Gå til innhold
Arkivverket

[#55304] Anna Jonsdatter, Benkestok?

Gjest Sigurd Ostrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er noe som ikke stemmer her med Margrethes giftermål med Peter C.Broch, og jeg har også nå notert fra boka 'Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1660' av Svein Tore Dahl at Margrethe døde før 1660. Hadde jeg enda notert kilden for hennes giftermål med Peter C.Broch, så hadde dette vært enklere å finne ut av nå.I boka jeg referer til over står det også at Jesper Hansen ble gift 2 i 1660 med Karen Eriksdatter. Jesper Hansen var født i Svendborg i 1601, og han oppga dette da han søkte borgerskap i Bergen 21.08.1655. Far til Jesper Hansen var borgermester Hans Richardsen. Her skrives det at Jesper døde i 1677 i Kaupanger i sogn, men da kan det jo absolutt ha vært holdt skifte etter han 19.06-04.07.1678.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sikkert blandet Margrethe og søsteren Maren her, for hun ble jo gift med Peter Christian Broch 09.10.1670. Det var jo hennes 3 .ekteskap, og med denne mannen fikk hun datteren Anne Margrethe i 1671. Maren født ca 1629 hadde jo sønnen Petter Dass og 4 andre barn i sitt 1. ekteskap med Peter Dundas fra Skottland, og ble gift 2 med Mogens Pettersen Tilemann i 1659.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Bra vi fikk plassert P. C. Broch inn i familien. Jeg har notert at Margrethe og Jesper hadde tre barn, men har ikke deres navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen flere barn på Margrethe og Jesper, og skriver inn dem jeg har. Kilden er for det meste 'Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl.1)Peder Jespersen født 09.11.1647, og han var Kongelig hofpredikant. Han døde 03.11.1714. Han er nevnt som sogneprest i Sandar kirke 13.09.1673, det samme i Stenstrup og Lunde på Fyn i Danmark i 1675, og i 1680 var han prost i Lunde herred i Danmark. I 1689 var han Dokotr i Teologi. Det står en del om han i boka 'Embetsmenn i Nord--Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl. Kåre Hansen har også med noe om han i boka' Petter Dass, mennesket, makten og mytene'(det er mest om han i den første boka her).2)Hans Jepsersen født ca 1649, og død i 1704. Fra 1690 var han sorenskriver i Telemark. Kilde: Samme bok som over av Svein Tore Dahl.3)Jacob Jespersen født 02.02.1650. Han var fogd i Namdal, og døde 07.03.1732.4)Abel Jespersdatter født ca 1651, og død i 1682. Hun ble gravlagt 01.01.1683. Gift i 1671 med Lorents Mortensen Angell. Han skal jeg ha noe mer på, men det er ikke skrevet inn i slektsprogrammet mitt.5)Margrethe Jespersdatter født ca 1653. Gift med Jørgen Neuenhof6)Margrethe Jespersdatter født ca 1659 og død 1677. Hun var gift med Peder Hanning. Hun døde jo bare 18 år gammel, og det er jo litt rart at hun rakk å gifte seg før hun døde, siden hun var så ung da hun døde.7)Isak Jespersen født ca 1662, og han ble student i 1679. Han døde før 1693.8)Gjertrud Jespersdatter født 01.10.1664 på Herøy fogdegård, og hun døde i 1695. Gift i 1685 med Johan OrmsenJeg må tilføye at ingen av disse er mine direkte aner, men far til Margrethe født 1627 Peter Jacobsen Falch hadde en bror Adrian på Neppelberg som er blant mine forfedre. Jeg legger også inn en del etterkommere på søsken i mitt slektsprogram, og barna til Margrethe Pedersdatter her blir jo det. Har også forsket på Falchslekta for andre, men da var det Margrethes søster Maren en kom inn på og kommer inn på i det jeg holder på med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Ostrem

Takk for denne oversikten over barna til Jesper og Margrethe, men hun kan vel ikke ha vært mor til de to siste som ble født etter 1660, dersom hun døde før det... Jeg stammer forresten fra Abel og Lorentz Mortensen Angell, som det finnes endel info om - det mest overfladiske er samlet her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at jeg ikke har fått med at Jesper Hansen ble gift med Karen Eriksdatter i 1660, og hun er nok mor til de 2 yngste barna. Linken du la ut der kommer til nytte for meg også ser jeg, angående det prosjektet jeg holder på med å forske for en annen nå. Jeg kommer der også inn på Jesper Hansen og kona Margarethe. Da var det jo et merkelig sammentreff at dette skulle komme opp igjen her akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Knut Riksen jr

For de som fortsatt er interessert i hvem fogdehustruen Anna Jonsdatter kunne være etterkommmer etter vises det til siste nummer av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Erik Lie har kommet med nye bidrag til debatten om Anne Jonsdatters herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisistnevnte Karen Eriksdtr er av slekten Blix. (datter av Erik Eriksen Blix og Elisabeth Pedersdtr)men jeg lurer på en ting her Margrethe g. m. Peder Hanning. På henne hadde jeg Karen Bredal som navn, med Jesper Hansen som far. Har desverre ikke notert kilde, men Karens mor kan jo være Bredal også, Peder er jo et vanlig navn i den slekten Bredal . Er det noen som vet noe om dette.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vel ikke riktig det samme, men det er noe som ikke stemmer med det jeg har heller. Jeg har Margrethe Jespersdatter som født 1659 og død 1677, og gift med Peder Hanning. Stemmer fødselsåret jeg har på henne? Hun må da i såfall ha blitt gift da hun var svært ung? Jeg har Jesper Hansen og Margrethe Petersdatter Falch som foreldre på henne, og kilden min er 'embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700' av Svein Tore Dahl. Hvem var Karen Bredal i denne forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.