Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Finn du noko om Lars (Ørjanson) Miljeteig (1903-1972), som både mine foreldre og eg hadde som lærar på Markhus i Skånevik. Eg veit at han var lærar der frå ca 1930 til skulen vart nedlagt omlag 40 år seinare.Står det noko om når han gjekk på lærarskulen (Stord), og om han var lærar nokon anna stad før Skånevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Siden innlegget ikke er besvart, kan jeg fortelle at Lars Miljeteig er omtalt i b. II 1952 s 891. Lars var f. 23. juli 1903 i Skånevik. Foreldre: Ørjan Olson Miljeteig og Ingeborg Larsdtr. Markhus. Lærereksamen Stord lærerskule 1926. Vikar i ymse krinsar i Skånevik 1926 - 29. Hjelpelærer Markhus krins 1929-33, Markhus Skånevik frå 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei igjenJeg lurte på om et står noe om Berit Kotteng, født 3. april 1897 i Norske skulefolk. Hun var utdannet lærerinne og jobbet en tid i Sør-Trøndelag. MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Carsten, nok ein lærar som eg lurer på:Torvald Pederson Molland, fødd i Hafslo 2.8.1917, døydde på Lærdal sjukehus 24.3.2007. Me veit lite om kva han gjorde og kvar han budde til han i 1952 vart lærar i Hafslo. Kan du hjelpa?Hjarteleg takk på førehand!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dessverre Lars, han er ikke nevnt i skolebøkene. Fant forøvrig en Jacob Theodor Molland, f. i Hafslo 4-11-1893 som ble lege. Ønsker du opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Vel, det er vel ikkje noko å gjera med det... Når det gjeld Dr. Jacob Molland, so har eg alt eg treng om han. Elles takk!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Min far var født 1907 og min mann 1938 og de hadde begge Ragnar Roland til lærer. Kanskje det var Rolands første jobb ca.1915-1920 i Vestre Gausdal for bl.a. min far, og hans siste i Vestre Toten like etter 2. verdenskrig for min mann. Finnes det opplysninger om ham og når han var ferdig utdannet lærer, i din skrifter?Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ruth1934-utgaven: Ragnar Wilhelm Lund Roland, lærar, Brennhaug st., Dovre, f.2-4-1899 i Fåberg. Foreldre: Per K. Lund-Roland og Anna. Eks. Elverum lærarskule 1920. Lærar Enebo og Rånå krinsar, Lesja, 1920. Bødal, V.Gausdal, 1921. Brennhaug, Dovre, 1925-. Har sidan 1920 dyrka korsangen både som instruktør og dirigent. Gift med Anne Margrethe Norderhus. Foreldre: Lars Norderhus og Inga Holseth. 1 son og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Carsten, tusen takk. En del av dette var nok lagret langt bak i hodet for noe av det virket kjent når jeg fikk se det på trykk.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Hei Carsten,finnes det opplysninger om min morfar's far Ole Olsen Hegge i bøkene? Jeg har selv en del om han men ikke noe fra slike samlede fremstillinger. Han har bl.a. skrevet en ord- og gramatikkbok om språket i øvre Valdres, i særlig grad Slidrebygdene. Den har jeg en kopi av.vennlig hilsenSvein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bjørg Hukkelberg

HeiLurer på om det står noe om Marie Løken, bosatt på Kongsberg. Hun var min lærer da jeg begynte på skolen i Vestfossen, Øvre Eiker, i 1955. Hun ble muligens pensjonert i 1958-59.MVH Bjørg H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgI 1934-utgaven er det ei Johanne Marie Løken, lærerinne, Hokksund, Øvre Eiker, f. 14-4-1895 i Kristiansund. Foreldre: Distriktsdyrlæge Anton Løken og Lilli Munch. Eks. Oslo lærerskole 1919. Årsvikar Arendals folkeskole 1919-22. Lærerinne Darbu skole, Øvre Eiker 1922-27. Haugsund skole, Øvre Eiker 1927-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Carsten Schanche

Jostein1966-utg.: Klara Sofie Kragset, lærar i barneskolen i Bremanger, f.12-4-1902 i Sande. Foreldre: Gardbr. og postopnar Hans Kragset og Anna f. Holen. Volda lærarskole 1924. Indremisj. Bibelskole, Oslo, 3 mndr.kurs. Tidl. tilsett i Leka, Sande, Skodje, Kyrkjebø, Hjørundfjord. Nå tilsett i Sørgulen og Nesbø-Dyrstad, udelt skole båe krinsar, Bremanger komm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.