøtta, og i lensregnskapene for 1645 er hun omtalt som enken på Tjøtta. I 1671 er det nevnt at hun hadde vært enke i 27 år, og dette i forbindelse med en søknad som presten Nils Mickelsen Arcander skrev. Hun overtok eiendomsretten og bestyrelsen av godset som hun utvidet. Hun må etter forholdene ha drevet en relativt stor virksomhet på Tjøtta, og hun må også ha vært svært driftig.I årene etter mannens død er hun oppført som kirkeverge for Tjøtta kirke, kirken i Herøy og Dolstad kirke i Vefsn.Hennes eiendomsspekulasjoner førte til at hun skaffet seg egen jekt, og i 1652 betalte hun skatt for denne jekten. Hun eller sønnen Jacob som bodde på Tjøtta hadde såkalt 'bygdefar'. Hennes død førte til årelang strid mellom hennes arvinger, og dette er såvidt nevnt i skiftet etter Jesper Hansen som i sitt 1. ekteskap var gift med Annas og Peter Jacobsens datter Margrethe. Var jo borte fra pc-en en stund på grunn av juleferie og pc-problemer, så jeg har ikke sett dette temaet før i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Hansen

Hei.Er ikke denne Anna Jonsdatter den det spørres etter? LenkeMvhKnut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Johannessen

Den første er formodentlig Anna Johansdatter Benkestok. Den andre er fogdens hustru, og hvis alderen er noenlunde riktig, så kan hun altså ikke være datter av Jon Trondson Benkestok som var død i 1593. Temaet er for øvrig ganske grundig behandlet av Hj. Kielland i NST XIII side 190.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Ostrem

Takk til alle for mer info! Jeg ser frem til å lese meg opp på dette temaet =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Ifølge Jens Lesemesters dagbok levde Anna i 1599 ved faderens skifte.Videre fra Jens Lesemesters dagbok:'1599, 16.sept. blev Anna Benche stock forløst på phana med en ung søn ved Ulrich Meier'Dette er nevnt i raporten fra Benkestokk-seminaret.'Phana' antaes å være Fana Prestegård hvor Geble Pedersen Krag var prest 1581-1621.Jens Lesemester var 2.g.g.m. Birgitte Nilsdotter, enka etter Jon Trondsen Benkestokk ogdet var i hans hus skiftet etter J.T.B. ble foretatt 8. august 1599Jens var 1.g.g.m. Eliseabeth Pedersdatter Krag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Riksen jr

Den Anna Jonsdatter på Tjøtta som er nevt i mantallet i 1663-66 var 44 år. Dette stemmer vel dårlig med alderen til fogdens kone som skal ha fått minst 9 barn med fogden før han døde i 1643. Når det gjelder Kielland artikkel i NST XIII kom jeg på Nasjonalbilblioteket over en artikkel fra Stein Barth-Heyerdal (Oslo 1970, og utgitt i Brønnøysund Avis Trykkeri) som plukker fra hverandre Kiellands argumenter, og fører en rekke bevis for det motsatte.Har andre sett og vurdert dette materialet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Fra Frode Holthes hjemmeside har jeg at Anna Jonsdatter var født ca 1602, og fikk barn i perioden ca 1625-1643. Hun var jo gift med Peter Jacobsen Falch, og jeg har disse registrert fordi Peters bror Adrian er en av mine forfedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Riksen jr

Frode har denne gangen ikke oppgitt kilde.Om Anna Jonsdatter hustru til Peder Falch var en Benkestokk og datter av Jon må hun ha vært født senest i 1594 (Jon døde i 1593).I følge nevnte artikkel skal barnas antatte fødselstidspunkter være temmelig omtrentlige og bygger på antagelser fra Hornemann.Ellers skal paret ha hatt flere barn enn de 9. I verket Trondheim før Cicignon av rektor H. Berg skal det være 3 døtre til som Hornemann har oversett. Jeg sitter ikke med verket, men iflg. Barth-Heyerdal viser Berg til et skifte i Trondheim 31.mars 1691 over Vibecke Pedersdatters ektefelle rådmann Jacob Christensen (han skal være nevnt som byfogd i 1664 og 1671 som rådmann). I flg skifte var ekteskapet barnløst og rådmannen hadde ikke noen slekt eller arvinger, men hustruen skal ha to søstre i byen: Kirsten (Christine) gift med Jens Randulf og Else gift med Ifver Baltzersen. Berg siterer videre på side 141 'Disse var døtre til foged på Helgeland, Peter Jacobsen Falch og hustru Anna Jonsdatter Benkestok'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Johannessen

