Gå til innhold
Arkivverket

[#55479] Noen som ønsker oppslag i Norske Skulefolk?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslak Smedal

Hei Faren min gikk på Frogner skole for en mannsalder siden og han hadde Jacob Sande som lærer. Har du noe om ham? På forhånd takk Hilsen Aslak Smedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

AslakDet er en Jakob M.Sande omtalt i 1934-utgaven, men om det er samme Jakob aner jeg ikke.Han var født 3-9-1888 i Sande, Sunnfjord. Foreldre: Mads Sande og Katrine. Middelskoleeks. Voss 1907. Eks. Voss lærarskule 1911. Vikar Fjaler 1911-12. Framh.sk. i Samnanger 1915. Ymse stader i Gaulat til 1918. Senneset, Gaular, hausten 1918-. Gift med Lovise Johannessen. Foreldre: M.Johannessen og Anna. 2 søner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til 476 og 477:Diktaren Jakob Sande var fødd i Fjaler i 1906 og er sjølvsagt ikkje identusk med han som tar middelskuleeksamen på Voss i 1907.Hei Carsten, finn du ei Karen Gurine Hegland (Heggland) frå Os i Hordaland? Ho var f. 21.juni 1908 same stad. Karen var først lærarinne i heimbygda Os, seinare i Gjøvik, der ho budde til ho d. i 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei CarstenFinner du noe om Gjertrud Olsd. Myhre, f. 25/11-1877 i Vang i Valdres, d. 15/7-1962 i Oslo? Hun ble gift 1912 med Amund Flaten, og skrev seg vel Gjertrud Flaten fra da av. Hun var lærer i Nedre Eiker, Buskerud i 1900, men var nok det meste av livet bosatt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Harald1934-utgaven:Gjertrud Flaten, lærerinne, Ullevål Hageby, Vestre Aker, f.25-11-1877 i Vang i Valdres. Foreldre: Bonde Ole Kvien og Gjertrud Myhre. Eks. amtsskolen i Valdres 1896. Elverum lærerskole, høiere pr., 1898. Lærerinne Torpe, Hallingdal 1898-1900. Namdals folkeskole 1900-01. Nedre Eiker 1901-06. Drammen folkeskole 1906-10. Oslo folkeskole 1910-. Gift med handelsreisende Amund Flaten. Foreldre: Skomaker Helge Flaten og Maren Kvale. 2 sønner. Har vært 1 år i Amerika og en kortere tid i Danmark for å studere skoleforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til 478 - 479:Nei vel, men takk for at du gjorde oppslag, Carsten. Men det er kanskje slik at gymnastikklærarinner ikkje er med i dette oppslagsverket?Den ovanfor nemnte Karen Gurine Heggland frå Os var, etter det eg veit, lærarinne frå ca. 1932 til ho gjekk av med pensjon i 1978, då ho fylte 70. Frå og med 1938 var Frk. Heggland lærarinne i gym og håndarbeid i Gjøvik. Frk. Heggland var (som tittelen indikerar) ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Carsten,Eg har ein Ole Johannes Olson GUDMESTAD, fødd i Hå 14.10.1847. Han var vaisenhusforstandar og lærar i Stavanger. Eg saknar opplysningar om kva tid han døydde!?Finn du noko om han i det heile?Hjarteleg takk på førehand!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

LarsDet er ikke mye å finne om familien Gudmestad bortsett fra FT 1900. Hans datter Hanna f.1895 ble konf. i Johanneskirken i Stavanger, men jeg fant ikke Ole død der frem til 1919 (med forbehold). Tenkte kanskje at noen av barna ble studenter så jeg har bladd gjennom de bøkene, men uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Carsten for freistnaden! Då lyt me nok kontakta kyrkjegardskontoret i Stavanger, for der har visstnok ikkje enno DIS-Noreg vore på farten...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Harald Flaten

