Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk Carsten, for at du slo opp for meg. Så mange ganger skulle jeg selv ha slått opp og sett etter, f.eks på SA/RA, men tiden løper hver gang, og så langt har jeg ikke gjort det selv. Inneholder boken bilder ? Jeg mener å huske at den ikke gjør det - eller husker jeg feil ?Et spørsmål i tilfelle du vet. Hva menes med 'statsstipend til Danmark og Sverige' - hva ligger i det ? Samme med Statsstipend til by og landskoler i Trøndelag. Selv om jeg ikke vet, men kan sikkert gjette, så vet kanskje du eller noen andre hva det betyr ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Anne LeneFår jeg adr. din så skal jeg sende deg kopi med bilde. Du har vel fullt opp med svenskene dine vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

CarstenJa, her går det mye på svensk om dagen. Det er sikkert. Vil du sende meg en kopi, så er det veldig snillt av deg. Adr min er alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei!Har du noen opplysninger om:Peder Marthin Pedersen.Født 18 Juli 1863 i Holmsnes, Hadsel, Nordland. Døde 29 November 1900 i Holmsnes, Hadsel, Nordland, 38 år.Han var skolelærer og jeg har funnet følgende informasjon:'Ungdomslaget ”Vårblomsten” var trolig det første ungdomslaget som ble startet her på Andøya ifølge Odd Solhaug. Ungdomslaget ”Vaarblomsten” med håndskreven blad ”Øger” ble startet 16. februar 1896 ved lærer Holmsnes.'Jeg er spent på om det står noe mer i dine bøker !På forhånd takk for innsatsen.Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

CarstenOk. Da misforstod jeg. Ja, om det ikke er for mye bryderi så setter jeg selvgølgelig stor pris på det. Adr: Hammerdalen 4, 1597 Moss.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Lurer på om du finner noe om min manns farfar, Ole Reinertsen Huglen i din bok?. Han er f. 6 okt 1864 , N.Huglo, Stord, d. 1919 , Storstein , Skaare. Var lærar og gardbrukar.To av hans døtre var også lærere: Magnhild Huglen f. 1902, Storstein, SkareKaren Møinichen Huglen f. 1910, Storstein , Skaare.Om du vil være brydd med å slå opp i din Norske Skulefolk om disse skulle være nevnt der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GunnIngen av disse er omtalt i bøkene. I Norske landbrukskandidater 1932 fant jeg en Reinhard Huglen, f.26-1-1888 i Skåre av foreldre lærar og gårdbr. Ole Huglen og hustru Magdalena f. Storsteen. Gjekk ut frå landbr.sk. på Tveit 1911, og N.L.H. 1916.I 1916 ei stuttare tid vik. gardstyrar ved Sømme husmorsk. Rogaland. Vart same året tilsett i Torvestad & Skåres Sparebank, Haugesund, der han hev vore sidan. Er no depotsjef. Medl. av Skåre likningsnemnd 1922-24, derav tvo år form., form. i Skåre skulest. 1925-30, medl. av Skåre heradstyre 1929-31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for opplysningene om eldste sønnen til Ole, Reinhard Huglen, Skal føre disse opplysningene inn i mitt slektsprogram. Har forøvrig bilder av alle i denne søskenflokken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til Reidar (258)Eg 'har' ein Lars Ekre her:Lars, f. 2.6. 1915. Gift 1941 med Sigrid van der Lagen Frøyland f. 20.3.1921 i Bergen, d. 1985. Bur i Oslo, har vore fyrsteamanuensis i stadnamngransking ved Universitetet i Oslo. [....]Kjelde: Jon Kolden. 'Bygdabok for Lom 3' 2005, Ekre, Synstnes, Lom s. 207. Ekre er død no. Han var forresten gudfar til mor mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Gunnar! Lurer på om 'din' Lars Ekre kan være en annen ettersom han er f. i 1915, han jeg lurte på har vært lærer her i bygda rundt 1905 så det stemmer liksom ikke helt, men takk for innsatsen likevel. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hei! Lurer på om du kunne se om du har noe om Benjamin Sunde Bjørklund fra Gulen, født 1905. Han skal ha vært lærer i bl.a. Stavanger.mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Carsten! Min oldefar Arnt Olsen Enebakken Eggen f. 15 jan 1842 var kirkesanger og skolelærer i Trøndelag. Trolig i Trondheim. Han er vel født for tidlig til å stå i din bok, men kan du se om det finnes andre med etternavnet Eggen der. Det kan jo muligens være etterslekt. På forhånd tusen takk! Mvh S. Ellen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten! Det var synd, men TUSEN HJERTLIG TAKK skal du ha for at du sjekket for meg! Det er så flott å se hjelpsomheten i dette forumet. Mvh S.Ellen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Carsten! Lurer på om jeg kan bry deg litt igjen? Jeg hadde en skolelærerinne fra 1952-54 på Bjølsen skole i Oslo som het frøken Oterbeck/Otterbeck. Fornavnet hennes husker jeg ikke og hvordan etternavnet ble stavet er jeg usikker på. Hun sluttet på Bjølsen skole,men hvor tok hun veien? mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!Tusen takk skal du ha! Jeg fikk jo fornavnet hennes og på en måte bekreftet at hun sluttet som lærerinne. Klassen vår ble splittet opp og vi kom over i forskjellige klasser, så jeg tror grunnen var at hun ble syk. Igjen tusen takk for hjelpsomheten din! mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.