Hei..Jeg har ei Anna Jonsdatter Benkestok i mine aner.Hun er f. 1590 og d.1673 i Tjøtta. Datter av Jon Tordsen Benkestok f.1530 i Bergen - d.før 1593 i Meløy i Nordland og hustru Birgitte Nilsdatter f.1546 i Meløy i Nordland - d.1620..Anna ble gift med Peter Jacobsen Falck..Smil fra Eva:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Til Eva i innlegg 13: Jeg foreslår for deg også å lese artiklen som er foreslått i innlegg 2 her. Selv har jeg kun notert meg teoriene om Anna Jonsdatters opphav, og vel egenglig ikke helt tatt stilling til hvilken teori jeg tror mest på. Har jo ikke foreløbig noe bevis for at hun er en av mine formødre iallefall(har en teori om en mulig forbindelse gjennom datteren Kirsten ca 1643-1718 og hennes sønn Jens Jensen og at han muligens var far til min formor Kirsten Jensdatter født ca 1688-1700 gm Nils Larsen Aakvik, men teorien lar seg nok aldri bevise).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Riksen jr

Du kom meg i forkjøpet Anne Lise med kommentar til Eva om at inntil tilstrekkelige bevis er fremlagt er det bare teori.Jeg har desverre ikke artikkelen i NST Bind XXXVII av Kåre Hesselberg for hånden. Har han berørt funnenene til Berg eller Barth-Heyerdal? Berg benytter jo en rekke primærkilder i sitt verk, og så lenge tilstrekkelig dokumentasjon kan fremskaffes er det fortsatt håp om å få en teori, historie eller påstand bevist.Meg bekjent var et av Kiellands største motargumenter mot dette slektsforholdet alderen til Anna Jonsdatter Benkestok. Ettersom hun må ha vært født før 1594 og Kirsten Falch (som du nevner over) er født ca 1643 begynte damen å bli temmelig voksen. En rask titt i norsk fødselsregister bør motbevise at dette er en umulighet (selv om det er ganske uvanlig).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Knut (10) kan du sørge for å legge ut avisartikkelen på nettet et sted ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde jo også ha tenkt på at en Anne Jonsdatter født ca 1593-94 umulig kan være mor til Kirsten Jensdatter født ca 1643 hvis dette fødselsåret er noenlunde riktig da. Det kommer jo frem ved Kirstens begravelse 30.10.1718 på Alstahaug kirkegård, da hun er oppgitt å være 75 år. Alder ved dødsfall på 1700-tallet var jo ikke alltid helt riktig. Kirsten får jo barn fra ca 1668-ca 1682(yngste sønn Jens er oppgitt å være født ca 1676 i enkelte kilder, men var 19 år i 1701). Hvis teorien min om Jens som far til min formor Kirsten gift med Nils Larsen Aakvik, så er nok også hun noe yngre enn jeg tidligere har trodd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte å få med at Kirsten Pedersdatter Falch døde på Skar i Herøy i 1718, men likevel ble hun altså gravlagt på Alstahaug kirkegård 30.10.1718.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Riksen jr

Hei Tore, tenkte jeg skulle få scannet heftet (som også inneholder en rekke andre artikler relatert til Falch slekten) når jeg er tilbake på jobb etter ferien eller når jeg får tilgang til en scanner. Kan da i det minste få sendt den til deg på e-post.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Kan du sende artikkelen til www.genealogi.no også ? Siden avisartikkelen tilbakeviser innhold i NST bør den gjøres kjent på den websiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Riksen jr

Artikkelsamlingen til Barth-Heyerdal er nå scannet oversendt. Dessverre for enkelte har jeg allerede funnet at det funn som er fremlagt fra Barth-Heyerdal og nevnt over ikke holder mål.I innlegg # 12 har jeg et utdrag fra artikkelen til Barth-Heyerdal hvor han viser til Berg sitt verk ”Trondheim før Cicignon”. Jeg har fått tak i boken og må nok påpeke at Berg her nok tar feil. Berg tar den slutningen at fogd Peder Jacobsen med døtrene Vibecke, Kirsten/Christine og Else er den samme som fogd Peder Jacobsen på Helgeland. Førstnevnte er fogd på Tøndels gods og nevnt i kildene i 1653. Da var allerede Peder Jacobsen på Helgeland død. (Ref. Svein Tore Dahls oversikt over Geistligheten i Midt Norge i tiden 1536 – 1660, utgitt i 1999). Hesselberg (kilde henvist til i innlegg 2) viser også til denne feilen til Berg i sin artikkel. Hesselberg har sjekket original skiftene hvor Falch navnet ikke fremkommer. Dette er således ren ønsketenkning eller i beste fall feil tolkning.Barth-Heyerdal tar også den antagelse at fogd Peder Jacobsen på Helgeland er den samme som Peter/Petter Jacobsen i Romsdal (1620-23). Begge sønner av Lagmann Jacob Pedersen. Artikkelen fra Kåre Hesselberg viser til dokumentasjonen som beviser at dette også er brødre og ikke samme person. Fogden i Romsdal var også død i 1623 og kan således ikke være samme som den på Tøndel Gods.Av de øvrige momenter som fremkommer av artiklene til Kielland og Barth-Heyerdal, deriblant initialene på et skap fra Tjøtta, har jeg ikke hatt tilstrekkelig grunnlag til foreta en selvstendig vurdering av. Jeg vil på generelt grunnlag anbefale andre interesserte lese Hesselbergs artikkel selv om han ikke behandler poenget med skapet og dets initialer. De som stammer fra Anna Jonsdatter på Tjøtta får nok mer nytte av å lese denne artikkelen enn å la seg villede av annen litteratur som i for stor grad bygger på sekundære kilder fulle av ubegrunnede tolkninger.Hesselberg mener for øvrig at det er Mikal Jakobsen, forfatteren av Alstahaug Kanikgjeld (1922), som er opphavet til at Anne Jonsdatter på Tjøtta var en Benkestok. (Dette kommer altstå ikke fra Wilhelmine Brandt). Jeg har selv bidratt til å avdekke andre feil hos Jakobsen som igjen har forplantet seg til andre bygdebøker og slektslitteratur.Når det gjelder referansene i innlegg nummer 5 over fra mantallet i 1665 er den Anne Benchestoch på Foere gård i Meløy, Anna Johansdatter Benkestok. Datter til Johan Benkestok som igjen var sønn til Jon Benkestok. Denne Anna er for øvrig nevnt i Kiellands artikkel og har ingen tilknytning til Falch slekten.Hvor Anne Jonsdatter Benkestok egentlig ble av etter farens skifte viser det seg å være få spor av. Eneste som er nevnt i kildene (fra opptegnelsene til Jens Christensen, svigerfaren til Anna) er at ”Septem . Anno Domini 1599 bleff Anna Benckestock forløst på Phana (Fana) met en Vng Søn ved Vlrich Meyer . ” Hesselberg kommentar til denne er at dette er enda en grunn til å sette spørsmål til den identifiseringen som enkelte har gjort. Denne historien minner meg for øvrig om en av mine andre stammødre av adelig byrd som forsvant ut av de historiske skrifter etter å ha fått et barn utenfor ekteskap. Kanskje skjedde dette også med Anne Jonsdatter Benkestok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Ostrem

