Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

IngridGerda Løland, lærarinne, Iveland, Aust-Agder, f.8-6-1902 i Iveland. Foreldre: Bonde Hans Mjåland og Tone. Eks. Kristiansand lærarskule 1926. Lærarinne Skaiå skule, Iveland. Gift med tømmermann Asmund Løland. Foreldre: Bonde Jørund Løland og Berte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg skulle gjerne visst om det står noko om Bernt Martin Ottesen f. 1885, g.m. Olga Johanne Jonassen f. 1885. Han var lærar på Lesjaskog 1919-20, og dei fekk sonen Ole Birger i 1918. Men på eit bilde vi har datert 1920 er dei oppstilte med 7 barn.Det står vel ikkje namn på barna i desse bøkene?På førehand takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Hopen

Hei Carsten!Står det noe om Konrad Murvoll (Murvold, Morvoll) fra Åfjord f.1898-d.1972 i Norske Skulefolk?M v h Dagfinn Hopen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Knut1952 utgaven: Haldor Storrø, lærar, Støren, Sør-Trøndelag, f. 21-12-1902 i Støren. Foreldre: Bonde Arnt Storrø og Ingeborg. Eks. Levanger lærarskule 1926. Kurs Nordenfjeldske skulemuseum. Lærar Tilseth, Støren. Gift med Marie Grudt. Foreldre: Vegarb. Petter Grudt og Marit. 1 son og 1 dotter.Arnfinn1952 utgaven: Bernt Martin Ottesen, pensj.lærer Sandvika pr. Hamar, f.24-10-1885 i Trondenes. Foreldre: Maler Otto M.Olsen og Ragnhild. Eks. Tromsø lærerskole 1906. Lærer Dverberg 1907, Sørfold 1909, Rødøy 1911, Lesjaskog 1919, Sell 1920, Furnes 1927-42. Kirkesanger 1919-42. Form. i ungdomslag, dir. i sangforeninger, form. i likningsnemnd og menighetsråd. Gift med Olga Jonassen. Foreldre: Kjøpmann, ekspeditør og poståpner M.O.Jonassen og Martha Oleanne. 5 sønner og 5 døtre. Stipend til hagebrukskurs ved Romsdal Amts landbruksskole.Olga Johanna Ottesen, pensj. lærerinne, Sandvika pr. Hamar, f. 23-4-1885 i Nordfold. Eks. Tromsø lærerskole 1905. Lærerinne Dverberg 1905, Nordfold, Sørfold 1909 og Sell 1922-23. Form. i avholdsforening.Martha Ragnhild Ottesen, lærerinne, Tangen Hedmark, f.15-11-1909 i Sørfold. Foreldre: Lærer Bernt Ottesen og lærerinne Olga. Eks. Elverum lærerskole 1935. Lærerinne Dalen og Atnadal skoler, Folldal. Nå tilsatt Hågenrud skole, Romedal.Dagfinn1966 utgaven: Konrad Murvold, pensj. lærer, f. 7-7-1898 i Åfjord. Foreldre: Bonde og bøkker Johan Murvoll og Dorthea f. Rånesli. Levanger lærerskole 1923. 2 års vikariat i Åfjord. Tilsatt ved Sørdalen skole, Åfjord. Medl. av Åfjord sogneråd. Form. i Åfjord husmorvikarnemnd. Hobby: Jakt og fiske. Gift 1932 med Anna Breivoll. Foreldre: Edvard og Gusta Breivoll. 1 sønn og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Eg har hatt Norsk skulefolk antagelig 1959 utgaven, men den forsvann i ei flytting. Eg veit at det stod om 2 personer som heitte Sundsvold. Kan eg få dei omlysningane som står om dei to personane Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Eg har hatt Norsk skulefolk antagelig 1959 utgaven, men den forsvann i ei flytting. Eg veit at det stod om 2 personer som heitte Sundsvold. Kan eg få dei omlysningane som står om dei to personane Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GunnarDa må det bli 1966-utgaven:Eystein Sundsvold, lærer ved barneskolen i Værøy, f.28-2-1919 i Vega. Foreldre: Kjøpm. Oluf Sundsvold og Helmine f. Olsen-Næss. Sagene lærerskole 1965. Eks.art. Handelsskole. Tidl. tilsatt i Vega. Nå tilsatt ved Sentralskolen i Værøy. Gift 1951 med Erna Fagerheim. Foreldre: Magnus og Hilda Fagerheim. 