Gå til innhold
Arkivverket

[#55525] Gunda Hval f. 1872. Hvem var hennes foreldre og søsken?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Se på denne pleiesønnen her i Vest-Agder Lenke ...Han heter Gunvald Andr. Nils. og bor bos et eldre ektepar som kunne vært foreldre til Andreas Halvorsen: Mannen heter Halvor og konens far het Andreas... Men så er fødselsåret oppgitt til 1895??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Uff,den kirkeboken for Vestre Moland (i Aust-Agder, selvfølgelig, beklager) var vanskelig å lese. 1860 begynner her Lenke , tenkte man kunne lete etter Andreas Halvorsen eventuelt. Kanskje noen andre klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan likevel tenkes at dette er korrekt? Fordi han som senere i livet kalte seg for Andree ble jo, hetende Jørgensen til etternavn. Så, dette var ganske interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Men moren heter ikke Gunda... og ikke er han født i 1900... Den Andree Gunvald Jørgensen som er født 03.07.1900 ifølge DIS Gravminner kan jo ikke være den samme som Gunvald Andreas Nilsen f. 1895 i Vestre Moland eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Det Kristinn fant stemte jo så flott,bortsett fra fødselsåret,med Jørgensennavnet og det hele... Men jeg tror ikke denne Gjertru var gift i 1860,det er vel henne jeg fant i folketellinga for 1865 her:Lenke Men vi gir da ikke opp enda, denne Andree Gunvald må da finnes i 1900??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det ikke så at det mangler en del av Oslo i FT 1900. Det er ikke så lenge siden det var oppe her. Kan det være rundt Vaterland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant også den Gjertru i (57) og har konkludert med at De nok ikke er foreldrene til Andreas Halvorsen.Ville gjerne likevel holde en knapp på at pleiebarnet er Gunvald Andre Jørgensen - men det kan jeg gi opp nå... Her er et uekte barn Gunvald Andreas Nielsen født i 1895 i Vestre Moland. Fillern :-) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant også den Gjertru i (57) og har konkludert med at de gjeldende pleieforeldrene her nok ikke er foreldrene til Andreas Halvorsen.Ville gjerne likevel holde en knapp på at pleiebarnet er Gunvald Andre Jørgensen - men det kan jeg gi opp nå... Her er et uekte barn Gunvald Andreas Nielsen født i 1895 i Vestre Moland. Fillern :-) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det virka litt underlig at ingen av barna bodde hos moren i 1900. Karl Johan, bodde ikke der, men kan det tenkens at Gunvald Andree ikke var født da folketellingen tok til i 1900 eller at han ikke hadde fått noe navn?Mormoren var fra Modum, kan det tenkes at det var noen i det området som hadde omsorgen for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden Gunda hadde adresse i Sverige en tid, kan det da tenkes at hun tilfeldigvis var hjemme da FT tok til eller at moren bare gav opp at hun bodde hos henne og hadde midlertidig bostedsadresse i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Han ble jo døpt i august,og ifølge Berit var folketellinga i desember. Vil tro at barna ble oppfostret hos noen av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden Karl Johan Vilhelm, sine foreldre bodde i Sverige i 1895 da han ble født, kan det da tenkes at også Gunvald Andree også ble født i Sverige? Var familien derfra?Det er ting som tyder på at faren til Gunvald Andree også var norsk, så derfor kan det være mulig at han vaks opp hos sine besteforeldre eller hos tanter eller onkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Helt i starten nevnte jeg at Gunda trolig hadde flere ekteskap bak seg, men så viste det seg at hun ikke var gift f.eks. Asker, men fikk barn med en Asker. Likevel så tror jeg at hun før eller siden ble gift Jørgensen og senere Hval. Hvor tid hun giftet seg Jørgensen vet jeg ikke, så det er nok mest sannsynlig at hun har fått barna tilbake da hun giftet seg.I første omgang er det veldig interessant om det lar seg gjøre å finne ut noe om far til Gunvald Andree, Andreas Halvorsen? f. 1860? Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre og søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne infoen om Alfred og Ole Emil:1917 - WW I registreringskort (vedlagt). Kortet er litt vanskelig å lese. Han ble født den 23.mars1887, han kommer fra Christiania, Norway, han er arbeider på Puerto Rico shipping line, han er gift og har barn, blå øyer, lyshåret, bor i Brooklyn, NY.1942 - WW II registreringskort (vedlagt). Samme fyr som i 1917. Kona hans het Sarah. Han sier at ble født i Arendal.Alfred Har funnet noen Sara(h) Nilsen/Nilson/Nielsen,osv, men vet ikke om hvilken av dem er kona til denne Alfred. Det ser ut som deres fast bopel var et annet sted i staten eller byen NY, men vet ikke hvor det er. I 1942, bodde de begge to i 33 First Place, Brooklyn NY, men det ser ut som han bodde i en pensjonat når han arbeidet på havnen. Fant ikke noen dødsannonse for dem.Ole Emil 1920 folketelling, Kings county, Brooklyn, NY, Ole Nilsen (Nelson), 36 år gammel, født i Norge, innvandret i 1909, arbeider for jernbane, kona = Ella, 36 år gammel, født i Norge, innvandret i 1906; Barn: Norman, 4 år gammel, født i NYC, Anna, 2 år gammel, født i NYC.1930 folketelling, Queens, Queens county, NY, Ole Nielsen, 46 år gammel, gift, han ble gift da han var 31 år gammel, kommer fra Norge, innvandret i U.S i 1909, arbeider med dreiebenk (lather), kona het Ellarina, 45 år gammel, født i Norge, innvandret i 1906, Barn: B. Norman, 14 år gammel, født i NYC; H. Annie, 13 år gammel, født i NYC.Han jeg har kontakt med er norskamerikaner av tredje generasjon, så han er ganske bra i norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er mulig at du er på sporet etter barnefaren, men det ble oppgitt at faren sin adresse var i Sverresg.? eller Sverdrupsg. 18? Dette stemmer ikke med oppgitt bosted ved FT? men selvsagt kan bostedet ha blitt forandret etter dåpen til Gunvald Andree? Det er ikke like enkelt å lese alt som står i kirkeboken. Kanskje faddrene kan gi en pekepinn? Det er mulig at faren ikke ble tilkjennegjort på noen annen måte enn at moren oppgav hans navn?Vi vet med ganske stor sikkerhet at Gunda E.H. drog til Sverige, men vi vet ikke hvor tid hun kom tilbake igjen. Jeg antar at hun må ha vert bosatt i landet da sønnen Gunvald Andree ble døpt?Det kan være at den Andreas Halvorsen som du har funnet er den som ble far til Gunvald Andree, det kan også tenkes at faren var skild fra sin kone da Gunvald Andree ble født? slik som det har vert antydet at det har stått i kirkeboken ved dåpen. Så vi nærmer oss nok sikkert en løsning på denne delen av gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det bodde ingen i Sverdrupsgt. 18 ved navn Andreas Halvorsen i 1900, og det var intet hus nr. 18 i Sverresgt. Det var også en gate ved navn Sveriges gate nr 18, men heller ikke her bodde Andreas Halvorsen. Jeg tror som dere at det står ved dåpen følgende:Ugift Gunda Elisabeth Helene Nilsen + yrke og skild mand Andreas Halvorsen f. 1860.Siden det ikke er andre i Oslo med dette navnet og der alderen passer, så er det store muligheter for at du har funnet barnefaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette kan nok også være en brukbar kandidat? Lenke Ettersom han er i fra et sted som ikke er så lagt fra barndomsheimen til Gunda? Men det var bare det med boligen som ikke stemte så godt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Siden Gunvald Andre ble født 3 juli 1900, ble han sannsynligvis unnfanget i sept/okt 1899, det vil si mer enn ett år før folketellingen ble gjennomført. Enslige arbeidermenn flyttet gjerne rundt for å få arbeid på den tiden, så Andreas Halvorsen kan godt ha skiftet adresse fra Sverdrupsgt 18 til et annet sted i folketellingen. Men hvis han allerede var fraskilt da Gunvald ble unnfanget/født, skulle han vel neppe bo med kone og barn i FT1900. Hvis ikke han har flyttet tilbake til kona og/eller løyet for Gunda...Fadderne ved Gunv.Andr.'s dåp er Trine og August Johansen i Markveien 25 her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00301&gardpostnr=3648&personpostnr=92969&merk=92969#ovre>Lenke . Trine er født i Arendal. i samme hus er det mange fra Sverige - kanskje Andreas Halvorsen var en venn av dem? (Er Halvor et svensk navn forresten?)Dette er kanskje den tredje fadderen, ugifte Helene Eriksen bosatt i Grensen Lenke hvis hun ikke har flyttet ut av byen, men i FT1900 bor hun i Tollbodgaten (ikke langt unna).Som for å understreke at dette med flytting ikke var uvanlig, bor det heller ingen Emil Nielsen i Fossveien 16, som er den fjerde fadderen. Etter yrket å dømme kan det være han her i Christian Kroghs gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ved dåpen står det jo også at Gunda skal bo i Fosvn.16,men det gjør hun jo ikke ved tellinga.Trodde derfor den Emil var hennes bror Ole Emil og at hele familien hadde bodd i Fosvn.16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg også hadde regnet med at Emil Nilsen var Gundas bror, fordi han også oppgav at han var maler da han kom til USA? men der brukte han bare fornavnet Ole, kanskje av praktiske grunner.Denne nøtta blir kanskje ikke så lett å 'knekke', men jeg har stor tro på at dere klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det tror jeg du ganske sikkert har rett i (73 og 74), ang Emil. Jeg leste vognmand, men det står 'sømand', og det stemmer jo med 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.