Her var det mye interessant og endel å sette seg inn i. Jeg må nok endre mitt nåværende slektstre - kanskje klippe av en gren ettersom anen Anna Jonsdatter ikke var en Benkestok (alikevel).I min slektstavle, som har svært få kildereferanser, står det at Peder Jacobsen Falch (1591-1643) og kona Anna fikk en rekke barn, deriblant datteren Margrethe (1627-1659), gift med Jesper Hansen Richard (1611-1677), og datteren Christine (1630-7. nov 1691), gift med Jens Pedersøn Randulf (1620-1682). Christine skal visstnok ha fått minst fire barn, Sophie, Peder, Regisse og Jens, født mellom 1650 og 1656. Hvorvidt dette stemmer vet ikke jeg, men det kan kanskje noen andre si noe om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også at Peter Jacobsen Falchs datter Margrethe var gift med Jesper Hansen som det var skifte på i Kaupanger 19.06 til 04.07.1678. Har ikke kilde til dette, men jeg har også notert at han døde i 1678 og her er kilden 'Petter Dass, mennesket og makten og mytene' av Kåre Hansen(han skrev jo også om den nærmeste slekten til Petter Dass, og Margrethe Petersdatter var jo Petter Dass sin morsøster). Jesper og Margrethe ble gift i ca 1647. Han var fogd på Helgeland i 1647-48, og forpakter av Kaupanger i 1663, og til sin død i 1678. Den 21.08.1655 tok han borgerskap i Bergen. Jeg har at Margrethe ble gift 2 med Peter Christophersen Broch, men har ikke notert kilde her.Jeg har ingen Christine som datter av Peter Jacobsen Falch. Det nærmeste jeg kommer er Kirsten født ca 1643 og gravlagt 30.10.1718 på Sandnes kirkegård i Alstahaug(det har jeg fra kirkeboka), men hun var gift med enn annen Jens enn Jens Randulf Pedersen(Jens Albrigtsen som det var skifte på i 1685). De andre døtrene til Peter Jacobsen Falch var Anne og Maren(mor til Petter Dass). Jeg har ialt 9 barn på Peter Jacobsen Falch og kona Anna Jonsdatter. Nå kan jo Peter Jacobsen Falch ha vært gift før han ble gift med Anna Jonsdatter, og da kan han jo ha en datter Christine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigurd Ostrem

Hei Anne Lise,Jeg har også notert at Margrethe ble gift med Jesper rundt 1647, ca 20 år gammel. Hun skal ha gått bort i ung alder, nemlig omkring 1659 - da hun var rundt 32. Jeg har ikke notert at hun var gift med en Peter C. Broch, og vet ikke når det skal ha skjedd...(ble hun isåfall skilt fra Jesper Hansen?).Jeg fant en gang følgende på nettet: Lenke En Jesper Hansøn gravlagt 409 (4 september?) 1677. Kan det være personen vi snakker om? Har forsøkt å lese i den originale kirkeboken fra Bergen i 1677 for å se etter eventuelle ledetråder, men har problemer med å finne frem til rett person...Jeg har ikke Kåre Hansens bok foran meg så vet ikke hva hans kilde er for Jespers død i 1678...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×