1 sønn og 2 døtre.Odd Johan Sundsvold, skolestyrer ved framh.skolen i Vega, f.21-1-1916 i Vega. Foreldre: Handelsm. Einar Sundsvold og Elina f. Kristoffersen. Nesna lærerskole 1940. Forb. prøver ved Univ. Engelsk grunnfag ved Lærerskolen 1962. Tysk grunnfag, sommerunderv. ved Univ. 1965. Tidl. tilsatt i Skjervøy. Andenes. Holmestrand. Lenvik og Nes. Nå tilsatt ved framh.skolen i Vega. Lærernes repr. i skolestyret 1952-58. Repr. i forstandersk. i Brønnøysund realskole og gymnas 1957-65. Overformynder i Vega 1958-65. Hobby: Gardsbruk, høns, hagebruk. Gift 1936 med Viola Valla. Foreldre: Mikal og Elle Valla. 2 sønner og 4 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiFinner du noe der om min bestefar Jens Elias Oleson Vaksvik (Waksvik). Han er muligens også bare skrevet som E.O. Waksvik. Var lærer i Herøy og i Ålesund etter det jeg vet. Og tror han gikk lærerskolen i Volda. Men det ville være morosmt og se om det sto noen annen informasjon om han og hvor han underviste.Mvh Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Din bestefar er omtalt i b II i 1952-utgaven s 1368. Jens Elias Waksvik er født 24.6 1890 i Ørskog av foreldre bonde Ole Vaksvik og Hansine. Lærereksamen Volda 1914. Lærer i Hærøy, Borgund og Ålesund folkeskole. Medl. i lærerlag, IOGT og bystyret. Gift 1. m. Inga Feie foreldre: kjøpmann M.H.Feie og Anna 2. m. Martha Isene Foreldre generalsekretær O. St. Isene og Maria, 5 sønner og 4 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HanneI 1966 utgaven: Jens Elias Oleson Waksvik, pensj. lærer, f. 24-6-1890 i Ørskog. Foreldre: Gårdbruker Ole Vaksvik og Hansine f. Kjersem. Volda lærerskole 1914. Mange særkurs i skolesektoren, regnskapsføring, bankvirksomhet. Tidl. tilsatt: Herøy 1914-20, Borgund 1920-23, Aspøy skole, Ålesund. Stipend av Ålesund komm., norsk, evnedifferensiering, sangkurs. Hatt spalte i dagspressa, prologer ved åremål, organisasjoner, edruskapssektoren.Formann i lærerlaget 1939-46. Fylkesedruskapsnemnda, sekretær og kass. Arb. Vestmo kur- og helseheim for alkoholskadde. Tildelt: H.M.Kongens fortjenestemedalje i gull. Æresmedl. i I.O.G.T., tildelt losjens stjerneorden med kjede. Aktiv i Blå Kors styre. Hobby: Bygde- og ættegransking. Sammen med en annen skrevet ålmennsoga om 'Ørskog gjennom tidene', arb. med gardssoga og ættesoga. Styremedl. i landslaget for statspensjonister. Gift 1) 1916 med Inga Feie. Foreldre: Martinius H. Feie og Anna. Gift 2) 1930 med Martha Isene. Foreldre: Ole Steffenson Isene og Maria. 5 sønner og 4 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Svensen

Johannes Otterstad, f. 1892 i Modalen, Hordaland. Lærer i Glemmen i Østfold. Dette er min bestefar. Finnes det noe om ham i 'Norske Skulefolk'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.