Hei Carsten,Står det noe i 'Norske Skulefolk' om Anders Martin Ellingbø, f. 13/7-1890 i Kodal, Andebu, Vestfold?Mvh Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiPå Torget krets i Brønnøy var det i perioeden 1896-1900 en lærer som het M. Hareide. Ser at han flyttet til Øyestad i Aust Agder rundt 1900. Kan du finne noe om han hadde det vært fint.MvhTor Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Finner en noe om Henriette Wilhelmine Rødevand f. Gløersen f.1894 og mannen Olaf Rødevand f. 1892..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Tor1934-utgaven:Martinius Kornelius Hareide, skulestyrar, V.Sandøya, Dypvåg, Aust-Agder, f.19-5-1876 i Hareid. Foreldre: Bonde Knut Guliksen og Ane Soføie. Millomskuleeks. Volda 1894. Eks. Hamar lærarskule 1896. Askov folkehøgskule vinteren 1899-00. Lærar Brønnøy 1897-00. Sandøya Dypvåg, 1900-. Skulestyrar frå 1916. Lærarrepr. i skulestyret 1906-18, 1919-26, 1929 og framleis. Skulestyref. 1907-18. Ordf. i Dypvåg 1926-28. Form. i Aust-Agder lærarlag frå 1915. Medl. av styret for Noregs Lærarlag frå 1921. Form. i Dypvåg vinstrelag frå 1919. Fleire år med i styret for Aust-Agder vinstrelag frå 1931. Med i heradstyret frå 1920.Gift med Geirtrud Langset, Strømsnesset. Foreldre: Bonde Ole Langset og Eli. 3 søner og 2 døtre. Utgjeve: Umsetjing av Leo Tolstois 'Jemeljan'. 'Brotstykker av Dypvåg skulesoga' i 'Tvedestrandsposten'. Statsstip. til London 1914 til fleire kurser. Utsending frå Noregs Lærarlag til Verdenskongressen i Helsingør 1929 og til Den internationale lærerkongress i Stockholm 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Arne1934-utgaven:Olaf Rødevand, lærer, Oslo, f.9-6-1892 i Oslo. Foreldre: Kirkes. P.O.Rødevand og hustru f.Kjørven. Lærereks. 1915. Middelskoleeks. Eks. Nääs sløidskole i Sverige. Div. kurser for lærere. Lærer Slemmestad skole, Røyken, fra 1919. Aker 1925-. Medl. av Røyken menighetsråd. Dirigent for Slemmestad mannskor. Organist. Form. i folkeakademi i Røyken.Gløersen, Wilhelmine, Elisenbergv.6, Oslo. Det var alt som sto om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Harald (487)Norske landbrukskandidater 1932:Martin Ellingbø, f.13-7-1890 i Andebu av foreldre lærer og gårdbruker Ole Ellingbø og hustru Inger Marie, f. Trevland. Gikk ut fra Skirringssal ungdomsskole 1910, landbr.skolen på Fosnes 1912, og N.L.H. 1914. Stipend til studiereiser i Sverige, Danmark og England, foruten innenlands, for særlig å studere beitespørsmålet.I 1915 gårdsbest. i Ringsaker, 1915-16 herredsagr. i Sandar, 1916-19 fylkesagr. i Vestfold, så rasjoneringsinspektør i 3 mnd., 1919-22 ass. ved foringsforsøkene, N.L.H., 1923-26 høisk.stipend i beitebruk, fra 1926 lærer i husdyrbruk ved landbr.sk. på Buskerud.Skrev som stipendiat: 'Hvordan nytter dyra tiden på beite', 'Beitekontroll ved landbrukshøiskolen', 'Botanisk analyse på kulturbeitet' og 'Planteslagene på kulturbeitene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Hei CarstenHar du noen informasjon om Lærer/Overlærer Johannes Johannessen Gjeilen (1871-1948)?Jeg har han som folkeskolelærer i Oslo 1900 og Overlærer på Styve i 1948.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Carsten, står det noe om lærer og teolog Martinus Rimmereid (1855 - 1933) i boka ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Skau Mjelde

Hei. For en flott tjeneste du har her. Har ikke benyttet meg av den før. Jeg lurer på om du har noe om min tippoldefar Vermund H. Kvilhaug, f. 1852 på Karmøy. Skolelærer og kirkesanger i Skauger, VF og senere Borre, VF. Vennlig hilsen Laila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Ole Olsen var født 1848 i Sel. Han var lærer i Nord-Fron og Lom før han kom til Modum. Han slutta som lærer i 1910 og ble redaktør av Oplandske Tidene, som kom ut i Vikersund. Han døde på Modum i 1949. Når og hvor tok han lærerutdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei,I eldre Aftenposten (nå på nett) har jeg ved flere anledninger støtt på uklare referanser til skolefolk anvist kun ved slektsnavn, familienavn som interesserer meg og som få personer i Oslo har båret. Jeg kjenner ingen kandidater, men det kan f eks være at fruene var lærere uten mitt kjennskap, iallfall spennende å vite:- har du noen med etternavn Kaas, ta med Svane / Swane, gjerne uansett sted.med takk, eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.